Методичні рекомендації по використанню елементів християнської етики на уроках в початкових класах.

Про матеріал
Вважаю, що будь-який урок має бути не просто цікавим, а й ефективним. Необхідно усіма можливими засобами спрямовувати дитину до розуміння у своєму серці, що Бог – це любов. Повчальні історії, різноманітні ситуації, цікаві тексти, веселі ігри, пісні, малюнки – все це дає можливість школяреві у невимушеній ситуації, яка складається на уроці, душею пізнати духовну красу і непомітно, навіть для себе, полюбити усе, що є добрим. А це і є основним завданням учителя : зростити людину такою, якою її хоче бачити Творець. Саме такою і є основна концепція наданих завдань.
Перегляд файлу

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSobevd5xMjnILA6IWGB6p9L1Q_B2eQSMYWg9SXp_KS4xh6T2EIhttps://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSobevd5xMjnILA6IWGB6p9L1Q_B2eQSMYWg9SXp_KS4xh6T2EIhttps://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSobevd5xMjnILA6IWGB6p9L1Q_B2eQSMYWg9SXp_KS4xh6T2EIМетодичні рекомендації по використанню елементів християнської етики на інших уроках

в початкових класах

                                                                                учитель початкових класів

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR-9fVbJwLUxFLMotz3O2m3Tm0ATm1ha8GEQ-Jcl28bJqbl0fv5AjNIuw             Білозерської ЗОШ І-ІІІ ступенів №14

   Білозерської міської ради

                                         В.І. Кабанець

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                   

                                                                                   

 

 

Ким хочеш бути, хлопчику, в житті?

Серйозний, як усі Котигорошки,

ти на питання це подумав трошки

і відповів: «Людиною!»

Дитя!

Благословляючи твоє життя,

у трудну виряджаючи дорогу,

яку пораду чи пересторогу

я кращу дам, ніж дав собі ти сам?..

Максим Рильський

Пояснювальна записка

Проблема з проблем: як виховати Людину у найціннішому, найглибшому значенні цього слова - символу. У педагогічному сенсі це – вирощування і плекання людського в маленькій людині, зміцнення і осердечнення її душі, утвердження цінностей «доброго розуму», прагнення добра, любові, істини.

    У початковій школі духовне виховання дітей має виразну особливість, зумовлену передусім віковими можливостями дітей і специфікою навчального змісту. Тонкий знавець дитячої душі В.О. Сухомлинський відзначив, що діти живуть своїми уявленнями про добро і зло, про честь і безчестя, про людську гідність; у них навіть своє вимірювання часу; в роки дитинства день здається роком, а рік – вічністю. Він писав: «Виховання в молодшому шкільному віці – від 6 до 10 років – я  назвав би школою  сердечності.»

    Духовно – моральне виховання охоплює всі сфери життя дитини, виявляється у ставленні до рідних, інших людей, природи рідного краю, Батьківщини, рідного слова, праці. Воно є стрижнем виховання особистості.

    Найважливіше -  забезпечити системний цілісний підхід, а саме: задіяти виховні можливості різних предметів, позаурочної роботи (гуртки, дитячий театр, бібліотека, виховна діяльність у  групі продовженого дня); зосередити  увагу батьків на духовно – моральному вихованні дітей як основі їх

Вивчаючи праці видатних педагогів, письменників, філософів дорадянського періоду, можна зробити висновок, що вони розглядали духовність як багатоаспектне явище, провідною ознакою якого є християнська духовність.

На мою думку, найголовніше в навчально-виховному процесі – духовний розвиток особистості. Тільки добра і сповнена любові до ближнього дитина здатна гармонійно існувати в колективі. А це передумова її успішності в навчанні. Привчаючи дитину жити згідно Божих Заповідей, вчитель закладає фундамент чесного, доброго, національно свідомого громадянина України.

Вважаю, що будь-який  урок має бути не просто цікавим, а й ефективним. Необхідно усіма можливими засобами спрямовувати дитину до розуміння у своєму серці, що Бог – це любов. Повчальні історії, різноманітні ситуації, цікаві тексти, веселі ігри, пісні, малюнки – все це дає можливість школяреві у невимушеній ситуації, яка складається на уроці, душею пізнати духовну красу і непомітно, навіть для себе, полюбити усе, що є добрим. А це і є основним завданням учителя : зростити людину такою, якою її хоче бачити Творець.

Саме такою і є основна концепція наданих завдань.

 

Українська  мова

1. Знайомство з цитатою із Святого Письма:

 «Блаженна людина, яка  нажила мудрості, і людина, яка набула розуму, - бо здобуток цей  кращий за срібло, і прибутку від нього більше, ніж від золота. Вона (мудрість) – дерево  життя для тих, котрі здобувають її, блаженні, які зберігають її!».

-Діти, поясніть зміст цитати.

 Словникова робота. Пояснення слів: мудрість, знамення та вислову «блаженна людина».

Виписати і пояснити написання слів з великої букви.

Знайти слова з подовженими приголосними.

 

2. Гра «Мікрофон».

.- Поясніть вислів: «Якщо не бачиш, зійди на гору; якщо не розумієш,  запитай у старших. Хочеш знати дорогу – спитай тих, хто ходив по ній».

-Уявіть собі, що до вас у школу прийшов кореспондент і запитав: «Для чого ви вчитеся? Навіщо вам знання?» Щоб ви відповіли?( діти висловлюють свої міркування).

 

3.  Діти, в якій із Божих Заповідей сказано про те, що людина повинна працювати, не лінуватись, а день відпочинку присвячувати не пустим розвагам, а Богові. (Діти зачитують напам’ять: «Пам’ятай день суботній, щоб святити його. Шість днів працюй, а сьомий – суботу – Господові Богу присвячуй».

-Скільки речень в даній цитаті? Списати друге речення (коментоване письмо з назвами орфограм, які зустрічаються).

 

4. Які з названих якостей допомагають людині зберегти та примножити свої здібності: наполегливість, хвалькуватість, працелюбність, безтурботність, відповідальність, неуважність, сумлінність, поміркованість, кмітливість.

наполегливість

 працелюбність

 відповідальність

  сумлінність

 поміркованість

                                                                    кмітливість

Одна група дітей вибирає картки з потрібними якостями мудрої людини і кладе до конверта, що прикріплений на дошці.Друга група пояснює, чому інші картки, залишались невикористані, не потрапили до конверта.

Записати слова із конвертика з поясненням орфограм.

 

5. Прочитати вірш і знайти риму. Знайти і списати речення із звертанням.

 

Пошли нам, Боже,

Маленьким діткам

Щастя, здоров’я

На довгії літа.

 Щоб виростали

 Розумній сильні

 Душею чисті

 І серцем вільні.

 

 

6. Божа Заповідь про вшанування батьків: «Шануй батька твого і матір твою, і благо тобі буде, і продовжені будуть дні твої на землі». (Ця Заповідь виділена серед інших).

- Пояснити, як ви розумієте ці слова.

- Порахуйте, скільки всього букв Б ви знайшли в даному вислові.

- Яке слово стоятиме першим, якщо записувати всі слова в алфавітному порядку.

 

 

7. - Діти, можливо в вашому житті були ситуації, коли ви проявляли неповагу до батьків, чи інших дорослих:   

- чимось ненароком образили,

- лінувалися допомагати,

- вередували,

- збрехали,

- щось робили без дозволу,

- нехтували порадами…

Якщо таке траплялось, то намагайтеся в майбутньому не робити помилок, а якщо й зробили, то знайдіть у собі сили попросити вибачення і виправитися.

- А в Святому Письмі (в Біблії) є такі рядки: (запис на дошці).

Батькова заповідь – сторож життя твого.

Зневажає безумний настанову батькову, а хто береже пересторогу, стає розумніший.

Діти, будьте слухняні в усьому батькам, бо це Господові приємне!

- Скільки речень записано? Скільки слів в кожному реченні?.

-Знайдіть речення із звертанням. Списати дане речення(каліграфічна хвилинка).

 

8. Робота над цитатами із Святого Письма. Вставити слова:

- Учення мудрого – джерело … . (життя)

-Добрий … (розум) приносить приємність, …(шлях)  же беззаконних – жорстокий.

- Хто любить …(навчання), той любить …(знання) .

Слова для довідок: життя, розум, шлях,навчання, знання.

Пояснити  зміст даних цитат.

 

9. Словникова робота.

Святе Письмо каже, що «…отримувати насолоду від роботи своєї – це дар Божий людям».

Записати слова - синоніми до слова « робота»( праця, труд, діло).

 

 

10. На дошці рядки зі Святого Письма. Діти зачитують їх.

Вставити пропущені букви:

  • В…сокий Господь: і см…ренного бачить, і пихатого впізнає здалеку.
  • При…де гордість, при…де й посоромле…я; але зі смире…ими мудріст.
  • Блаже…і чисті серцем, бо вони Бога бачать.

- Діти, поясніть розуміння змісту даних цитат.

 

 

11. Треба завжди пам’ятати слова із Євангелія: «Чиніть з іншими так, як би ви хотіли, щоб чинили з вами» ( каліграфічна хвилинка).

 

12. Робота з деформованим текстом:

  • лежачий, Під, камінь, не, вода, тече.  (Під лежачий камінь вода не тече.)
  •  Бога, прив’язуй, та, надійся, віслюка,На. (На Бога надійся, та віслюка прив’ язуй.)
  • На, свій, май, та, розум, надійся, Бога. (На Бога надійся, та розум свій май.)

 Пояснення змісту прислів’їв.

13. - Наведіть приклади, що ви відносите до добра, а що до зла (словникова робота).


ДОБРО

доброта

милосердя

ЗЛО

ненависть

лінь

 

співчуття

працьовитість

благородство

воля

ввічливість

совість

 любов

справедливість

мужність

 

зарозумілість

жадібність

зрада

підлість

байдужість

хвалькуватість

хитрість

шкідливі звички

заздрість


 

14. Уважно прочитайте вірш. Знайдіть в словах букви, що позначають два звуки:

     Якщо ти плакав і страждав,

Радів, молився і, на диво,

Спішив туди, де є біда,

Аби себе комусь віддать

Задля добра. Знай, ти – Людина!

 

15. Зробити звуко–буквений аналіз слова БІБЛІЯ. Скласти звукову схему даного слова. ( =.- =.=.         6 букв, 7 звуків).

 

16. Лиш той, хто вміє інших поважати,

      Дружити прагне, товаришувати,

      Той зможе у житті порядним стати,

      А зараз риси справжньої людини нам назвати..

  • Давайте назвемо ці риси справжньої людини.
  • Знайти в тексті дієслова неозначеної форми. Записати їх в алфавітному порядку.
  • Утворити від них дієслова теперішнього, минулого й майбутнього часів.

17. Вибіркова робота в парах.

Виберіть із запропонованих тверджень лише Заповіді Божі. Запишіть їх. Поясніть написання не з дієсловами.

1. Я - Господь Бог твій; хай не буде в тебе інших богів, окрім Мене.
2. Життя – це повинність твоя насущна, виконай її.
3. Не роби собі жодного ідола.
4. Не виголошуй марно імені Господа Бога твого.
5. Пам'ятай день суботній та проводь його свято.
6. Якщо тебе вдарять по лівій щоці, то підстав праву.
7. Шануй батька й матір й довголітнім будеш на землі.
8. Не вбивай.
9. Не чини перелюбу (будь вірним у шлюбі, зберігай цнотливість у ділах, словах, думках та бажаннях).
10. Не кради.
11. Не говори неправди на інших.
12. Не заздри іншим.

 

18. - Скільки в даному вірші слів, що означають дію предмета?

 Руки до неба я піднімаю

Щиро Бога благаю:

Дай сили і вміння

Творити добро,

І ненавидіти будь-яке зло.

- Змініть ці слова  за часом, за числом.

19. Добір антонімів:

- Діти, як ми можемо назвати такі риси характеру, вчинки людей? (На дошці картки).

Зло - (добро).

Жадібність - (щедрість).

Лінь - (працелюбність).

Заздрість - (доброзичливість).

Брехня - (правда).

- Так, це гріхи, давайте спробуємо їх вилікувати і доберемо до кожного гріха людські чесноти.

 

20. Знайти в тексті іменники, прикметники, дієслова, службові слова:

Боже наш, Небесний Отче,

Дякуєм Тобі за сонце

І за весь Твій білий світ:

За повітря, воду, хліб,

За одежу й теплу хату

Дякуєм Тобі, наш Тату.

21. -  Вданій молитві знайдіть дієслова та визначте їх число.

  " Господи, дай мені честь

    бути знаряддям світла Твого,

    Щоб я любив, де ненавидять,

    Прощав, де кривдять,

    Мирив, де ворогують,

    Давав віру, де сумніваються,

    Давав надію, де впадають у відчай,

    Давав радість, де горюють,

    Світло - у темряву.

    Господи, дай мені честь втішати,

    А не чекати втіхи.

    Розуміти, а не чекати розуміння.

    Любити, а не чекати любові.

    Тому що той, хто дає, той отримує,

    Хто забуває себе, той знаходить,

    Хто прощає, тому проститься,

    Хто вмирає, той прокинеться до життя

 

(Молитва святого Францизка Асизького)

 

  • Визначте час дієслів. Знайдіть дієслова неозначеної форми.

 

 

22. «Знайди пару»

- Як можна зробити світ добрішим? Для цього потрібно знайти другу

половину вислову й скласти пораду. Перепишіть. У кожному

 реченні назвіть усі самостійні частини мови. Поясніть відомі орфограми.

 

Будь прикладом                                            остерігайся зла!

Роби добро                                                    для інших людей.

На зло завжди                                               своїх батьків.

І все, що чините, робіть від душі,               як хочеш, щоб вони ставилися до тебе.

Завжди слухайся й поважай                        немов Господеві, а не людям.

Стався до людей так,                                   плати добром.

 

 


 

 

Математика

 

1. - Який вислів ви знайшли за «біблійною адресою»: Євангеліє від  Матвія, глава7, вірш 12? ( Так, в усьому, як хочете, щоб з вами поступали люди, так поступайте і ви з ними, бо в цьому закон і  пророки).

Порівняти дані числа. Назвати «сусідів» цих чисел у числовому ряду. Назвати склад даних чисел.

 

2. На дошці плакат із заповідями:

  • Я –Господь, Бог твій. Тож нехай не буду в тебе інших богів.
  • – Не створи собі кумира і ніякого зображення з того, що на небі вгорі, що на землі внизу і що у воді нижче від землі, - не вклоняйся їм і не служи.
  • Не згадуй даремно ім’я Господа, Бога твого.
  • Пам’ятай день суботній, щоб святити його. Шість днів працюй, а день сьомий – суботу – Господові Богові присвячуй.
  • Шануй батька твого і матір твою, і благо тобі буде, і продовжені будуть дні твої на землі.
  • Не вбивай.
  • Не твори перелюб.
  • Не кради.
  • Не говори неправди на ближнього твого.
  • Не бажай будинку ближнього твого – нічого, що в ближнього твого.

- Порахуйте, скільки всього дав Господь людям заповідей, придержуючись яких, треба жити всім православним християнам.

- Назвати склад даного числа.

- Як із цього числа получити число 9? Число 11?

- Це число одноцифрове чи двоцифрове?

3. Уважно прочитайте вірш:

Ісусику любий, Ісусику милий,

Вже ангели в небі зірку засвітили.

До Тебе підносим маленькі долоні

І молимось щиро за маму, за тата,

За діда, бабусю, сестричку і брата,

За всіх, кого любим, за всіх, хто нас любить.

Хто нам помагає і ніжно голубить.

 

  • Давайте разом порахуємо всіх, за кого моляться маленькі діти? (6).
  • Назвіть «сусідів» цього числа.
  • Давайте згадаємо склад даного числа.
  • Як можна получити це число із чисел 5 і 7?

 

4. Практична робота (повторення порядкових чисел) .

На дошці лист ватману А-1, половина якого замальована чорним кольором, біла половина загнута. Вчитель розповідає про створення світу, учні клеять на лист речі створені Богом.

- І сказав Бог: "Хай станеться світло". І сталося світло. День перший.

- На другий день Бог сказав, і утворилася вода вгорі, ця вода називається хмарами. Потім Він створив воду внизу. Повсюди можна було бачити воду. Тоді Бог наповнив весь простір повітрям, але повітря ніякого вигляду немає.

- На третій день за словом Бога з'явилася суша з-під води; вся вода зібралась в глибокі місця, утворені для цього Богом. "І назвав Бог суходіл землею, а згромадження вод назвав морями" ( Бут. 1-10 ) Бог звелів, і земля вродила всяке зілля. 37

- На четвертий день Бог сказав, і з'явилося сонце, місяць і зірки.

- На п’ятий день Бог почав творити живі істоти. Він сказав, і води наповнились рибою, на деревах і в повітрі з'явились птахи.

- На шостий день, за словом Божим, з'явилися на землі тварини: вівці, коні і всякого роду звірі повиходили із землі; З'явилися також бджоли, мурахи, черв'яки. Після цього Бог створив людину.

- На сьомий день Бог не творив нічого, Він спочив від усіх своїх справ у цей день. Сьомий день він назвав своїм днем.

 

5.  Господня молитва

Покликання: Отче наш, що єси на небесах,

Прохання 1-е: нехай святиться ім’я Твоє;

Прохання 2-е: нехай прийде Царство Твоє;

Прохання 3-є: нехай буде воля Твоя, як на небі, так і на землі.

Прохання 4-е: Хліб наш насущний дай нам сьогодні,

Прохання 5-е: і прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим;

Прохання 6-е: і не введи нас у спокусу;

Прохання 7-е: але визволи нас від лукавого. Амінь.

  • Порахуйте, скільки прохань в даній молитві?
  • Між якими числами в числовому ряду воно стоїть?
  • Складіть числові вирази, використовуючи число 7.

 

6. Порахуйте, скільки продуктів харчування просять у Бога?

 

Боже, дай нам хліба і до хліба юшку,

Булочку солодку, пухкеньку пампушку.

Дари Твої, Боже, буду шанувати –

Крихітку, що впаде, буду цілувати. (4).

 

  • Назвіть склад даного числа.
  • Назвіть «сусідів» числа 4.
  • Як утворилося дане число?

 

7. Збагачуйтеся народною мудрістю

  • Злоба – поганий порадник.
  • Хто зле робить, то все по собі.
  • Зі злості болять кості.
  • Такий злий, що аж у роті стало чорно.
  •  Все добре переймай, а зла уникай.

 

- Порахуйте кількість слів в кожному прислів’ї (3, 7, 4, 8, 6).

- Назвіть найменше число.

- Назвіть найбільше число.

- Розташуйте ці числа в порядку зростання.

 

 

8. Знайдіть і порахуйте :  чого просять діти у Бога? (6 прохань).

Боже, Отче, глянь на діти,

На дрібні оції квіти

Світи сонцем і зірками

Над малими школярами

 Дай нам сили і охоти,

До навчання, до роботи,

Щоб росли ми здоровенькі,

На потіху батьку й неньці

Дух Святий хай з нами буде,

Щоб росли з нас добрі люди.

  •  
  • Назвіть числа, менші за число 6.
  • Назвіть числа, більші за число 6.
  • Як утворилося дане число?
  • Давайте назвемо склад цього числа.

 

 

9. Порахуйте, скільки рядків в даному вірші ? (8).

 

Поклонімося щодня

Батькові низенько,

Бо його серденько

До твого близенько.

Поклонімося щодня

Матінці ще нижче,

Бо серденько в неї

До твого ще ближче.

 

-    Назвіть склад числа 8.

  • Порівняйте ці числа ( <,>, = )

1…7                 4…4

2…6  5…3

          3…5                 6…2

             7…1                      8…8

 

10. Дати відповіді. Записати дані двоцифрові числа у порядку зростання.

- Скільки книжок у Старому Завіті? (50). У Новому Завіті? (27).

- Скільки глав у Книзі Буття? (50).

- Скільки глав у Євангеліє? (28).

- Скільки віршіву першій главі Книги Буття? (31).

- А скільки у другій? (25).

( 25, 27, 28, 31, 50.)

11. Поетична хвилинка.

 

Руки до неба я піднімаю

Щиро Бога благаю:

Дай сили і вміння

Творити добро,

І ненавидіти будь-яке зло.

 

  • Порахуйте, скільки слів в кожному рядку?
  • А скільки всього слів в цьому вірші?
  • Назвіть два наступних числа.
  • Скільки слів в першому і третьому рядках?
  • Скільки слів в другому і четвертому рядках?
  • На скільки слів більше в другому рядку, ніж в третьому?
  • На скільки слів менше  в третьому рядку, ніж в четвертому?

  12. - Порахувати,за  скільки дарунків дякують діти Господа бога? (7)

Боже наш, Небесний Отче,

Дякуєм Тобі за сонце

І за весь Твій білий світ:

За повітря, воду, хліб,

За одежу й теплу хату

Дякуєм Тобі, наш Тату.

  • Назвіть три наступних числа до кожного з даних чисел.
  • Назвіть три попередніх числа до кожного з даних чисел.

 

13. - Прочитайте вірш і знайдіть порядкові числа.


Кажуть Бог колись задумав

На Землі створити світ.

І шість днів Господь трудився,

Щоб зробити все, як слід.

В перший день з’явилось світло

В другий – небо і хмарки,

В третій – море і рослини,

Далі – сонце і зірки.

В п’ятий день – птахи у небі

Дзвінко пісню заспівали,

У морських обіймах риби

В танці жваво закружляли.

А на шостий день у світі

Появилися тварини.

В цей же день Господь задумав

Диво – створення людини.

Так з’явилася на світі

Головна істота Божа

За подобою Своєю

На Творця в усьому схожа.

Дав Господь людині розум,

Щире серце, добру душу

І на сьомий день промовив:

«Зараз відпочити мушу».

Потрудився Я немарно,

Вийшло все напрочуд гарно.


 

 - Назвіть три наступних порядкових числа до кожного з даних чисел.

 - А тепер назвіть склад даних чисел.

 

14. - Уважно прочитайте вірш. Кого просить дитина захистити?

 

          Господи, Царю Предвічний,

Душу зціли Ти мою…

Я Тебе прошу, Мій Милий,

Ти захисти всю сім’ю:

Тата і маму сердечних –

Бо вони в мене одні,

Я їх потішу в молитві,

Бо я їх щиро люблю. 

 

  • А за кого б ви попросили Бога? Порахуйте, скільки у вас вийшло осіб?
  • Порівняйте своє число з числом свого сусіда по парті.
  • У кого з дітей в класі найбільше число? А найменше?

 

15. Уважно прочитайте вірш.

 

Сама Матір Божа землю нашу любить(6)

Сама Матір Божа діточок голубить(5)

«Слухайте бо, дітки, будьте християни,(5)

Не беріть від інших вірувань поганих…»(6)

Сама Матір Божа научає діток,(5)

Як нам жити в ладі, як зростать на втіху.(9)

Будувати неньку, рідну Україну…(4)

Відродить звичаї, християнську віру.(4)

Сама Матір Божа діточок втішає,(5)

Їм гостинці гарні щедро посилає,(5)

Душі їхні ростить щирими піснями,(5)

Їх співають мами їм над колисками.(6)

 

- Порахуйте, скільки слів в кожному рядочку?

- В якому рядочку найменше слів?

- В якому найбільше?

- Скільки рядків,що нараховують по 4 слова? По 5 слів? По 6 слів? По 9 слів?

 

16. Прочитайте і порахуйте: від скількох бід просить дитятко його захистити? (6-горе, нестаток, кривда, хвороба,злість, жадоба).

 

         Підніму до неба рученята,

Помолюсь до Миколая свято:

О чудотворцю, отче Миколаю,

Від усього серденька благаю,

Зглянься на невиннеє дитятко,

Захисти від горя і нестаку.

Захисти від кривди і хвороби,

Від чиєїсь злості і жадоби.

 

Назвіть склад цього числа.

  • Назвіть попереднє й наступне числа 6.
  • Складіть приклади з даним числом.
  • Скільки одиниць не вистачає цьому числу до 10?

 

17. - До кого звертається дитинка? Доведіть свою думку.

Наш заступнику, могутній друже,

До біди людської небайдужий, -

Молиться тобі, схиляючись долу,

Кожний із знедолених і хворих,

І дорослий кожний, і маленький

Молиться і дякує красненько.

За твою всемилість і опіку,

Чудотворче щедрий, сяйноликий.

Від несправедливості і болю

Захисти нам і життя, і долю!

Сподіваюся і прославляю

         Доброту Святого Миколая!

 

  • Скільки слів, в яких є буква «ж»? (5)
  • Скільки слів, в яких є буква «я»? (10)
  • Порівняйте ці числа.
  • Назвіть склад обох чисел.
  • На скільки 5 менше від 10?
  • На скільки 10 більше від 5?

 

18. - Прочитайте і скажіть, коли це відбувалося?

 

 Зійшли Янголи з неба до землі,

 Принесли дари Діві Марії:

 Три свічі воскові,

 Ще й ризи шовкові

 Ісусові Христові.

 

  • Які дари принесли Янголи Іісусові?
  • Скільки принесли свічей? (3)
  • А скільки риз? (1)
  • Порівняйте ці числа.
  • Доповніть кожне з них до 10.
  • Назвіть «сусідів» цих чисел.

 

19. - Прочитайте вислів з Євангеліє:

«Пам’ятай день суботній, щоб святити його». Вих.20:8.

Про який день йдеться мова? Розташуйте числа в порядку зростання і взнаєте цей день.

 Д І Л  Я  Н   Е

3  4  5  6  1  2

 

20. Діти  читають молитву:

 

Пошли нам, Боже,

Маленьким діткам

Щастя, здоров’я

На довгі літа.

      Щоб виростали

      Розумній сильні

      Душею чисті

      І серцем вільні

 

  • Скільки прохань  у дітей в першому куплеті?(2: щастя, здоров’я)
  • А скільки в другому?(4: розумні, сильні, чисті, вільні)
  • Порівняйте ці числа.
  • Назвіть склад даних чисел.
  • Складіть приклади на додавання й віднімання з цими числами.

 

Я досліджую світ

  1. - Прочитайте уважно вірш і назвіть ті види природних рел’єфів, які вам зустрілись. Що відноситься до живої природи, а що до неживої?

Бог — завжди і повсюди:

І в лісах, і в воді,

І в країні гірській, кам’янистій,

І в пахучих степах,

В селах, горах й містах,

Бог з тобою таємно і близько.

 

2. Робота над оповіданням О. Худошина «Бог з нами завжди»

— Отче! Де ми знайдемо тут місце для молитви? Хіба погано бути в одній келії і спокійно молитись?

Старець відказав йому:

— А хто може відняти у нас келію? Подивися, хіба тут не можна молитися? — При цьому він показав рукою на небо і на безкрайній простір пустелі. — Де б ми не були: в пісках, серед каміння, в лісах чи посеред моря — всю­ди є Бог. Адже Він всюди — і в помешканні, і за його межами. Так що йди, молися і ні за що не хвилюйся

  • Знайдіть в тексті те, що відноситься до живої і неживої природи.
  • А що до природи взагалі не відноситься? Хто це створив: природа чи людина?

 

3. - Прочитайте уважно вірш і дайте відповіді на наступне питання:

  • В які дні з’явилась нежива природа, а в які – жива?

Кажуть Бог колись задумав

На Землі створити світ.

І шість днів Господь трудився,

Щоб зробити все, як слід.

 

В перший день з’явилось світло

В другий – небо і хмарки,

В третій – море і рослини,

Далі – сонце і зірки.

В п’ятий день – птахи у небі

Дзвінко пісню заспівали,

У морських обіймах риби

В танці жваво закружляли.

А на шостий день у світі

 

Появилися тварини.

В цей же день Господь задумав

Диво – створення людини.

Так з’явилася на світі

Головна істота Божа

За подобою Своє

На Творця в усьому схожа.

Дав Господь людині розум,

Щире серце, добру душу

І на сьомий день промовив:

«Зараз відпочити мушу».

Потрудився Я немарно,

Вийшло все напрочуд гарно.

 


4. Кропива (байка)

Кінь пасся на лузі і з задоволенням щипав соковиту травичку. Там же ріс кущ Кропиви. Кінь підійшов до неї, хотів було спробувати, але вона його боляче вжалила. Кінь сердито фиркнув і сказав:

  •                   І навіщо оцей непотріб тут росте?

Почувши для себе таку образу, Кропива йому відповіла:

  •                   Ти неправий, Коню! Я не непотріб, а необхідна річ у ланцюжку Божого творіння. Якщо ти не можеш мене їсти, то це ще не означає, що я взагалі нікому і ні для чого не потрібна. Мною люди лікують хвороби, я очищаю кров, мною корисно мити голову, та й у борщі я смачна. Ти, Коню, повинен знати, що у світі немає нічого зайвого: тут усе корисне на своєму місці. У вічнім круговерті життя однаково потрібні: орел і муха, кобра і земний черв’як, ведмідь і мурашка, гусениця і метелик, жаба і лелека, риба і рак, дуб і мох, черешня і блекота, ніч і день, біле і чорне – на землі ніщо не зайве. Усе, що створив Господь, корисне і необхідне. Тут потрібний ти, Коню, і я теж.

Дорогі діти! Запам’ятайте цю повчальну історію. Цінуйте і бережіть навколишній світ.

  • Найдіть в тексті представників живої природи.
  • Спробуйте з них скласти ланцюжки живлення.

 

5. - Світ створений Богом за шість днів. Світ створений мудро і вінцем Його творіння є людина. Ми повинні берегти навколишній світ і радіти! Скільки у світі причин для святої радості. Ти, серце, тільки радіти встигай.

Радій, коли бачиш розкішну квітку,

Радій, коли бачиш ясне небо та мерехтливі зорі,

Радій шуму весняного вітру над головою,

Радій далеким громам весняним,

Радій теплому дощу та барвистій веселці.

Радій хорошій людині і небесній тихій благодаті радій.

Соловей у гаю

Не для себе співає,

Не для себе сад буйно цвіте,

Не для себе сонце світить,

Не для себе зеленіє розмай. –

Все для тебе, мила людино,

Про це пам’ятай!

