У 2021-2022 навчальному році навчання хімії у закладах загальної середньої освіти здійснюватиметься відповідно до законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти«Нова українська школа» на період до 2029 року, Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1392.
Навчальні програми: Відповідно до Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти в 2021-2022 навчальному році інваріативна складова навчання хімії здійснюватиметься за такими програмами:7 - 9 класи - Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи, затверджена наказом МОН від 07.06.2017 № 804. Програму розміщено на офіційному вебсайті Міністерства освіти і науки України (https://goo.gl/GDh9g. C)8- 9 класи з поглибленим вивченням хімії - Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням хімії, затверджена наказом МОН від 17.07.2015 № 983. Програму розміщено на офіційному вебсайті Міністерства (https://goo.gl/GDh9g. C) Навчальні програми розміщені на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України.
10 – 11 класи навчатимуться за програмами, розробленими відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392:1). Програма з хімії для 10–11 класів закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту (затверджена наказом МОН України від 23.10.2017 № 1407). Програму розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства (https://goo.gl/fwh2 BR);2). Програма з хімії для 10–11 класів закладів загальної середньої освіти. Профільний рівень (затверджена наказом МОН України від 23.10.2017 № 1407). Програму розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства (https://goo.gl/fwh2 BR). Навчальні програми розміщені на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України.
Слід зазначити, що у 2021/2022 навчальному році продовжується впровадження експериментального інтегрованого курсу «Природничі науки» в 10 - 11 класах закладів загальної середньої освіти. Експериментальне впровадження здійснюватиметься на базі закладів освіти – учасників експерименту, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 03.08.2018 № 863. До експерименту також можуть долучитися заклади освіти, які подадуть заявку на включення їх до експерименту. До експериментального впровадження підготовлено 4 проекти навчальних програм інтегрованого курсу «Природничі науки», яким надано гриф відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407 «Про надання грифу МОН навчальним програмам для учнів 10-11 класів закладів загальної середньої освіти»:
проект 1 – «Природничі науки» для 10-11 класів гуманітарного профілю загальноосвітніх навчальних закладів. Інтегрований курс (авт. Дьоміна І. О.,Задоянний В. А., Костик С. І.);проект 2 – «Природничі науки» 10-11 клас. Інтегрований курс (авт. Засєкіна Т. М., Буняк М. М., Бухтіяров В. К., Григорович О. В., Капіруліна,С. Л., Козленко О. Г., Нюкало Т. Г., Семененко І. Б., Сокол Т. К., Шабанов Д. А., Шагієва Р. Р.);проект 3 – «Природничі науки. Минуле, сучасне та можливе майбутнє людства і біосфери» для 10-11 класів (авт. Шабанов Д . А., Козленко О. Г.); проект 4 – «Природознавство» 10-11 класи (авт. Ільченко В. Р., Булава Л. М., Гринюк О. С., Гуз К. Ж., Ільченко О. Г., Коваленко В. С., Ляшенко А. Х.). 1. Заклад освіти обирає на свій розсуд будь-який варіант програми. 2. На вивчення цього курсу навчальним планом Типової освітньої програми, затвердженої наказом МОН від 20.04.2018 № 408, передбачено 4 години на тиждень. 3. Викладати цей курс можуть вчителі, які викладають предмети «Фізика», «Біологія», «Хімія», «Географія». Передбачається, що весь курс викладає один учитель.
Підручники та посібники: В освітньому процесі заклади загальної середньої освіти можуть використовувати лише навчальну літературу, що має гриф МОН або схвалена відповідною комісією Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України. Перелік цієї навчальної літератури постійно оновлюється, його розміщено за посиланням https ://goo. gl/93 BNko Звертаємо увагу, що електронні версії підручників з хімії для 7 та 9 - 11 класів закладів загальної середньої освіти розміщені в електронній бібліотеці ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» (https://lib.imzo.gov.ua/)
Кількість годин на вивчення хімії Відповідно до Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти II ступеня, затвердженої наказом МОН України від 20.04.2018 № 405 у всіх закладах загальної середньої освіти хімія вивчається:у 7 класі – 1,5 години на тиждень,у 8 класі – 2 години на тиждень,у 9 класі – 2 години на тиждень, Відповідно до Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти IIІ ступеня, затвердженої наказом МОН України від 20.04.2018 № 408, хімія вивчається:на рівні стандарту в 10 класі - 1,5 години на тиждень;на профільному рівні в 10 класі - 4 годин на тиждень.на рівні стандарту в 11 класі - 2 години на тиждень;на профільному рівні в 11 класі - 6 годин на тиждень.
Організація процесу навчання Плануючи навчальний процес, рекомендуємо в календарно-тематичних планах виділити ключові теми, на яких ґрунтується подальше опрацювання навчального матеріалу. Це дозволить без порушення системи програмових вимог ущільнювати, оптимізувати вивчення предмета, концентрувати увагу на відпрацюванні позицій, що мають забезпечити якісну самостійну роботу учнів в умовах можливого дистанційного навчання.
Ключові теми курсу хімії:7 клас 1. Основні хімічні поняття (атом, молекула, хімічний елемент, прості й складні речовини, хімічна формула, валентність, хімічна реакція).2. Схеми хімічних реакцій і хімічні рівняння відповідно до закону збереження маси речовин.3. Ознайомлення із періодичною системою хімічних елементів з метою встановлення взаємозв’язку між розташуванням елементів у періодичній системі та їхньою валентністю, використання інформації, яку містить періодична система про відносні атомні маси хімічних елементів.4. Властивості простих і складних речовин на прикладах кисню і води.5. Розчин та його компоненти, масова частка розчиненої речовини, виготовлення розчинів з певною масовою часткою розчиненої речовини.6. Задачі на обчислення кількісного складу розчину, визначення масової частки розчиненої речовини, об’єму і маси води для виготовлення розчину.
8 клас1. Будова атома, періодичний закон, хімічний зв’язок і будова речовини.2. Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами. Моль – одиниця кількості речовини. Молярна маса, відносна густина газів.3. Властивості основних класів неорганічних сполук.4. Типи задач курсу 8 класу.
9 клас1. Дисперсні системи, колоїдні й істинні розчини.2. Будова молекули води, водневий зв’язок.3. Електролітична дисоціація. Поняття про р. Н розчину. Окисно-відновні реакції, ступінь окиснення.4. Вивчення органічних сполук на рівні молекулярного складу; для вуглеводнів, спиртів і етанової кислоти передбачено також складання структурних формул. Хімічні властивості - в обмеженому обсязі: реакції горіння вуглеводнів і спиртів; заміщення хлором насичених вуглеводнів; приєднання водню і брому до ненасичених вуглеводнів.5. Роль хімії у житті суспільства.6. Типи задач курсу хімії 9 класу.
10 клас1. Теорія будови органічних сполук.2. Вуглеводні.3. Оксигеновмісні органічні сполуки.4. Нітрогеновмісні органічні сполуки.5. Синтетичні високомолекулярні речовини і полімерні матеріали на їх основі. 6. Багатоманітність та зв’язки між класами органічних речовин. У 10 класі потрібно опрацювати розширено матеріал із хімії органічних сполук, що вивчався в основній школі.
11 клас1. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. 2. Хімічний зв’язок і будова речовини. 3. Хімічні реакції 4. Неорганічні речовини і їхні властивості. 5. Хімія і прогрес людства. В 11 класі необхідно поглибити знання із загальної хімії і хімії неорганічних речовин, набуті в основній школі.
Календарно-тематичне планування. На основі навчальної програми предмета/інтегрованого курсу вчитель складає календарно-тематичне планування з урахуванням навчальних можливостей учнів класу. Календарно-тематичне та поурочне планування здійснюється вчителем у довільній формі, у тому числі з використанням друкованих чи електронних джерел тощо. Формат, обсяг, структура, зміст та оформлення календарно-тематичних планів та поурочних планів-конспектів є індивідуальною справою вчителя. Встановлення універсальних стандартів таких документів у межах закладу загальної середньої освіти міста, району чи області є неприпустимим.
