Методичні рекомендації складено на допомогу вчителям та вихователям, які працюють з дітьми з особливими потребами. Матеріал містить вправи для розвитку уваги, пам'яті, мислення, логіки, моторики, для визначення кольору, форми, величини.
КЗО «Навчально-реабілітаційний центр «Мрія»
Дніпропетровської обласної ради»
Корекційні вправи та ігри
для дітей з особливими освітніми потребами
м. Кам’янське
2018 рік
Укладач: Орлова Вікторія Петрівна, вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, «старший учитель».
Рецензенти: Шевель Тетяна Іванівна, директор КЗО «Навчально-реабілітаційний центр «Мрія» Дніпропетровської обласної ради», спеціаліст вищої категорії, «вчитель-методист».
Голуб Лариса Володимирівна, заступник директора з навчально-виховної роботи КЗО «Навчально-реабілітацій-ний центр «Мрія» Дніпропетровської обласної ради», спеціаліст вищої категорії, «вчитель-методист».
Обговорено на засіданні методичного об’єднання вчителів початкової школи КЗО «Навчально-реабілітаційний центр «Мрія» Дніпропетровської обласної ради» і затверджено на педраді № 6 від 27.12.2017 р.
Методичні рекомендації складено на допомогу вчителям та вихователям, які працюють з дітьми з особливими потребами.
ЗМІСТ
ВСТУП …………………………………………………………………………… 4 ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Вправи для розвитку моторики і уваги ………………..............................5
2. Вправи для розвитку пам’яті та уваги………………………………….....5
3. Вправи для визначення кольору, форми, величини……………...............8
4. Вправи для розвитку мислення та логіки………………………………..12
5. Корекційні вправи для неспокійних дітей………………………………15
6. Корекційні вправи для досягнення відповідної швидкості рухів……...16
7. Корекційні ігри…………………………………………………………....16
8. Ігри із будівельним матеріалом………………………………………….18
ДОДАТОК 1 ……………………………………………………………………..19 СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ …………………………………. 22
Вступ
Основне завдання навчання дітей з помірною розумовою відсталістю – домогтися того, щоб ставши дорослими вони могли самостійно себе обслуговувати, виконувати в побуті і по можливості на виробництві спеціальні нескладні трудові операції, орієнтуватись в навколишньому середовищі.
Враховуючи особливості пізнавальної діяльності дітей з помірною розумовою відсталістю, потрібно спрощувати до мінімуму знання, які вони повинні засвоїти. При цьому їхня кількість може бути скорочена так, щоб дозволяла усвідомлено оволодіти ними. Оскільки для цих вихованців притаманна вкрай низька здатність до аналізу інформації, нерозуміння інформації, яка подається за допомогою мовлення, невміння утворювати причинно-наслідкові зв'язки, об'єднувати знання в одне ціле та несформованість інших вищих психічних функцій, потрібно якомога частіше використовувати конкретні приклади, матеріал розчленовувати на дрібні порції, забезпечувати всебічне використання наочності.
Лише в процесі практичних занять можна формувати у дітей з помірною розумовою відсталістю мовлення, коригувати недоліки їхнього мислення, формувати емоційно-позитивні якості особистості.
Для цих дітей потрібно організовувати заняття з предметно-практичної діяльності. Ці заняття мають бути спрямовані на корекцію їхнього сенсорного, моторного та розумового розвитку під час практичної діяльності з конкретними предметами, при виконанні ігрових, конструкторських завдань, у продуктивній діяльності, яка спрямовується вчителем.
Пропоную добірку корекційних вправ та ігор для розвитку дітей з помірною розумовою відсталістю.
Вправи для розвитку моторики і уваги
Дитина повинна по інструкції:
Вправа для пальців рук: розчепірити пальці, стиснути кулак – розтиснути; з стиснутого кулака по черзі випрямляти пальці.
Перекладати дрібні предмети (кульки) із однієї коробки в іншу. Зібрати розсипані на підлозі дрібні предмети в коробку.
Проколювати товстою голкою дірочки в товстому папері.
Крейдою на дошці або олівцем на аркуш паперу ставлять дві крапки, дитина повинна пальцем провести лінію, що їх сполучає (крапки даються в різних напрямках).
Дитина повинна:
Вправи для розвитку пам’яті та уваги
Вчитель показує дитині картинки і швидко їх прибирає. Дитина повинна по пам’яті назвати, що бачив.
Проводиться ритмічний стукіт (паличкою об стіл). Від дитини вимагається повторити його.
Виконується який-небудь рух. Дитина по пам’яті повинна його повторити.
Дитині зав’язують очі, вчитель торкається його. Дитина повинна визначити скільки разів до нього торкнулися.
Перед дитиною кладеться 5-6 іграшок, вона повинна запам'ятати, як вони лежать, а потім закрити очі. В цей час 2 іграшки міняються місцями, потім дитина відкриває очі і повинна зрозуміти, що змінилося, та повернути іграшки на місця. Кількість змінюваних місцями іграшок збільшується, коли дитина може повністю відновити розташування всіх предметів.
Дитині пропонуються: а) серія картинок по дві картинки на кожній картці; у кожній картинці треба знайти п'ять відмінностей; б) картка з зображенням двох картинок, що відрізняються один від одного деталями. Необхідно знайти всі наявні відмінності.
Інструкція:«Подивися уважно на цю картку. На ній зображені дві картинки, що відрізняються одна від одної різними деталями. Необхідно швидко знайти всі наявні відмінності. Починай шукати».
Дитині пропонують за карткою-зразком викласти з мозаїки: цифри, букву, простий візерунок і силует.
Інструкція: «Подивися, на цій картці зображена цифра (буква, візерунок, силует). З мозаїки потрібно викласти точно таку саму цифру (букву, візерунок, силует), як на картці. Будь уважний. Приступай до роботи».
Дитині пропонують за зразком нанизати намисто.
Інструкція: «Подивися на це намальоване намисто. Ти хочеш сам зібрати намисто? Я дам тобі намистинки і дріт, на який потрібно нанизати одну за одною намистинки точно так само, як вони виглядають на малюнку».
Вправи для визначення кольору, форми, величини
Дитині пропонується картка із зображенням парасольки. Під парасольку кладеться геометрична фігура і пропонується дитині заховати під парасольку всі фігури такої ж форми.
На столі всі фігури одного кольору. Дитині пропонується розкласти фігури по коробках, на яких зображена форма фігур. За сигналом діти розкладають фігури по коробках.
Дитині пропонується таблиця з силуетами різних геом. фігур різного розміру і набір геом. фігур. Діти викладають відповідні фігури на таблицю.
Вчитель роздає дітям геометричні фігури різного кольору. На столах лежать різнокольорові будиночки з віконцями різної форми. Потрібно дітям закрити віконце відповідною фігурою.
Вчитель роздає дітям різнокольорові фартушки з «дірками». На столах лежать заплатки різного кольору і форми. Дітям пропонується зашити фартушки, правильно підібравши заплатки.
Вчитель роздає дітям ключі різної форми і просить відкрити замки, що лежать на столі. Треба бути уважним, тому що ключик підійде до замка з отвором відповідного кольору і форми.
Розглянути і назвати всі фігури, зображені у першій таблиці. З’ясувати, якої фігури не вистачає у кожній таблиці, і домалювати її.
Яким кольором треба зафарбувати намистинки?
Розглянути малюнок. Домалювати у пустих клітинках фігурки, яких не вистачає.
Домалювати намистинки, яких не вистачає. Назвати їх колір і форму.
Розглянути картинки, знайти відмінності.
З’єднати лінією квітку з горщиком такого самого кольору. Назвати кольори.
Розглянути картинку. Знайти чотири предмети, намальовані на ній.
Визначити, який предмет у групі є зайвим. Розфарбувати кружечок у центрі основним кольором.
Вправи для розвитку мислення та логіки
З’єднай кошенят з їхніми тінями.
Закресли усе неїстівне і обведи у кружечок усе їстівне.
Корекційні вправи для неспокійних дітей
Для неспокійних, імпульсивних дітей доцільно заняття чергувати зі спеціальними вправами, які вимагають спокою і самовладання.
Ці вправи можуть бути наступними:
Корекційні вправи для досягнення відповідної швидкості рухів
Ці вправи доцільно проводити з інертними, малорухливими дітьми.
Корекційні ігри
Гра «Що змінилось?»
1-й варіант. Перед дитиною ставиться іграшковий автомобіль, у нього садять декілька котиків (3-4). Дитині пропонується уважно подивитися і запам’ятати. Потім вона повинна закрити очі. Один котик приймається. Відкривши очі, дитина визначає, що змінилось.
2-й варіант. На стіл ставляться два кубики (червоний і зелений). Дається вказівка: «Подивись уважно і запам’ятай. Тепер закрий очі». Ставиться ще червоний кубик. Дитина повинна визначити, який кубик добавився або що змінилося.
Цю гру можна широко варіювати, використовуючи різні іграшки та предмети. Гра розвиває увагу, спостережливість, пам’ять.
Гра «Квітка і метелик»
Гру краще проводити з декількома дітьми.
Із паперу зроблені квіти різного кольору і відповідні їм за кольором метелики. Ставляться квіти. Кожній дитині дається метелик якогось одного кольору (жовтий, білий, червоний). Вчитель каже: «Жовтий метелик, лети на свою квітку». Дитина, в руках у якої жовтий метелик, виходить і садить його на жовту квітку. Те ж саме повторюється з метеликами інших кольорів.
В цю гру можна грати і з однією дитиною. Із поданих їй 3-4 метеликів різного кольору слід вибрати такого по кольору, що називає вчитель і посадити його на відповідну квітку.
Гра «Маленька господиня»
Мета гри – розвиток у дітей навичок самообслуговування, формування уміння слухати інструкцію (вказівку) і виконувати її. Використовуються іграшкові лялькові меблі, посуд. Дитині пропонується обставити кімнату. Дається одна вказівка, дитина її виконує. Після цього дається інша вказівка. Наприклад: «Поставити шафу, диван, стіл, стільці» і т.п. «Посади ляльку. Дай їй тарілку. Налий туди борщ. Погодуй її. Прибери посуд. Поклади ляльку спати» і т.п. (кожного разу виконується тільки одна дія).
Цю гру можна використовувати і для розвитку мовлення. Дитина повинна розповідати про те, що вона робить. Наприклад: «Я саджу ляльку. Я даю їй тарілку. Наливаю їй борщ. Я годую ляльку.» і т.п.
Ігри із будівельним матеріалом
За показом. Вчитель кладе кубик. Дитина повинна зробити те ж саме. На цей кубик кладеься інший. Дитина виконує цю ж саму дію.
По словесній інструкції. Вчитель мовою регулює дії дитини. «Візьми червоний кубик, біля нього постав такий же» і т.д. Деякі діти добре підпорядковують свої дії словесній регуляції і таким чином вчаться виконувати багато завдань.
Подається нескладний зразок і пропонується: «Побудуй таку ж саму лавку» («хатинку», «садок» і т.д.). Якщо дитина не може виконати завдання самостійно, слід їй в цьому допомогти.
Додаток 1
«Заший фартушок»
«Якої фігури не вистачає»
«Домалюй фігурки»
«Посади квітку у горщик»
«Який предмет зайвий?»
«Підбери латки до килимків»
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
2005 р.
1