 

  • Що зі створеного Богом належить до живої, а що до неживої природи?
  • А чи повинні ми з вами берегти природу? А чому? Тільки тому, що вона створена Всевишнім?
  • Що може статися, якщо зникнуть рослини? Тварини?

6. Робота з байкою:

Соловей і Павич

Виспівуючи на калині, Соловей побачив Павича, який сановито походжав між деревами, розпустивши віялом барвистого хвоста,

- Друже, у тебе, мабуть, і голос такий же гарний, як твій яскравий, звабливий хвіст? - обізвався до Павича співак.

- Ні, голосу у мене немає, - відповів Павич, - але я на долю не скаржуся. Бог кожного наділив своєю мудрістю:одному дав голос, іншому – красу. Ти тішиш людей співом, а я оперенням. Від твого співу насолоджується слух людський, мої ж барви тішать погляд. А душа в людей все одно радіє.

Мораль: І серед людей повинно бути так.

  • Назвіть головних героїв байки.
  • До якого класу тварин вони відносяться?
  • Яка головна ознака всіх птахів?
  • Назвіть ще об’єкти живої природи в цій байці.

7. Обговорення та пояснення змісту цитат із Євангелія:

 

  • Добре ім’я краще за велике багатство, і добра справа краща від срібла та злота.
  • Той, хто сіє неправду, пожне біду.
  • Вугілля – для жару, і дрова - для вогню, а людина, яка любить лайки, - для розпалення сварки.
  • Хто риє яму іншому, той сам упаде в неї.
  • В якій з цитат є назви корисних копалин?
  • А в які копалини добувають у вашому краї, регіоні?
  • А чи треба охороняти, берегти те, що нам дає Бог, матінка природа?

 

8. Ну й гарно все придумав Бог!

        Ну й гарно все придумав Бог:

        Як тато й мама – то удвох.

        А як бджола – то у гурті,

        Сова – в дуплі й у самоті.

 

 Придумав рибок ціле море,

 Карпати – гори й хмари – гори.

 Придумав сонце – соняха вгорі,

 А зорі засвітив, як ліхтарі

 І місяця поставив на сторожі

Лілеї, чорнобривчика і рожі.

А щоб забути геть про все сумне,

 Придумав Бог для тебе й мене!

 

  • Уважно прочитайте вірш і назвіть :
  • Що відноситься до живої природи?
  • Що відноситься до неживої природи?
  • Наведіть приклади птахів, комах, риб, звірів.
  • Рослини, які згадуються у вірші,до якої групи відносяться? (до трав’янистих рослин).
  • Наведіть приклади дерев, кущів.
  • А які гори є в Україні?
  • А які моря?

 

9. Прочитайте вірш і дайте відповіді на питання: 

- Як у вірші нас навчають правильній поведінці в лісі?

   - Чи треба охороняти ліс та його мешканців?

   -А рослини лісу потребують нашої охорони?


         Якщо хочеш відпочити,

Залюбки до лісу йдеш.

Там і сили, і здоров’я

Із природи зачерпнеш.

В лісі злагода і спокій,

Тут панує благодать.

В лісовому царстві можна

Справжнім другом лісу стать.

Помилуйся на дерева,

          На травичку, квіточки,

         Подивися як метушаться

І жучки, і павучки.

Не руйнуй гніздечко птаха,

Не кричи, не галасуй.

Не топчи малу комаху

І мурашників не псуй.

Не зривай безжально квіти

І деревця не ламай,


Щоби Бога не гнівити,

Дар Його оберігай!


 

 


 


10. Прочитайте уважно вірш.

 

Країн так багато,

Планета єдина.

Її зберегти має кожна людина.

Щоб сонця і неба

Дим-смог не заслав,

Щоб від нечистот

Океан не стогнав.

Щоб серце раділо

Від цвіту й краси,

 

 

Щоб зір милували

Поля і ліси,

Травиця зелена,

Річок глибина...

Країн так багато,

Планета ж одна

Людям на радість


  • Як у вірші сказано про необхідність охороняти природу?
  • Що ми повинні з вами для цього робити?

 

11.  - Про яку пору року йдеться мова у вірші?

 

 Коли природа оживає, і сяють сонцем небеса,

 Шумить струмок і птах співає, і все довкола воскреса,

 Тоді приходить май Марії, найкращий в році місяць май.

 І будяться в серцях надії: "О, Божа Мати, помагай!"

 Провадь нас в мирі і любові, і сил, здоров'я дітям дай!

 Щоб чисті серцем і в обнові ми зустрічали місяць май!

 Ми молимось в ногах твоїх Пречиста,

 Вклоняємось у лагідній покорі,

 Дай нам рости, як квіти вранці чисті,

 Серцями світлі, як небесні зорі.

 Хай Твоя ласка гріє, благодатна Маріє!

 Ми молимося, милосердна Мати, дай нам здоров'я, розуму і сили,

 Щоб ми змогли Тебе возвеличати, щоб ми Твоє ім'я в душі носили.

 

  • Назвіть всі весняні місяці.
  • Що відбувається в неживій природі навесні?
  • Які зміни відбуваються у рослинному світі?
  • А у тваринному?

 

 

12. - Знайдіть у даному вірші назви пташок.

-  Це дикі чи свійські птахи?

 

Пташок викликаю

З теплого краю:

- Летіть, соловейки,

на нашу земельку.

Спішіть, ластівоньки,

Пасти корівоньки.

А Бог поглядає

І допомагає.

 

  • Наведіть приклади свійських птахів.

 

 

13. - Відгадайте загадку:

 Хто нас любить, наче батько,

Але має нас багацько:

Бо його — й степи, й луги,

І живе все навкруги.    (Бог).

 

  • Які види природних зон названо у вірші?
  • А які іще ви знаєте? Назвіть.

 

14. - Найдіть у вірші все, що відноситься до природи.

Бог — завжди і повсюди:

І в лісах, і в воді,

І в країні гірській, кам’янистій,

І в пахучих степах,

В селах, горах й містах,

Бог з тобою таємно і близько.

 

15. Боже сонечко

Бог великий все уміє,

 Він про всі створіння дбає,

Сонцем ніжно зігріває:

Їжачка в густій траві,

Що поважно йде собі.

І кота, що під віконцем,

Гріє теж ласкавим сонцем;

І маленьке зайченятко,

Перелякане звірятко;

У болоті жабеня,

Що співає всім «ква-ква».

Там, де снігова країна,

Пам’ятає Бог пінгвіна,

І дідуся-бегемота

З африканського болота.

Всіх, хто добрий, хто радіє,

Боже сонечко зігріє.                        Тарас Дмиш.  

                              

  •  Назвіть тварин, про яких розповідає автор.
  • Які з них дикі тварини, а які свійські?

 

16. Чому

Маленькі овечки пухнасті

І сіре вухасте осля

Стоять, заглядаючи в ясла.

А в них спить Ісус -  Немовля!

«Чому ж не в палаці, не в хаті,

Де місце є гідне Йому?» -

Питають овечки пухнасті,

Коровка питає: «Чому?»

Здивоване сіре ослятко,

Не може також зрозуміть:

«Чому це Господнє Дитятко

На сіні у яслах лежить?»

Нажаль, не знайшли Йому місця

У теплих оселях людських.

Бо в їхніх помешканнях тісно,

Там: зло, беззаконня і гріх.

Ще й нині шукає Він місце…

Ісусові ти не відмов!

Пусти Його в серденько чисте,

І там запанує любов!

                                     Тарас Дмиш.

 

  • Назви тварин, які згадуються в цьому вірші.
  • Це свійські чи дикі тварини?
  • Наведіть приклади диких тварин.

 

17. Прочитайте вірш.

Осінь

З дуба та берези листя облетіло,

І врожайне поле зовсім спорожніло.

Зеленіють нині лиш ялинки й сосни,

Швидко пролітає золотиста осінь.

Осінь нас плодами щедро наділила,

Урожай багатий ми зібрати встигли

Овочів та фруктів, хліба золотого.

Всі оці дарунки – від Творця святого.

Богу заспіваймо серцем щирим, вдячним,

І Його прославим в молитвах гарячих.

                                                        Тарас Дмиш

 

  • Знайдіть у вірші назви рослин.
  • Це культурні рослини чи дикорослі?
  • До якої з груп вони належать: дерева, кущі чи трав’янисті рослини?
  • А про яку пору року йдеться мова? Доведіть свою думку.

 

18. Сніжинки

Сипле сіре небо

Сніжиночки малі.

Ловити їх не треба

На пам’ятку собі,

Бо лиш руки торкнеться

Пухнастий білий сніг,

У воду обернеться

І побіжить до ніг.

Сніжинки кучеряві,

Усі такі похожі.

І каже моя мама,

Що це творіння Божі.

Немає двох сніжинок

Однакових на світі

Ні в нас на Україні,

 Ні десь у Антарктиді.

 

  • Про які види опадів йдеться мова у вірші?
  • Що ви знаєте про сніг? Який він?
  • А які опади ви ще знаєте?

 

19.  Хвала Творцеві

Політ лелеки і ясна долина, 
Веселка, камінь тесаний вітрами 
І навіть під ногами бадилина 
Усе шепоче: “ Є Господь над нами”.

Малий цвіркун, метелики і бджоли, 
Отари хмар і кущик звіробою 
І це чудове волошкове поле 
Усе, усе є створене Тобою.

Їжак у лісі, мох на зрубі, 
Прозора крапелька роси 
І навіть жолуді на дубі 
Звеличують Творця краси.

  • Виберіть з вірша окремо  рослини, тварин.
  • Як одним словом можна сказати про цвіркуна, метелика, бджолу?
  • А до якого виду тварин відноситься лелека?
  • А  їжак?
  • Назвіть одним словом про хмари, росу.
  • Чи згадується в цьому вірші про неживу природу?

20. Дощу дай, Боже, тепла дай, Боже! 
Плодися, земле, – Христос поможе. 
Та не дай, Боже, гроз, ураганів, 
Засух, розрухи, війни, вулканів. 
Зерно посіяв – роди, пшениця, 
Ячмінь і жито – всяка пашниця. 
Доглянь уважно – пожертвуй з нами – 
Не заростають хай бур’янами. 
Зерно дозріло – треба косити: 
Будем багаті, будемо ситі! 
Хліб уродило, цілюще зілля – 
Будем з піснями, будуть весілля. 
Будуть весілля – з’являться діти. 
Як не пишатись, як не радіти. 
Діти – основа міцності, слави. 
А будуть діти – буде й держава. 
Щоби розквітла, як цвіт калини, 
В дружбі, в злагоді вся Україна! 
У дружбі жити усім народам, 
Хай буде воля, мир і свобода! 
Щоби планета не знала крові, 
Будьте щасливі, будьте здорові! 
Пошли нам, Боже, щоб все збулося, 
В неволі жити не довелося! 
Амінь.

  • Знайдіть у вірші назви природних явищ.
  • Як одним словом сказати про ячмінь, пшеницю?
  • Які ще рослини згадуються у вірші?

 

Українська мова (читання)

 

 

1. Знайомство з цитатою із Святого Письма: «Блаженна людина, яка  нажила мудрості, і людина, яка набула розуму, - бо здобуток цей  кращий за срібло, і прибутку від нього більше, ніж від золота. Вона (мудрість) – дерево  життя для тих, котрі здобувають її, - і  блаженні, які зберігають її!».

- Діти, поясніть зміст цитати.

 Словникова робота. Пояснення слів: мудрість, знамення та вислову «блаженна людина»?

- Скажіть, чи потрібна людині мудрість, чи потрібен розум?

- А що повинна для цього робити кожна людина? ( Вчитися).

- Отже,чи можна назвати багатою людину, яка вчиться старанно і здобуває знання?

- Тому і ви, дітки, повинні старанно вчитися, намагатися якомога більше узнати не тільки на уроці, а й в позаурочний час.

 

2. Робота над віршами з Святого Письма.

- А в Святому Письмі (в Біблії) є такі рядки: (запис на екрані)

Батькова заповідь – сторож життя твого.

Зневажає безумний настанову батькову, а хто береже пересторогу, стає розумніший.

Діти, будьте слухняні в усьому батькам, бо це Господові приємне!

       (діти читають і пояснюють зміст прочитаного)

- А тепер давайте подумаємо, чи повинні діти слухатися  своїх батьків в усьому?

- Які риси  будь-якої людини говорять про те, що це справжні діти своїх батьків?

 

3. - Що таке родина, рід, рідня? 

 Вірш ( читає вчитель)

 

 Хай наш шкільний кожний урок

 Для вас усіх буде, як свято.

 Нехай всі родини, як пишний вінок,

 Щастям барвистим будуть багаті.

 

 Бабусю шануйте та дідуся!

 Матусю любіть і тата!

 Нехай родина дружна уся

 Буде на радість завжди багата!

 

 Хай тішаться внуками бабця та дід!

 Хай татко та мама радіють дитині!

 Хай буде, як дуб, могутнім ваш рід!

           Хай злагода й мир запанують в родині!

 

- Чи згодні ви з автором цього вірша?

- А ви знаєте своїх пращурів? Хто з вас може назвати прізвища та імена ваших бабусь, дідусів, прабабусь, прадіду сів?

- Як ви гадаєте, якими вам треба бути, щоб ніколи не засмучувати своїх рідних?

 

 

4. Вчитель читає вірш під легеньку музику.

 

 А он тополі в небо потяглись.

Для щастя зовсім небагато треба,

Лише навколо себе придивись.

І ти побачиш, сонячне проміння,

Що поміж листям лине до землі.

І луг зелений росяний в цвітінні,

Кружляють в синім небі журавлі.

А скільки звуків, щебету і співу!

Навколо все звучить, стрічає день.

Іди і ти по цій землі щасливо,

Радій, всміхайся і співай пісень.

Бо ти живеш.! Ти на Землі - людина!

Захоплюйся, дивуйся, усміхнись.

І пізнавай цей світ щоднини,

І бачити красу навколо вчись.

 

-  Щодня в природі відбуваються зміни. І новий день уже не схожий на

попередній. Сьогодні на уроці ми будемо говорити про красу рідного краю, всього  світу, який створив Господь Бог. Будемо вчитись помічати цю неповторність, щоб збагатити свою душу, зробити її світлою і небайдужою до всього, що оточує нас.

-  А якою стає людина, спілкуючись з природою?

-  А як ми з вами можемо віддячити навколишньому середовищу?

 

5. На дошці вірші – колядки .

 

        а)  Ой ішла колядка вулицями в місті,

  У стрічках сріблястих, в світлому намисті.

  Іскорки веселі на сніг розсипала,

 "Божий Син родився!" – усіх сповіщала.

  Стукала у вікна: "Відчиняйте двері,

 Дозвольте співати вам на Свят-вечері".

 Назустріч колядці вибігали діти,

           Очі в них, мов зорі, усмішки, мов квіт

 

б)З Святим Різдвом вітаю, всім здоров'я бажаю,

Господарю на воли, господині на квочки,

Хлопцям, дівчатам – на гуляння,

Малим дітям – забавляння,

Христу Богу вихваляння.

Хай вам буде Бог у дорозі,

На кожному броді, на перевозі.

Я вас віншую щастям здоров'ям,

Сими святами та й Різдвяними!

 

6.  Христос Воскрес! Радійте люди, біжіть у поле, у садок,

 Збирайте гіллячко і квіти, кладіть на Божий хрест вінок.

 Нехай бринять і пахнуть квіти, нехай почує Божий рай,

 Як на землі радіють діти і звеселяють рідний край.

 На вас погляне Божа Мати, радіючи з святих небес…

 Збирайтесь, діти, нум співати…

 Христос Воскрес! Христос воскрес!

 

- Про яке свято йдеться мова в даному вірші?

- А які ще православні свята ви знаєте

 

7.
- Наші бабусі й дідусі, прабабусі та прадіди – це коріння великого і могутнього дерева роду українців-християн, на якому відросли гілочки – це батьки, та

гілочки – це ви та ваші брати і сестрички.

З роду в рід життя кладе мости,

Без коріння саду не рости,

Без вітрила човен не пливе,

Без коріння гине все живе. (Цитата написана на дошці).

- Усі ми повинні дбати про красу, чесність, порядність свого роду.

- Про яке коріння йдеться мова у вірші?

- А чи знає  хто з вас родинне дерево своєї сім’ї?

- Поясніть, як це рід « загине» без свого коріння?

 

Наш народ склав багато мудрих слів про родинні стосунки. Давайте спробуємо зрозуміти їх зміст. (Пояснення прислів’їв).

 

- Без сім’ї та роду немає народу.

- Шануй батька й неньку – проживеш довгенько.

- Хто шанує родину – той достойна людина.

- Хороша родина – щаслива дитина.

- Щаслива родина – міцна Україна.

Повага і шанування батьків – перший обов’язок дітей. Майже 3,5 тисячі років тому на кам’яних таблицях (їх називають скрижалями), які пророк Мойсей отримав від Бога на горі Синай, були вирізьблені слова: «Шануй батька свого і матір свою, щоб добре було тобі і щоб довго ти жив на землі, яку дав тобі Господь». Це є п’ята заповідь, якою Господь Бог наказує нам шанувати своїх батьків і за це обіцяє щасливе і благополучне життя.

-А що, на вашу думку, означає шанувати батьків? (Діти висловлюють свої думки).

 

8.  «Словникове дерево добра».

(Вчитель читає визначення слів зі словничка, діти називають відповідні слова.Надруковані слова вішає на дерево).

  • Простити від усього серця людину, яка завинила перед нами, і забути про її провину. (Прощення).
  • Думає, відчуває, любить, бачить і творить добро. (Душа).
  • Особлива Божа сила, яка допомагає людині бути ближче до Бога, творити добро і перемагати зло. (Благодать).
  • Син Божий, який рятує світ від зла. (Спаситель, Ісус Христос).
  • Добре, співчутливе, турботливе ставлення до хворих, слабких, немічних. (Милосердя).
  • Свята мудра Книга, яку Бог допоміг написати людям. (Біблія).
  • Недруг нашої душі, який чинить опір доброму і не хоче слухати голосу совісті. (Гріх).
  • Голос Божий, який підказує нам, як творити добро і не творити зла. (Совість).
  • Це, коли ми слухаємося тата, маму чи старших у добрих справах, бо ми довіряємо їм і любимо їх. (Послух).

- Що ж таке "послух"? (Діти повторюють визначення, яке прозвучало).

- А які якості ви можете назвати слухняної дитини?

 

9. Гра «Назви риси справжньої людини»

 

Лиш той, хто вміє інших поважати,

Дружити прагне, товаришувати,

Той зможе у житті порядним стати,

А зараз риси справжньої людини нам назвати…

 

- Давайте поєднаємо ці частини речень і назвемо основні риси справжньої людини. (Діти на картках з'єднують необхідні слова з реченням.)

 

Доброю, скромною, чесною

Справжня людина повинна бути:

Злою, байдужою, стриманою,

Ввічливою, жорстокою, працьовитою.

 

- А які ж слова вам не знадобилися? А чому?

- Давайте спробуємо продовжити цей ряд слів. ( Учні називають свої приклади слів.)

 

 

10. Людина прийшла у цей світ, щоб творити добро і добру пам'ять залишити по собі. Про це гарно сказала у своєму вірші "Людина починається з добра" Любов Забашта.

Учню казав мудрець:

- Живи, добро звершай, та нагород за це не вимагай.

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізня від мавпи і від звіра:

Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра.

- До чого закликає нас автор цього вірша? Людина - творець добра. У характері нашого народу доброта і чуйність, щирість та уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину. З давніх-давен, гарні стосунки між людьми, взаємопідтримка, милосердя були основними у житті, і про це говорить народна мудрість.

  • Хто людям добра бажає, той і собі має.
  • Роби добро - не кайся, робиш зло - зла і сподівайся.
  • Все добре пам'ятай, а зла уникай.
  • Добре серце, як сонечко в небі.
  • Добрі вчинки потрібні нам у житті і залежать від наших душевних зусиль.

-Чому я так кажу? Тому що наші добрі думки і почуття знаходяться у наших душах.

- А що ж таке душа, як ви розумієте?

Душа - це живий відгук людської істоти на все, що відбувається. І якщо у людини цей відгук є, вона душевна людина, а якщо ні - черства і байдужа. Спробуємо заглянути усвою душу і намагатимемося визначити, які ми.

Будь ласка, продовжіть речення:

- Я плачу, коли...

- Я сміюся, коли...

- Я радію, коли...

 

11. Інсценування вірша Б. Грінченка "Зорі".

На лаві сидить мати в українському одязі, напроти неї - донечка.

 

Донечка:   Мамо, люба, глянь, як сяють ясні зорі золоті!

Мати:- Кажуть люди: то не зорі,

Сяють душі то святі.

Кажуть, хто у нас на світі

Вік свій праведно прожив,

Хто умів людей любити,

Зла нікому не робив,

Бог послав того на небо,

Ясной зіркою сіять...

Донечка:  - Правда, мамо, то все душі,

А не зорі там горять.

Так навчи ж мене, голубко,

Щоб і я так прожила,

Щоб добро робити вміла,

І робить не вміла зла.

- А як ви розумієте слова «праведно прожив»?

- А що у вашому розумінні «робити добро» іншим людям?

- А яке буває обличчя у зла?

 

12. Робота з прислів’ями – народною мудрістю:

  • "Зло породжує зло".
  • "Добро завжди перемагає зло".
  • "Роби добро - воно дорожче золота".
  • "Не одяг звеличує людину, а добрі справи".
  • "Добро посієш - добро й пожнеш".

 

- Як ви вважаєте - навіщо Господь Бог подарував нам розум? (Щоб ми розуміли, як робити добро.)

- А яким повинно бути серце, що теж нам подарував Бог, у нас, щоб ми любили Бога і всіх людей навкруги?

- А наша воля, яка також дар Божий, допомагає нам бажати робити добро?

- А чи завжди ми добре користуємося дарами, які дав нам Бог?

 

13. Гра «Мікрофон»

-  Як ви розумієте наступні слова? Висловте свої думки.

  • "Те, що в нас є два ока, не полегшує нашої долі: одне око служить, щоб бачити хороші сторони життя, а друге - щоб бачити погані" (Вольтер).
  • "Людина ніколи не буде доброю, доки не зрозуміє, яка вона погана або якою поганою вона могла б стати" (Честертон).
  • "Зло протистоїть добру навіть тоді, коли добро хоче допомогти тим, хто став на шлях зла" (Ч. Айтматов).
  • "Є те, що потрібне цим людям навіть більше, ніж їжа й дах над головою. Це - розуміння того, що вони комусь потрібні, хтось їх кохає. Вони розуміють, що, навіть якщо їм залишилося жити всього кілька годин, їх люблять. Господи, зроби нас гідними служби людям усього світу, які живуть і помирають у злиднях і голоді" (Мати Тереза).

 

14. Творче завдання.

Намалюйте на папері у вигляді кружечка душу доброї людиниі душу людини злої. Я буду називати характеристики поведінки, а ви поставте рисочки-промінчики від кружечка (світлого або темного).

Приклад: Називаю "слухняність" - малюєте промінчик жовтим олівцем від кружечка, що символізує добру душу.

Характеристики поведінки, написані на листочках:


  • слухняність
  • повага до батьків
  • працелюбність
  • справедливість
  • чесність
  • терпимість
  • доброта
  • уміння прощати
  • неслухняність
  • заздрість
  • жорстокість
  • користолюбство
  • жадібність
  • брехливість
  • боязливість
  • милосердя
  • любов до Бога і всіх людей
  • ввічливість з оточуючими людьми

(Діти виконують завдання).

 Гра «Доведи свою думку»(перевірка самостійної роботи).

15. Поетична хвилинка.

 Любі, діти, виростайте, мудрими і щирими.

Гріхів в душу не пускайте і будете щасливими!

Бог послав нас у цей світ лиш добро творити.

Ви - Його творіння квіти. Вам бажаю - у Його любові жити!   

 

- До кого звертається автор цього вірша?

- На вашу думку, в чому виражається Божа любов до нас? Спробуйте переконати в правильності своєї думки своїх однокласників

 

 

16. Читання вірша А. Глазунової.

Буває зробиш щось погане,

Когось образиш, розгнівиш.

І так тобі недобре стане,

Страждаєш день, вночі не спиш.

Та треба мудрості набратись,

Навчитись щиро вибачатись.

Уміти визнати провину,

А потім вибрати годину

І помолитись Богу стиха,

Хай відведе від тебе лихо.

Нехай Господь тебе простить!

Не будеш більше так робить.

 

- Знайдіть в тексті ту якість людини, яка допомагає визнати свою провину.

- А як ви вважаєте, що треба зробити потім? (Попросити вибачення.)

- А до кого ми звертаємось, коли вибачились перед тим, кого образили? (До Господа Бога.)

- Отже, діти, не можна нікого ображати. І не треба тримати образу на тих,  

хто вибачається перед вами. Завжди пам’ятайте: ми повинні любити всіх навкруг нас, як це робить Сам Господь.

 

 17. Поетична вітальня

 

Господи, Царю Предвічний,

Душу зціли Ти мою…

Я Тебе прошу, Мій Милий,

Ти захисти всю сім’ю:

Тата і маму сердечних –

Бо вони в мене одні,

Я їх потішу в молитві,

Бо я їх щиро люблю.      Ірина Ковальчук

 

- За кого в першу чергу просить дитина Господа Бога?

- А як ви гадаєте – чому?

- А кого ви ще вважаєте своєю сім’єю? 

- А що означають слова « захисти всю сім’ю»?

 

 

18.  ЗАГАДКИ


Хто нас любить, наче батько,

Але має нас багацько:

Бо його — й степи, й луги,

 І живе все навкруги.    (Бог).

Кого ми, маленькі діти,

Маємо щиро любити?

Хто про нас найбільше дбає?

І навчає, і прощає?     (Бог, батьки).

 

 

19. Творча робота. Зіставити праву частину наведеного тексту з лівою, скласти
правильні вислови:

  • Любо серденьку малому -              наймудріші у цім світі.
  • Лише Божі заповіти -                    а по тривозі, то й по Бозі.

- Коли тривога, то до Бога -             коли Бог живе у ньому.

20.  Робота із Заповідями Божими.

1-а Заповідь “Хай не буде тобі інших богів переді Мною!” повчає визнавати одного, правдивого Бога. Ми не повинні мати інших богів, крім Нього. Господь – величний Творець, який створив усе, і нас в тому числі. Бог хоче бути на першому місці в нашому житті.

 2-а Заповідь “Не роби собі подоби Бога” забороняє поклонятися божкам-ідолам, що зроблені із золота, срібла, бо всяка безбожність, віддаляючи нас від Бога, віддаляє від життя вічного.

 3-я Заповідь “Не призивай Імення Господа, Бога твого, надаремно”. Призивати ім’я Бога “надаремно” означає вживати ім’я Бога просто. В епоху Старого Заповіту того, хто нешанобливо згадував ім’я Бога, вбивали (Левит 24:16). Біблія каже: “За всяке пусте слово, яке скажуть люди, вони дадуть відповідь” (Мт. 12:36).

 4-а Заповідь “Пам’ятай день суботній, щоб святити його” наказує присвятити один день у тижні для Бога. Це так званий день Господній. Отож не можна його використовувати на щось інше. У цей день забороняється працювати, щоб мати час на молитву.

 5-а Заповідь “Шануй свого батька та матір свою” вказує на авторитет батьків у родині, бо це від Бога. Через них об’являється дітям воля Божа.

6-а Заповідь “Не убий” закликає шанувати життя своє і ближніх, бо воно походить від Бога і Йому належить.

7-а Заповідь “Не чини перелюбу” стоїть на сторожі чистоти й святості тіла, душі та подружжя, яке є символом поєднання Господа Бога зі своїм вибраним народом і Христа з Церквою.

8-а  Заповідь “Не кради” – сторож власності. Вкрасти – означає взяти щось, що тобі не належить.

9-а Заповідь “Не свідкуй неправдиво на свого ближнього” охороняє правдивість. Тому, власне, всяке неправдиве свідчення є гріхом, віддаленням від Бога, який є сама правда.

10-а Заповідь “Не заздри” застерігає людину від зазіхань на чужу власність. Заздрити – означає мати сильне бажання отримати собі те, що належить іншому.

 

21. Вірш «Порада»


Ти зла в житті нікому не роби,                          

Нехай душа над іншим не сміється,

І ближнього свойого возлюби,

Діли навпіл тепло свойого серця.

Любові тої вистачить на всіх,

Як і тепла сердечного у грудях,

Згадай Христа розп’ятого, що зміг

Себе за гріх у жертву дати людям.

Благословенним будеш повсякчас

Ім’ям Того, Хто спас тебе від смерті.

Господь і нині ревно любить нас,

Оберігає і прощає впертість.

Якщо ти є гріха свого не раб,

То істину цю маєш зрозуміти:

Твоя любов – це той  єдиний скарб,

Який ти маєш з ближнім розділити.

 

  • Давайте ще раз назвемо поради, що згадуються у вірші.
  • А як можна розділити з ближніми своїми любов?
  • А кого ви вважаєте своїми близькими?
  • А ваші однокласники потребують вашої любові? А звичайні люди, що оточують вас?

 

Література:

 

1.Християнські цінності в сучасній системі освіти. Матеріали обласного семінару-практикуму. – Полтава: ІППО, 2012.

2. Москалюк Н. Б. Уроки християнської етики, 1 клас. - Івано-

Франківськ: ІППО, 2011.

3.Біблійна історія та християнська етика. За редакцією О. М. Дроздовського. Біла Церква, 2012.

3.Антоніна Мовчун. Міжпредметні зв’язки курсу «Християнська етика в українській культурі». Київ, 2007.

4.Л.А.Лисяк. Вивчаємо біблійну історію та християнську етику в 1 класі. Полтава, 2011.

5. Остяк І.В. Конспект уроку з основ християнської етики. Мшанець, 2012.
6.Інтернетресурси.


 

 

 

              

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 листопада 2021
Переглядів
670
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку