Методичні рекомендації "Критичне мислення - це дії твої і твоїх учнів"

Про матеріал
Використання елемнтів технології критичного мислення допоможе учням додержуватися правил логіки ,отже , згодом стати успішними в житті.
Перегляд файлу

Критичне мислення – це дії твої і твоїх учнів.

Сучасна шкільна  інформатика відіграє важливу роль у підготовці підростаючого покоління до життя в інформаційному суспільстві. В учнів має формуватися уміння логічно мислити , давати відповіді на поставлені запитання , що , у свою чергу , дозволить молодим людям розуміти різні форми й способи подання інформації. Увесь процес вивчення предмета «Інформатика» повинен бути побудований на принципі «конструювання власних знань у рамках особистої  та пошукової  діяльності». Інтернет – основне джерело знань для сучасної молоді. За його допомогою вона потрапляє у світ, де все вже відомо й де слід лише зорієнтуватися, щоб знайти потрібно відповідь. Відвідуючи мережу, учні дуже швидко переконуються в тому, що мислення «насправді» не потрібно, а теоретичні знання й складні техніки його побудови не затребувані й не застосовуються в сучасному інформаційному суспільстві. Цей конфлікт знання й інформації все частіше й частіше спалахує на уроках: учні, що звикли до кліпових режимів роботи з інформацією, практично не вміють подумки концентруватися, у них ослаблена здатність до уяви, рефлексії, розуміння( у тому числі, розуміння іншого) і т. п. Учні стають усе ерудованими, але знання їх поверхові й не підкріплені логічним зв’язком з науковими поняттями.

       Сьогодні під час вивчення курсу «інформатика» пріоритетна увага приділяється саме інформаційним технологіям. Чільне місце надається виробленню навичок роботи в додатках ужиткового характеру. Вивчення фундаментальних тем «Алгоритмізація й програмування», «Кількість інформації», «Системи числення», «Моделювання» неможливе без ґрунтовних знань теорії. Ситуація ускладняється ще й катастрофічним браком навчального часу, відведеного для вивчення предмета. Що ж робити в такій ситуації? Перейти до монологу вчителя на уроці для викладання важливої теорії або до «зазубрювання» параграфа учнем? Одним із можливих шляхів виходу з проблемної ситуації є застосування технології критичного мислення на уроках інформатики, особливо в старших класах.

Критичне мислення – це:

  • здатність ставити нові змістовні запитання;
  • знаходити різноманітні доказові аргументи;
  • приймати незалежні обмірковані рішення.

Так в 2011-2012 навчальному році, я почала впроваджувати в навчальний процес  технологію «критичне мислення». Особливу увагу приділяю прийомам критичного мислення до яких відносяться:

  1. Стратегія «Інсерт» («Умовні значки»).
  2. Графічні організатори «Кластери».
  3. Кошик (ідей, понять, імен).
  4. Мозковий штурм.
  5. Гронування.
  6. Лекція із зупинками.
  7. Переплутані логічні ланцюжки.
  8. Ажурна пилка.
  9. Ключові слова.
  10.  Сенкан (від англ. – «Шлях думки»).

Приведу приклад технології розвитку критичного мислення за допомогою графічних організаторів «кластерів». Тема «Вікна. Робота з вікнами.» Після того, як учні напишуть тему і план уроку, я пропоную побудувати графічний організатор «Кластер» такого виду.

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався

 

 

 

  1.               Перед учнями ставиться запитання : «Що ви знаєте про вікна в операційній системі Windows?» 
  2.               Кожен учень згадує й записує в перший кластер все, що він знає про вікна, наприклад :
  • Вікно – це те , що з’являється на робочому столі;
  • Вікно – це програма, яка має певну назву ;
  • Вікно – це те, що містить певну інформацію .
  1.               Потім учні зачитують ,що вони записали в кластері по черзі.
  2.               Хто вважає ,що в кластері записано мала кількість інформації ,доповнюють кластер відповідно.
  3.               Після цієї роботи учням ставиться знову запитання : «Що ви хочете дізнатися більше про вікна?»
  4.               Учні висловлюють свої думки, разом їх аналізують ,роблять позначки («це…» - щось нове, «це…» - вже знаю, «?» - інформація незрозуміла ) .

Учитель весь час слідкує за відповіддю учнів і пропонує записати правильну відповідь у кластер «Що я хочу дізнатися?».

  1.               При підведенні підсумку, учні самостійно записують у кластер «Дізнався» ,вірні твердження і поняття.
  2.               На цьому етапі можна запропонувати учням скласти сенкан. Наприклад:

Вікно
Цікаве, пізнавальне

Збагачує, інформує, керує

Воно завжди на робочому столі

Windows.

  1.               На стадії рефлексії повертаємося до ключових термінів ,порівнюємо вже відому й нову інформацію, використовуючи такі терміни :
  • Мені вдалося…
  • Мені сподобалося…
  • Не вдалося…
  • Не сподобалося…
  • Я б змінив…
  • На уроці вийшло…
  • Мені було на уроці…
  1.          Можна навести ще приклади методів ,які ефективніше сприяють засвоєнню матеріалу ,але я  на шляху їх реалізації. Це такі методи ,як використання діаграми Венна ,за допомогою якої можна зіставляти ,порівнювати, знаходити загальні й відмінні риси.

Але технологія «Критичне мислення» має свої позитивні й негативні аспекти.

Позитивні аспекти :

  • Учні одержують глибокі ,ґрунтовні знання.
  • Учні активні, налаштовані творчо й критично
  • Самостійно одержують знання.
  • Уміють використовувати різні джерела інформації
  • Уміють співпрацювати з учнями й учителем .
  • Уроки стали цікавими, кожен може взяти участь.
  • Забезпечується глибоке розуміння тексту ,є бажання працювати в колективі

Негативні аспекти :

  • Багато учнів в групах.
  • На уроці переважає робота в групах ,що утруднює індивідуальне оцінювання
  • Важко перевірити знання кожного учня
  • Важко підтримувати дисципліну
  • Розвиток здібностей переважає над одержанням інформації .

Варто визначити ,що методика критичного мислення застосовується не на всіх уроках. Це пов’язано з браком часу та обмеженнями в рамках програми. Але використання критичного мислення допоможе учням додержуватися правил логіки ,отже , згодом стати успішними в житті.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ковальчук Володимир Юрійович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Інформатика 4 клас (Морзе Н. В. та ін.)
Додано
5 лютого 2021
Переглядів
521
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку