Проєктна технологія
Проєктна діяльність (проєктування) передбачає власну дослідницьку діяльність, власне рішення, свою оцінку фактів, актуальність, інтегрований характер знань (синтез кількох дисциплін) і захист ідеї: уміння подати, наочність, аргументованість. За Н.Г. Алексєєвим, проєктування – це “діяльність, під якою розуміємо у максимально стислій характеристиці прогнозування того, що повинно бути”.
Проєкт (лат.- кинутий вперед):
1) Сукупність документів, розрахунків, креслеників, необхідних для зведення споруд, виготовлення машин тощо.
2) Попередній прогнозований текст будь-якого документа.
3) План, задум організації, влаштування, заснування будь-чого.
4) Норма діяльності, уявлення про її результати, розгорнуте до структурної схеми у відповідності із способами досягнення результату;
5) Розгорнутий образ бажаного майбутнього у випадку, коли результат проєктного рішення невідомий.
Проєктна діяльність учителів передбачає:
Американський реформатор освіти Джон Дьюі в своїх працях проєктну діяльність називав “метод проблем”. Ідеї проєктної діяльності впроваджувалися вчительським колективом на чолі з С. Т. Шацьким у 1905 році, але 1931 року метод проєктів було засуджено і заборонено радянською владою. Сьогодні метод проєктів поширено в провідних європейських країнах та США.
В основі метода проєктів ідея вільного виховання, активного навчання.
Розробка проєктів є інтегрованим компонентом системи сучасної української освіти.
Основні положення проєктної діяльності:
Існує кілька типів проєктів:
Види проєктів:
У визначенні теми проєкту слід виходити з таких позицій:
Педагог в учнівських проєктах виступає в ролі консультанта, порадника.
План роботи над проєктом:
Завдання роботи над проєктом: навчити учня самостійно здобувати знання; навчити практично застосовувати здобуті знання; формувати комунікативні навички; випробувати себе у різних соціальних ролях (лідера, керівника, виконавця); отримати досвід дослідницької діяльності (пошук і відбір матеріалу, групування, аналіз, узагальнення, оформлення тощо).
Механізм реалізації проєкту передбачає: як, хто, за допомогою яких акцій/справ буде реалізовувати даний задум, тому необхідно визначитися:
Методичні рекомендації
з розробки практико-орієнтованих проєктів у навчально-виховному процесі.
Одне з найважливіших завдань, що стоїть сьогодні перед педагогом, – навчати самостійно користуватися інформацією, отриманою з різних джерел, “утилізувати” її (Жак Делор), вибудовувати власне розуміння та власне бачення. Упродовж останніх десятиліть в освітній практиці все більш помітним став вплив сучасних інформаційних технологій. Вони значно розширюють можливості учасників навчально-виховного процесу в отриманні інформації, а також її пошуку та способах обробки.
Цінність такого типу проєктів полягає в тому, що вони мають інтегрований та прикладний характер, більшою мірою зорієнтовані на формування компетентностей (інформаційна, комунікаційна, громадянська). У своєму змісті можуть торкатися реальних проблем, життєвих ситуацій і тим самим забезпечувати високий рівень пізнавального інтересу та мотивації школярів.
Практико-орієнтовані проєкти можуть широко використовуватися у педагогічній практиці завдяки наступним характеристикам:
∙ чітко передбачуваному результату діяльності;
∙ орієнтації на соціальні інтереси або інтереси учасників роботи;
∙ добре продуманій структурі;
∙ розподілу функцій між членами команди;
∙ поетапності роботи та чіткій координації спільних й індивідуальних зусиль;
∙ обов’язковій презентації отриманих результатів;
∙ заздалегідь визначеним критеріям зовнішньої оцінки проєкту.
Оптимальному використанню часу (навчальних та позаурочних годин) сприяє те, що у змісті проєкта запропоновано його цілі, визначено завдання, описано функції членів команди.
Незважаючи на “згорнуті” етапи підготовки та планування для учнів, проєкти такого типу є трудомісткими для педагога, вимагають від нього глибокого усвідомлення та вміння вкласти у структуру проекту наступне:
∙ наявність значущої в дослідницькому або творчому плані проблеми чи задачі, для розв’язання якої потрібно інтегровані знання та дослідницький пошук;
∙ практична, теоретична, пізнавальна значущість передбачуваних результатів;
∙ співвідношення в процесі виконання між фронтальною, самостійною, груповою діяльністю учнів;
∙ передбачуваний кінцевий результат проектів;
∙ визначення базових знань з різних галузей, необхідних для роботи над проєктом;
∙ структурування змістової частини проєкту (із зазначенням поетапних результатів);
∙ використання дослідницьких методів, а саме: визначення проблем, дослідницьких задач, які випливають із проблеми, висунення гіпотез щодо їх розв’язання, обговорення методів дослідження, оформлення кінцевих результатів, аналіз отриманих даних, підбиття підсумків, коригування, висновки.
Як показує практика, для того, щоб робота групи над проєктом була найбільш ефективною, варто, щоб кожна з них працювала над цілим проєктом, а не над його частиною. Ефект, найбільш імовірно, підвищується за рахунок того, що група повністю несе відповідальність за все, в тому числі, і за процес підготовки, і за кінцевий результат, чим є презентація. І з цим результатом ніхто і нічого не буде робити: не складатиме в один великий проєкт, не знівелює його значимості, він самодостатній і самоцінний. Це, окрім іншого, додатково стимулює учасників до роботи, оскільки для людини будь-якого віку важливо, особистісно значимо нести відповідальність за результат. Образно проєкт можна представити як той шлях, який необхідно пройти від постановки цілей до отримання конкретного результату. Для розв’язання поставлених завдань беруться до уваги певні вихідні дані (в тому числі змістові, теоретичні) та прогнозуються способи їх досягнення. Варто зауважити, що в педагогічних виданнях представлено різні підходи до визначення етапів проєктної діяльності залежно від типу проєкту. Педагог сучасності Є. Полат вважає, що в узагальненому вигляді етапи реалізації проєкту можна представити наступним чином: постановка проблеми, визначення теми, цілепокладання, постановка навчальних задач для обговорення, спільна підготовка всіх учасників (індивідуальна та групова), захист і обговорення проєкту.
З огляду на особливості практико-орієнтованих навчальних проєктів ми виділили наступні етапи в його розробці (підготовчий, етап безпосередньої реалізації та підсумковий), які більшою мірою стосуються самого процесу педагогічного керівництва навчально-пізнавальною діяльністю школярів і мають змістові стрижневі орієнтири, на які варто опиратися.
Етапи роботи над груповим навчальним практико-орієнтованим проєктом.
І. Підготовчий етап включає:
1) ознайомлення з цілями і завданнями для учасників, критеріями оцінювання результативності, які подаються консультантом;
2) об’єднання в групи;
3) висування ідей у групах щодо можливих способів реалізації завдань і досягнення цілей (це роблять самі учасники);
4) планування роботи у групах;
5) розподіл роботи між учасниками груп.
На даному етапі для учасників головне – з’ясувати суть проблеми і що означає її вирішити чи прийти до результату, а також прийти до спільної думки, як її можна вирішити. Це умова й запитання навчальної задачі, яку розв’язуватимуть учасники. До речі, нечітко вирішене «що», як правило, призводить до ускладнень із з’ясуванням «як». Консультанту варто звернути на це увагу і під час роботи на уроках (очних зустрічах), добитися чіткої відповіді на запитання в кожній з груп.
Досить ефективними на даному етапі можуть бути невеликі організаційні рекомендації чи інструкції, усні чи письмові щодо необхідної та додаткової літератури, додаткових вимог учителя до якості проєкту – все те, що не стосується того, як це робити.
ІІ. Моделюючий етап. На даному етапі відбувається корекція запланованих заходів, інформації.
ІІІ. Етап безпосередньої реалізації. Його сутність полягає в реалізації запланованих заходів. Одночасно різними учасниками або послідовно тими ж здійснюються активні дії (заходи) щодо кожного з визначених планом конкретних завдань. Таким чином група наближається до того, що є в її розумінні результатом. Але варто зауважити, що для вчителя не менш важливим щодо визначення ефективності роботи над проєктом є сам процес. Не залишаючись осторонь, він супроводжує дану роботу, активно втручаючись тільки в особливих випадках, коли учасники переступають визначені правила роботи, явно заважають працювати іншим. Зрештою, це можна передбачити цього під час підготовки проєкту на уроках. Зважаючи на особливу модель діяльності вчителя як консультанта, означену нами як супровід, то на даному етапі роботи на уроках мали б переважати власне інтерактивні методи, що найбільш відповідають моделі супроводу. Щодо утруднень, навіть явних проблем, з якими стикаються учасники на шляху реалізації: як показує практика, варто керівнику проявити терплячість і не втручатися, дати змогу знайти вихід із ситуації самим учасникам. Результати можуть вас приємно здивувати, адже на що тільки не здатна наша психіка, коли справа заходить до вирішення справжніх проблем (в арсеналі – інтуїція, творчість, почуття гумору, так званий здоровий глузд тощо – результати досвіду).
Збоку може видатись, що основну роботу на цьому етапі учні виконують у післяурочний час. Однак ті уроки, які планує провести вчитель на цьому етапі, мають ключову роль для розвитку компетентності дітей. Якщо влаштувати гонитву за швидким результатом, то справді проєкт нічого, окрім емпіричного мислення не розвиває: учні виробляють знання за допомогою порівняння предметів, явищ навколишньої дійсності та уявлень про них шляхом виділення однакових, спільних властивостей. Як уже було сказано вище, метод проєктів великою мірою може працювати на розвиток і теоретичного мислення.
Для цього необхідно:
Фактично, це головний етап проєкту, у якому якнайповніше стають явними всі плюси і мінуси підготовчого етапу. Нерівномірний розподіл роботи між членами команди, неврахування усіх її видів, нехтування деякими організаційними моментами, які варто було б обговорити чи підготувати, – це далеко не весь перелік проблем, з якими стикаються учасники. Але досвід – найкращий учитель, і негативний також. Тим більше, що ситуація навчальна, максимально наближена до життя, тому емоції й переживання у ній не такі потужні, як у ситуації життєвій. Окрім того, на допомогу завжди може прийти консультант (учитель, науковий керівник). Іноді в ході реалізації можуть змінюватися методи роботи і пропонуватися інші, ніж були заплановані, оскільки виконавцями здійснюється поточна оцінка їх ефективності.
Форма презентації проєкту обговорюється в межах поданих учням завдань. Важливо під час презентації забезпечити умови, адекватні заданій формі. Тобто якщо це публічний виступ, то повинна бути публіка, якщо стінгазета, то її слід помістити на стіну для того, щоб дійсно мати можливість прочитати тощо.
IV. Підсумковий етап передбачає:
1) аналіз й оцінку результатів щодо окремих проєктів, роботи всіх груп загалом, а також щодо вирішення проблеми в цілому;
2) закріплення позитивних змін;
3) прогнозування наслідків;
4) можливість використання експертної оцінки.
Суть даного етапу проєкту – усвідомлення того, що відбулося (як у змістовому, так і в діяльнісному плані), в тому числі успіху, рефлексія, визначення для себе (кожним учасником) меж незнання і шляхів усунення дискомфорту, пов’язаного із цим незнанням.
Л І Т Е Р А Т У Р А
Вербицький В. Проєктна форма навчання і виховання у загальноосвітніх навчальних закладах та позашкільних закладах освіти еколого-натуралістичного напряму // Рідна школа . – 2007. – № 3. – С. 35–47.
Інформаційні технології в навчанні. – К.: ВНV, 2004. – 240 с.
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Художньо-естетичний цикл 5–11 класи. – К.: Перун, 2005. – 232 с.
Проєктна діяльність у школі / Упоряд. М. Голубенко. – К.: Шкільний світ, 2007. – 128 с.
Зазуліна Л. В. Педагогічні проєкти: Науково-методичний посібник. – Кам’янець-Подільський: Абетка – Нова, 2006. 40 с.
Єрмаков І. Г., Пузіков Д. О. Життєвий проєкт особистості: від теорії до практики: Практико-зорієнтований збірник. – Київ: “Освіта України”, 2007. 212с.
Юлія Бабич,
вчитель фізики та математики
Каплунівської гімназії
Краснокутської селищної громади
Богодухівського району
Харківської області
Проєкт “Патріотична клумба”
Автори: учні 8 класу.
Тип проєкту: за метою проєктної діяльності – творчий,
за кількістю учасників – груповий,
за тривалістю – довготривалий.
Учасники проєкту: учні 8 класу.
Актуальність проблеми.
Вивчення властивостей чотирикутників є важливою частиною математичної освіти, яка допомагає учням розвивати ряд ключових навичок та вмінь, усвідомити міру та простір, вчить дітей працювати з різними видами чотирикутників, розглядати об’єкти з різних точок зору та мислення. Окрім іншого, розуміння чотирикутників є важливим елементом подальшого успішного вивчення геометрії та візуальних наук (художня та архітектурна графіка). Навички, які отримують учні під час вивчення теми «Чотирикутники», вміщують аналітичне мислення та логіку, що допоможе в майбутньому в технічних професіях. Учні можуть знайти практичне застосування властивостей чотирикутників в життєвій ситуації при створення шкільної клумби. Розвиток критичного мислення та аналітичні здібності відкриють двері до різних сфер діяльності та успішного життя.
Мета проєкту: створити на шкільному подвір’ї клумбу з кольорами прапора України на підтримку ЗСУ.
Завдання проєкту:
Опис проєкту.
Автори проєкту – учні 8 класу – передбачають його реалізацію через оптимізацію вивчення теми «Чотирикутники» на уроках геометрії, побудови прямокутника у ландшафтному дизайні та створення патріотичної клумби, що сприятиме вдосконаленню математичної компетентності та формуванню навичок бережливого ставлення до природи, сприяння дружньої атмосфери в колективі.
Термін – 1 рік.
Етапи реалізації проєкту:
1. Підготовчий – з 01.10.2022 р. – 15.10.2022 р.
2. Моделюючий – з 16.10.2022 р. – 31.10.2022 р.
3. Практичний – з 01.11.2022 р. – 30.11.2022 р. та з 15.03.2023 р. – 02.06.2023 р.
4. Заключний – з 03.06.2022 р. – 01.09.2023 р.
Очікувані результати:
Критерії оцінювання проєкту:
План дій
Етап |
Заходи |
Термін |
Відповідальні |
Ресурси |
1.Підготовчий 01.10. 2022 р. – 15.10. 2022 р. |
Відбір локації для клумби та розробка концепції патріотичної клумби. |
04.10.22 р.
|
Учні 8 класу, вчитель. |
|
|
Складання списку матеріалів та засобів, які будуть необхідні для реалізації проєкту. |
04.10.22 р.
|
Учні 8 класу, вчитель. |
|
|
Розподіл ролей та визначення термінів виконання завдань. |
07-15.10.22 р.
|
Учні 8 класу, вчитель. |
|
|
Визначення критеріїв оцінювання результатів проєкту ( ідеї, відповідальність, уміння відстоювати власну точку зору, уміння працювати в команді тощо відповідно до пропозицій дітей). |
07-15.10.22 р. |
Учні 8 класу, вчитель. |
|
2.Моделюючий 16.10. 2022 р. – 31.10. 2022 р. |
Розробка базового дизайну клумби (обговорення дизайну, вибір фарб, квітів). |
18.10.2022 р. |
Учні 8 класу, вчитель. |
|
|
Проведення дослідницької роботи щодо основних понять побудови прямокутника та дизайну клумби, ознайомлення з різними видами рослин, адаптованих у нашій місцевості, визначення оптимальних термінів посадки квітів. |
16-18.10.2022
|
Учні 8 класу, вчитель. |
|
|
Розробка варіантів візуалізацій ділянки на основі побудови прямокутників, здійснення розрахунків та креслень клумби та окремих елементів. |
25.10.2022 р.
|
Учні 8 класу, вчитель. |
|
|
Пошук можливостей залучення фінансової підтримки від місцевих органів влади, батьків, недержавних організацій та формування бюджету проєкту. |
16-31.10.2022
|
Учні 8 класу, вчитель. |
|
3.Практичний
(підготовка місця для клумби та посадка рослин): з 15.03.2023 по 02.06.2023. |
Виготовлення трафаретів для розбивки квітника. |
2.11.22 та 15-31.03.23 р.
|
Учні 8 класу, вчитель. |
|
|
Підготовка ґрунту. |
3-4.11.22 та 20-24.03.23 |
Учні 8 класу, вчитель. |
|
|
Нанесення схеми дизайну клумби на ґрунт. |
7.11.22 та 15-19.05.23 |
Учні 8 класу, вчитель. |
|
|
Посадка рослин згідно з дизайном клумби. |
7.11.23 та 19-20.05.23 |
Учні 8 класу, вчитель. |
|
|
Встановлення бордюрів. |
9-10.11.22 р.
|
Учні 8 класу, вчитель. |
|
4. Заключний: з 03.06.2023 по 01.09.2023 р. |
Презентація проєкту.
|
01.09.2023 |
Учні 8 класу, вчитель. |
|
|
Оцінювання результатів проєкту (самоцінювання, взаємооцінювання). |
01.09.2023 |
Учні 8 класу, вчитель. |
|
Результативність:
1. Презентація проєкту.
2. Мультимедійна презентація проєкту “Патріотична клумба”.
Аналіз силового поля:
Підтримка |
Бал |
Опір |
Бал |
Дирекція |
10 |
Дирекція |
0 |
Вчителі |
8 |
Вчителі |
0 |
Батьки |
9 |
Батьки |
0 |
Громадськість |
9 |
Громадськість |
0 |
Кошторис:
№ п/п |
Назва |
Кількість |
Вартість, грн. |
1. |
Цибулини квітів: |
300 |
900 |
2. |
Бордюри: |
10 |
1000 |
3. |
Технічні засоби: |
5 |
- |
4. |
Транспортні витрати: |
1 |
500 |
|
Загальна сума: |
|
2400 |
1