Дана презентація містить матеріал для учнів 11 класів, а саме певні методичні рекомендації щодо написання власного висловлювання під час ЗНО.Матеріал презентації допоможе учням набути навичок правильного написання твору - роздуму в форматі ЗНО.
Загальна кількість завдань роботи – 58 На виконання роботи відведено 180 хвилин. Структура роботи. Частина 1 «Українська мова» містить 33 завдання різних форм. Частина 2 «Українська література» містить 24 завдання різних форм. Частина 3 «Власне висловлення» містить одне завдання відкритої форми.
Основні вимоги до написання висловлення:стиль — публіцистичний;виклад логічний, лаконічний; грамотне мовленнєве оформлення;чітка структура;кожен структурний елемент починається з нового абзацу (виняток може становити комбінація «аргумент + приклад до нього»);рекомендований обсяг тексту — 130–170 слів (мінімальний обсяг — 100 слів).
Аналіз теми твору: Наприклад, тема твору. Людина — соціальна істота, а тому їй не властиво надовго залишатися на самоті. Разом із тим багато хто впевнений, що саме самотність допомагає індивіду зрозуміти себе, проаналізувати своє життя. Вони заперечують думку, що тільки оточення може дати об’єктивну оцінку людині, її діям і вчинкам. Наскільки людині варто дослухатися до думки оточення про неї?Викладіть Ваш погляд на цю проблему.уважно прочитати тему;-зрозуміти значення всіх слів;з’ясувати логіку фрази;визначити головне (якщо тема велика за обсягом);перефразувати по-своєму: «зробити своєю».
-речення зі вставними конструкціями (на мою думку, як на мене, на моє глибоке переконання тощо); -складнопідрядні речення («Я думаю, що…»; «Я вважаю, що…»; «Переконаний / переконана в тому, що…»; «Мені здається, що…»; «Цілком справедливим вважаю твердження, що…»; «З упевненістю хочу заявити, що…»). Мовленнєве оформлення тези
Типи тем творів: 1. Тема містить тезу (треба погодити-ся з нею чи спростувати її). Учень має погодитися з нею або заперечити її. У першому випадку можна почати з чогось подібного до: Я цілковито згоден із тезою, запропонованою для роздуму …Я підтримую думку, висловлену в назві твору …Важко не погодитися з тезою, запропонованою для роздуму …
2. Тема твору – дилема (вибір із двох варіантів). Для формулювання тези до теми такого типу існує кілька можливих способів: -стати на бік однієї із частин дилеми (найлегше й найочевидніше). -запропонувати свій (третій!) варіант. -об’єднати дві точки зору. Мені здається, теза, запропонована для роздуму, помилкова. Я хотів би довести протилежне твердження: …Я хотів би спростувати запропоноване твердження …Не можу погодитися з думкою, яка звучить у назві твору. Я вважаю інакше: … Я не підтримую точку зору, висловлену в назві твору …
3. Тема твору – запитання Тезу потрібно сформулювати самому. Мова не йде про запитання, які фактично містять у собі відповідь, ось як, наприклад: «Чи погоджуєтеся Ви з думкою про те, що чим людина освіченіша, тим вона вільніша?» Тут усе просто: погоджуєтеся або ні. Інакша ситуація: запитання відкрите, воно не містить відповіді й не натякає на неї. Тут потрібно виявити справжню самостійність мислення й сформулювати власну тезу. Наприклад: Що таке покликання?На мою думку, покликання – це справа, без якої ти не можеш жити. Ти розумієш, що знайшов себе, своє призначення, сенс життя врешті-решт. Таке відчуття, я впевнений, може дати людині лише робота за покликанням.
4. Тема твору – речення описового характеру У ньому немає сформульованої тези. Цей варіант частково схожий на попередній, однак він трохи звужує поле пошуків вдалого формулювання тези. Наприклад: «Дружба в моєму житті». Ця тема вужча за питання «Що таке дружба?» Фактично в ній уже окреслені орієнтири для тези: «Дружба в житті кожної людини, думаю, посідає важливе місце. І я не виняток: друзі допомагають мені відчувати себе потрібним, підтримують у різних життєвих ситуаціях». Тема такого типу може бути сформульована й запитанням: «Яка роль дружби у вашому житті?»
План дій для формулювання тези 1. Уважно прочитати й осмислити назву твору. 2. Вирішити, чи ви погоджуєтеся з тезою, чи спростовуєте її. 3. Якщо це цитата й ви впевнені, що точно знаєте, хто її автор, додати невеликий коментар. 4. Спробувати переформулювати тезу своїми словами. 5. Не забути про обов’язкові вирази, потрібні для вираження власної думки.
Зразок тези: Ніщо не звеселяє душу людини так, як споріднена праця. Безперечно, великий український філософ Григорій Сковорода мав рацію, коли говорив про значення спорідненої праці для життя людини. Я вважаю, що улюблена робота, справді, дає людині задоволення, робить її життя змістовнішим і радіснішим.
Тема – теза – афоризм: Без ядра горіх ніщо, так само, як і людина без серця Тему твору, запропоновану для роздуму, я розумію так: найголовніше в людині – це її серце, тобто доброта, чуйність, співчутливе ставлення до ближніх. Я вважаю, що це правильно. Мабуть, моя думка із цього приводу не оригінальна: справді, нас роблять людьми любов і доброзичливість, без них чудова зовнішність і великі статкисхожі на міцну шкаралупу трухлявого горіха. Кому такий плід потрібен?Ми – це не безліч стандартних «я», а безліч всесвітів різних. Афористично сформульовану тему твору, мені здається, треба розуміти так: кожен із нас неповторний у своїй індивідуальності, кожен становить собою своєрідний унікальний всесвіт. Безперечно, це правильно. Особисто я вважаю, що потрібно вірити в себе як самоцінну особистість, не боятися мати власну точку зору і, звичайно, поважати думки й права інших.
Типові помилки у формулюванні тези:відсутнє чітке формулювання тези;не подано авторської позиції щодо проблеми, лише повторюються фрази з теми;висловлено ставлення щодо фрагмента теми;сформульовано тезу, що не відповідає темі;тезу замінено недоладними метафорами чи образними зворотами;теза відсутня.
Мовленнєве оформлення аргументів. Якщо авторська позиція, висловлена в тезі, однозначна (наприклад, згода чи незгода), то аргументи доречно вводити за допомогою вставних слів по-перше, по-друге. Якщо теза містить часткову згоду чи об’єднує протилежні точки зору, аргументи варто починати вставними конструкціями з одного боку, з іншого (другого) боку.
План дій для формулювання аргументів1. Уважно перечитати сформульовану тезу.2. Вирішити, які думки (мінімум дві) можуть довести істинність вашої тези.3. Сформулювати їх, чітко виокремивши.4. Перевірити, чи вони справді аргументують ваш тезу.5. Не забути про обов’язкові вирази, потрібні для аргументації думки.
Аргументи - цедокази, що наводяться для обґрунтування, підтвердження істинності авторської думки, викладеної в тезі. Необхідно наводити мінімум два різні доречні аргументи;аргументи переконливо доводять авторську позицію, висловлену в тезі;мають бути розміщені після тези перед прикладами
Приклад аргументів Ніщо не звеселяє душу людини так, як споріднена праця. По перше, найбільше можна принести користі людям, якщо займатися спорідненою працею. Вона спонукає до нових відкриттів, розкриває таланти, дає можливість відчути радість перемоги. Усе це формує наш духовний світ, робить мудрішими, добрішими і просто щасливими людьми. По-друге, багатство – річ матеріальна, воно має забезпечувати наші фізичні потреби. На мою думку, кожна людина хоче бути заможною. Та це не повинно стати ціллю життя. Хтось із великих сказав, що ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити
«План дій для наведення прикладів»:1. Уважно перечитати сформульовані тезу й аргументи.2. Вибрати приклади з літератури та з історії чи власного життя.3. Приклади подавати стисло: не переказувати змісту твору, не аналізувати докладно образи.4. Перевірити, чи приклади справді стосуються вашої тези й аргументів.5. Не забути про обов’язкові вирази, потрібні для наведення прикладів.
Приклад із літератури звичайно ситуація, змальована в мистецькому творі, що яскраво ілюструє наведений аргумент. Приклад є ілюстрацією до наведеного аргументу;обов’язково потрібно подавати мотивацію наведення прикладу (яким чином приклад ілюструє аргумент); у прикладі з літератури треба зазначити назву твору, автора та героя (жанр і мистецький напрям — не обов’язково).
Зразок прикладу з літератури. Прикладом того, що нашу душу звеселяє споріднена праця, може слугувати байка Григорія Сковороди «Бджола та Шершень». Для Бджоли незрівнянно більша радість збирати мед, аніж його споживати. Це образ людини, яка займається улюбленою справою, її життя наповнене змістом і красою. Бджолі протиставлено Шершня, що живе крадіжкою чужого, дбає лише про фізичні потреби – їсти та пити. Такий спосіб життя призводить до повної деградації людини.
Приклад із інших видів мистецтва:зазначаємо назву твору, автора (режисера, художника) можна не називати; не є переказом сюжету та характеристикою персонажа;можна наводити приклади з творів, які не входять до шкільної програми з української чи зарубіжної літератури;лаконічний виклад (достатньо 3–4 речення);приклад має логічно вписуватися в розвиток доведення авторської позиції.
Приклад до аргументу 2:пов’язаний з історією (подією чи постаттю), фактом суспільно-політичного життя чи ситуацією з власного досвіду, що яскраво ілюструє наведений аргумент.Є ілюстрацією до наведеного аргументу;має сюжет із конкретними дійовими особами; якщо наводите історичний факт, треба зазначати імена діячів, країну, час; якщо приклад із власного життя — учасників ситуації;доречно навести факти з біографії письмен-ників, історії з життя зірок тощо;приклад має відповідати логіці доведення.
Зразок прикладу із суспільного життя Яскравим прикладом із суспільного життя може слугувати розповідь про відомого співака Святослава Вакарчука. Він закінчив фізичний факультет, крім того, мав можливість працювати в парламенті, але Святослав обрав інший шлях, бо зрозумів, що його покликання – писати музику та співати пісні. Саме це приносить йому радість, звеселяє душу
Висновки - цезавершальна частина висловлення, що містить логічний підсумок, зроблений Вами на основі викладеної інформації. Узагальнюють авторську позицію щодо теми й відповідають тезі;чітко сформульовані: є узагальненням, а не роздумами (не містять сумнівів і відповідно слів типу мабуть, здається);органічно випливають зі сказаного вище й не можуть містити нових думок;розміщені наприкінці твору;лаконічні (1–2 речення).
Типові помилки у формулюванні висновку:висновок частково відповідає або зовсім не відповідає тезі;не пов’язаний з аргументами та прикладами;у висновку немає конкретики;висновок відсутній;містить нові, не висловлені раніше думки;неправильне мовленнєве оформлення висновку. Не варто формулювати висновок як пораду чи заклик!
Власне висловленняоцінюється від 0 до 20 балів за критеріями змісту та мовного оформлення:1. Теза: 0 1 2 2. Аргументи: 0 1 2 3а. Приклад із літературичи інших видів мистецтва: 0 1 2 3б. Приклад, що є історичним фактом або випадком із життя: 0 1 2 4. Логічність, послідовність: 0 1 2 5. Висновок: 0 1 2 6а. Орфографія та пунктуація: 0 1 2 3 46б. Лекс., грамат. та стиліст. 0 1 2 3 4