Методичні рекомендації " Розвиток творчого технічного потенціалу дитини при вивченні англійської мови з LEGO технологіями"

Про матеріал
Даний матеріал розкриває важливість використання LEGO технологій під час вивчення англійськоїмови для дітей молодшого шкільного віку.
Перегляд файлу

«Розвиток творчого технічного потенціалу дитини при вивченні англійської мови з   LEGO - технологіями»

 

Педагог повинен обирати собі великі цілі, неспівмірні з його зусіллями, і тому, що тільки так зможе він підняти своїх вихованців і піднятися сам. Цілі, які вище його самого, зроблять його оптимістом, шукаючим романтиком, і він зможе тоді створити неможливе.

                                                                                        Ш.О. Амонашвілі

 

Сучасні діти живуть в епоху  активної інформатизації, комп’ютерізації та роботобудівництва. Нині культура користування технікою поступово стає важливою складовою загальної культури людини: людина має знати як ефективно, оптимально та доцільно використовувати техніку, не шкодячи ані собі, ані іншим людям. Тож змалку навчаємо дітей безпечно користуватися технікою.

Шестирічний вік – це вік гри. У процесі гри дитина не лише пізнає світ, але й висловлює своє ставлення до нього. Пропонуючи готові іграшки та вироби ми привчаємо дітей бути споживачами, а наше завдання, педагогов зокрема, робити їх винахідниками. Конструювання в шкільному віці має важливе значення, оскільки сприяє одночасній роботі обох півкуль головного мозку, рук, що сприяє різнобічному розвитку дитини. Дитина від простих цеглинок поступово переходить до конструктора, який складається з простих геометричних фігур, механізмів. Використання конструктора LEGO допомагає дітям втілити вжиття свої задумки, фантазувати,ідеї та будувати. І допомагають їм у цьому різноманітні набори LEGO, які створюють поживний ґрунт для гри, навчання, творчості, фантазії.

LEGO технології допомагають традиційній методиці щодо вивчення іноземної мови стати більш цікавішою та результативною, сприяти розвитку критичного мислення, творчого потенціалу дитини. 

У гуртка «Англійська мова в технічному світі»  ПНЗ «Станція юних техніків» ми працюємо з дітьми різного віку.  Перші кроки у світ техніки та англійської мови одночасно здійснюють діти шкільного віку. У цій групі , першого року навчання початкового рівня, навчається п'ятнадцять дітей. Використання LEGO – технологій значно сприяють оволодінню знань, умінь та навичок та опанування навчальної програми гуртка.

LEGO сприяє розвитку рухливих навичок та дрібної моторики. Пяти  - шестирічна дитина будує досить складні конструкції  різних за формою та розмірів деталей. Це, звичайно, сприяє активнвій роботі рук. А це насамперед повязано з розвитком мислення та мовлення.

Вивчення та закріплення лексичного матеріалу буде результативніше і цікавіше за допомогою цеглинок. Поняття про розмір, колір, величину, форму діти засвоюють практично. Вчаться складати речення та власне оповідання. Відбувається знайомство з навколишнім світом за допомогою гри та творчості.

LEGO – технології спряють:

  • активізується словниковий запас дитини, розвивається творчість дітей, формуються навички діалогічного мовлення;
  • атмосфера майбутнього інсценування або відтворення завдань породжує в учасників  стимули, викликає у них сильні відчуття, пов'язані з детальним обмірковуванням образів героїв, яких їм треба змоделювати, озвучити;
  • завдяки LEGO на заняттях створюється атмосфера, в якій діти відчувають себе господарями, творцями;
  • саме конструювання перетворює персонаж з абстракції в реальність і дає можливість дитині уявити собі героя як живого;
  • на етапі роботи з конструювання моделей діти вчаться працювати у групі з 2-4 чол, дає позитивні результати: вони вчаться спілкуватися, бути терпимими один до одного і до невдач товариша, частіше приходити на допомогу один одному;
  • у процесі конструювання та інсценізації діти переживають події ще раз;
  • створюється атмосфера змагання.

Як зазначає Вячеслав Матяш, вчитель інформатика Новопечерської школи,

є кілька прийомів навчання з LEGO. Перший — це конструювання за зразком, коли є інструкція, дитина бачить поетапність дій, її вчать, як з’єднувати деталі, аналізувати об’єкт. Коли дитина вже сама може визначити, з яких деталей складається об’єкт, їй пропонують конструювання за моделлю. Учневі необхідно самостійно зібрати деталі, проаналізувати модель і побудувати її. Третій прийом — конструювання за темою. Дитині дається лише тема, і вона сама втілює в життя ті знання, які отримала до цього. Четвертий — конструювання за умовою. Є певні умови, тож школяр повинен їх враховувати під час конструювання. А також зосереджуватися на функціональності моделі. П’ятий — найважливіший: конструювання за власним задумом. Коли в дитини є ідея, вона може реалізувати її. Їй треба спочатку проаналізувати ідею, об’єкт, спланувати послідовність дій і створити задумане. Це вчить дитину досягати мети.

 С. В. Савельєв, доктор біологічних наук, професор, завідувач лабораторії розвитку нервової системи Інституту морфології людини РАН, акцентує увагу на нерівномірності дозрівання мозку дитини. Тому в малюка можуть яскраво проявлятися ті чи інші здібності — наприклад, до малювання, музики, танцю, математики, вивчення іноземної мови тощо — але це не означає, що дитина має справжній талант у певній галузі і потрібно терміново розвивати здібності дитини у цьому напрямі. Нічого певного про здібності дитини до закінчення розвитку мозку дитини сказати не можна! Тому потрібно надати дитині змогу спробувати себе у різних галузях — дати побути співаком, артистом, балериною, музикантом, науковцем, винахідником… При цьому потрібно уважно стежити за тим, що дитині найбільше подобається, що виходить краще, що надає малюку найбільшого задоволення, чим він займається самостійно. Дитина «мислить образами, барвами, звуками», тому варто використовувати образне мислення дитини для гармонійного пізнання навколишнього світу, активізації творчих можливості дітей, бо у подальшому житті надолужити втрачене буде практично неможливо. А отже, необхідно використовувати наочнообразне мислення на заняттях з різних напрямів у дитячих садках.

Розглянемо, як це зробити на заняттях з ЛЕГО конструювання. Зазначу, що основні положення статті успішно апробовано на заняттях за програмою «Пізнавальне конструювання» (автори — Ірина Стеценко, Тетяна Тригуб) у Дошкільній академії «УнікУм» Інституту обдарованої дитини НАПН України.

На заняттях з конструювання формуємо у дітей інженерне мислення: мислення, спрямоване на розроблення, створення та використання технічних інновацій для досягнення найбільш економічних, ефективних і якісних результатів, а також для гуманізації виробництва й праці . Розповідаємо дітям про біоніку, разом з ними знаходимо у довкіллі об’єкти, що нагадують певні конструкторські рішення, спостерігаємо за об’єктами довкілля, помічаємо, як сконструйовані навколишні об’єкти (наприклад, чому у будинках дах краще робити у формі трикутника і який саме трикутник краще вибрати як прототип даху, експериментуємо з різними формами дахів, робимо висновки). Діти разом з педагогом розмірковують, чому об’єкти довкілля побудовані саме так, вчаться бачити об’єкти в системі, виділяти головні й другорядні функції об’єктів. Педагог формує уявлення малят про моделювання об’єктів довкілля — діти знаходять аналогії об’єктів довкілля з конструкціями, що роблять на заняттях, вчаться придумувати зручні, міцні, функціональні та красиві конструкції, пробують побути винахідниками. На заняттях із дітьми молодшого дошкільного віку використовуємо конструктори LEGO — Duplo. Діти конструюють за показом педагога, навчаються діяти за аналогією, будувати нескладні елементи навколо конструкції. Діти створюють конструкції, якими можна грати (це фактично модель реальних об’єктів), і саме сюжетнорольова гра допомагає закріпити знання дітей, навчити досліджувати предмети довкілля, діяти з ними. Діти програють ситуації, які можуть трапитися з ними у реальному житті, навчаються правильно діяти у них, прогнозувати наслідки своїх дій. Наприклад, сконструювавши дитячий майданчик розповідаємо дітям правила безпечної поведінки на ньому, показуємо наслідки небезпечної поведінки. На заняттях діти розвивають конструкції, використовуючи побудовану конструкцію як основу, — роблять конструкцію неповторною, індивідуальною, пристосовують її до власних ігрових потреб або будують дрібніші конструкції, які потрібні для обігрування основної конструкції. Наприклад, гараж до машинки, стіл, стілець до кімнати у будинку, дерева і галявину для киці, корівки тощо. Педагог і батьки також спонукають дітей до використанні набутих знань, умінь і навичок під час самостійної гри — діти будують ті конструкції, яких їм не вистачає для ігрових потреб, або конструкції не задовольняють потреби дитини. Педагог акцентує увагу на домірність конструкцій — машинка має заїжджати до гаражу, дерева мають бути нижчими за будинок (якщо це можливо забезпечити деталями конструктора), киця має поміститися на галявині. Так діти використовують набуті знання у власних конструкціях, намагаються зробити їх функціональними, міцними і стійкими, красивими, відповідними власним потребам.

Під час роботи на заняттях гуртка «Англійська мова в технічному світі» ми використовуємо форми та прийоми як: проект, спільна діяльність, рольова та пізнавальна гра, творче моделювання. У процесі таких форм роботи з LEGO підвищується комунікативна активність кожної дитини , формується вміння працювати у парі, відбувається розвиток творчих здібностей, підвищується мотивація до вивчення іноземної мови.

 На заняттях у гуртку за допомогою LEGO конструктора ми вивчаємо новий матеріал, повторюємо та закріплюємо знання англійських слів. Цьому сприяє чітка класифікація та систематизація комплекта LEGO – конструктора за тематичними розділами : «У світі тварин», «Зоопарк», «Родина», «Будинок», «Меблі», «Транспорт» , «У магазині», «Овочі та фрукти», «У місті», «Споруди».

Діти привчаються діяти самостійно і разом з іншими, співпрацювати, висловлювати власну думку, слухати інших, домовлятися, не ображаючи один одного. Інженерна діяльність інтегрована, потребує знань у різних галузях, швидкого входження інженера у будьяку проблематику, тому інженери мають орієнтуватися у різних галузях знань, уміти розмовляти з людьми, домагатися від них розгорнутої зрозумілою відповіді на різні запитання, співпрацювати. Тож конструкторська діяльність невіддільна від пізнавальної, і таку невеличку модель інженерної діяльності ми створюємо на заняттях з конструювання — діти не просто створюють конструкції, а вивчають їх і довкілля, намагаються зрозуміти, чому вони саме такі, як їх можна покращити, які додаткові функції у них можуть бути тощо. Навчаючи дітей, педагоги мають не тільки дбати про міцність знань, а й думати про те, як учні використають їх у майбутньому. Адже використовувати знання діти мають для добрих справ: дбати, щоб їхні розробки допомагали людям, а не вбивали й не руйнували довкілля. Для цього вже у дитячому садку необхідно не тільки ознайомлювати дітей з технологіями отримання знань, а й виховувати їх доброзичливими, чуйними, толерантними, привітними, розповідати їм про довкілля і необхідність бережлтвоного, гуманного ставлення до нього. І це треба робити на заняттях з різних предметів, тому на заняттях з конструювання однією з тем проходять питання моральноетичного розвитку. Так ми маємо формувати у дітей культуру інженерного мислення. Культура мислення — це показник того, як діяльність інтелекту реалізує творчий потенціал особистості, її здатності й можливості. Культура інженерного мислення — показник того, наскільки адекватно його вміст відповідає вимогам і нормам творчого вирішення інженерної задачі, а також потребам і безпеці суспільства, майбутніх поколінь.  Отже, заняття з конструювання — це ознайомлення з навколишнім світом, поглиблення знань про довкілля, експериментування, дослідження, розвиток мислення та мовлення, навчання розмірковувати, робити висновки, доводити власну точку зору, брати участь у діалозі. Метапрограми «Пізнавальне конструювання»: — формування у дітей уявлення про особливості конструювання у просторі, основи міцності і стійкості конструкцій, основні принципи конструювання, розви ток творчих здібностей, винахідливості, інженерного мислення. Основні види конструювання Конструювання за показом педагога й алгоритмом, наданим у словесній формі, — допомагає вивчати і закріплювати основні прийоми конструювання, навчати діяти злагоджено, у єдиному темпі з іншими дітьми. Велика увага приділяється діям за аналогією — педагог починає, діти закінчують — це своєрідна підготовка до наступних, більш самостійних, видів конструювання. Де можливо, педагог переходить до розповідання дітям алгоритму, наданому у словесній формі, — не показує куди саме потрібно покласти кожну деталь конструкції, а розповідає про ідею створення конструкції, принцип побудови певної її частини, діти діють відповідно наданому алгоритму, педагог за потреби допомагає. Так діти краще засвоюють прийоми конструювання, привчаються до самостійності, а перехід від такої діяльності до вільного конструювання буде більш м’яким, конструкції дітей — цікавішими і досконалішими. Вільне конструювання— конструювання за уявою, акцент ставиться на вивчення особливостей функціо нування моделі, використання основних прийомів конструювання і типів з’єднань, доречне їх використання під час конструювання. Це найскладніший вид конструювання, тому педагог має поетапно підвести дітей до такого конструювання — доопрацьовування готової конструкції (такий вид роботи є майже на кожному занятті), створення дрібних конструкцій (дерево, стіл, диван, сходинки тощо) для сюжетнорольової гри, конструювання за аналогією (наприклад, діти будують свій дім, використовуючи прийоми, які використовували на минулих заняттях), створення нових конструкцій, подібних яким досі ще не будували. Під час вільного конструювання педагог звертає увагу на реалізацію дітьми власного задуму, красоту, оригінальність, нестандартність, стійкість і міцність конструкції; несхожість конструкцій дітей на конструкції, побудовані раніше, та конструкції інших дітей; уміння використати основні прийоми з’єднання частин конструктора. Після завершення індивідуальних конструкцій вихователь разом з дітьми об’єднує всі конструкції у єдину.

Я вважаю, що LEGO дає дітям терпимість один до одного, вміння прислухатися до чужої думки. LEGO — це не лише будування тривимірних проекцій, можливість бачити предмет з різних сторін, а й уміння комунікувати, будувати модель спілкування, яка знадобиться в дорослому житті.

 

Отже, використання LEGO на заняттях своїм змістом, формою організації та результативністю сприяє формуванню вміння аналізувати, порівнювати, зіставляти, виділяючи характерні особливості героїв, подій і т. д., що впливає на розвиток уваги, спостережливості, пам'яті, просторових уявлень, уяви.

Добре організована робота з конструктором LEGO має великий виховний потенціал: допомагає виробляти певні якості особистості – посидючість, терпіння, взаємоповагу, охайність. Все це разом узяте і дозволяє активізувати мислення, формувати стійкий інтерес до організованості. В результаті аналізу формується самооцінка й усвідомлення оцінки себе іншими людьми (рефлексія). Завдяки використанню конструктора LEGO на заняттях, діти стають активними учасниками заняття, усвідомленими стають знання дітей, більш надійними навички.

                                                         Використані джерела:

1. Проект Конституції STEM – освіти в Україні.

2. STEM-освіта [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www/imzo.gov.ua/stem-osvita/.

3. https://vceosvita/ua/library/prezentacia-do-pedagogicnoi-radi-stem-osvita

4. http://www.irbis-nbuv.goy.ua

5. http://pimenovakatyalpk.blogspot.com/p/blog-page_30.html

 

 

 

docx
До підручника
Англійська мова (підручник для спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням англійської мови) 1 клас (Карпюк О. Д., Ростоцька М.Є.)
Додано
30 липня 2019
Переглядів
1503
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку