Методичні рекомендації "Корекційні вправи та ігри для дітей з особливими освітніми потребами"

Про матеріал

Методичні рекомендації складено на допомогу вчителям та вихователям, які працюють з дітьми з особливими потребами. Матеріал містить вправи для розвитку уваги, пам'яті, мислення, логіки, моторики, для визначення кольору, форми, величини.

Перегляд файлу

КЗО «Навчально-реабілітаційний центр «Мрія»

Дніпропетровської обласної ради»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Корекційні вправи та ігри

для дітей з особливими освітніми потребами

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Кам’янське

2018 рік


 

Укладач: Орлова Вікторія Петрівна, вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, «старший учитель».

 

Рецензенти: Шевель Тетяна Іванівна, директор КЗО «Навчально-реабілітаційний центр «Мрія» Дніпропетровської обласної ради», спеціаліст вищої категорії, «вчитель-методист».

 

Голуб Лариса Володимирівна, заступник директора з навчально-виховної роботи КЗО «Навчально-реабілітацій-ний центр «Мрія» Дніпропетровської обласної ради», спеціаліст вищої категорії, «вчитель-методист».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Обговорено на засіданні методичного об’єднання вчителів початкової школи КЗО «Навчально-реабілітаційний центр «Мрія» Дніпропетровської обласної ради» і затверджено на педраді № 6 від 27.12.2017 р.

Методичні рекомендації складено на допомогу вчителям та вихователям, які працюють з дітьми з особливими потребами.


ЗМІСТ

ВСТУП …………………………………………………………………………… 4 ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Вправи для розвитку моторики і уваги ………………..............................5

2. Вправи для розвитку пам’яті та уваги………………………………….....5

3. Вправи для визначення кольору, форми, величини……………...............8

4. Вправи для розвитку мислення та логіки………………………………..12

5.  Корекційні вправи для неспокійних дітей………………………………15

6. Корекційні вправи для досягнення відповідної швидкості рухів……...16

7. Корекційні ігри…………………………………………………………....16

8. Ігри із будівельним матеріалом………………………………………….18

ДОДАТОК 1 ……………………………………………………………………..19 СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ …………………………………. 22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Вступ

Основне завдання навчання дітей з помірною розумовою відсталістю – домогтися того, щоб ставши дорослими вони могли самостійно себе обслуговувати, виконувати в побуті і по можливості на виробництві спеціальні нескладні трудові операції, орієнтуватись в навколишньому середовищі.

Враховуючи особливості пізнавальної діяльності дітей з помірною розумовою відсталістю, потрібно спрощувати до мінімуму знання, які вони повинні засвоїти. При цьому їхня кількість може бути скорочена так, щоб дозволяла усвідомлено оволодіти ними. Оскільки для цих вихованців притаманна вкрай низька здатність до аналізу інформації, нерозуміння інформації, яка подається за допомогою мовлення, невміння утворювати причинно-наслідкові зв'язки, об'єднувати знання в одне ціле та несформованість інших вищих психічних функцій, потрібно якомога частіше використовувати конкретні приклади, матеріал розчленовувати на дрібні порції, забезпечувати всебічне використання наочності.

Лише в процесі практичних занять можна формувати у дітей з помірною розумовою відсталістю мовлення, коригувати недоліки їхнього мислення, формувати емоційно-позитивні якості особистості.

Для цих дітей потрібно організовувати заняття з предметно-практичної діяльності. Ці заняття мають бути спрямовані на корекцію їхнього сенсорного, моторного та розумового розвитку під час практичної діяльності з конкретними предметами, при виконанні ігрових, конструкторських завдань, у продуктивній діяльності, яка спрямовується вчителем.

Пропоную добірку корекційних вправ та ігор для розвитку дітей з помірною розумовою відсталістю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправи для розвитку моторики і уваги

  1. Вправа «Повтори за мною».

Дитина повинна по інструкції:

  1. протягнути руки вгору, вниз, направо, наліво (якщо не знає «направо», «наліво», то «на вікно», «на двері»);
  2. показати витягнутою рукою на названий предмет (вікно, стіл, книга і т.д.);
  3. намалювати крейдою (олівцем) круг (паличку, хрестик) вгорі, внизу, праворуч, ліворуч дошки (зошита).

 

  1. Вправа «Який я сильний».

Вправа для пальців рук: розчепірити пальці, стиснути кулак – розтиснути; з стиснутого кулака по черзі випрямляти пальці.

 

  1. Скачувати з пластиліну кульки, змійки, ланцюжки.

 

  1. Вправа «Допоможи».

Перекладати дрібні предмети (кульки) із однієї коробки в іншу. Зібрати розсипані на підлозі дрібні предмети в коробку.

  1. Вправа «Я майстер».

Проколювати товстою голкою дірочки в товстому папері.

 

  1. Вправа «З’єднай».

Крейдою на дошці або олівцем на аркуш паперу ставлять дві крапки, дитина повинна пальцем провести лінію, що їх сполучає (крапки даються в різних напрямках).

  1. Вправа на рівновагу.

Дитина повинна:

  1. пройти по накресленій лінії (пряма, круг, хвиляста);
  2. пробігти по дошці, несучи який-небудь предмет.

 

Вправи для розвитку пам’яті та уваги

  1. Вправа «Швидко назви».

Вчитель показує дитині картинки і швидко їх прибирає. Дитина повинна по пам’яті назвати, що бачив.

  1. Кілька разів вдаряють по долоні або олівцем об стіл. Дитина повинна сказати, скільки разів.

 

  1. Вправа «Повтори за мною».

Проводиться ритмічний стукіт (паличкою об стіл). Від дитини вимагається повторити його.

 

  1. Вправа «Покажи».

Виконується який-небудь рух. Дитина по пам’яті повинна його повторити.

 

  1. Вправа «Не помились».

Дитині зав’язують очі, вчитель торкається його. Дитина повинна визначити скільки разів до нього торкнулися.

 

  1. Знайди, що змінилося. 

Перед дитиною кладеться 5-6 іграшок, вона повинна запам'ятати, як вони лежать, а потім закрити очі. В цей час 2 іграшки міняються місцями, потім дитина відкриває очі і повинна зрозуміти, що змінилося, та повернути іграшки на місця. Кількість змінюваних місцями іграшок збільшується, коли дитина може повністю відновити розташування всіх предметів.

 

  1. Вправа «Знайди відмінності».

Дитині пропонуються: а) серія картинок по дві картинки на кожній картці; у кожній картинці треба знайти п'ять відмінностей; б) картка з зображенням двох картинок, що відрізняються один від одного деталями. Необхідно знайти всі наявні відмінності.

 

Інструкція:«Подивися уважно на цю картку. На ній зображені дві картинки, що відрізняються одна від одної різними деталями. Необхідно швидко знайти всі наявні відмінності. Починай шукати».

 

  1. Вправа «Викладання візерунка з мозаїки».

Дитині пропонують за карткою-зразком викласти з мозаїки: цифри, букву, простий візерунок і силует.

 

Інструкція: «Подивися, на цій картці зображена цифра (буква, візерунок, силует). З мозаїки потрібно викласти точно таку саму цифру (букву, візерунок, силует), як на картці. Будь уважний. Приступай до роботи».

 

 

  1. Вправа «Нанизування намистинок».

 Дитині пропонують за зразком нанизати намисто.

 

Інструкція: «Подивися на це намальоване намисто. Ти хочеш сам зібрати намисто? Я дам тобі намистинки і дріт, на який потрібно нанизати одну за одною намистинки точно так само, як вони виглядають на малюнку».

 

  1.  Із яких клубків вив’язано шарф? Обведи їх кружечком. Як ти здогадався?

 

  1.  Подивись, де розташовані в першій таблиці сонечко, грибочок та квіточка. Закрий малюнок аркушем паперу і намалюй предмети у тому ж порядку (у тих самих клітинках) у другій таблиці.

 

 

  1.  Розфарбуй другу половинку картинки так само, як розфарбовано першу. Будь уважним, працюй не поспішаючи.

 

Вправи для визначення кольору, форми, величини

  1. Показується якась фігурка з кольорової геометричної мозаїки (ромб, круг, трикутник). Дитина повинна вибрати таку ж за формою (по кольору).

 

  1. Показується певна фігурка (з тієї ж мозаїки), а потім вона приби-рається. Дитина по пам’яті повинна підібрати таку ж.

 

  1. Розкладання різнокольорових кульок, кружечків, паличок в кучки по кольору.

 

 

  1. Складання різних пірамідок.

 

  1. Складання мотрійок.

 

  1. Будування ланцюжком кубиків однакового розміру і одного кольору. Будування кубиків різної величини в ряд за принципом поступового зменшення розміру кожного наступного кубика.

 

  1. Виставляють однорідні предмети різного розміру (грибочки, човники, ляльки і т.д.). Дитині пропонують показати найбільшу – найменшу.

 

  1. Розкладаються різні предмети контрастних кольорів. Дитині пропонують відокремити предмети одного кольору від предметів іншого кольору. Потім вчать правильно називати ці кольори; поступово вводять нові. Шляхом вправ на різних предметах, групуючи їх і називаючи колір, дитина навчається правильно розпізнавати і називати кольори. Можна використовувати намистинки, кульки, мотки ниток, смужки паперу, палички, прапорці, ґудзики, предмети, зроблені з пластиліну (кульки, ковбаски, яблучка) і т.д.

 

  1. «Сховай від дощику»

Дитині пропонується картка із зображенням парасольки. Під парасольку кладеться геометрична фігура і пропонується дитині  заховати під парасольку всі фігури такої ж форми.

 

  1.  «Розклади правильно»

На столі всі фігури одного кольору. Дитині пропонується розкласти фігури по коробках, на яких зображена форма фігур. За сигналом діти розкладають фігури по коробках.

 

  1. «Підбери за формою»

Дитині пропонується таблиця з силуетами різних геом. фігур різного розміру і набір геом. фігур. Діти викладають відповідні фігури на таблицю.

 

  1.  «Закрий віконце в будиночку»

Вчитель роздає дітям геометричні фігури різного кольору. На столах лежать різнокольорові будиночки з віконцями різної форми. Потрібно дітям закрити віконце відповідною фігурою.

 

  1.  «Заший фартушок»

Вчитель роздає дітям різнокольорові фартушки з «дірками». На столах лежать заплатки різного кольору і форми. Дітям пропонується зашити фартушки, правильно підібравши заплатки.

 

  1.  «Відкрий замок»

Вчитель роздає дітям ключі різної форми і просить відкрити замки, що лежать на столі. Треба бути уважним, тому що ключик підійде до замка з отвором відповідного кольору і форми.

 

  1.  «Якої фігури не вистачає»

Розглянути і назвати всі фігури, зображені у першій таблиці. З’ясувати, якої фігури не вистачає у кожній таблиці, і домалювати її.

 

  1.  «Зафарбуй намистинки»

Яким кольором треба зафарбувати намистинки?

 

  1.  «Домалюй фігурки»

Розглянути малюнок. Домалювати у пустих клітинках фігурки, яких не вистачає.

 

  1.  «Домалюй намистинки»

Домалювати намистинки, яких не вистачає. Назвати їх колір і форму.

  1.  «Знайди відмінності»

Розглянути картинки, знайти відмінності.

 

  1.  «Посади квітку у горщик»

З’єднати лінією квітку з горщиком такого самого кольору. Назвати кольори.

 

  1.  «Відшукай предмети»

Розглянути картинку. Знайти чотири предмети, намальовані на ній.

 

  1.  «Який предмет зайвий?»

Визначити, який предмет у групі є зайвим. Розфарбувати кружечок у центрі основним кольором.

 

Вправи для розвитку мислення та логіки

 

  1. Допоможи Коту в чоботях підібрати собі другий чобіт.

  1. Розглянь малюнки. Подумай і з’єднай лініями пов’язані між собою предмети.

 

  1. Уважно розглянь таблицю. Чого не вистачає у рядках? Домалюй. Як одним словом назвати зображені предмети?

 

  1. Як ти вважаєш, що забув намалювати художник. Вибери потрібні предмети з жовтого квадратика.

 

  1. Розглянь малюнки. Подумай і з’єднай пов’язані між собою предмети.

  1. Знайди потрібну латку до кожної футболки.

 

  1. «Де чия тінь?»

З’єднай кошенят з їхніми тінями.

  1. «Що намальовано неправильно?»

 

  1. Розглянь малюнки. Як ти вважаєш, якою була кульбабка спочатку? Якою вона стала потім? Покажи стрілочками, як росла кульбабка.

 

  1.  «Їстівне – неїстівне»

Закресли усе неїстівне і обведи у кружечок усе їстівне.

 

Корекційні вправи для неспокійних дітей

Для неспокійних, імпульсивних дітей доцільно заняття чергувати зі спеціальними вправами, які вимагають спокою і самовладання.

Ці вправи можуть бути наступними:

  1. Посидіти спокійно 5-10-15 секунд.
  2. Посидіти мовчки, заклавши руки за спину.
  3. Повільно мовчки проводити рукою по краю стола.
  4. Тихо встати і сісти.
  5. Тихо пройти до вікна (до двору), повернутися на своє місце і сісти.
  6. Тихо підняти і опустити книжку (можна кілька разів).

 

 

Корекційні вправи для досягнення відповідної швидкості рухів

Ці вправи доцільно проводити з інертними, малорухливими дітьми.

  1. Прибрати зі столу руки швидко по команді.
  2. Швидкі рухи по команді (підняти руку, простягнути в сторону і т.д.).
  3. Швидко постукати по столу 3, 4, 5 раз.
  4. Швидко вийти з-за столу, сказати своє ім’я (або вік, або адресу) і сісти на місце.
  5. Швидко підняти якийсь предмет (попередньо вчитель його упускає).
  6. Швидко витерти дошку.
  7. У швидкому темпі називати показувані предметні картинки.
  8. Коли дитина навчиться складати пірамідку, збирати мотрійку, можна влаштовувати з нею змагання «Хто швидше». Вчитель одночасно з нею складає таку ж пірамідку, іноді випереджаючи дитину, іноді надаючи «перемогу» їй.

Корекційні ігри

Гра «Що змінилось?»

1-й варіант. Перед дитиною ставиться іграшковий автомобіль, у нього садять декілька котиків (3-4). Дитині пропонується уважно подивитися і запам’ятати. Потім вона повинна закрити очі. Один котик приймається. Відкривши очі, дитина визначає, що змінилось.

2-й варіант. На стіл ставляться два кубики (червоний і зелений). Дається вказівка: «Подивись уважно і запам’ятай. Тепер закрий очі». Ставиться ще червоний кубик. Дитина повинна визначити, який кубик добавився або що змінилося.

Цю гру можна широко варіювати, використовуючи різні іграшки та предмети. Гра розвиває увагу, спостережливість, пам’ять.

Гра «Квітка і метелик»

Гру краще проводити з декількома дітьми.

Із паперу зроблені квіти різного кольору і відповідні їм за кольором метелики. Ставляться квіти. Кожній дитині дається метелик якогось одного кольору (жовтий, білий, червоний). Вчитель каже: «Жовтий метелик, лети на свою квітку». Дитина, в руках у якої жовтий метелик, виходить і садить його на жовту квітку. Те ж саме повторюється з метеликами інших кольорів.

В цю гру можна грати і з однією дитиною. Із поданих їй 3-4 метеликів різного кольору слід вибрати такого по кольору, що називає вчитель і посадити його на відповідну квітку.

Гра «Маленька господиня»

Мета гри – розвиток у дітей навичок самообслуговування, формування уміння слухати інструкцію (вказівку) і виконувати її. Використовуються іграшкові лялькові меблі, посуд. Дитині пропонується обставити кімнату. Дається одна вказівка, дитина її виконує. Після цього дається інша вказівка. Наприклад: «Поставити шафу, диван, стіл, стільці» і т.п. «Посади ляльку. Дай їй тарілку. Налий туди борщ. Погодуй її. Прибери посуд. Поклади ляльку спати» і т.п. (кожного разу виконується тільки одна дія).

Цю гру можна використовувати і для розвитку мовлення. Дитина повинна розповідати про те, що вона робить. Наприклад: «Я саджу ляльку. Я даю їй тарілку. Наливаю їй борщ. Я годую ляльку.» і т.п.

Ігри із будівельним матеріалом

  1. Дитина будує за показом або по словесній інструкції.

За показом. Вчитель кладе кубик. Дитина повинна зробити  те ж саме. На цей кубик кладеься інший. Дитина виконує цю ж саму дію.

По словесній інструкції. Вчитель мовою регулює дії дитини. «Візьми червоний кубик, біля нього постав такий же» і т.д. Деякі діти добре підпорядковують свої дії словесній регуляції і таким чином вчаться виконувати багато завдань.

  1. Дитина будує за зразком.

Подається нескладний зразок і пропонується: «Побудуй таку ж саму лавку» («хатинку», «садок» і т.д.). Якщо дитина не може виконати завдання самостійно, слід їй в цьому допомогти.

  1. Дитина будує за власним задумом.

 

 

 

 

Додаток 1

 

«Заший фартушок»

 


 

«Якої фігури не вистачає»

 

«Домалюй фігурки»

 

 

«Посади квітку у горщик»

 

 

 

«Який предмет зайвий?»

 

 

«Підбери латки до килимків»

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

  1. Д.Альхаус, Э.Дум «Колір, форма, кількість», Москва, Просвітництво, 1984 р.
  2. Л.В. Артемова «Навчайте граючись», - К. «Таміріс», 1997 р.
  3. Б.П. Нікітін «Сходинки творчості або розвиваючі ігри», Москва, Просвітництво, 1991р.
  4. Федієнко В., Хаджинова В. «Веселі кольори», ВД «Школа», 2005 р.
  5. Федієнко В., Хаджинова В. «Мислення та логіка», ВД «Школа»,

2005 р.

  1. Федієнко В., Хаджинова В. «Пам’ять та увага», ВД «Школа», 2005 р.
  2. Федієнко В., Хаджинова В. «Форма та розмір», ВД «Школа», 2005 р.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 9
Оцінки та відгуки
  1. Рудюк Тетяна Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Андрощук Уляна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Ткаченко Людмила Миколаївна
    Корисна інформація! Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Путько Олександр Миколайович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Беженар Тетяна Олексіївна
    Дякую. Чудовий матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Demianenko Vitalina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Рибенцева Альона Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Присяжная Ксения
    Щиро дякую. Посібник чудовий, корисний. дуже задоволена, що знайшла його.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Свіженець Лілія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 6 відгуків
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
13 грудня 2018
Переглядів
41593
Оцінка розробки
5.0 (9 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку