Нестандартні методи навчання
Найважливішим завданням школи є підвищення знань учнів.
Шляхів реалізації цього завдання дуже багато. Головне - зацікавити учнів самім процесом навчання, щоб ця справа приносила дітям радість. Тому в останні роки найбільш вживаними педагогічними термінами стали «особистісно орієнтоване навчання», «нетрадиційні форми науково-методичної роботи», які здатні перетворити звичайний урок на нестандартний. Урок-семінар, урок-диспут, урок-конференція та інші стають невід’ємною частиною нашої роботи.
Пошук нових форм, методів – ось головна задача у роботі вчителя сьогодні. Так, використання інтерактивних методик на нестандартному уроці, суттєво змінює і відношення самих учнів до навчального процесу. Вони починають відчувати свою успішність, інтелектуальну спроможність.
Саме нестандартний підхід до проведення уроку дозволяє різко збільшити відсоток засвоєння матеріалу, оскільки впливає не лише на свідомість учня, а й на його почуття, волю.
Ця проблема була добре досліджена в американській школі. Результати його були відображені у схемі, яка отримала назву «Піраміда навчання».
З піраміди видно, що найменших результатів можна досягти
за умов пасивного навчання, тобто, звичайного урока-лекції, а найбільших, використовуючи нестандартні форми та методи. Це, звичайно, середньостатичні дані, і в конкретних випадках результати можуть бути дещо іншими, але в середньому таку закономірність може простежити кожен педагог.
Ці дані цілком підтверджуються дослідженнями сучасних психологів. За їхніми оцінками, старший школяр може, читаючи очима, запам’ятати 10% інформації, слухаючи - 26%, розглядаючи - 30% , слухаючи і розглядаючи - 50%,обговорюючи - 70%, особистий досвід - 80%, спільна діяльність з обговорюванням - 90%, навчання інших - 95%.
Понад 2400 років тому Конфуцій сказав:
Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу, я пам’ятаю.
Те, що я роблю, я розумію.
Ці три прості твердження обґрунтовують необхідність використання нестандартних методів навчання. Дещо змінивши слова великого китайського педагога, можна сформулювати кредо
сучасного навчання:
Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу й чую, я трохи пам’ятаю.
Те, що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти.
Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і
навичок .
Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром.
Набагато важливіше навчити, ніж просто розповісти. Звісно, діти ефективно вчаться, коли мають мотивацію. Підвищити мотивацію до навчання можна лише тоді, коли посилатися на справжні потреби тих, хто навчається, і створити умови для їх забезпечення. Дуже важливо, щоб усі учасники навчального процесу сприйняли мету заняття як власну, а цього можна досягти, за допомогою інтерактивних методик, лише спільним визначенням мети. Хочеться нагадати такі методи, як «Криголам», «Мозкова атака», «Акваріум», «Порожнє крісло» та багато інших.
Кожна людина має свій стиль роботи, так само і вчителі. Є педагоги, які досконало знають свій предмет, уміють його пояснити, оперують термінами і цифрами. Їх цікаво слухати, але вони не працюють на розвиток класу, вони, як експерти, тільки передають інформацію. Це вчителі-експерти.
Є вчителі, які використовують блискучі ефекти, яскраві вправи, їх цікаво слухати, приємно спостерігати за їхньою роботою, але такий учитель працює на себе, він демонструє свої знання і вміння і знову ж не дбає про розвиток учнів. Це вчителі-зірки.
А є такі, котрі не тільки вміють передати нові знання і навички класу, а й допомагають учням самостійно зробити висновки та узагальнення, спираючись на їхній досвід. Але не бачити навколо цікавого і загадкового. Це вчителі-аналітики.
А справжній сучасний педагог повинен поєднувати у собі риси експерта, аналітика, зірки.
Звичайно, для цього треба багато працювати над собою, над майбутнім уроком, з учнівським колективом. Це складно. Але проведення нестандартних уроків змінить весь мікроклімат учнівського колективу. Нестандартний урок – це завжди цікаво і учням, і педагогу. Самовдосконалюйтесь. Це сприятиме співробітництву, порозумінню й доброзичливості, дасть можливість реалізуватися вам, як педагогу.