Позакласна робота учителя-словесника. Гурток журналістики
Діяльність вчителя-словесника не обмежується лише навчанням. Традиційними стають літературні вечори, проведення літературних та читацьких конкурсів, випуск шкільної газети, творчі зустрічі, конкурс ораторського мистецтва.
Метою позакласної роботи є виховання гармонійної творчої особистості, що здатна відчути красу художнього слова і відобразити свій неповторний внутрішній світ у літературній діяльності. Тож доречним є робота гуртка журналістики.
Метою і основним змістом роботи гуртка журналістики є формування і гармонійний розвиток особистості. Заняття в гуртку допоможуть учням розвивати творчі здібності, розширювати світогляд, поглиблювати інтереси та знання, пов’язані з журналістикою, а також створити умови для оптимальної соціальної та творчої самореалізації особистості, інтелектуального самовдосконалення; формувати медіакультуру у профорієнтації учнів та стимулювати їх активність у пошуках професії; вивчати основи журналістської майстерності.
Перспективна мета – дати змогу учням підготуватись до співпраці з міськими, обласними, державними періодичними виданнями та, можливо, обрати журналістику майбутньою професією.
Прогнозованим результатом навчання за програмою є створення шкільного періодичного видання з можливістю використовувати його у навчально-виховному процесі; створити власне портфоліо; засвоїти теоретичні та практичні знання, уміння та навички журналістики.
Результатом роботи гуртка може бути щомісячна шкільна інформаційно-аналітична друкована газета. У період становлення нового суспільства в Україні формувати в учнів активну життєву позицію надзвичайно актуально. Реалізувати це завдання можна лише безперервно поєднуючи навчальну діяльність та виховноу роботу з учнями. Заняття журналістикою вирішує одне з головних завдань виховання — формувати соціально активну особу. На заняттях гуртка вирішуються такі завдання:
-стимулювати у дітей потребу в усних і письмових публічних виступах і розвивати для цього необхідні навички;
-опановувати типовими для професії видами діяльності (критичним аналізом тексту, написанням творчих робіт та ін.);
-надати учням можливість проявляти себе і добиватися успіху: випускати шкільну газету;
-надати школярам можливість проявляти свої аналітичні і творчі здібності;
-надати допомогу у виборі профільного навчання у старшій рівні школі
( переваги гуманітарного напряму);
-створити умови для соціальної і творчої самореалізації особистості, дати змогу учням оволодіти основами журналістики;
-формувати творчу уяву вихованців.
На заняттях гуртка є можливість розвивати не лише письмову, але і усну мову, що важливо для журналіста. Вміти міркувати, висловлювати свої думки, самостійно аналізувати події, вести діалог – все це формується під час занять в гуртку журналістики. Журналістика в наш час служить засобом висловлювання вільної суспільної думки. Створення шкільної газети дає змогу висвітлити гострі проблеми дитячого життя, відкриває можливість використовувати наочні знання, уміння, навички. Наприклад, для того, щоб створити замітку з певної теми, потрібно володіти знаннями з даної області, мати широку ерудицію. Щоб формити газету, потрібно володти художнім смаком, навичками дизайну, уявою і навичками фотопубліцистики (плакати, карикатури, фоторепортаж та ін.).
Методика проведення учбових занять гуртка дозволяє об'єднати теоретичну і практичну частини. Перевага віддається діяльнісному підходу, дітям дається змога аналізувати матеріали, створювати вигадані статті на задані теми і жанри, збирати і систематизувати матеріали, редагувати тексти, вести робочі щоденники, блокноти, записники. Самостійність школярів формується тоді, коли вони залучаються до роботи з довідковою літературою, за необхідності звертаються до словників -довідників у важких, коли сумніваються у правильності написання слів, їх вимови, наголосу, розкриття значення.
Основне завдання – виховати любов до рідної мови, розвивати мислення та творчі здібності, художню майстерність та вміння спілкуватися, виховувати активну життєву позицію, орієнтуватися на професію журналіста.
Розвивати творчі здібності допомагають такі різнопланові форми роботи з учнями: лекція, бесіда, зустріч з цікавою людиною, огляд, екскурсія, рольова та ділова гра, прес-конференція тощо. Учні виконують практичні завдання, готуючи випуск шкільної газети. Кращі роботи друкуються в газеті, деякі беруть участь у журналістських конкурсах.
Вступні заняття дають учням поняття про журналістську творчість як особливий вид діяльності, знайомлять із поняттям «комунікація», «масова комунікація», вирішують, яке місце відводиться ЗМІ у сучасному суспільстві та чи є засоби масової інформації «четвертою владою». Обовязковим є проведення тесту «Чи володієш ти творчими здібностями?»
Під час занять доречно використовувати такі методи і прийоми роботи з дітьми, щоб розвинути творчі здібності:
1. Практична робота:
Придумати заголовок до статі, змінити тип заголовка (по публікаціях в пресі).
Проведення круглого стола «Жовта преса».
Вправи, що розвивають уміння розуміти та відчувати емоційний стан інших людей, розвивають навики ефективного слухання. Гра на розвиток уваги і пам'яті.
Проведення круглого стола «Як створювати газету?». Ділові ігри «Редакція газети», «Команда» - на кращий редакційний колектив. Практикум з редагування і правки тексту.
Інтерв’ю з відомою людиною (інтерв’ю – монолог);
Рольові ігри «Візьми інтерв’ю у людини з вулиці»; «Репортаж з фестивалю іноземної пісні», ділова гра «Підготовка статті».
Навчально-пізнавальний звіт «Мої досягнення» (інтерв’ю із самим собою).
Практична робота: написати рецензію на статтю, реферат, шкільну виставу тощо.
Написати нарис «Почесний громадянин нашого міста», «Портрет моєї родини», «Мій улюблений актор» тощо.
Написати есе «Найкращий день в моєму житті».
Скласти гуморески на тему «Шкільне життя».
Написати пародію для КВК.
Створити матеріал для газети.
Створити та випустити номери газети.
Дискусія, «Круглий стіл», конференція, засідання редакційної ради та інше.