Методичні рекомендації щодо виконання
та оцінювання практичних робіт з географії (8 клас).
Практична робота |
Зміст |
Основні терміни і поняття |
Рівні навчальних досягнень учнів |
|||
Початковий |
Середній |
Достатній |
Високий |
Практична робота № 1. Визначення напрямків, відстаней, площ, географічних і прямокутних координат, висот точок за топографічною картою. Навчально – тренувальна.. Оцінюється вибірково: ( при 1,5 год. 1 і ІІ семестр) Оцінюється обов’язково: оцінюються всі учні (при 1год.-1 семестр, 2 год.- ІІ семестр)
|
Складання опису місцевості. Розв’язання задач на визначення напрямів, відстаней та висот за топо-графічною картою. |
Топографічна карта, масштаб, азимут, абсолютна і відносна висота, горизонталі, бергштрих, умовні знаки. |
Має уявлення про топографічну карту та її практичне використання. Розрізняє умовні знаки, що використо-вуються на топографічних картах. За допомогою вчителя знаходить деякі об’єкти. |
Знає умовні знаки, що використовуються на топографічних картах, розпізнає сторони горизонту, визначає, допускаючи неточності, взаєморозташу-вання об’єктів, їх абсолютну висоту, відстань між ними. |
Достатньо вільно користується умовними знаками, самостійно визначає напрямки, азимут, відстані та висоти (абсолютні, відносні). |
Детально описує місцевість за топографічною картою, точно і повно аналізує об’єкти за вказаним маршрутом. Безпомилково розв’язує задачі на визначення напрямків, відстаней, висот. Пояснює алгоритм виконання завдань. Виконує додаткові завдання на визначення крутості схилів.
|
Практична робота № 2. Позначення на контурній карті кордонів сусідніх держав, крайніх точок, географічних центрів України та Європиі зазначення їхніх назв;визначення координат точок, протяжності території України в градусах і кілометрах. Обов’язкове оцінювання. |
Нанесення на контурну карту крайніх точок, географічного центру України та кордонів країн, що межують з нею. Визначення положення України в годинних поясах. Аналіз і оцінка особливостей географічного положення України. |
Крайні точки, географічні координати, географічний центр, кордони (державні ). |
Розрізняє поняття крайні точки, географічний центр, кордон, годинний пояс. За допомогою вчителя знаходить географічні об’єкти та підписує їх на контурній карті, допускаючи неточності. |
Називає та показує крайні точки, географічний центр України, біль-шість суміжних з Україною держав. Орієнтується в контурній карті, самостійно під-писує вказані об’єкти, але не дотримується картографічних вимог. |
Самостійно пра-вильно і чітко, згідно картогра-фічних вимог позначає і підписує крайні точки, географічний центр України, сусідні держави. Визначає координати крайніх точок. Характеризує кордони та особ-ливості геогра-фічного положення України допускаючи неточності. |
Підписує, згідно картографічних вимог, вказані географічні об’єкти. Правильно визначає географічні корди-нати, протяжність України з півночі на південь та із заходу на схід в градусах і кілометрах. Робить висновки про особливості географічного положення України. |
Практична робота № 4. Встановлення за картами взаємозв’язків між тектонічною, геологічною будовою, рельєфом та корисними копалинами.
Обов’язкове оцінювання. |
Аналіз карти «Тектонічна будова земної кори України». Зв'язок між тектонічною будовою і основними формами рельєфу, корисні копалини. |
Тектонічні процеси, тектонічна структура, форми рельєфу, рельєф прямий і зворотний (інверсійний), корисні копалини. |
Учень розпізнає основні форми рельєфу та деякі умовні позначення корисних копалин за допомогою учителя. |
Учень користується тематичними картами, називає та показує форми рельєфу, родовища корисних копалин. |
Аналізує взаємозв’язки тектонічних структур, основні форми рельєфу та родовища корисних копалин. Робить висновок. |
Учень визначає причинно-наслідкові зв’язки (прямі, зворотні) закономірності розміщенні основних форм рельєфу, корисних копалин на території України. Прогнозує можливості пошуку корисних копалин в майбутньому. |
Практична робота № 7. Позначення на контурній карті назв найбільших річок, озер, водосховищ, каналів, боліт. Обов’язкове оцінювання. |
Зв’язок гідроло-гічного режиму водоймищ з кліматичними умо-вами, підземними водами. Аналіз водозабезпеченості різних територій України. Шляхи раціонального використання й охорони водних ресурсів. |
Поверхневі води, водні ресурси, водний баланс, гідрологічний режим, раціональне використання та охорона водних ресурсів. |
Учень розпізнає на карті деякі гідрологічні об’єкти та під-писує їх на контурній карті за допомогою вчителя. |
Учень показує на карті гідрологічні об’єкти, самостійно підписує їх на контурній карті |
Учень пояснює зв’язок гідро-логічного режиму річок, озер з клі-матичними умо-вами, підземними водами. Аналізує зміст тематичних карт для виявлення закономірностей в розпаділі річкового стоку, поширенні озер, боліт. |
Учень усвідомлено обирає форми, методи, засоби, прийоми виконання практичної роботи, виконує додаткові завдання. Дає оцінку водозабезпеченості різних територій України, пропонує шляхи раціонального використання водних ресурсів. |
Практична робота №8. Порівняльний аналіз різних типів грунтів України.
Навчально-тренувальна. Вибірково оцінюється. |
Аналіз карти грунтів закономірності поширення основних типів грунтів. Опис їх властивостей. |
Ґрунтовий покрив, карта грунтів, зональність розміщення грунтів, земельні ресурси. |
Учень за допомогою карти називає основні типи грунтів. |
Учень на елементарному рівні називає основні чинники ґрунтоутворення наводить приклади генетичних типів грунтів. |
Учень аналізує умови ґрунтоутворення, пояснює законо-мірності поширення грунтів, робить опис їх властивостей. |
Учень аналізує карту грунтів, виявляє зако-номірності поширення основних типів грунтів, описує їхні властивості. Пропонує заходи раціонального використання і охорони земельних ресурсів. |
Практична робота № 9. Складання порівняльної характеристики природних зон України.
Підсумкова (оцінювання обов’язкове)
|
Типовий план характеристики природного комплексу; порівняння природних комплексів, виявлення спільних та відмінних рис; робота з тематичними картами; робота з контурною картою; використання додаткових джерел інформації |
Природний комплекс; природні компоненти; фізико – географічне районування; природна країна (гірська, рівнинна); природна зона; фізико-географічна підзона; фізико – географічна провінція |
Учень називає природні зони, позначає їх на контурній карті. Називає окремі компоненти природи, природних зон і країн.
|
Учень частково дає опис природної території за типовим планом. Присутні неточності. Учень потребував допомоги вчителя в ході виконання роботи. |
Учень самостійно здійснює характеристику природних зон і гірських країн, виявляє риси подібності та відмінності. Формулює висновки, встановлює взаємозв’язки між компонентами природи, допускаючи неточності. |
Практична робота № 10. Позначення на контурній карті об’єктів природно-заповідного фонду України. Навчально – тренувальна. Вибірково оцінюється. Оцінюється обов’язково: оцінюються всі учні ( 2год.-1 семестр, 1 год.- ІІ семестр)
|
Виявлення екологічних проблем України та їх проявів на території держави; розрізнення категорій природо охоронних об’єктів України; робота з тематичними картами; робота з контурною картою; використання додаткових джерел інформації
|
Геоекологічна ситуація; джерела забруднення; зони екологічної катастрофи; надзвичайно забруднені території; умовно чисті території; моніторинг навколишнього середовища; природоохоронні об’єкти |
Учень має уявлення про геоекологічну ситуацію в Україні та головні джерела забруднення довкілля. Позначає на контурній карті деякі природо-охоронні об’єкти.
|
Учень наводить приклади негативного впливу людини на природу, наносить на контурну карту райони забруднення та природо охоронні об’єкти. Учень потребує допомоги вчителя в ході виконання роботи. |
Учень розрізняє категорії природо-охоронного фонду України, аналізує карту геоекологічної ситуації України, робить висновки. Позначає на контурній карті райони забруднення в Україні, природоохоронні об’єкти, визначає закономірності в їх розміщенні. |