Методичні рекомендації "Розвиток мотивації навчально - пізнавальної діяльності учнів на уроках фізики"

Про матеріал
Даний матеріал містить рекомендації щодо розвитку навчально - пізнавальної діяльності учнів на уроках фізики.
Перегляд файлу

Розвиток мотивації навчально - пізнавальної діяльності

учнів на уроках фізики

 

                                                         Всі наші задуми, всі пошуки

                                                                   і побудови перетворяться в порох,

якщо в учня немає бажання вчитися

В.А.Сухомлинський

 

          Однією з основних задач закладу освіти в реаліях сьогодення є розвиток мотивації навчально - пізнавальної діяльності учнів.  З  початком вторгнення російської федерації на територію України активність дітей в освітньому процесі помітно знизилась: навчання дається через силу, знижуються показники уваги та запам’ятовування. Тож саме  вчителю потрібно посилювати мотивацію учнів, розвивати їх пізнавальну самостійність. Це можливо  завдяки системі прийомів, методів та форм навчання. Їх вдалий підбір в методиці навчання приводять до активізації освітнього процесу.

          В роботах психологів  дуже багато трактувань мотивації.  Розумно буде визначити мотивацію як  комплекс внутрішніх і зовнішніх процесів, що спонукають до дії. Фахівці поділяють мотивацію на внутрішню та зовнішню. Складові мотивації: внутрішні мотиви; зовнішні стимули; власні переконання; емоції; дії. Вчитель повинен знайти як вплинути на всі ці компоненти.

          Значну частину часу діти працюють в онлайн режимі. Для цього їм необхідні: концентрація уваги, наполегливість, бажання навчатися.

  •           Слід зазначити, що якщо учні байдужі до предмету, навчання стає важкою повинністю. Кожен вчитель у процесі своєї діяльності прагне  вчити із захопленням, намагається зробити радісним і творчим процес пізнання. Викладаючи фізику прагну, щоб мотиви «цікаво» і «корисно» були головними. Для цього виключаю примушення, розвиваю пізнавальний  інтерес до уроку, забезпечую позитивний зворотній зв'язок. З метою розвитку мотивації використовую на уроках біографічний матеріал про вчених, зокрема про українських фізиків ( І.П.Пулюй, І.В.Вернадський,                 М.Д. Пильчиков та ін.); розповіді про перспективні відкриття та розробки ХХІ століття  (наприклад, квантовий комп’ютер, екзоскелет та сенсорні протези, дрони); матеріал історичного характеру;    ситуації, в яких потрібно відстоювати свою думку тощо. Широко використовую опис фізичних явищ у літературних творах, зокрема у творчості своїх земляків. Як приклад, вірш «Зима» П.В.Товстухи, автора збірки «Українська хвиля»
  • Зима. До попереку снігу,
  • Мороз кусає щоки, ніс.
  • Десь ворон кряче на відлигу;
  • Гортає сни дрімучий ліс.
  • Поміж хмарин блукає сонце,
  • Проміння скупо роздає.
  • До сліз розплакалось віконце,
  • Бурулька крапельки снує…
  • Учні з’ясовують, які явища описує автор у своїй поезії та пояснюють їх з точки зору фізики.
  •           Вдало підібраний матеріал спонукає учнів порівнювати одержувані знання з тими, що вже є, розкривати причинно-наслідкові зв'язки, аналізувати, робити висновки.

          Значна роль у розвитку мотивації належить фізичному експерименту.  Під час дистанційного навчання багато дослідів демонструю з підручних матеріалів, залучаючи учнів до їх проведення.

         Школярам важливе спілкування з вчителем, який   здатний посилити їх мотивацію до навчання, зберігаючи  підхід, який включає в себе партнерство, співпрацю, діалог, довіру, безпеку. Діти повинні  знати, що можуть повсякчас розраховувати на вашу підтримку та допомогу.

                Пропоную наступні рекомендації щодо розвитку мотивації  навчально - пізнавальної діяльності учнів на уроках фізики:

-         створюйте сприятливе освітнє середовище;

-         намагайтеся зробити урок  доступним, посильним, цікавим;

-         пов’язуйте при викладенні  матеріалу  нове з уже відомим;

-         cпирайтеся  на інтереси учнів і одночасно формуйте мотиви учення, серед яких на першому місці виступають пізнавальні інтереси;

-         наводьте якомога більше прикладів із реального життя, зокрема ті, що актуальні для школярів сьогодні;

-         включайте своїх учнів у рішення проблемних ситуацій;

-         використовуйте: дидактичні ігри, спостереження, експериментальні завдання, змагання, квести, інтерактивні активності тощо;

-         проводьте цікаві аналогії, парадоксальні факти;

-         залучайте дітей до проєктної діяльності;

-         дайте школярам більше самостійності;

-         навчайте правильно реагувати на невдачі;

-         забезпечуйте зворотній зв'язок;

-         навчайте раціонально розподіляти свій час.

Пам’ятайте: школярам важливе спілкування з вчителем, який   здатний посилити їх мотивацію до навчання, зберігаючи  підхід, який включає в себе партнерство, співпрацю, діалог, довіру, безпеку. Діти повинні  знати, що можуть повсякчас розраховувати на вашу підтримку та допомогу.

 

Список використаних джерел

 

https://vseosvita.ua/news/yak-pidvyshchyty-motyvatsiiu-shkoliara-porady-dlia-vchyteliv-i-batkiv-81720.html

 

https://optima.school/info/porady-batkam/motivacia-v-distancijnomu-navcanni

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 лютого
Переглядів
266
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку