Методичні рекомендації "Кейс-метод на уроках літератури як спосіб формування життєвих компетентностей учнів"

Про матеріал

До вашої уваги пропонуються приклади використання кейс-методу на уроках української літератури. Процес навчання з використанням кейс-методу дозволяє підвищити інтерес школярів до предмета, здійснювати диференційований та індивідуальний підхід у навчанні, забезпечує можливість застосування методів наукового дослідження, розвиває пізнавальну самостійність, розумові і творчі здібності, емоційно-вольові якості та формулює пізнавальну мотивацію.

Перегляд файлу

Кейс-метод на уроках літератури

як спосіб формування життєвих компетентностей учнів

 

Учитись важко, а учить ще важче,

Але не мусиш зупинятись ти,

Як дітям віддаси усе найкраще,

То й сам сягнеш нової висоти.

П. Сингаївський

 

Серед сучасних технологій і методів навчання останнім часом усе більшої популярності набуває кейс-метод. Кейс-технологія раніше традиційно застосовувалася лише у навчанні менеджерів та юристів, студентам пропонувалися конкретні ситуації з економічної чи юридичної практики, які обговорювалися на заняттях і ставали основою подальшої професіональної діяльності. Сьогодні даний метод активно впроваджується в освітній процес середньої школи і приносить свої результати. Він орієнтований на самостійну індивідуальну і групову діяльність учнів, під час якої формуються життєві компетенції.

Суть кейс-методу полягає в аналізі реальної ситуації, описання якої одночасно відображає не тільки яку-небудь практичну проблему, але й актуалізує окремий комплекс знань, який необхідно засвоїти під час розв’язання поставленого завдання. Сама ж проблема не має однозначних рішень. Навчальний матеріал подається у вигляді проблем (кейсів), а знання здобуваються у результаті активної і творчої роботи: самостійної мотивації, збору необхідної інформації, її аналізу з різних поглядів, висування гіпотези, висновків, самоконтролю процесу отримання знань і його результатів.

Кейс-метод поєднує в собі метод проектів, рольову гру, ситуативний аналіз, «мозковий штурм», дискусії та інші. При вирішенні проблеми на уроках літератури корисною є спільна діяльність, яка дозволяє всім учням повністю осмислити і засвоїти навчальний матеріал, додаткову інформацію, а головне – навчитися працювати колективно і самостійно.

Дослідження науковців свідчать, що цей метод не потребує великих матеріальних і часових витрат і допускає варіативність навчання. Проблемна ситуація може бути висвітлена як при вивчені нової теми у викладенні теоретичного матеріалу, так може використовуватися і з метою узагальнення та систематизації матеріалу.

Роботу над кейсом поділяють на два основні етапи: домашня самостійна робота й робота у класі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Алгоритм проведення занять із застосуванням кейс-методу передбачає:

І етап. Заздалегідь складені кейси учитель роздає школярам не пізніше як за день до уроку. Учні самостійно розглядають кейс, добирають додаткову інформацію і літературу для його вирішення. Кейс може включати уривки творів, запитання, опис ситуацій, розглянувши і проаналізувавши які, учень знаходить відповіді для розуміння суті проблеми, запропонованої вчителем.

Вимоги до створення кейсів (проблемних ситуацій):

  • навчальна проблема повинна бути пов’язана з матеріалом, що вивчається;
  • проблеми повинні представляти пізнавальну значущість;
  •     проблемні питання повинні ґрунтуватися на здобутий досвід і знання учнів;
  •     основним своїм змістом проблема повинна давати напрям пізнавального пошуку, указувати шляхи до її рішення.

ІІ етап.

1. Заняття розпочинаються з контролю знань учнів. Форми перевірки можуть бути різноманітними: фронтальне опитування, взаємоперевірка, робота з карточками, тестування та інші.

2. Клас ділиться на малі робочі групи, які отримують ситуацію для розв’язання кейсу. Учитель контролює роботу малих груп, допомагає, уникаючи прямих консультацій. Учні обговорюють проблему на основі інтерпретації ситуації, виявляють причини її виникнення та шукають шляхи розв’язання. Під час роботи школярі можуть використовувати додаткову літературу, підручники, довідники.

Кожна мала група обирає «спікера», який на етапі презентації рішень висловлює думку групи. Під час дискусії можливі питання до «спікера», виступи і доповнення членів групи. Учитель слідкує за ходом дискусії, шляхом голосування обирається спільне розв’язання проблемної ситуації.

На етапі підбиття підсумків викладач інформує про вирішення проблеми в реальному житті або обґрунтовує власну версію і обов’язково оголошує кращі результати, оцінює роботу кожної малої групи і кожного учня.

Критерії оцінки роботи учнів:

  • грамотне вирішення проблеми;
  • новизна і неординарність;
  • чіткість і логічність у викладі теоретичної частини;
  • глибина розкриття проблеми;
  • якість оформлення вирішення проблеми;
  • етика ведення дискусії;
  • активність членів групи.

Приклади використання кейс-методу

на уроках української літератури

О.Олесь «Поход на Царгород».

Завдання до кейса: уявіть, що кожен із вас – літописець, який живе у Києві. Зараз не 2014, а 911 рік (діти самостійно рахують, скільки років тому це було). Ви учасник походу князя Олега на Царгород. Вам як літописцю потрібно залишити розповідь про цю історичну подію.

Проблема. Які найважливіші факти про похід князя Олега на Царгород ви б залишили нащадкам? (П’ятикласники можуть скласти маршрут походу, зашифрувати літопис, скласти послання князя Олега грекам).

С. Черкасенко «Маленький горбань».

Завдання до кейса: уявіть, що ви поруч із Павликом. Пофантазуйте, що ще міг просити Захарко, щоб його вибачили? Спробуйте відчути переживання маленького горбаня. Які саме? Що могло відбутися? Воно відбулося? Чому? Умотивуйте позицію Павлика, аналізуючи уривок від слів «У Павлика забриніли на віях сльози» до «Давай, Захарку, в крем’яхи, – упадав коло хлопця Павлик. – Ось у мене є…га-а-арні…». Про що це свідчить? Чому тітка Явдоха «ласкаво сміялась крізь сльози»?

Проблема. Чи можуть подружитися Павлик і Захарко? (Учні можуть розіграти діалог між хлопчиками.)

В. Винниченко «Федько-халамидник».

Завдання до кейса: дібрати цитати для характеристики Федька (І група), Толі (ІІ група); підготувати переказ епізоду на річці.

Проблема. Уявіть, що ви знаходитеся на березі річки, по якій іде крига. Подумайте, які слова, знаючи тип характеру обох підлітків, ви б сказали хлопцям, щоб зупинити їх, застерегти від необдуманих кроків, попередити трагічні події.

І.Котляревський «Енеїда».

Завдання до кейса. Порівняти поему «Енеїда» І.Котляревського та однойменний твір П. Вергілія. Визначити, що об’єднує ці твори. Дослідити, у чому полягає оригінальність поеми І. Котляревського.

Проблема. Чому «Енеїда» у переробці І. Котляревського збереглася до нашого часу, а інші травестії цього твору не збереглися?

П. Куліш «Чорна рада».

Завдання до кейса:

  •    Що зі сторінок роману ми дізналися про минуле Івана Шрама, Михайла Череваня і Матвія Гвинтовки?
  •    Як ви вважаєте, чи можна назвати славним минуле цих людей?
  •    Як, на вашу думку, вплинула Хмельниччина на матеріальне і духовне становище козацької верхівки?
  •    Як ставилися представники козацької шляхти до священних принципів доблесті, лицарства, бойового побратимства?

Проблема. Якою П. Куліш у романі «Чорна рада» показав українську націю? У чому автор вбачав причину втрати українцями державної незалежності?

Улас Самчук «Марія».

Завдання до кейса:

  •    Чи можна стверджувати, що герої роману − носії українського національного характеру?
  •    У чому вони вбачають смисл життя?
  •    Що є добром для українського селянина?
  •    Якими були причини голодомору?
  •    Які проблеми розкриває автор через образ Марії?

Проблема. Роман «Марія» У. Самчука − це конкретна історія конкретного життя чи щось значно більше?

Ліна Костенко «Життя іде і все без коректур».

Завдання до кейса: написати інтерпретацію твору Ліни Костенко «Життя іде і все без коректур».

Проблема.Чи можна вносити в життя поправки? Ми пишемо його на чернетці чи на чистовику?

Процес навчання з використанням кейс-методу дозволяє підвищити інтерес школярів до предмета, здійснювати диференційований та індивідуальний підхід у навчанні, забезпечує можливість застосування методів наукового дослідження, розвиває пізнавальну самостійність, розумові і творчі здібності, емоційно-вольові якості та формулює пізнавальну мотивацію. Використання даної технології допомагає розвинути у дітей такі важливі для подальшого життя якості, як комунікабельність, соціальну активність, уміння правильно висловлювати свою думку.

 

Використана література

  1. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; голов. ред. В. Г. Кремень. К.: Юрінком Інтер, 2008.1040 с.
  2. Канівець С. Використання кейс-методу під час вивчення другорядних членів речення: 8-й клас // Українська мова та література. 2005. – № 8. С. 710.
  3. Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах / [Пентилюк М. І., Караман С. О., Караман О. В. та ін.]; за ред. М. І. Пентилюк. – К.: Ленвіт, 2009. – 400 с.
  4. Пометун О. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання/ О.Пометун, Л. Пироженко. –К.: А.С.К., 2004. – 192с.
  5. Ситуаційна методика навчання: теорія і практика / [упоряд. О. Сидоренко, В. Чуба]. – К. :Центр інновацій та розвитку, 2001. – 286 с.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Іваненко Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 липня 2018
Переглядів
4137
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку