Використання мультимедійних засобів на уроках математики з метою розвитку обчислювальних навичок
Зміст
1. Усна лічба – важлива частина уроку математики
2. Використання новітніх інформаційних технологій на уроках
3. Види презентацій для розвитку обчислювальних навичок
1
В початкових класах учні повинні вивчити напам′ять таблиці математичних дій , засвоїти усні обчислення та здобути міцні обчислювальні навички в діях над числами в межах сотні та над круг -
лими числами в межах 1000. Уміння та навички усних обчислень допомагають засвоїти теоретичні відомості з математики та являються необхідною умовою писемних обчислень, а сам процес усних обчислень сприяє розумовому розвитку дітей, виховує увагу та зосередженість.
Формування уявлення учнів про прийоми усних обчислень складають суттєву частину програми й застосовуються на всіх етапах уроку математики. Однак , враховуючи тренувальну та розвивальну цінність усних обчислень, для них виділяють додаткову частину уроку-усний рахунок , на яку відводиться 5 -7 хвилин .
Усні вправи ефективні гаданою легкістю, емоційністю, діють на учнів мобілізуюче, своєю простотою захоплюють і слабих учнів, створюють у класі атмосферу змагання. Ці вправи сприяють розвитку уваги і пам’яті учнів. Систематичне проведення усних обчислень підвищує інтерес до математики, їх виконання змушує учнів відходити від шаблонів, повторювати вивчений матеріал. Проведення усних обчислень допомагає дисциплінувати учнів, виховувати у них навички самостійності, вміння цінувати і берегти час. Якщо ми навчимо учнів
правильно і швидко обчислювати, не використовуючи ні папір, будь – які обчислювальні пристрої, то цим виховаємо людей, здібних швидше засвоїти і краще виконувати навчальні завдання. Для успішного навчання обчислюванням необхідно приділяти пильну увагу організації і методиці проведення усної роботи на уроці. При підготовці до уроку я позначаю об’єм і зміст усних вправ. Ці вправи потрібні для повторення попереднього матеріалу, викладання нового матеріалу, постановки проблемних ситуацій, перевірки знань теоретичного матеріалу. При підготовці до уроку я вирішую на якому етапі необхідно провести розв’язування усних вправ: при перевірці домашнього завдання, при актуалізації опорних знань, при закріпленні нового матеріалу або при підведенні підсумку уроку. Добре розвинуті в учнів навички усного обчислення – одне з умов їх успішного навчання в школі. Усні вправи необхідно починати з простих завдань, так, щоб учні починаючи з них, поступово переходили до більш складних завдань. Якщо зразу обрушувати на учнів складні усні вправи, то діти виявлятимуть власне безсилля, будуть розгублені і їх ініціативу буде подавлено.
Головною метою усного обчислення є формування обчислюва -
льних навичок , навичок швидкої лічби . Вона також сприяє формуванню вміння розв′язувати задачі , розвитку уявлення про математичні поняття , засвоєнню математичної термінології , дає можливість спостерігати деякі математичні закономірності .
Крім завдань на засвоєння таблиць математичних дій та обчислення значень числових виразів , учням пропонують для усного
розв′язання прості та складені задачі, вправи на розпізнавання геометричних фігур, на порівняння чисел, на знаходження суттєвої різниці рядка чисел чи сукупності фігур.
Усна лічба - специфічна самостійна частина уроку математики, але в підборі змісту завдань вона частіше узгоджується з опитуванням або з підготовкою до сприймання нового матеріалу. Підбір завдань для усної
лічби визначається темою уроку, метою закріплення та ліквідацією недоліків в знаннях учнів, розвиваючою метою навчання математиці.
Крім матеріалів підручника необхідно добирати додатковий
матеріал для розвитку обчислювальних навичок. Застосовувати цікаві форми роботи та елементи змагання.
2
Зараз для розвитку інтересу дітей до навчання на уроці недостатньо лише особистісних якостей учителя. Необхідно створити і нові технічні умови навчання. Тому я і хочу звернути увагу на використання новітніх інформаційних технологій на уроках. Комп’ютер забезпечує інтенсифікацію діяльності вчителя і учнів на уроці, сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, розвитку спеціальної або загальної обдарованості, посилює міжпредметні зв’язки.
Позитивними моментами використання мультимедійних засобів є: 1. покращення сприйняття предмета, що вивчається; образи без надмірних зусиль запам'ятовуються. 2. мультимедійні засоби дають можливість відтворювати різні процеси, про які на уроках можна лише говорити, звертаючись лише до уяви учнів, спираючись на їхнє абстрактне мислення. 3. є можливість доповнювати, корегувати, змінювати, повторювати деякі епізоди, завдяки використанню можливостей комп'ютерної техніки. 4. використання мультимедійних засобів сприяє створенню позитивної атмосфери, що має велике значення для сприйняття інформації. Як вважають науковці з даної проблеми, застосування комп'ютера в навчанні стане активним і переважаючим порівняно з чинною методикою. У своїй практичній роботі я найчастіше використовую презентації, створені за допомогою програми Power Point. Пояснення
супроводжуються інформацією на слайдах, що є не тільки яскравою динамічною ілюстрацією, а й способом фіксації нового матеріалу.
Програма для створення презентацій Microsoft Power Point є універсальним видом наочності і може бути застосована у будь-якому класі на уроці будь-якого типу. Та найефективнішим, на мою думку, є підготовка та використання презентацій на уроках вивчення нового матеріалу у вигляді комп'ютерного діафільму з використанням елементів анімації; - на уроках узагальнення і систематизації знань з теми - де розглядаються всі поняття, формули, співвідношення з теми, приведено матеріал з історії розвитку даного поняття, міститься яскравий ілюстративний матеріал - діаграми, схеми, ілюстрації, аудіо та відео файли, матеріали для контролю та самоконтролю знань. Але комп'ютери в навчанні варто використовувати тільки тоді, коли вони забезпечують одержання знань, які неможливо або досить складно отримати за умови безкомп'ютерного навчання. Застосування комп'ютерної техніки робить урок привабливим і по-справжньому сучасним.
3
Використання презентацій на уроках математики для розвитку обчислювальних навичок дає можливість за короткий проміжок часу перевірити обчислювальні навички учнів. В своїй роботі намагаюся
створювати презентації різних видів:
- гра " Мовчанка";
- гра " Увага";
- " Обчислювальний ланцюжок";
- " Математичний диктант".