Знайомство з країнами світу – один із мотиваційних шляхів до вивчення англійської мови в позаурочний час та під час організації мовних таборів у школі І ступеня
У сучасному світі вивчення англійської мови вкрай необхідне для міжнародного спілкування та досягнення особистісного успіху.
Англійською мовою говорять в 51 країні світу. Близько 410 млн. чоловік є носіями англійської мови і вважають її рідною, а близько 1 млрд – розмовляють нею. Тому англійська мова заслужено вважається міжнародною мовою спілкування, а багато лінгвістів, спираючись на існуючі тенденції, приходять до висновку, що менше ніж через сто років мовний бар'єр практично перестане існувати і люди будуть використовувати для спілкування винятково англійську мову.
Володіння англійською мовою та іншими іноземними мовами є важливим інструментом для зростання конкурентоспроможності нашої держави та її європейської інтеграції. Без англійської мови немає ні сучасної науки, ні вищої освіти.
У законі України «Про освіту» йдеться про позаурочну діяльність учнів як невід’ємну частину системи освіти, яка спрямовується на розвиток здібностей і талантів учнівської молоді, задоволення її інтересів і духовних запитів. Основною формою позаурочної діяльності є організовані й цілеспрямовані заняття, які проводяться у вільний від навчального процесу час для розширення знань, умінь і навичок, розвитку самостійності, індивідуальних здібностей і нахилів учнів, а також їхніх інтересів і збагачення корисного відпочинку. Постановка проблеми у загальному вигляді полягає в тому, що володіння іноземними мовами це невід’ємний показник освіченості сучасної людини. Беручи до уваги те, що Україна має вектор розвитку щодо єдиного Європейського освітнього простору, й те, що в багатьох країнах Європи володіння англійською та ще декількома іноземними мовами є само собою зрозумілим, перед нашою молоддю, студентами, учнями постають певні завдання. Саме тому Міністерство освіти і науки України ініціює великий загальнонаціональний проект літніх мовних таборів. Метою цього проекту є підвищення мотивації учнів до вивчення англійської мови, формування комунікативної компетентності, розвиток творчого потенціалу кожної дитини та виховання комунікативної потреби у пізнанні інших країн і народів.
Також часто можна почути невдоволення рівнем володіння іноземною мовою серед школярів. Однією з ідей, яка, на думку фахівців, може покращити ситуацію, є саме організація літніх мовних таборів у школах. Саме у таборах діти мають можливість спілкуватися іноземними мовами, застосовувати їх у різних формах діяльності (конкурсах, спортивних змаганнях, театральних виставах тощо), а також розкривати свої таланти. При цьому знання дитини не будуть оцінювати як у школі, і вона буде сприймати навчання як гру.
Літній мовний табір проводиться під час канікул, коли школярі потребують відпочинку. Саме тому основна мета мовного табору є:
• поєднання навчання із захоплюючим відпочинком; • створення умов для здобуття дітьми необхідних мовних навичок;
• допомога дітям у непомітному подоланні мовного бар'єру;
• надання можливості удосконалити свою розмовну мову;
• сприяння формуванню позитивної мотивації для подальшого удосконалення англійської мови.
Робота літнього мовного табору зазвичай планується за тематичними днями, а саме: «День знайомства», «Здорова їжа», тощо. Але я вважаю, що ефективнішим є планування роботи мовного табору за визначенням днів певних країн. В першу чергу, це повинні бути англомовні країни, і тоді діти зможуть уявити, як багато людей мають цю мову за рідну. Також сюди слід віднести країни Євросоюзу, де володіння англійською мовою є само собою зрозумілим і ця мова є мовою міжнаціонального спілкування. А також будь-яка іноземна прогресивна країна може бути зразком для вивчення її культури, традицій, історичних цінностей і просто цікавих фактів. Розуміючи, що величезна кількість людства спілкується англійською мовою, діти починають усвідомлювати необхідність у її вивченні. Крім того, мотивацією для вивчення мови можуть послугувати мрії чи плани щодо відвідування певної країни, знайомство та спілкування (переписка) з іноземними друзями. Отож, кожен день мовного табору має бути днем певної країни. Так, наприклад, день Англії, день Америки, день Італії, Іспанії, Франції, тощо. Для того, аби зробити табір цікавим і дійсно корисним для дітей, потрібно об’єднати зусилля всіх учителів, а не тільки учителів іноземних мов. Без учителів фізкультури, малювання, праці, хореографії, керівників творчих студій і гуртків зробити заняття в таборі цікавими практично неможливо. Якщо вчитель англійської мови знайомить дітей із назвами країн, їх розташуванням на карті світу, з національними символами, традиціями і таке інше, то вчителі фізкультури, наприклад, можуть ознайомити з традиційними видами спорту чи розучити правила певної національної гри, вчителі праці – виготовити якісь національні страви чи поробки, вчителі малювання – намалювати з дітьми символи країн чи певні визначні будівлі, вчителі музики – розучити національні пісні, хореографи – національні танці і так далі. Більш ідеальний варіант – це, звичайно, проведення інтегрованих занять, так звана «праця, музика або малювання англійською». Під час таких занять, діти, отримуючи, наприклад, інструктажі англійською мовою та виконуючи цікаві творчі завдання, мимоволі вивчають англійську. Результатом роботи можуть бути створені разом проекти, такі як «Страви народів світу», «Пісні народів світу», «Національні види спорту», «Цікаві факти про країни світу» та інші.
Плануючи заняття з англійської мови, вчитель має враховувати інтереси дітей та особливість певної країни, до дня якої він готується. Мається на увазі, чим відома та чи інша країна з точки зору дітей. Адже те, що є цікавим і близьким для дітей, найбільш запам’ятовується їм. Таким чином, діти вивчатимуть мову та традиції країн через призму цікавих для них речей. Так, наприклад, готуючись до дня Італіїї, я за основу взяла улюблену всіма дітьми піцу, якою славиться ця країна. Тут також є простір для творчості і вчителям праці. Але я наведу зразок свого заняття з англійської мови. Хочеться зазначити, що кожне заняття з дітьми ми розпочинали вітальною піснею “Hello to all the children of the world”(YouTube), де учні мали змогу вивчити привітання мовами різних країн світу.
Hello, Bonjour, Buenos dias! G'day, Guten-Tag, Konichiwa... Ciao, Shalom, Do-Brey dien, Hello to all the children of the world! We live in different places from all around the world. We speak in many different ways! Though some things may be different, We're children just the same- And we all like to sing and play! Hello, Bonjour, Buenos dias! G'day, Guten-Tag, Konichiwa... Ciao, Shalom, Do-Brey dien, Hello to all the children of the world! There are children in the deserts, And children in the towns, And children who live down by the sea! If we could meet each other, To run and sing and play- Then what good friends we all could be!
Далі ми традиційно вивчали певну тематичну скоромовку чи віршик для кращої вимови англійських звуків. Так як день Італії ми пов’язали з піцою, то переважала тема «Їжа» і скоромовка була відповідною: «Betty Botter bought some butter, but she said “My butter's bitter”...». Потім учням пропонувалася презентація про країну, в якій були висвітлені основні відомості: назва країни англійською мовою, місце розташування її на карті світу, столиця, великі міста, прапор, герб, знамениті споруди, визначні місця, цікаві традиції, види спорту, національна кухня та ін. Також для розгляду надавався плакат або тематичні малюнки ось, наприклад, такого зразка:
Після вивчення основних відомостей про країну, дітям пропонувалася певна гра, як, наприклад, «приготувати» піцу, але лише італійську. Суть гри: учні в групах отримують набір шматочків-малюнків розрізаної піци із зображеннями вивчених понять, серед яких є і зайві шматочки (зображення з інших країн). Завдання полягає у виборі лише правильних шматочків («італійських»), при цьому діти повинні назвати їх, складаючи піцу. А із зайвих шматочків вони викладають ще одну піцу на дошці і називають визначні місця чи символи інших країн. Таким чином діти повторюють і вивчений раніше матеріал.
Далі для відпочинку учням пропонувалася жартівлива пісня-відео про піцу (YouTube).
I Am A Pizza I am a pizza |
А потім проходив конкурс на кращий рецепт піци. Учитель пропонує свій улюблений рецепт, повторюючи разом з дітьми назви продуктів харчування та фрази типу: “I need some…”, “There is…/There are…”, “I like…”. За поданим зразком та схемою діти в групах готують свій рецепт, оформлюючи постер. Після цього відбувається презентація та визначення переможців. Якщо проводити інтегроване заняття (англійська мова та трудове навчання), то можна ще й посмакувати виготовленою спільними зусиллями піцою.
Проводячи заняття з англійської мови в день, наприклад, Франції , за основу можна взяти тему «Одяг», адже ця країна є центром моди. Тут доречно провести популярне фешн-шоу англійською мовою. В день Америки можна запропонувати дітям цікаві мультфільми за програмою «Вчимо англійську разом з героями Діснею». Теми тут є різноманітні: «Тваринний світ», «Родина», вивчення займенників, числівників, однини та множини іменників і т. д. І, звичайно ж, дуже насиченим подіями та розвагами може бути день Об’єднаного Королівства Великобританії та Північної Ірландії. Тут можна познайомити дітей і з міфами та казками, наприклад, про лепреконів, та влаштувати квест-пошук горщика із золотими монетами, що належить цим зеленим чоловічкам. Під час квесту учні мають проходити етапи, виконуючи певні завдання англійською мовою. Також дуже цікавою для школярів буде віртуальна екскурсія по Лондону з допомогою Google-карт. Але ще цікавішим для дітей виявилося спілкування з реальним представником англомовної країни. Дуже корисно запрошувати на такі заняття волонтерів - носіїв іноземної мови та іншої культури. У рамках програми табору учні майже щодня мали можливість спілкуватися з волонтером. Це були різні види ігор на свіжому повітрі, презентації про країну, розваги.
Завдяки такому плануванню було створене відповідне мовне середовище та умови для заохочення учнів до вивчення англійської мови.
Підводячи підсумки, можна зробити наступні висновки: у зміст навчання англійської мови слід включати лінгвокраїнознавчі знання, необхідні для спілкування з носіями іноземної мови, іншої культури. Щоб підтримувати інтерес до вивчення іноземної мови, у зміст роботи можна включати:
1) знайомство з персонажами дитячого фольклору (віршів, пісень, казок) країн досліджуваної мови;
2) на заняттях по ознайомленню з навколишнім світом розповідати про тваринний і рослинний світ, пам'ятки головних міст (Лондон, Вашингтон, Нью-Йорк), знайомити з традиційними святами країн досліджуваної мови;
3) виготовляти необхідний до подібних свят і нескладний реквізит силами дітей з розповіддю, навіщо і для чого він потрібен; 4) залучати до роботи табору представників іноземних країн – носіїв досліджуваної мови.
Слід зазначити, що найбільш ефективними були такі форми роботи: проекти, робота з постерами до тем, різні види ігор, змагання, презентації, вікторини, розучування віршів та пісень, складання кросвордів, відгадування загадок, спілкування з волонтером тощо. Рухливі форми роботи на свіжому повітрі змінювалися пізнавальними сесіями у класній кімнаті. У таборі панувала атмосфера взаємоповаги, зникли мовні бар’єри, комплекси й страхи.