Коригуюче навчання На початку навчального року запровадити «коригуюче навчання» для повторення вивченого матеріалу за минулий рік. Учителю необхідно провести безоціночні діагностичні роботи (усні співбесіди) опитування в 8-11-х класах з метою визначення рівня засвоєння матеріалу учнями за минулий навчальний рік. Відповідно до результатів, спланувати роботу (колективну або індивідуальну) щодо актуалізації окремих тем, систематизації знань та умінь, практичного їх закріплення тощо. Тривалість періоду «коригувального навчання» кожен учитель визначає самостійно після проведення діагностичних робіт і внесення змін до календарно-тематичного плану.
Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів з природничо-математичних дисциплін у 5-11 класах Відповідно до Листа Міністерства освіти і науки України №1/9-529 від 27.12.2000 «Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів з природничо-математичних дисциплін у 5-11 класах» з хімії передбачено:1. Види письмових робіт. Основними видами класних і домашніх письмових робіт є:- розв’язування задач і вправ;- оформлення результатів лабораторних і практичних робіт відповідно до навчальних програм;- складання таблиць, схем, написання рефератів;
2. Кількість тематичних, контрольних робіт Для запобігання перевантаження учнів час проведення тематичних контрольних робіт визначається загальношкільним графіком, складеним заступником директора навчального закладу за погодженням з учителями. Впродовж одного робочого дня учні можуть виконувати письмову контрольну роботу тільки з однієї дисципліни, а протягом тижня – не більше, ніж з трьох. Під час планування тематичних контрольних робіт в кожному класі необхідно передбачити їх рівномірний розподіл протягом семестру, не допускаючи накопичення наприкінці семестру, навчального року. Контрольні роботи не проводяться в понеділок- 1 урок, п’ятниця- 7 урок.
3. Кількість і призначення учнівських зошитів Для виконання усіх видів письмових робіт з хімії потрібно мати такізошити: один для класних і домашніх робіт; другий – для лабораторних і практичних робіт. Для контрольних робіт передбачаються окремі зошити чи аркуші, якізберігаються в школі протягом навчального року. Оцінка за ведення зошитів з хімії не виставляється. Підсумкова контрольна робота проводиться лише 1 раз насеместр, тобто за рік має бути проведено – дві підсумкові контрольні роботи. Відпрацювання пропущених учнем практичних і контрольнихробіт необов’язкове.
4. Оцінювання навчальних досягнень учнів Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від03.06.08 №496, основними видами оцінювання навчальнихдосягнень є поточне та підсумкове (тематичне, семестрове,річне),державна підсумкова атестація. Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюєтьсявідповідно до критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів усистемі загальної освіти, затверджених наказом Міністерстваосвіти і науки України від 21.08.13 №1222. Поточна оцінка виставляється до класного журналу в колонку знаписом,що засвідчує дату проведення заняття, колиздійснюється оцінювання.
Тематична оцінка виставляється на підставі результатів опануванняучнями матеріалу теми (модуля) з урахуванням поточних оцінок,результатів виконання різних видів робіт (практичних,самостійних,контрольних, творчих) та навчальної активності учнів. Проведення окремого уроку тематичної атестації з метоюздійснення відповідного оцінювання не передбачається. Тематична оцінка виставляється в класному журналі в колонці знаписом «Тематична» без зазначення дати. Мінімальна кількість тематичних оцінок відповідно до кількостінавчальних годин за рік повинна бути така:• 35 год. – 4 тематичні;• 52 години – 5 тематичних;• 70 годин – 6 тематичних;• 140 годин – 8 тематичних.
Якщо учень був відсутній на уроках протягом вивчення теми, невиконував вимоги навчальної програми, у колонці з написом Тематичнавиставляється н/а (не атестований(а)). Тематична оцінка не підлягаєкоригуванню. Семестрова оцінка виставляється без дати до класного журналу вколонку з написом І семестр, ІІ семестр. Семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичних оцінок. Якщо учень був відсутній на уроках протягом семестру, у відповіднуклітинку замість оцінки за І семестр чи ІІ семестр виставляється н/а (неатестований).
Семестрова оцінка може підлягати коригуванню. Скоригованасеместрова оцінка виставляється без дати у колонку з написом. Скоригована поруч із колонкою І семестр або ІІ семестр. Колонки длявиставлення скоригованих оцінок відводяться навіть за відсутностіучнів, які виявили бажання їх коригувати. У разі, якщо учневі не вдалося підвищити результати, запис уколонку Скоригована не ставиться. Річна оцінка виставляється до журналу в колонку з написом Річна беззазначення дати не раніше, ніж через 3 дні після виставлення оцінки заІІ семестр.
З метою стимулювання пізнавальної діяльності учнів програмапередбачає виконання та захист проєктів дослідницькогоспрямування з представленням результатів роботи. Кожен учень упродовж навчального року має взяти участь хоча б в одному навчальному проєкті. Проєкти розробляють окремі учні або групи учнів у процесі вивчення навчальної теми. Форма представлення результатів проєкту може бути різною: у вигляді повідомлень, презентації, виготовлення буклетів, тощо. Для захисту проєктів може бути виділено окремий урок або частинувідповідного за змістом уроку.
Виконання практичних робіт оцінюється у всіх учнів, прицьому оцінюванню підлягають перш за все практичні уміння,визначені метою роботи. Лабораторні роботи теж оформляються учнями в зошиті таоцінюються - вибірково. При проведенні практичних чи лабораторних робіт,обов’язково у класному журналі “Зміст уроку” записуємо-Інструктаж з БЖД.
5. Про обсяг і характер домашніх завдань з хімії Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від29.10.07 №1/9-651 «Про обсяг і характер домашніх завдань зхімії», домашні завдання можуть бути як усні, так і письмові. Згідно з Державними санітарними правилами і нормамивлаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів таорганізації навчально-виховного процесу (ДСан. ПіН 5.5.2.008-01),обсяг домашніх завдань має бути таким, щоб витрати часу на їхутримання не перевищували у 7-9 класах – 3 години, у 10-11класах – 4 години. Домашні завдання не рекомендується задавати на канікули, навихідні та святкові дні. Місце подачі домашнього завдання може бути на будь-якомуетапі уроку.
Не допускається подача домашнього завдання під час чи післядзвінка на перерву, після уроків, оскільки воно в повній мірі нефіксується дітьми; учні позбавлені можливості ставитизапитання; учитель не встигає пояснити суть домашньогозавдання. Форми перевірки домашнього завдання можуть бути різними:фронтальна, індивідуальна, колективна, само-, взаємоперевірка,творча тощо.
В новому Типовому переліку представлена значно менша кількість реактивів, ніж в переліку 2016 року. Реактиви можна придбати в таких фірмах по доставці реактивів: СФЕРА СІМ (м. Львів, вул. Городоцька, 355, тел. 032-2-95-10-60), Система оптимум (м. Львів, вул. Грунтова, 1, тел. 032-2-44-37-00).
Про Всеукраїнський турнір юних хіміків Інформуємо, що на осінніх канікулах відбуватиметься Всеукраїнський турнір юних хіміків, до участі в якому запрошуються команди у складі керівника та 3-5 учнів на засадах самофінансування. Із завданнями турніру на 2021/2022 навчальний рік, правилами проведення та Положенням можна ознайомитися за покликанням http://tyc.com.ua/uk/. Крім того, рекомендуємо вчителям хімії залучати учнів до заочної участі у Всеукраїнському інтернет-турнірі з природничих дисциплін (www.vpd.inhost.com.ua). Про місце і конкретний час проведення турніру буде повідомлено додатково.