Теоретичні засади використання інтерактивних ігорових технологій у навчанні.
Залучення в освітній процес у початковій школі ігрових технологій в умовах концепції «Нова українська школа» дозволяє вчителю ефективно формувати в учнів ключові компетентності, а саме: спілкування державною мовою, математичну грамотність, компетентності в природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрову компетентність, уміння навчатися впродовж життя, соціальні і громадянські компетентності, загальнокультурну грамотність, екологічну грамотність і ведення здорового способу життя.
Інтерактивність у навчанні легко пояснити такою словесною конструкцією, виведеною досвідом педагогів і психологів ще в античні часи:
Те, що я чую, я забуваю;
Те, що я бачу й чую, - я трохи пам'ятаю;
Те, що я чую, бачу й обговорюю, - я починаю розуміти;
Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю - я набуваю навичок;
Коли я передаю знання іншим - стаю майстром.
Ігрові педагогічні технології визначаються як «ігрова форма взаємодії педагога і дітей, що сприяє формуванню вмінь розв’язувати завдання на основі компетентного вибору альтернативних варіантів через реалізацію певного сюжету» [1, с.352].
Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх учнів, воно дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу [2,с.192] Ключову роль у розумінні змісту поняття «інтерактивний» відіграє термін «активний» [від латин. activus], який розтлумачують як діяльний, енергійний, здатний діяти [3, с.31], оскільки його пов’язують із людиною як особистістю, а крім того, з якісною характеристикою її діяльності, у школі — з навчально-пізнавальною діяльністю молодшого школяра.
Під час інтерактивного навчання учень стає не об’єктом, а суб’єктом навчання, він відчуває себе активним учасником подій і власної освіти та розвитку. Це забезпечує внутрішню мотивацію навчання, що сприяє ефективності навчального процесу
Ігри важливо проводити систематично і цілеспрямовано на кожному уроці, починаючи з елементарних ігрових ситуацій, поступово ускладнюючи і урізноманітнюючи їх у міру нагромадження в учнів знань, вироблення вмінь і навичик, засвоєння правил гри, розвитку пам’яті, виховання кмітливості, самостійності, наполегливості, тощо. Гра на уроці не повинна проходити стихійно, вона має бути чітко організованою і цілеспрямованою. Учні мають засвоїти правила гри, крім того зміст гри, її форма повинні бути доступними для учнів. [4, с.80-88]
2
Ігрові технології навчання можна застосовувати на різних етапах уроку: одразу ж після викладу вчителем нового матеріалу, на початку нового уроку замість опитування, на спеціальному уроці, присвяченому застосуванню знань, умінь та навичок, або як фрагмент повторювально-узагальнюючого уроку.На всіх етапах уроку можна використовувати групові форми роботи: робота в парах, малих групах [5, с.16].
Ігрові педагогічні технології є однією з унікальних форм навчання, яка дозволяє зробити цікавими і захоплюючими не тільки роботу учнів на творчо-пошуковому рівні, але й буденні кроки з вивчення шкільних предметів
Інтерактивні ігрові прийоми навчання дають змогу учням:
> полегшити процес засвоєння знань;
> аналізувати навчальну інформацію, творчо підходити до засвоєння
навчального матеріалу;
> навчитись формулювати власну думку, правильно її виражати, доводити
вою точку зору, аргументувати й дискутувати;
> моделювати різні соціальні ситуації і збагачувати власний соціальний
досвід через включення в різні життєві ситуації;
> слухати іншу людину, поважати альтернативну думку, прагнути до
діалогу;
> вчитися будувати конструктивні відносини в групі, визначати своє місце
в ній, уникати конфліктів, розв’язувати, шукати компроміси;
> знаходити спільне розв’язання проблем, розвивати навички , самостійної
роботи, виконання творчих робіт.
Гра - це природна для дитини і гуманна форма навчання.
Використання інтерактивних методів навчання накладає вето на позицію "я вчитель (тобто я вище), а ви учні (тобто ви нижче)". Поділ на касти залишився в минулому, а сьогодні нами керує взаємонавчання - учителя в учнів, учнів у вчителя. Адже рівень кваліфікованості педагога залежить від рівня освіченості його учнів.
1
4
5
Структура інтерактивного уроку
№ |
Етап |
Зміст етапу |
% часу |
1. |
Мотивація |
Мата: зосередити увагу учнів на проблемі і викликати інтерес до обговорення теми. Прийоми навчання: запитання , алгоритм, приклад працюючої програми, коротка історична довідка, невеличке завдання, гра тощо. |
5 % |
2. |
Оголошення представлення теми й очікуваних навчальних результатів |
Мета: забезпечити розуміння учнями змісту їх діяльності, чого вони мають досягти в ході уроку й чого від них очікує вчитель. |
5 %
|
3. |
Надання необхідної інформації |
Мета: повідомити учням достатньо інформації, щоб на її основі виконати практичні завдання. Форми навчання: опрацювання тексту підручника, роздаткового матеріалу, міні-лекція |
10 %
|
4.
|
Інтерактивна вправа центральна частина заняття |
Мета: практичне засвоєння матеріалу, досягнення поставлених завдань уроку. |
60 %
|
5.
|
Підведення підсумків, рефлексія, оцінювання результатів уроку |
Мета: рефлексія, усвідомлення, того що було зроблено на уроці, чи досягнуто поставленої мети, як можна застосувати набуті під час уроку знання у майбутньому. |
20 %
|
6
Показники порівняння |
Традиційний урок |
Інноваційний урок |
Розуміння художнього твору |
70 % |
91% |
Розумова діяльність |
67% |
72% |
Формування мовних умінь і навичок |
71% |
75% |
Формування комунікативних навичок
Формування творчих навичок |
73%
70 % |
89%
90% |
Результати досліджень, проведених психологами в Україні
Вид діяльності старшого школяра |
% інформації, що запам’ятовується |
Читання очима |
10 |
Слухання |
26 |
Розглядання |
30 |
Слухання та розглядання |
50 |
Обговорення |
70 |
Особистий досвід |
80 |
Спільна діяльність з обговоренням |
90 |
Навчання інших |
95 |
7
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: Навчальний посібник
– Академвидав, 2004.- 352 с.
2. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок Інтерактивні технології
навчання. .К.: "Видавництво А.С.К.", 2003. −С.192
3. Сліпушко О.М. Тлумачний словник чужомовних слів в українській мові.
Правопис. Граматика / О.М. Сліпушко. — К.: Видавництво «Криниця»,
2000. - С.31.
4. Букатов В.М. Педагогічні таїнства дидактичних ігор: Посібник.- К.: Ред.
агальнопед.газ.,2004.- 80-88с.
5. Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання:
теорія, практика, досвід. Київ, 2011. 16 с.