Методичні рекомендації щодо навчання фонетики учнів початкових класів
Основною стороною навчання іноземної мови на ранньому етапі навчання є вимова, яка є базою для розвитку та автоматизації інших видів мовленєвої діяльності. При неправильній вимові та фонетичних помилках мова сприймається важко. Не маючи фонетичних навичок, учні не зможуть зрозуміти ні письмову мову, ні розібратися у граматиці.
Для молодших школярів англійська мова становить складність через велику кількість правил вимови, які доведеться запам'ятати прямо з перших уроків.
У методичній літературі, присвяченій питанням навчання фонетиці, можна виділити два методи навчання іноземної мови:
1. Імітативний метод - «просте» повторення різних звуків за учителем чи диктором.
2. Аналітико-імітативний метод - осмислене повторення звуків з опорою на фонові знання в області фонетики (становище губ, знання звуків рідної мови, базових правил англійської фонетики).
Імітативний: даний метод складається з одного прийому імітації, що включає 1) слухання зразка та 2) його відтворення.
Аналітико-імітативний включає: а) опис артикуляції та імітацію; б) пояснення (тільки щодо тих звуків, які значно відрізняються від звуків української; в) аналіз.
Для усвідомленої роботи над звуком вчитель повинен давати матеріал, цінний у змістовному плані: пісні, римування, афоризми, вірші, прислів'я та приказки, лічилки. На уроці англійської мови вчителю також необхідно проводити фонетичну зарядку, під якою розуміється спеціальна тренувальна вправа у вимові, розрахована на 2-6 хвилин і запланована на будь-якому етапі уроку.
Підвищенню якості свідомої імітації сприяє диригування викладача. При цьому слід навчити учнів певної символіки жестів, щоб вони змогли їх читати. Довгота зображується горизонтальним рухом руки, стислість – швидким дугоподібним.
Особливо важливе диригування під час навчання інтонації: наголос демонструється енергійним помахом руки зверху вниз, підйому тону відповідає плавне рух руки нагору, його зниження – вниз. Диригування викладача – це важлива наочна опора для студентів на стадії становлення слухо-вимовних та ритміко-інтонаційних навичок.
Фонетична сторона цього матеріалу повинна бути ретельно відпрацьована; спонукати до заучування напам'ять слід лише тоді, коли досягнута правильність вимови. Також потрібно звертати увагу на виразну сторону мови.
З перших же хвилин роботи з поетичними автентичними моделями слід приділяти увагу не тільки правильній вимові звуків, але і наголосу, ритму, паузам та інтонації.
Для удосконалення вже існуючих слухо-вимовних навичок, як уже було сказано, використовуються:
а) вправи на рецепцію;
б) вправи на репродукцію/продукцію.
Вправи на рецепцію – це некомунікативні вправи на розвиток фонематичного слуху, зазвичай націлені на: 1) впізнавання, 2) диференціацію, 3) ідентифікацію.
Вправи на впізнавання певного звука/звукосполучення серед інших, наголошеного слова, складу тощо. Вчитель пропонує учням послухати слова (фрази, вірші, римування тощо), в яких є даний звук.
Відповідно ці вправи рекомендується виконувати при засвоєнні нового матеріалу перед виконанням вправ в усному мовленні та читанні вголос. Згідно із зазначеною метою на початку заняття необхідно проводити так звані «фонетичні зарядки», що включають новий навчальний матеріал.
Фонетична зарядка передбачає тренування у вимові, яке попереджає забування фонетичного матеріалу і перешкоджає деавтоматизації навичок. Мета фонетичної зарядки полягає в наступному:
- передбаченні і знятті появи можливих фонетичних труднощів будь-якого порядку: слухових, вимовних, ритміко-інтонаційних;
- відпрацювання фонетичних навичок, які з якої-небудь причини виявились недостатньо сформованими.
Фонетична зарядка сприяє нейтралізації впливу звукового середовища рідної мови; сприяє створенню атмосфери іншомовного спілкування, попереджає появу фонетичних помилок щодо матеріалу всього уроку. На цьому етапі уроку вчителю можна задіяти іграшку на руку або будь-яку іншу «англійську» іграшку, а також скористатися інтерактивною дошкою для яскравості образів, що представляють діти. Також фонетична зарядка може виконувати інші завдання, наприклад: розвиток мовного апарату; зняття напруги; облік індивідуальних особливостей учнів. Наприклад, у наведеній нижче фонетичній зарядці відпрацьовується міжзубний звук і граматична структура «this is а…».
This is a bear, this is a hare,
This is a dog and this is a frog.
This is a car, this is a star,
This is a ball and this is doll.
Також треба зазначити, що у початковій школі часто використовують прийоми імітації, казки та образи, рідше використовують прийоми асоціацій. Далі слідує закріплення, автоматизація і вихід у мову. Робота над фонетикою ведеться на основі типових фраз у наступній послідовності:
1. Сприйняття пред'явлення звуку у словах чи фразах на слух.
2. Показ та пояснення вчителем способу виробництва звуку (пояснення його артикуляції).
3. Відтворення (промовляння) учнями звуку за диктором або вчителем у поєднанні з іншим звуком, потім у слові, словосполученні, фразі (багаторазове відтворення звуку учнями).
4. Знайомство з транскрипційною піктограмою звуку.
5. Читання звуку - слова з цим звуком, словосполучень з цим звуком, вимовлення слова та фрази в цілому (за диктором/учителем/хором/індивідуально).
6. Контроль вимови звуку.
Вправи на підстановку.
Найчастіше цей тип вправ представлений такими завданнями: вставте пропущений звук у слово і переведіть його; якого звуку не вистачає у таких словах; вставте пропущені слова в римування; знайдіть пари слів, що римуються, зі списку запропонованих.
Вправи на імітацію.
Інструкція може звучати так: послухай і повтори за диктором слова, фрази, короткі тексти. Ця робота може проводитися в парах, хором, індивідуально. На імітацію часто пропонуються скоромовки, вірші, короткі діалоги, пісеньки, в яких часто повторюються звуки, що вивчаються. Дуже корисною вправою є завдання читання російських фраз із англійським акцентом.
Аудіовправи.
Учні слухають речення (або нові слова), вимовлені диктором, а потім читають вголос їх без звукового запису, намагаючись відтворити вимову, ритм та тон англійської мови. Крім цього, можна записати мову учнів, а потім порівняти їх голос із носієм мови на аудіо файлі. Такого плану робота з аудіо матеріалом завжди викликає інтерес та мотивує учнів.
Таким чином, можна зробити висновок, що формування фонетичних навичок у вивченні англійської мови на ранньому етапі займає ключове місце. Навчання з використанням інтерактивних освітніх технологій передбачає відмінну від звичної логіку освітнього процесу: не від теорії до практики, а від формування нового досвіду до його теоретичного осмислення через застосування.