Методичні рекомендації "Прийоми рефлексії на уроках трудового навчання"

Про матеріал
Прийоми рефлексії стимулюють процес навчання. При застосуванні їх, можна досягти запланованих результатів. Ці прийоми спрямовані на самореалізацію дитини, осмислення нею мети навчання, оволодіння навичками самоорганізації своєї навчальної діяльності, усвідомлення віри у свої можливості. Вміле застосування прийомів рефлексії, допоможе так організувати навчальний процес, що в ньому братимуть участь усі учні, тому що кожен з них матиме своє завдання, за яке буде звітувати перед усіма, або від його відповіді чи діяльності залежатиме якість виконання завдання поставленого перед усім класом або групою. А головним завданням вчителя – допомогти дітям у цьому, використовуючи на кожному етапі уроку різні прийоми рефлексій.
Перегляд файлу

     Рефлексія – це форма теоретичної діяльності суспільно розвиненої людини, яка направлена на осмислення всіх своїх власних дій та їх законів; діяльність

самопізнання, яка розкриває специфіку духовного світу людини.

     Рефлексія учнів – це осмислення своєї діяльності та вдосконалення її на

основі попереднього досвіду.   

    Прийоми рефлексії стимулюють процес навчання. При застосуванні їх, можна

досягти запланованих результатів. Ці прийоми спрямовані на самореалізацію

дитини, осмислення нею мети навчання, оволодіння навичками самоорганізації

своєї навчальної діяльності, усвідомлення віри у свої можливості.

     Вміле застосування прийомів рефлексії, допоможе  так організувати навчаль –

ний процес,  що в ньому братимуть участь усі учні, тому що  кожен з них матиме

своє завдання, за яке буде звітувати перед усіма, або від його відповіді чи діяль-

ності залежатиме якість виконання завдання поставленого перед усім класом або

групою. А головним завданням вчителя – допомогти дітям у цьому, використо –

вуючи на кожному етапі уроку різні прийоми рефлексій.

    Підготовчий етап уроку – прийоми, які вчитель використовуватиме на дан-

ному етапі уроку, мають бути добре продумані та націлені на підготовку учня до

сприйняття нового матеріалу.

    На цьому етапі важливі всі моменти. Вчителю необхідно з перших хвилин

уроку створити доброзичливу атмосферу в класі, встановити контакт з дітьми.

Адже для дітей важливу роль відіграє те, з яким виразом обличчя та настроєм

зайшов вчитель до класу, яким тоном привітався, якими жестами супроводжував свої привітання. Можна використати картки із зображенням облич з різним емоційним настроєм.

    Всім відомо, що успіх навчального процесу залежить від дотримання його основних принципів:логічної послідовності у викладанні матеріалу, доступності,

використанні набутих раніше знань для засвоєння між предметних зв'язків. Тому

важливу роль у вивченні нового матеріалу відіграє перевірка рівня засвоєння

учнями попереднього вивченого матеріалу, виявити білі плями та заповнити їх.

    Одним із прийомів рефлексії, який доцільно застосовувати на підготовчому етапі уроку, називається «Перевір себе». Він полягає у використанні учнями самостійної роботи, написанні технічного, або термінологічного диктанту, тесту-

ванні, розв'язування кросвордів. По закінченню роботи учні виконують самопе –

ревірку за допомогою зразка, або взаємоперевірку. Індивідуально працюють над

класифікацією помилок, виконують коригувальну роботу ( записують правильну

відповідь, пояснюють відповідні правила, наводять аналогічні приклади). Дуже

важливим є висновок учня, в якому пояснюються причини допущенної помилки:

«Я зробив помилку, тому що …».

    Наступний важливий момент – це чітко сформульована мета уроку. Важливо,

щоби представлена учням мета була для них не лише простою і зрозумілою, а ще

й обов'язково привабливою. Найголовніше – це зацікавити учнів. Необхідно по –

казати дітям кінцевий результат його роботи  (у вигляді зразків виробів інших

учнів), пояснити її практичну цінність.

    Можна використовувати метод змагального азарту: пояснити дітям, що у процесі виконання завдання всі вони стануть учасниками змагання або конкурсу.

І якщо поставлена мета видасться учням привабливою, то, щоб досягнути її,

вони свідомо або підсвідомо будуть виконувати ті навчальні дії, які запланував

вчитель.

    Етап засвоєння нових знань і способів дій – мета вчителя, це створити умови для раціональних організаційних дій учнів з вивчення нового матеріалу,

забезпечити сприйняття та запам'ятовування знань і способів дій, зв'язків і відношень в об'єктах вивчення.

    На даному етапі можна застосовувати різні прийоми рефлексії, наприклад

«Фіксація інформації у стислому вигляді». Цей прийом полягає в наступному:

  • первинне сприйняття учнями нової інформації в ході пояснення;
  • самостійна робота учнів з джерелом інформації;
  • фіксація інформації у вигляді схеми, таблиці, креслення.

    Закріплення знань і способів дій – структурний елемент уроку на якому вчи-

тель переконується, що учні засвоїли нові знання, уміння і навички. Вчитель

організовує імітації реальності за допомогою розподілу ролей між учнями і ство-

рення для них можливості діяти «по-справжньому», набуття досвіду через гру.

     Прийоми рефлексії, які можна використати на даному етапі уроку – «Рольова

гра», під час якої учасники розігрують у ролях певну проблему чи ситуацію.

Застосування такого прийома допомагає навчанню через досвід і відчуття учнів,

допомагає їм виробити власне ставлення до ситуації, сприяє розвитку уяви  і

навичок критичного мислення.

    Узагальнення і систематизація знань -   мета вчителя на даному етапі уроку-

забезпечити самостійне виконання учнями завдань, що вимагають знань.

На цьому етапі уроку можна застосувати прийом рефлексії «Долання сходинок»,

що полягає у самостійному виконанні учнями завдань зі зростаючим ступенем складності. Цей прийом формує усвідомлене сприйняття і фіксації в пам'яті знань ( зрозумів, запам'ятав, відтворив), готовність застосовувати знання.

     Можна також застосувати прийом «Закінчи речення …» , наприклад вчитель

пише на дошці початок речення, а учні повинні кожен по черзі закінчити його

« Сьогодні на уроці я дізнався про …». А ще використати прийом «Настрій» з

використанням карток із зображенням емоційного стану.

     Для ефективного застосування різних прийомів рефлексії на уроках, вчитель

повинен старанно планувати кожне заняття. Деякі прийоми вимагають виконан –

ня учнями попередніх завдань: щось прочитати, продумати, виконати самостійні

підготовчі завдання, попрацювати з літературою.

     У цілому прийоми рефлексій дають змогу підвищити ефективність діяльності

і учнів, і вчителя.

     

 

 

 

 

 

 

 

 

                          Прийом рефлексії «Емоційний настрій»

 

 

 

                                                                                                      

                                                          

 

 

Працювати нема настрою          Попрацюємо-побачемо       Хочу працювати                  

 

 

                                                    

 

 

 

 

    Урок не сподобався             Урок пройшов як завжди      Урок сподобався

 

 

 

                               Прийом рефлексії «Дерево бажань»

 

   Вчитель вішає зображення дерева на дошці, а учням роздає аркуші у вигляді

листочків де діти повинні написати відповідь на запитання вчителя.

  • Що ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?

Учні пишуть свої очікування від уроку і кріплять на умовне дерево. А в кінці уроку вони повинні написати, що вони дізналися нового на уроці та порівняти з

очікуваннями.

 

 

 

                            Прийом рефлексії «Спіймай помилку»

 

      Знайди у пропонованому тексті помилки і перекресли їх. Правильні варіанти

напиши зверху.

      Для побудови креслення швейного виробу необхідно зняти мірки. Розміри фігури людини визначаються за допомогою лінійки. Той, з кого знімають мірки, повинен бути в щільному одязі і стояти у вільній позі. Мірки знімають по лівій

стороні фігури. З метою економії тканини при побудові викрійки швейного виробу враховують мірки пів обхватів.

 

 

 

 

 

 

                             Прийом рефлексії «Запитальний ряд»

                                         

                                       Підготовчий етап уроку

 

  • Над якою темою ми з вами працювали на минулому уроці?
  • Що нового ви дізналися, вивчаючи дану тему?
  • Для чого вам потрібні знання, отримані на попередніх уроках?

 

                              Узагальнюючий етап

 

  • Ким були на уроці?
  • Що навчилися виконувати?
  • Що було цікавого на уроці?
  • Чого навчились?
  • Де можна використати набуті знання та вміння?
  • Чи досягли ви очікуваного результатів?
  • Чи здійснилися ваші сподівання?

 

 

                              Прийом рефлексії «Закінчи речення»

 

   а) На дошці вчитель записує незакінчене речення, а учні по черзі використовуя

уявний мікрофон повинні закінчити його.

  • Для мене новим було дізнатися ……..
  • Сьогодні ми вивчали ………..
  • Найбільше мені сподобалося ………
  • Це мені згодиться …………

 

     б)  Для обробки деревини обладнують спеціальні столярні майстерні. Наша

шкільна майстерня обладнана ………………………………………………………

………………………………………………………………………………………….

     

     в) При обпилюванні та шліфуванні необхідно дотримуватись таких правил.

  •   Користуватися необхідно лише справним інструментом, у якого ……………..
  •   Під час обпилювання та шліфування стежити, щоб пальці рук ………………..
  •   Тирсу та інші відходи необхідно прибирати …………………………………….
  •   Забороняється ……………………………………………………………………...

 

 

 

 

 

                  Прийом рефлексії «Поміркуй»

 

      а)  Поставте один одному наведені нижче запитання. Відповідь на останнє

запитання запишіть.

  • Представники яких професій зображені на малюнках?
  • За якими ознаками ви це визначили?
  • Який спеціальний одяг потрібен для роботи у шкільній майстерні?

 

C:\Documents and Settings\z\Рабочий стол\2011_01_05\IMG_0001.jpg

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

     б) Підпишіть зображені види технологічної діяльності у побуті. Розкажіть,

яку техніку можна застосувати під час їх виконання.

C:\Documents and Settings\z\Рабочий стол\2011_01_05\IMG_0002.jpg

       в) Заповніть схему, перелічивши речі, які є у вашому портфелі. Напишіть,

для чого вони потрібні, тобто які ваші потреби задовольнять. Підкресліть речі,

які є об'єктами технологічної діяльності.

 

C:\Documents and Settings\z\Рабочий стол\2011_01_05\IMG_0003.jpg

 

 

     г) Фарбування виробів із деревини можна виконувати вже знайомими вам

водяними барвниками.

 

                        Підпишіть назви зображених барвників.

 

 

C:\Documents and Settings\z\Рабочий стол\2011_01_05\IMG_0004.jpg

 

 

 

   Існують три основні кольори. Інші кольори отримують шляхом змішування

основних. Замалюйте кола вказаними основними кольорами. Напишіть, які

кольори ви отримали у місцях перетину.

 

 

 

 

 

 

         C:\Documents and Settings\z\Рабочий стол\2011_01_05\IMG_0004.jpg

 

 

 

 

 

 

          д) Напишіть за зразком, які потреби задовольняють зображені вироби.

Виділіть виріб, який ви хотіли б виготовити на уроках трудового навчання.

Напишіть, для кого він призначений.

C:\Documents and Settings\z\Рабочий стол\2011_01_05\IMG_0005.jpg

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Толчинська Любов Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 липня 2020
Переглядів
2007
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку