Методичні рекомендації "Інтерактивні ігрові технології навчання в початкових класах"

Про матеріал
У методтчному пораднику розглядаються теоретичні засади використання інтерактивних навчальних технологій, спрямованих на формування позитивної мотивації навчання, підвищення пізнавальної активності, розвиток предметних компетентностей молодших школярів
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                

 

 

 

komp-kniga

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Теоретичні засади використання інтерактивних ігорових технологій у навчанні.

 

   Залучення в освітній процес у початковій школі ігрових технологій в умовах концепції «Нова українська школа» дозволяє вчителю ефективно формувати в учнів ключові компетентності, а саме: спілкування державною мовою, математичну грамотність, компетентності в природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрову компетентність, уміння навчатися впродовж життя, соціальні і громадянські компетентності, загальнокультурну грамотність, екологічну  грамотність і ведення здорового способу життя.

   Інтерактивність у навчанні легко пояснити такою словесною конструкцією, виведеною досвідом педагогів і психологів ще в античні часи:

 Те, що я чую, я забуваю;

 Те, що я бачу й чую, - я трохи пам'ятаю;

 Те, що я чую, бачу й обговорюю, - я починаю розуміти;

 Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю - я набуваю навичок;

 Коли я передаю знання іншим - стаю майстром.

    Ігрові педагогічні технології визначаються як «ігрова форма взаємодії педагога і дітей, що сприяє формуванню вмінь розв’язувати завдання на основі компетентного вибору альтернативних варіантів через реалізацію певного сюжету» [1, с.352].

Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх учнів, воно дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу [2,с.192] Ключову роль у розумінні змісту поняття «інтерактивний» відіграє термін «активний» [від латин. activus], який розтлумачують як діяльний, енергійний, здатний діяти [3, с.31], оскільки його пов’язують із людиною як особистістю, а крім того, з якісною характеристикою її діяльності, у школі — з навчально-пізнавальною діяльністю молодшого школяра.

Під час інтерактивного навчання учень стає не об’єктом, а суб’єктом навчання, він відчуває себе активним учасником подій і власної освіти та розвитку. Це забезпечує внутрішню мотивацію навчання, що сприяє ефективності навчального процесу

   Ігри важливо проводити систематично і цілеспрямовано на кожному уроці, починаючи з елементарних ігрових ситуацій, поступово ускладнюючи і урізноманітнюючи їх у міру нагромадження в учнів знань, вироблення вмінь і навичик, засвоєння правил гри, розвитку пам’яті, виховання кмітливості, самостійності, наполегливості, тощо. Гра на уроці не повинна проходити стихійно, вона має бути чітко організованою і цілеспрямованою. Учні мають засвоїти правила гри, крім того зміст гри, її форма повинні бути доступними для учнів. [4, с.80-88]

 

 

2

Ігрові технології навчання можна  застосовувати на різних етапах уроку: одразу ж після викладу вчителем нового матеріалу, на початку нового уроку замість опитування, на спеціальному уроці, присвяченому застосуванню знань, умінь та навичок, або як фрагмент повторювально-узагальнюючого уроку.На всіх етапах уроку можна використовувати групові форми роботи: робота в парах, малих групах [5, с.16].

   Ігрові педагогічні  технології є однією з унікальних форм навчання, яка дозволяє зробити цікавими і захоплюючими не тільки роботу учнів на творчо-пошуковому рівні, але й буденні кроки з вивчення шкільних предметів

   Інтерактивні  ігрові прийоми  навчання дають змогу учням:

>   полегшити процес засвоєння знань;

>   аналізувати навчальну інформацію, творчо підходити до засвоєння  

     навчального матеріалу;

>   навчитись формулювати власну думку, правильно її виражати, доводити

     вою точку зору, аргументувати й дискутувати;

>   моделювати різні соціальні ситуації і збагачувати власний соціальний

     досвід через включення в різні життєві ситуації;

>   слухати іншу людину, поважати альтернативну думку, прагнути до   

     діалогу;

>   вчитися будувати конструктивні відносини в групі, визначати своє місце   

     в ній, уникати конфліктів, розв’язувати, шукати компроміси;

>   знаходити спільне розв’язання проблем, розвивати навички , самостійної

     роботи, виконання творчих робіт.

    Гра - це природна для дитини і гуманна форма навчання.

   Використання інтерактивних методів навчання накладає вето на позицію "я вчитель (тобто я вище), а ви учні (тобто ви нижче)". Поділ на касти залишився в минулому, а сьогодні нами керує взаємонавчання - учителя в учнів, учнів у вчителя. Адже рівень кваліфікованості педагога залежить від рівня освіченості його учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

Структура інтерактивного уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Етап

Зміст етапу

% часу

1.

Мотивація

Мата: зосередити увагу учнів на проблемі і викликати інтерес до обговорення теми.

Прийоми навчання:

запитання , алгоритм, приклад працюючої програми, коротка історична довідка, невеличке завдання, гра тощо.

 

 

5 %

2.

Оголошення представлення теми й очікуваних навчальних результатів

Мета: забезпечити розуміння учнями змісту їх діяльності, чого вони мають досягти в ході уроку й чого від них очікує вчитель.

5 %

 

 

3.

Надання необхідної інформації

Мета: повідомити учням достатньо інформації, щоб на її основі виконати практичні завдання.

Форми навчання: опрацювання тексту підручника, роздаткового матеріалу, міні-лекція

10 %

 

           

4.

 

Інтерактивна вправа центральна частина заняття

Мета: практичне засвоєння матеріалу, досягнення поставлених завдань уроку.

60 %

 

 

5.

 

Підведення підсумків, рефлексія, оцінювання результатів уроку

Мета: рефлексія, усвідомлення, того що було зроблено на уроці, чи досягнуто поставленої мети, як можна застосувати  набуті під час уроку знання у майбутньому.

20 %

 

 

 

6

Показники порівняння

Традиційний урок

Інноваційний урок

Розуміння художнього твору

70 %

91%

Розумова діяльність

 

67%

 

72%

Формування  мовних умінь і навичок

 

71%

 

75%

Формування комунікативних навичок

 

Формування творчих навичок

 

73%

 

 

70 %

 

89%

 

 

90%

 

Результати  досліджень, проведених психологами в Україні

 

Вид діяльності старшого школяра

% інформації, що запам’ятовується

Читання очима

10

Слухання

26

Розглядання

30

Слухання та розглядання

50

Обговорення

70

Особистий досвід

80

Спільна діяльність з обговоренням

90

Навчання інших

95

 

 

 

 

 

7

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

     1. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: Навчальний посібник 

        – Академвидав, 2004.- 352 с.

     2. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок Інтерактивні технології 

         навчання. .К.:  "Видавництво  А.С.К.", 2003. −С.192

     3. Сліпушко О.М. Тлумачний словник чужомовних слів в українській мові. 

        Правопис. Граматика / О.М. Сліпушко. — К.: Видавництво «Криниця»,

        2000.  - С.31.

    4. Букатов В.М. Педагогічні таїнства дидактичних ігор: Посібник.- К.: Ред.   

        агальнопед.газ.,2004.- 80-88с.

    5. Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: 

        теорія, практика, досвід. Київ, 2011. 16 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 жовтня
Переглядів
256
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку