Критичне мислення – це дії твої і твоїх учнів.
Сучасна шкільна інформатика відіграє важливу роль у підготовці підростаючого покоління до життя в інформаційному суспільстві. В учнів має формуватися уміння логічно мислити , давати відповіді на поставлені запитання , що , у свою чергу , дозволить молодим людям розуміти різні форми й способи подання інформації. Увесь процес вивчення предмета «Інформатика» повинен бути побудований на принципі «конструювання власних знань у рамках особистої та пошукової діяльності». Інтернет – основне джерело знань для сучасної молоді. За його допомогою вона потрапляє у світ, де все вже відомо й де слід лише зорієнтуватися, щоб знайти потрібно відповідь. Відвідуючи мережу, учні дуже швидко переконуються в тому, що мислення «насправді» не потрібно, а теоретичні знання й складні техніки його побудови не затребувані й не застосовуються в сучасному інформаційному суспільстві. Цей конфлікт знання й інформації все частіше й частіше спалахує на уроках: учні, що звикли до кліпових режимів роботи з інформацією, практично не вміють подумки концентруватися, у них ослаблена здатність до уяви, рефлексії, розуміння( у тому числі, розуміння іншого) і т. п. Учні стають усе ерудованими, але знання їх поверхові й не підкріплені логічним зв’язком з науковими поняттями.
Сьогодні під час вивчення курсу «інформатика» пріоритетна увага приділяється саме інформаційним технологіям. Чільне місце надається виробленню навичок роботи в додатках ужиткового характеру. Вивчення фундаментальних тем «Алгоритмізація й програмування», «Кількість інформації», «Системи числення», «Моделювання» неможливе без ґрунтовних знань теорії. Ситуація ускладняється ще й катастрофічним браком навчального часу, відведеного для вивчення предмета. Що ж робити в такій ситуації? Перейти до монологу вчителя на уроці для викладання важливої теорії або до «зазубрювання» параграфа учнем? Одним із можливих шляхів виходу з проблемної ситуації є застосування технології критичного мислення на уроках інформатики, особливо в старших класах.
Критичне мислення – це:
Так в 2011-2012 навчальному році, я почала впроваджувати в навчальний процес технологію «критичне мислення». Особливу увагу приділяю прийомам критичного мислення до яких відносяться:
Приведу приклад технології розвитку критичного мислення за допомогою графічних організаторів «кластерів». Тема «Вікна. Робота з вікнами.» Після того, як учні напишуть тему і план уроку, я пропоную побудувати графічний організатор «Кластер» такого виду.
Знаю |
Хочу дізнатися |
Дізнався |
|
|
|
Учитель весь час слідкує за відповіддю учнів і пропонує записати правильну відповідь у кластер «Що я хочу дізнатися?».
Вікно
Цікаве, пізнавальне
Збагачує, інформує, керує
Воно завжди на робочому столі
Windows.
Але технологія «Критичне мислення» має свої позитивні й негативні аспекти.
Позитивні аспекти :
Негативні аспекти :
Варто визначити ,що методика критичного мислення застосовується не на всіх уроках. Це пов’язано з браком часу та обмеженнями в рамках програми. Але використання критичного мислення допоможе учням додержуватися правил логіки ,отже , згодом стати успішними в житті.