Методичні рекомендації "Методичний порадник у написанні власного висловлення для студентів II курсів"

Про матеріал

Методичний порадник

у написанні власного висловлення

для студентів II курсів (підготовка до ЗНО)

Перегляд файлу

1.  Рекомендована структура власного висловлювання

 

  1.            Теза
  2.            Аргументи
  3.            Приклад з літератури чи іншого джерела
  4.            Приклад з історії чи власного життя
  5.            Висновок твору-роздуму

 

Теза (2 – 3 речення).
Теза, або простіше головна думка, — це ті речення, якими треба починати ваше висловлювання (твір). Це найважчий етап. Можна піти найпростішим шляхом – перечитати ще раз завдання ЗНО для написання твору і переказати своїми словами ті речення, які подаються саме як завдання. Але варто мати на увазі, що переказ обов’язково необхідно починати спеціальними реченнями-маркерами:

  •                   «Так, я погоджуюся з думкою (зазначаєте автора, якщо він вказан у завданні) про те, що… (далі своїми словами переказуєте завдання)». Тобто ваша теза, оформлена в такий спосіб, є варіантом підтримки думки завдання і автора.
  •                   «Не згоден з думкою (вказуєте автора, якщо він є в завданні) про те, що… (і далі своїми словами переказуєте текст завдання)». Ваша теза, якщо вона оформлена таким чином, є одним з варіантів спростуванням думки автора.
  •                   «Це складне для мене питання: з одного боку…, а з іншого боку…». Тобто ваша теза, оформлена таким чином, є проміжною позицією щодо думки завдання. Такий варіант початку вважається складним, тому що в аргументах та прикладах вимагає також проміжної позиції — з цим можуть впоратися далеко не всі.
  •                  Аргументи (мінімум 2, при цьому на 1 аргумент приходиться 2–3 речення).
    Аргументи – це речення-підтвердження вашої тези, тому вони мають бути з нею безпосередньо пов’язані. Також аргументи повинні бути переконливими. Для цього використовуються слова, словосполучення та речення-маркери:
  •                  «Це засвідчує…», «Підтвердженням цього…», «Доказом цього може бути…», «По-перше…», «По-друге…». Саме так потрібно починати другу частину власного висловлювання під назвою «Аргументи». Незалежно від того, який варіант тези ви обрали: підтвердження, спростування чи проміжний, аргументи повинні підтримувати тезу та відображати її.
  •                  Приклад з літератури чи іншого джерела (один, кількість речень довільна).
             Проілюструвати думку, зазначену в першому аргументі, треба прикладом з художньої літератури (автор; назва твору; проблема, порушена письменником; образ, який розкриває цю проблему). Цитати можна не наводити – вони не впливають на бали за твір. До речі, приклади до першого аргументу можна навести також із різних видів мистецтв, якщо з літератури, попри всі зусилля, згадати не вдається. Це і музика, і архітектура, і живопис (класичні чи сучасні, українські або зарубіжні). Наведені приклади до першого аргументу вважаються рівнозначними, отже не знижують оцінку за власне висловлювання.
  •                  Приклад з історії чи власного життя 

(один, кількість речень довільна).
         До другого аргументу обов’язково потрібно (і це важливо) дібрати приклад з історії або з власного життя. Тут у перевазі будуть ті, хто складає ЗНО з історії. Але усі інші учні можуть собі «вигадати» приклад зі свого власного життя відповідно до теми твору. Найчастіше це вигадані історії про родичів, друзів і сусідів. Варто знати, що приклади з історії чи власного життя при оцінюванні не мають переваг.
Пам’ятаймо, що не можна відходити від логічного та послідовного висловлювання. Для цього використовуйте такі слова та речення-маркери: «Наприклад, у мого батька (діда, брата, друга, сусіда) Івана…», «Прикладом може слугувати легендарний боксер / відома акторка / моя мати / бабуся / тітка / подруга / сусідка / тощо, «Не можна не згадати про такого історичного діяча (історичну подію), як…».

  •                  Висновок твору-роздуму (2 речення).
          У кінці роботи треба сформулювати висновок. Чомусь цей пункт викликає труднощі. Чим закінчити, якщо вже все сказано, – дуже поширена думка серед студентів. Нагадуємо собі, що твір – це робота з мови, чітка й структурована. Тому висновок має містити у собі логічну закінчену думку власного висловлювання. Як цього досягти? Ще раз уважно подивіться на початок твору – вашу тезу. Протягом написання власного висловлювання аргументами ви доводили її та ілюстрували прикладами. Тепер перекажіть її своїми словами. Пам’ятайте про маркери, саме ними має починатися висновок:
  •                  «Отже», «Таким чином», «Можна зробити висновок, що…», «Висновком можуть слугувати слова про…».
    Так власне висловлювання буде вписане в кільце, де висновок пов’язаний з тезою, а приклади і аргументи мовними маркерами утримують структуру, яка відповідає вимогам написання твору на ЗНО.
  •                  Довідково про теми творів: необхідно звернути увагу, що найчастіше власне висловлювання під час ЗНО пишуть на тему кохання, патріотизму та про мову (цей перелік тем, звичайно ж, не є вичерпним).
  •                  Важлива порада: під час проходження зовнішнього незалежного оцінювання братися за написання власного висловлювання краще після блоку тестів з мови та літератури. Ви вже будете підготовлені до логічного мислення при написанні завдань з мови та «повторите» твори завдяки виконаним тестам з літератури, тобто створите своєрідну базу, міні-банк знань та відомостей, що допоможе в роботі.
    1. Три ключі до ЗНО з української мови. Власне висловлювання

 

        На підготовку до ЗНО з української мови і літератури лишилось не так багато часу. На сьогодні кожен з вас має певну базу знань з мовного матеріалу та стоси прочитаних творів українських письменників. Якісне виконання всіх тестових завдань може забезпечити вам лише 180 балів із 200. Власне висловлення ― це 20 балів, які суттєво вплинуть не лише на результат загалом, але й на ДПА зокрема.
 

  • https://2.bp.blogspot.com/-OEeTXqaoKmk/WO3X-dv1KlI/AAAAAAAAAaM/65zfeVaVjsAgQvpj70twC5fbQo6E6ICDwCLcB/s400/1.png

  • Отже, читайте уважно, як написати гарне власне висловлення і вибороти 20 балів за 45 хвилин!

    Порада перша:       щоб підготуватися до власного висловлення якісно, необхідно знати структуру, чіткі вимоги та критерії оцінювання власного висловлення. Почнемо у зворотному напрямку, адже в кінцевому рахунку нас цікавлять бали!
     
  • https://2.bp.blogspot.com/-M9tKAPCJvs0/WO3YF2cv5rI/AAAAAAAAAaQ/w--5rAMszlcbNdM6Vh6qV1PymI2XzYoJACLcB/s640/2.png
  • Зверніть увагу!
           Якщо робота не відповідає темі, її оцінюють у «0» балів, робота менше 100 слів ― «0» балів.

    Порада друга: уважно прочитайте текст і дайте відповідь на питання.
     
  • Прочитайте наведений текст:

  •        Основну частину свого часу людина витрачає на виконання соціальних обов'язків — трудових, навчальних, сімейних тощо. Тому, коли видається вільна хвилинка, багато хто просто байдикує, наприклад бездумно перемикає телеканали або безцільно блукає просторами «світової павутини», забуваючи, що час життя невпинно спливає.
     
  • Викладіть Ваш погляд на проблему:

  •        Як можна з користю проводити вільний час, щоб потім не жалкувати за марно втраченими цінними хвилинами життя?

                Дайте відповідь на питання: «Як можна з користю проводити вільний час, щоб потім не жалкувати за марно втраченими цінними хвилинами життя?»

    Зверніть увагу!
    Що робити, якщо немає питання, а є лише стверджувальне речення?
  •  
  • Викладіть погляд на проблему:
  • Людина ― коваль своєї долі. 

    Від цього Ваш твір не має змінювати структуру!
    Ви маєте погодитися або спростувати наведену думку.

  • Порада третя: зразкові твори (приклади власного висловлення) в Інтернеті чи збірнику зазвичай штучні та відредаговані майстрами слова з багаторічним досвідом викладання. Тому структуру власного висловлення будемо розглядати на прикладі учнівського твору.
  •  
  • Викладіть погляд на проблему:
  • Людина ― коваль своєї долі.
     
  • 1. Теза 
  • На мою думку, ця тема завжди була і буде актуальною, і я з нею безумовно погоджуюся. Люди часто звинувачують «долю» у своїх невдачах і поразках. Але якщо проаналізувати проблеми багатьох, то можна помітити, що тільки вони винні в тому, чого не досягли. Так само і з щастям,  саме людина ― коваль своєї долі.

    Коментар: теза має містити мовні кліше (на мою думку, я вважаю тощо). Теза ― це відповідь, яку ви ще маєте обґрунтувати в аргументах, навести до них приклади та зробити висновки. Отже, це той каркас, від якого залежать Ваші 20 балів. Зауважте, вона не має бути однозначною, бо аргументи не мають бути синонімічними переказами однієї думки. Тому перше речення тези ― це ваша згода/незгода з думкою, друге речення ви розкриватимете в аргументі №1, третє ― аргумент №2.
     
  • 2. Аргументи (1)
  • По-перше, як я вже зазначив, інколи люди звинувачують свою долю через те, що в них щось не виходить. Насправді ж, вони заслуговували на це. 

    Коментар: аргумент ― це доказ власної думки, яку ми наводимо в тезі. Ви можете використовувати мовні конструкції на зразок  «тому що», «це доводить», «свідченням цього є», «доказом цього може бути». Аргумент, наведений вище, містить незначні похибки. Спробуйте його відредагувати.
     
  • 3а. Приклад з літератури чи інших видів мистецтв
  • Яскравим прикладом може слугувати головна героїня Тараса Григоровича Шевченка Катерина з однойменної поеми. Коли вагітну дівчину кидає москаль, усі почали сміятися з неї та зневажати, навіть рідна мати відцуралася її. Вона все звинувачувала навкруги, але проблема крилася лише в ній. Адже всі попереджали бідолашну, чим це може закінчитися.
  • https://3.bp.blogspot.com/-lnJT4gTNyfk/WO3bKhrKJuI/AAAAAAAAAac/rt8eR42hPac7U1NZAao55sgu1J7S18twwCLcB/s400/3.png
  •  
  • Коментар: ви маєте використовувати мовні кліше «наприклад…», «(яскравим) прикладом може слугувати…», «не можна не згадати…», далі:
    • проблема;
    • автор твору, назва твору, жанр;
    • художній образ (герой), через який розкрита проблема;
    • цитата з твору (за бажанням учасника).


 

  • 2. Аргументи (2)
  • По-друге, я часто чую від батька таку фразу: «Сильний шукає можливості, а слабкий ― причини». Цей афоризм є дуже влучним, бо сильна людина самостійно «гне свою лінію». 
     
  • 3б. Приклад, що є історичним фактом або випадком із життя
  • У мене є старший брат, який жив у квартирі з нами до двадцяти років. Він не хотів працювати і вимагав гроші від батька. Одного разу його перестали спонсорувати, і Андрій не мав можливості «жити красиво». Перші роки брат звинувачував батька, але через декілька років зрозумів, що йому бажали тільки добра. За три роки з юного хлопця, котрий жив за рахунок батьків, він перетворився на велику людину. Зараз брат спокійно може забезпечити комфортне життя собі та майбутній родині.

    Коментар: більшість з вас буде наводити приклад з життя. Головна умова ― нештучність. Це як приклад з літератури, тільки головним героєм є ваша подруга, брат, сестра, тато чи мама. Приклад з історії чи суспільно-політичного життя переконливіший, однак може містити фактичні помилки, які не підвищать бал.
  •  
  • 4. Логічність і послідовність
  • Коментар: у власному висловленні має бути щонайменше 4 абзаци, кожен з яких має починатися мовними кліше: «я вважаю», «по-перше», «по-друге», «отже» ( або «на мою думку», «з одного боку», «з іншого боку», «таким чином»).
           Не змінюйте місцями приклади з літератури чи життя, дотримуйтеся чіткої структури, і вас чекає гідний бал!
     
  • 5. Висновок
  • Отже, кожен сам творець власної долі. Ніхто не завадить тобі досягти великих успіхів, якщо ти будеш багато працювати. Так само й в прірву ніхто тебе не може затягнути, окрім самого себе.

    Коментар: висновок має відповідати тезі й органічно випливати з аргументів і прикладів. Перше речення загальний висновок, друге ― до першого аргументу, третє ― до другого.

    Порада четверта: потренуйтеся вдома разом з уявною схемою, адже структура ― це 12 балів з 20!
  • https://3.bp.blogspot.com/-ABwmHB4JS1s/WO3bXEwqrJI/AAAAAAAAAag/ea9q3gYEBgUvBiPdCESQdkTWXXr7MAofACLcB/s400/4.png
  •  
  •  

  • Порада п'ята: пишіть твори з перервою в один день. Не соромтеся звертатися до вчителя за порадою. Ви маєте до ЗНО «виписатися» та зрозуміти ваші типові помилки, щоб мати змогу їх уникнути на справжньому тестуванн

  • Порада шоста: пишіть власне висловлення останнім на реальному ЗНО.
    Поясню чому: найскладнішою є частина №1 (українська мова). Вона забере найбільшу частину вашого часу. Виконуючи частину №2 (українська література), ви відпочинете й надихнетеся на приклад з літератури.

  • Порада сьома: у вас є чернетка! Вам достатньо 30 хвилин, щоб написати якісний твір. 15 хвилин на те, щоб переписати. Дотримуйтеся  правил переносу слів, використовуйте лише ті слова та конструкції речень, у правильності яких ви впевнені.

     


 

3. Шпаргалка для написання твору-роздуму

Для багатьох студентів твір-роздум на ЗНО є чимось незбагненним, та немає абсолютно ніякого уявлення як його писати. Дана шпаргалка допоможе при написанні твору, адже вона містить зразки слів-виразів, на основі яких можна самостійно написти класний твір.

Спеціальні слова-вирази у твоі-роздумі :

Теза:

  •         Я думаю,….
  •         Я вважаю,….
  •         Мені здається, що….
  •         На мою думку….
  •         На моє переконання,….
  •         Мій погляд на цю проблему такий:…

 Аргументи:

  •         Я так вважаю, тому що….
  •         Чому я так думаю? Тому що….
  •         Аргументом на користь моєї думки може бути те, що….. …

До того ж….

  •         Довести своє твердження я можу такими аргументами: по-перше,…., а по-друге,…..
  •         На користь моєї думки можу навести такі аргументи:….
  •         Моє переконання грунтується на тому, що, по-перше…., а по-друге,…..
  •         Хоч моя думка, можливо, видається дивною, спрою перконати вас такими аргументами:…

Приклади:

  •         Скарбниця світової літератури дає багато прикладів щодо порушеної проблеми.
  •         На згадку приодить герой…
  •         У зв*язку з порушеною проблемою хочеться згадати твір…
  •         Яскравим прикладом саме такого розуміння……особсто для мене є…..
  •         Проблема…..дуже актуально., тому багато прикладів для її розв*язання дає саме життя.
  •         Говорячи про…., не можна не згадати….
  •         Повертаючись до думки про…., можу навести такий приклад:….
  •         Як я вже зазначав,….
  •         Щодо цього яскравим прикладом є образ….з твору….
  •         Тема мого роздуму порушується у творі…. Там…..
  •         Найкращо. Ілюстрацією такого розуміння проблеми є герой….з твору…..
  •         Істрорія також дає багато прикладів….
  •         Один із них…..
  •         Згадаймо постать видатного…..
  •         Захоплює цого….
  •         Хоча мій власний життєвий досвід ще порівняно малий, можу сказати, що….
  •         Хочу навести приклад із власного життя….

 Висновок:

  •         Отже,можна дійти висновку, що….
  •         Підсумовуючи, можна зазначити:…..
  •         Таким чином, можна зробити висновок, що….
  •         Отже, бачимо, що….
  •         На завершення свого роздуму, підсумую:…..

 Вирази-звязки:

  •         По-перше, по-друге….
  •         Повертаючись до думки про…., хочу зазначити, що….
  •         Як я вже стверджував,….
  •         Як уже зазначалося,….
  •         Як можна побачити,….

 

4.  Цитати для творів ЗНО: 30 тем

 

1. Багатство 

 

“Чи не дивина, що один у багатстві бідний, а інший у бідності багатий?“ (Григорій Сковорода) “Є люди, у яких є гроші, і є багаті люди“ (Коко Шанель, французька кутюр’є) “Краще голий та правдивий, нiж багатий та беззаконний” (Григорій Сковорода)  

 2. Боротьба

 “Лиш боротись — значить жить!” (Іван Франко) “Гармат би нам та кулеметів замість мрій” (Микола Куліш) “Жити буду! Геть думи сумні!” (Леся Українка "Contra spem spero”)

 3. Війна і мир

“Війна людей їсть, кров'ю запиває“ (Народна мудрість) “Хто взяв меч, від меча і загине“ (Біблія, Новий заповіт)

 4. Вірність

“В лиху годину узнаєш вірну людину” (Народна мудрість) “Треба зберігати вірність. Вірність слову, зобов'язанням, іншим, собі самому. Треба бути з тих людей, які ніколи не підводять” (Еріх Марія Ремарк, німецький письменник)

 5. Героїзм

“Неможливо весь час бути героєм, але завжди можна залишатися людиною”. (Й. В. Гете, німецький письменник) “Лучче ж бо потятим бути, аніж полоненим” (“Слово про Ігорів похід” – князь Ігор)

 6. Гідність

“Єдине, що від нас іще залежить, - принаймні вік прожити, як належить” (Ліна Костенко) “Будь чесний із собою” (Володимир Винниченко)

 7. Гуманізм

 “Людиною стати — це мистецтво” (Новаліс, німецький письменник) “Ми — це не безліч стандартних «я», а безліч всесвітів різних.” (Василь Симоненко) “Віддай людині крихітку себе. За це душа поповнюється світлом” (Ліна Костенко)

 8. Добро

 “Добро — це те, що може почути глухий і побачити сліпий” (Марк Твен,  американський письменник) “Раз добром нагріте серце — вік не охолоне” (Тарас Шевченко) “Добре слово людині - що дощ у посуху” (Народна мудрість)

 9. Дружба

 “Яку дружбу заведеш, таке й життя поведеш” (Народна мудрість) “Сонце зігріває повітря, друг - душу” (Народна мудрість) “Друг – це одна душа, яка живе у двох тілах” (Аристотель, давньогрецький філософ)

  10. Історія

 “Народ, що не знає своєї історії є народ сліпців” (Олександр Довженко) “Історія — найкращий вчитель, у якого найгірші учні” (Індіра Ганді, індійський політик) “І свічки мирної не варта та країна, що в боротьбі її не засвітила” (Іван Кочерга, український драматург)

 11. Краса

“Не за обличчя судіть, а за серце” (Григорій Сковорода) "Скільки зла таїться всередині за гарною подобою: гадюка ховається в траві" (Григорій Сковорода) "Піклуючись про красу, треба починати із серця та душі, інакше ніяка косметика не допоможе" (Коко Шанель, французька кутюр'є)

 12. Книги

 “Кімната без книг – все одно, що людина без душі” (Олександр Довженко) “Істинно вчені бувають не ті, що читають багато, але ті, що читають корисне” (Арістотель, давньогрецький філософ) “Життя без книг – це хата без вікна” (Дмитро Павличко) 

 13. Любов

 “Любов виникає з любові; коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю” (Григорій Сковорода) “Де любов у хаті, там люди багаті“ (Народна мудрість) “Без любові до себе неможлива й любов до ближнього“ (Герман Гессе, німецький письменник)

 14. Майбутнє

 “Майбутнє належить тим, хто вірить у красу своєї мрії” (Елеонора Рузвельт, американський суспільний діяч) “Завтра - завжди новий день, в якому ще немає помилок” (Бернард Шоу, ірландський драматург) “Не живи вчора, не мрій про завтра, сконцентруй свій розум на даному моменті” (Будда)

 15. Мистецтво

 “Життя коротке, мистецтво - вічне” (Гіппократ, давньогрецький лікар) “Твір, який читають, має теперішнє; твір, який перечитують, має майбутнє” (Олександр Дюма-син, французький письменник) “Творчість – то тільки гримаса індивідуального болю” (Василь Стус)

 16. Мужність

“Терпи, терпи — терпець тебе шліфує” (Василь Стус) “Мужність робить незначними удари долі” (Демокріт, давньогрецький філософ) “Сором – хилитися і долі коритися” (Леся Українка) “Уподібнюйся пальмі: чим міцніше її стискає скеля, тим

17. Навчання

 “Поганий той школяр який учителя не переважить” (Леся  Українка) “Учітеся, брати мої! Думайте, читайте, І чужому научайтесь, −  Свого не цурайтесь” (Тарас Шевченко)  “Голова не на те, щоб тільки кашкет носить!” (Народна мудрість)

 18. Оптимізм

 “На світі той наймудріший, хто найдужче любить життя” (Василь Симоненко) “Світ належить оптимістам, песимісти — всього лише глядачі" (Франсуа Гізо, французький історик) "Найбільша перемога - перемога над своїм негативним мисленням" (Сократ, давньогрецький філософ)

 

19. Патріотизм  “Забудеш рідний край – твоє всохне коріння” (Павло Тичина) “Народ мій є! Народ мій завжди буде! Ніхто не перекреслить мій народ!” (Василь Симоненко)  “Люблять батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя” (Сенека, давньоримський філософ) 

 20. Перемога

 “Найбільша перемога - перемога над самим собою” (Цицерон, давньоримський політик) “Перемога там, де є рух вперед” (Рей Бредбері, американський письменник) “Того лише ідеї переможуть, хто з ними вийде на ешафот і смерті в вічі скаже” (Микола Куліш)

 21. Подорожі

 “Світ — це книга. І хто не подорожував по ньому — прочитав у ній лише одну сторінку” (Августин Аврелій, давньоримський філософ) “Щоб найкраще зрозуміти нову країну, треба її понюхати“ (Редьярд Кіплінг, англійський письменник) “Мандрівка довжиною в тисячі кілометрів починається з одного кроку“ (Лао Дзи, китайський філософ)

 22. Правда

 “Правда у воді не тоне і в огні не горить” (Народна мудрість) “Вільний лише той, хто може дозволити собі не брехати” (Альбер Камю, французький письменник) “Слухай серце, а не радіо. Дивись в очі, а не на екран телевізора, відкривай душу, а не сторінки в інтернеті. І будеш знати правду” (Святослав Вакарчук)

 23. Праця

“Багатством живиться лише тіло, а душу звеселяє сродна праця” (Григорій Сковорода) “Лиш праця світ таким, як є, створила. Лиш в праці варто і для праці жить” (Іван Франко) "Єдиний спосіб зробити видатну роботу – щиро любити те, що робиш” (Стів Джобс)

 24. Родина

  “Любов до Батьківщини починається з родини” (Френсіс Бекон, британський філософ) “Хто матір забуває, того Бог карає” (Тарас Шевченко) “Можна вибрать друга і по духу брата, Та не можна рідну матір вибирати” (Василь Симоненко)

 25.  Розум 

“Мудрість є донька досвіду” (Леонардо да Вінчі, італійський вчений, художник) “Не розум від книг, а книги від розуму створились” (Григорій Сковорода) “Нескінченні лише Всесвіт і людська дурість. Хоча щодо першого у мене є сумніви“ (Альберт Ейнштейн)

 26. Свобода

  “Лиш той життя й свободи вартий, хто йде щодня за них у бій”         (Й.-В. Ґете, німецький письменник) “З-за ґрат свободу краще видно” (Ліна Костенко) “…зрівнявши все злото, проти свободи воно лиш болото” (Григорій Сковорода “De libertate”)

 27. Українська мова

 “Споконвіку було Слово”(Біблія, Старий Заповіт) “Нації вмирають не від інфаркту. Спочатку їм відбирає мову” (Ліна Костенко)  “Як парость виноградної лози, плекайте мову” (Максим Рильський)

 28. Успіх

 “Бери вершину і матимеш середину” (Григорій Сковорода) “Щоб дійти до мети, потрібно, перш за все, йти“ (Оноре де Бальзак, французький філософ) "Немає нічого неможливого, коли поряд той, хто вірить в тебе” (Ошо, індійський філософ)

  29. Час

“З усіх утрат втрата часу найтяжча” (Григорій Сковорода) “Втрата часу важча для того, хто більше знає” (Й.-В. Ґете, німецький письменник) “Час все лікує” (Народна мудрість)

 30. Щастя

“Щастя тому дається, хто за нього в бою б'ється” (Народна мудрість) “Щастя – це трикутник, а в нім три боки: віра, надія, любов”                        (Б.-І. Антонич) ”Людина створена для щастя, як птах для польоту" (Володимир Короленко, російський письменник українського походження) "У щастя людського два рівних є крила: троянди й виноград, красиве і корисне" (Максим Рильський)

 


5. Приклади з літератури та історії для підтвердження аргументів.

 

Тема

Приклад з літератури

Приклад з історії

Образа

 

Пригадаймо Мавку з «Лісової пісні» Лесі Українки. Героїня,  незважаючи на зраду коханого, благає Лісовика, щоб той перетворив хлопця – вовкулаку знову на людину, не думає про помсту Килині чи матері Лукаша, які завадили її щастю. Лісова красуня, маючи можливість покарати, прощає всіх.

Прикладом може слугувати Авраам Лінкольн, видатний президент Америки. Своє спілкування з людьми він будував таким чином, що не тільки  не уникав спілкування з неприємними людьми, але й відповідав на неприязнь до себе людяним ставленням. Так у розпалі передвиборчої боротьби за президентство А.Лінкольн зіштовхнувся з дуже підступним, рішучим та впливовим опонентом -Чарльзом Совордом. Ця людина використовувала будь – яку можливість, аби висловити своє негативне ставлення до майбутнього президента Америки. Проте Лінкольн, перемігши, запросив Соворда очолити один вз важливих постів у своїй адміністрації. Останній був уражений ставлення до себе, служив в адміністрації Лінкольна вірою та правдою.

Туга за батьківщиною

прикладом на підтвердження цієї тези є життя Г.Многогрішного з роману І.Багряного «Тигролови». Коли Григорій втік з потягу та  опинився в тайзі, він постійно відчував тугу за Батьківщиною, незважаючи на те, що знайшов прихисток в українській родині, де шанували народні традиції та звичаї. Герой страждав від того, що на Україні лишилися його рідні та друзі, а для нього дорога додому закрита

 

Від безділля

 Пригадаймо сина Крячка з п’єси О.Коломійця «Дикий Ангел»: хлопець зростав егоїстом, не працював, не навчався, пив – гуляв за батьківські кошти  і врешті – решт опинився в міліції.

 

Багатство – перетворює у морального урода

Яскравим прикладом на підтвердження моїх думок є життя головного героя п’єси І.Карпенка – Карого «Хазяїн» Т.Пузиря. Щоб більше заробити й зекономити Терентій Гаврилович  менше платить селянам, погано їх годує, іде на махінацію з вівцями, навіть прагне видати доньку за багатого поміщика, незважаючи на те, що дівчина кохає бідного вчителя.

 

Совість

Так у творі Ф.Достоєвського «Злочин та покарання» головний герой Раскольников через те, що йому  не вистачало коштів на існування, обдумує й здійснює вбивство лихварки. І саме совість примусила героя зізнатися в скоєному та отримати спокій його душі. Не зважаючи на те, що Раскольников опинився на каторзі, він почувався спокійним, навіть щасливим  від того, що розповів про свій злочин.

Якщо в людини немає совісті, то вона скоїть злочин та буде спокійно далі жити, насолоджуючись життям. Наприклад, усім відомий Комод, щоб стати імператором, підступно  вбиває батька – Марка Авріелія-  і живе без мук совісті, радіє життю.

Розум (знання)

Головний герой твору Даніеля Дефо Робінзон Крузо, опинившись на безлюдному острові, завдяки своїм знанням зміг вижити. Він побудував хижу, зумів здобути їжу, захиститись від диких тварин.

А для Аристотеля прагнення багато знати, відкрити щось нове було сенсом життя. Він не переймався через те, що був бідним, бо вважав, що саме знання – найголовніший скарб.

Доброта/ Людяність

Задумувалась у свій час над цією проблемою й Ольга Кобилянська. У своєму творі «Людина» вона на образі Олени Ляуфлер допомагає нам зрозуміти, що справжньою людиною є та, яка дотримується моральних принципів і не пасує перед труднощами, яка прагне щастя іншим. І не зважаючи на те, що Олена виходить заміж  з розрахунку за лісничого Фельса ( її батьки й сестра могли б опинитися на вулиці без засобів для існування), вона залишається Людиною, бо думає не про себе, а про майбутнє благополуччя рідних.

Усі ми пам’ятаємо мати Терезу, яка присвятила себе служінню людям. Заснувавши Орден Милосердя, вона спрямувала свої сили на допомогу всім стражденним: спочатку навчала дітей, потім організувала для притулок для бездомних , кинутих хлопчиків та дівчаток, відкрила лікарню для бідних. І всі у світі (і той безпорадний хворий, що помер на руках мати Терези, і ми) пам’ятають  цю тендітну жінку, яка стала для кожного взірцем великої Людини.

Рідна мова

Прикро, що й сьогодні серед українців середнього віку( особливо в нашому регіоні) є мазайли, які, як Мина з п’єси М.Куліша, вважають, що рідна мова ні їм ні дітям не потрібна, не намагаються її вивчити. Вони не розуміють, як і Мазало, простої істини: якщо ти – громадянин України, то мусиш знати рідну мову.

 

Колективна свідомість (комунізм))/ Влада однієї людини.

Пригадаймо п’єсу І Кочерги «Свіччине весілля»: Київ знаходився під владою воєводи, який, приховавши грамоту про відміну заборони палити світло, зробив життя ремісників нестерпним. Кияни підняли повстання проти свавілля литовця й здобули світло. Вони вірили в краще й доклали спільних зусиль, щоб змінити своє життя.

Чи зміг би Сталін( окрема особистість)  сам виграти війну?Ні! Якби не стратегічні плани офіцерства, мужність, героїзм та винахідливість бійців,  саможертовність та відданість людей в тилу ворога, не подолали б ми ворогів. Чи зміг би Хрущов самотужки запусти в космос перший супутник? Ні! Лише розум учених, колективна праця конструкторів, відкрила людині дорогу в космос

Книги (змінити життя)

Про роль книги в житті людини йдеться і в романі П.Загребельного «Диво».

Малий Ярослав ріс хворобливим, кульгав на одну ногу. Князь Володимир не брав його в походи, не навчав військовій справі. У хлопця була лише одна розрада: читання книжок. Любов до книги, а згодом отримані знання зробили з Ярослава Мудрого найосвіченішу людину. Ставши князем, він дбав про розвиток освіти в Київській Русі, побудував Софію Київську, зібрав першу бібліотеку.

Заздрість

Схожу історію ми знаходимо у творі О.Кобилянської «Земля». Сава заздрить Михайлові через те, що у спадок старшому братові дістанеться батькова земля. Саме заздрість штовхає Саву на злочин: він вбиває брата, щоб стати єдиним спадкоємцем. Цей вчинок молодшого брата руйнує й щастя Анни,життя  її дітей.

 Пригадаймо Цезаря та його синів. Молодший брат заздрив старшому через те, що той посів на троні й правив країною. І ця заздрість пережила щастя життя: через деякий час старший брат помер.

Мистецтво

 

Під час  Великої Вітчизняної війни Гітлер, намагаючись прославити себе, дбаючи про власні інтереси, намагався за допомогою своїх прислужників ввезти з усіх країн шедеври світового мистецтва і не зважав на те, що вони мають велике значення для певної нації. Коли німці стояли під Києвом, небайдужі люди, службовці київських музеїв рятували Софію Київську  й Андріївську церкву від шалених німецьких бомб, обкладаючи будівлі мішками з піском, рятували експонати й цілі музейні виставки, евакуюючи їх в більш безпечні місця. Кияни відчували й бачили красу мистецтва, вони цінували надбання минулих поколінь.

Чесність

 От хоч би дії  одиного із головних героїв п’єси І.Кочерги «Свіччине весілля» князя Ольшанського. Меланка не відповідала йому взаємністю. А Ольшанський намагався силою залишити дівчину біля себе, але не став щасливив від того, бо Меланка загинула під час пожежі в його палаці, коли почалось повстання ремісників.

 

Проблема збереження природи

У своїй поемі «Чорнобильська Мадонна» Іван Драч розповідає про найстрашніше зло, яке було заподіяно людиною природі – аварію на атомній станції. Через недбале ставлення до своїх обов’язків, халатність, власні амбіції трапився вибух, який вплинув на життя усього живого. Письменник застерігає нас від необдуманих кроків, помилок, закликає берегти довкілля.

І в історії розвитку людства є чимало прикладів тому, як науковий прогрес призвів до трагічних наслідків. По закінченні ІІ світової війни американці, які на той час вивчили властивості атома, скинули на Хіросіму та Нагасакі атомні бомби. Ідучи на цей крок, уряд США переслідував власні амбіції та не думав про наслідки бомбардування.

Страждання – діяльність

Пригадаймо  історію головного героя повісті Федора Достоєвського «Злочин і покарання» Г.Раскольникова. Власна філософія та обставини життя змусили героя скоїти вбивство лихварки, проте совість не давала спокою Раскольникову, він уникав спілкування з людьми, через деякий час  захворів. Страждання героя теж призвели до дії. Він вирішив зізнатися в скоєному злочині, тим самим позбавився душевних мук.

І на підтвердження цієї думки можна навести приклад з життя Клеопатри, яка була в розпачі після смерті чоловіка. Але щоб далі жити й приносити користь рідній країні, вона одружується із його сином, тим самим забезпечує мир у країні.

Освіченість

Пригадаймо пана сотника із повісті Г.Квітки – Основ’яненка «Конотопська відьма». Незважаючи на те, що Забрьоха мав чин сотника( посада йому дісталася в спадок від батька),  був неосвіченою людиною: не вмів писати, читати, рахувати. Це й зумовило його цілковиту залежність від свого писаря, який і козаків рахував, і листи писав, і допомагав одружуватись сотнику, і … робить усе, щоб усунути того з посади.

 

Справедливість/ Образа/ Доброта

Пригадаймо Мавку з «Лісової пісні» Лесі Українки. Героїня,  незважаючи на зраду коханого, благає Лісовика, щоб той перетворив хлопця знов на людину, не думає про помсту Килині чи матері Лукаша, які завадили її щастю. Лісова красуня, маючи можливість покарати, прощає всіх.

 

Помилка у житті

Героїні Шевченкових творів Катерина і Ганна по-різному заплатили за допущені у молоді роки помилки. Перша по кількох місяцях поневірянь із малою дитиною, не знайшовши підтримки і співчуття, вчинила самогубство, а сина залишила напризволяще, щоб він сирітським життям спокутував її гріх. Обманута Ганна зробила по-іншому: вона підклала свого сина під двері хати, в якій жило бездітне подружжя, а сама через кілька днів попросилася до них наймичкою. Наймичкою прожила весь вік, наймичкою вважав її Марко, сама вважала себе наймичкою, тому і відмовилася бути посадженою матір’ю на весіллі юнака, бо боялася викрити себе чимось. Тільки перед смертю їй вистачило сили зізнатися у скоєному.

Моє ставлення до проблеми підтверджує ще й інший приклад. 26 квітня 1986 року сталася аварія на Чорнобильській АЕС, яка разом із радіаційним пилом рознесла по світі біль і горе. Дорогою ціною Україна платить за помилки тих, хто спроектував і збудував станцію на березі Прип’яті, де, на думку багатьох учених, цього не можна було робити. Не хотів би відчути себе на місці й тих, хто керував експериментом і допустив помилку під час випробовування реактора. Переконаний, що такі помилки ведуть людство до самознищення.

Доброта/Добре слово

Іншим доказом є, на мою думку, Чіпка Варениченко із роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного. Грубі й образливі насмішки, які довелося зносити малому Нечипору, жорстоке ставлення матері, пригнобленої безпросвітною роботою, обман і сваволя з боку волосної влади перетворили шукача справедливості на запеклого злочинця. Мудрим і повчальним є й інше прислів’я: «Слово – не горобець: вилетить – не впіймаєш».

Прикладом є життя і діяльність Матері Терези, яка добрим словом і ділом допомагала тим, хто опинився в біді. Разом із помічницями вона приходила до приречених і зверталась до них з такими словами, які втамовували душевний біль, давали розраду і надію. Ще за життя її називали святою, а кількість прихильників та однодумців відчутно зростала.

Талант/Праця

Український мандрівний філософ і поет Григорій Сковорода сформулював ідею «сродної праці», яка, на мою думку, тісно пов’язана із талантом людини. Кожен із нас народжується з особливим, притаманним тільки йому обдаруванням, і якщо така людина зуміє реалізувати свої здібності, то вона відчуватиме задоволення від життя і праці. Саме цю думку покладено в основу байки «Бджола і Шершень».

Дуже часто талант відіграє вирішальну роль у долі людини. Згадаймо хлопчика-сироту, який, завдяки своєму природному таланту до малювання, зміг вирватися із кайданів кріпацтва і стати студентом Петербурзької академії, а згодом – Великим Кобзарем, пророком українського народу.

Музика

У повісті В.Короленка «Сліпий музикант» розповідається про те, як музика допомогла головному героєві, сліпому юнакові, безпорадному і безталанному, знайти себе в житті і стати корисним для людей. Через музику сліпого кобзаря він зрозумів, що його особисте горе ніщо в порівнянні із стражданням сотень і тисяч нещасних. Ставши відомим музикантом, він відчув радість життя і свою потрібність іншим людям. Музика зробила із немічного каліки повноцінну, духовно багату людину, яка змогла подолати своє горе.

Наш земляк, всесвітньовідомий піаніст Святослав Ріхтер завдяки наполегливій праці здобув широке визнання і славу. Почувши вперше музичні твори від свого батька, органіста лютеранської церкви, він закохався в музику на все життя. Його віртуозне виконання підкорювало серця мільйонів слухачів.

 

 

 

docx
Додано
26 березня 2018
Переглядів
2207
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку