Створення національної школи в незалежній Україні потребує нового підходу до мети освіти, змісту навчання та виховання. Показником позитивних зрушень у процесі реформування вітчизняної освіти є поява в Україні загальноосвітніх навчальних закладів нового типу: гімназій, ліцеїв, колегіумів. Їх досвід роботи підтверджує, що підготувати нову генерацію інтелектуальної еліти для відродження Української держави неможливо без якісного оновлення системи роботи з педагогічними кадрами.
1
Міністерство освіти і науки України
КЗ «Житомирський обласний інститут післядипломної
педагогічної освіти» Житомирської обласної ради
Кафедра педагогіки й андрагогіки
Випускна робота
СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ПРОВЕДЕННЯ КОЛЕКТИВНИХ ПОСТІЙНО ДІЮЧИХ ФОРМ МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ
Виконала
Войтюк Лариса Леонідівна,
слухачка курсів підвищення
кваліфікації заступників директорів
з навчально- виховної роботи
загальноосвітніх навчальних закладів,
заступник директора
з навчально-методичної роботи
Ушомирської гімназії Коростенського
району, учитель російської мови,
першої кваліфікаційної категорії,
проходження курсів з 17 жовтня по
15 грудня 2017 року
моб. телефон +380978293163
Житомир-2017
ЗМІСТ
ВСТУП……………………………………………………………………………………………….…3
РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ МЕТОДИЧНОЇ
РОБОТИ В ШКОЛІ…………………………………………………………………………..……..6
1.1. Основні форми організації навчально-методичної
роботи в школі……………………………………………………………….…………………6
1.2. Нормативні та організаційно - методичні засади
навчально-методичної роботи вчителів загальноосвітнього
навчального закладу………………………………………………………………………......22
2.1. Особливості управління навчально-методичною
роботою вчителів загальноосвітнього навчального закладу………..…………...….25
ВИСНОВКИ…………………………………………………………………………………….……..33
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………………….……….…..…..35
ДОДАТКИ……………………………………………………………………………..….…………....38
ВСТУП
Школу можна удосконалювати тільки удосконалюючи кваліфікацію вчителя. Який вчитель – така школа.
Ян Амос Коменський.
Актуальність і доцільність дослідження. Створення національної школи в незалежній Україні потребує нового підходу до мети освіти, змісту навчання та виховання. Показником позитивних зрушень у процесі реформування вітчизняної освіти є поява в Україні загальноосвітніх навчальних закладів нового типу: гімназій, ліцеїв, колегіумів. Їх досвід роботи підтверджує, що підготувати нову генерацію інтелектуальної еліти для відродження Української держави неможливо без якісного оновлення системи роботи з педагогічними кадрами. У Національній доктрині розвитку освіти в розділі XII «Освіта і наука» визначається, що «поєднання освіти й науки є умовою модернізації освіти, головним чинником її подальшого розвитку, що забезпечується: розвитком освіти на основі наукових і технологічних досягнень; інноваційною освітньою діяльністю у навчальних закладах усіх типів, рівнів акредитації та форми власності». Таким чином, науково-методична робота, яка охоплює коло зазначених проблем, є важливою рухливою силою в розвитку загальноосвітньої школи України. Проблема якості і ефективності науково-методичної роботи в ЗНЗ стала наріжним каменем у реформуванні освітніх систем. Модернізація навчальних закладів, поява їх нових типів і різних форм власності потребують створення адекватних моделей управління, які базуються на засадах сучасного наукового менеджменту.
Методична і науково-методична робота завжди була предметом уваги вчених і педагогів-практиків. Проте, в умовах перебудови вітчизняної освіти оновлюється її зміст, організаційні форми і методи роботи. Відомо, що науково-методична робота має здійснюватись у певній системі і тому її організація потребує науково обґрунтованого управління.
Не потребує доведення, що педагоги повинні постійно підвищувати свою професійну кваліфікацію, вдосконалювати професійну майстерність, забезпечувати високий науково-теоретичний і методичний рівень викладання навчальних дисциплін.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Питання змісту та організації методичної і науково-методичної роботи знайшли відображення в працях Т.С.Гриценко, Р.С.Гуревич, Г.С.Данилової, Н.В.Дудніченко, А.М.Єрмоли, Н.В.Житнік, А.М.Зубка, Н.Г.Комаренко, А.В.Литвина, С.М.Мартиненко, Н.В.Михайловської, О.Є.Остапчук, В.В.Семенюка, О.Л.Сидоренко, В.П.Стельмашенка, Л.Л.Сушенцевої, де приділено увагу обґрунтуванню організаційних і педагогічних умов, створення яких сприяє підвищенню результативності навчально-виховного процесу в навчальних закладах.
Оскільки основна мета функціонування системи науково-методичної роботи – підвищення професійної кваліфікації педагогів, то важливими для нас стали наукові праці, зміст яких розкриває шляхи вдосконалення підготовки педагогів. Йдеться про наукові роботи: О.А.Абдуліної (загаль-нопедагогічна підготовка вчителя); І.М.Богданової (професійно-педагогічна підготовка майбутніх учителів); М.І.Городиського (педагогічні умови забезпечення змісту правової освіти вчителя); О.Е.Коваленко (дидактичні основи професійно-методичної підготовки викладачів); В.А.Ковальчук (методичні основи підготовки вчителів); В.І.Маслова (теорія і методика організації неперервного підвищення кваліфікації керівників шкіл) та ін.
Актуальність та недостатня вивченість окресленого кола проблем зумовили вибір теми дослідження: “Сучасні підходи до організації та проведення колективних постійно діючих форм методичної роботи”.
Об’єкт дослідження: процес організації та проведення колективних постійно діючих форм методичної роботи.
Предмет дослідження: організаційно-педагогічні умови організації та проведення колективних постійно діючих форм методичної роботи.
Мета дослідження полягала у виявленні, теоретичному обґрунтуванні ефективних умов організації та проведення колективних постійно діючих форм методичної роботи.
Відповідно до мети та гіпотези дослідження були визначені основні завдання дослідження:
Методи дослідження. В процесі дослідження використовувався комплекс методів, адекватних предмету, меті та поставленим завданням:
а) теоретичні: ретроспективний, порівняльний і системний аналіз для співставлення різних поглядів учених на проблему управління системою науково-методичної роботи та уточнення понятійного апарату з проблеми дослідження; загальнонаукові методи (абстрагування, узагальнення, систематизація, моделювання), що дозволило моделювати систему науково-методичної роботи і розробити організаційну модель оперативного управління нею, сформулювати висновки дослідження;
б) емпіричні: бесіда, інтерв’ю, за допомогою яких вивчався сучасний стан управління ЗНЗ; спостереження.
РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ МЕТОДИЧНОЇ
РОБОТИ В ШКОЛІ
1.1. Основні форми організації навчально-методичної роботи
Розглянемо детальніше деякі основні форми організації навчально-методичної роботи вчителів, які використовуються в загальноосвітній навчальних закладах.
Робота над єдиною науково-методичною темою
Робота над єдиною науково-методичною темою є однією із важливих форм методичної роботи
Робота педколективу над єдиною науково-методичною темою (проблемою) – колективна форма пошукової роботи щодо вирішення актуальної психолого-педагогічної проблеми з метою вдосконалення навчально-виховного процесу та підвищення професійно-кваліфікаційного рівня вчителів.
Дуже важливим є правильний вибір науково-методичної теми. І.П.Жерносєк, Б.Л.Тевлін виділяють такі основні вимоги до визначення єдиної науково-методичної теми:
Робота над визначеною проблемою буде оптимальною, ефективною, результативною, коли педагогічні колективи будуть дотримуватись таких рекомендацій:
Педагогічна рада
Педагогічна рада є колегіальним органом управління школою, забезпечує колективне вирішення навчально-виховних завдань школи, стимулює розвиток творчого потенціалу педколективів, сприяє росту професійної майстерності вчителів.
Як показують результати вивчень діяльності педагогічних рад на їх засідання традиційно виносяться актуальні питання:
Тематика і форми проведення педагогічних рад визначаються загально-шкільною науково-педагогічною проблемою. Однак, як показує аналіз, у частині шкіл у роботі педагогічної ради мають місце суттєві недоліки: одноманітність тематики, відсутність належної підготовки засідань, стандартний підхід до їх проведення та прийняття рішень, відсутність контролю за їх виконаннями.
При виборі тематики педагогічних рад З.М.Онишків радить враховувати такі вимоги: актуальність, ідейність, науковість, педагогічну доцільність, наступність, перспективність.
Надзвичайно важливо обирати ті питання, які цікавлять весь педагогічний колектив і колегіальне вирішення яких сприятиме формуванню атмосфери творчого пошуку, стимулюватиме розвиток творчого потенціалу педпрацівників, забезпечить істотне піднесення якості навчально-виховного процесу [12, с.23].
Методичні об’єднання
Методичні об’єднання є домінуючою колективною формою методичної роботи в школі.
Методичні об’єднання знайомлять педагогів із досягненнями психолого-педагогічної науки, ППД, допомагають вчителям у формуванні, поглибленні фахових знань, із спеціальностей суспільних предметів.
Діяльність МО має не зводитись лише до проведення засідань, а носити повсякденний навчально-методичний характер.
Робота методичних об’єднань передбачає:
Найбільшого поширення в роботі МО набули такі форми:
На засіданнях методичних об’єднань здебільшого розглядаються такі питання:
Методичні оперативки
Методичні оперативки є традиційною формою підвищення наукового, фахового рівня педагогічної діяльності, попередження можливих помилок, виправлення допущених недоліків у роботі педпрацівників
Ефективність даної методичної форми в школі полягає в тому, що вона займає мало часу, може проводитись до уроків, після уроків, під час великої перерви; дозволяє обговорити питання, які неможливо передбачити заздалегідь. Доцільність їх проведення диктується виробничою необхідністю.
основним змістом їх роботи є:
Семінар
Серед колективних форм методичної роботи великою популярністю користуються семінари. Семінар – це форма науково-методичної роботи з педагогічними кадрами, спрямована на підвищення їх кваліфікації.
Основна мета семінарів – активізація самостійної роботи вчителів у ході навчання, вивчення літератури, спонукання до осмислення і більш глибокого вивчення теоретичних проблем, застосування отриманих знань на практиці, розвиток здібностей до практичного аналізу, до науково обґрунтованої аргументації власних думок, ведення діалогу, дискусії, формування інтересу до науки та наукових досліджень.
За періодичністю семінари можуть бути:
Тематика постійно діючих семінарів визначається в першу чергу тими завданнями, які стоять перед школою для забезпечення рівного доступу до якісної освіти.
Проблема семінару має бути:
З метою забезпечення цілеспрямованості, наступності в роботі постійно діючих семінарів радимо планувати їх на перспективу (на 2-3 роки). План роботи постійно діючого семінару складається, як правило, на рік, з періодичністю засідань 2-4 рази.
Як показує практика, проблеми, що виносяться на обговорення семінарів мають бути актуальними, сприяти розвитку творчого мислення, індиві-дуальних можливостей вчителів, створювати мотивацію для самоосвітньої діяльності педагогів [8, с.19].
Школи молодого вчителя
Ефективними формами роботи з молодими вчителями є школа адаптації молодого вчителя (1 рік роботи) з проблеми «Формування особистості вчителя – основа розвитку освіти» та школа майстерності молодих вчителів (2-3 рік роботи) з проблеми «Становлення молодого вчителя – основа розвитку освіти».
Метою школи адаптації вчителя є надання допомоги у розв’язанні першочергових проблем щодо методики викладання, планування своєї практичної діяльності, організації роботи з шкільною документацією, сприяння професійному становленню молодого педагога, формування потреби у безперервному навчанні.
Основним же завданням школи майстерності молодого вчителя є удосконалення процесу формування основних професійних якостей, вироблення власного стилю роботи, розвиток фахової майстерності. Якщо у перший рік роботи молоді вчителі працюють у школі адаптації за єдиною програмою, незалежно від фаху, рівня підготовки у ВНЗ, то в школі майстерності їх навчання диференційоване відповідно до вищеназваних факторів.
Школа майстерності молодих спеціалістів розрахована на два роки. В її діяльності по розвитку професійних здібностей вчителів-початківців виділено два етапи.
І етап триває півроку і розв’язує такі завдання:
ІІ етап включає розв’язання таких завдань:
При організації роботи з молодими вчителями радимо враховувати такі принципові вимоги: правильне визначення змісту роботи, перспективи зростання майстерності педагога, врахування його позитивних і негативних якостей, що забезпечує підвищення результативності занять.
Ефективно, раціонально спланувати роботу шкіл молодих вчителів допомагає діагностування, врахування аналізу відвіданих уроків, виховних заходів у молодих вчителів, результати моніторингу навчальних досягнень учнів [8, с.21-22].
Психолого – педагогічний семінар
Одним із важливих напрямків розвитку школи є психологізація освітнього процесу. Це зумовлено в першу чергу тим, що в останні роки збільшились обсяги шкільного навантаження. Все це супроводжується інтелектуальним та фізичним перевантаженнями, які впливають на стан психічного здоров’я дітей.
Вирішити вищесказані проблеми допоможе підвищення психологічної культури вчителя. В.О.Сухомлинський писав «Психологізація повинна стати компасом в практичній діяльності кожного вчителя, кожного колективу».
Психолого-педагогічний семінар – одна з основних форм методичної роботи, яка полягає в ознайомленні з новітніми досягненнями психолого-педагогічної науки і передового досвіду та обговоренні слухачами повідомлень, доповідей, рефератів, виконаних ними за результатами досліджень самостійно під керівництвом спеціалістів в даній галузі.
Забезпечити результативну ефективну роботу психолого-педагогічного семінару можливо за умови призначення його керівником компетентного вчителя – доброго організатора методичної роботи, створення при проведенні семінару обстановки творчості, невимушеності, неформальних відносин, взаємоповаги [14, с.56-57].
Особливістю проведення занять психолого-педагогічного семінару є взаємозв’язок теорії і практики питань, які виносяться на обговорення, налагодження співпраці з районною психологічною службою, центром практичної психології та соціальної роботи КОІППО, іншими науковими установами, вищими навчальними закладами, яких створені кафедри.
Оптимальна кількість проведення семінарів - 4 рази на рік.
На засіданнях психолого-педагогічних семінарів радимо опрацювати такі актуальні питання психологізації навчально-виховного процесу в ЗОШ:
Творча група
Творча група – невеликий колектив педагогів, які поглиблено працюють над певною педагогічною проблемою, технологією, ППД і забезпечують творче їх застосування.
Діяльність творчих груп носить випереджаючий, пошуковий, дослідницький характер. Членами творчих груп є як досвідчені. так і молоді вчителі, як одного профілю, так і різних. Головне, щоб їх об’єднувала науково-методична проблема, яку вони досліджують.
Тривалість роботи творчої групи залежить від складності розв’язання науково-методичної проблеми, над якою вона працює.
Виділяють два види творчих груп:
Основні напрями, діяльності творчих груп наступні:
Творча педагогічна майстерня – добровільне об’єднання педагогів з високою творчою активністю, з властивим баченням проблем освітнього процесу та шляхів їх розв’язання, з високими результатами власної педагогічної діяльності [4, с.66].
Творча майстерня організовує роботу за розробленим планом роботи на начальний рік відповідно до обраної проблеми.
До основних завдань творчої педагогічної майстерності належать:
Ефективними формами діяльності творчої педагогічної майстерні є: круглі столи, семінари-практикуми, тренінги, методичні студії, презентації, педагогічні виставки, педагогічні вітальні тощо.
Підвищенню професійної компетентності вчителя, його творчої активності сприяють школи педагогічної майстерності. Школа педагогічної майстерності об’єднує педагогів з високою творчою активністю, з високими результатами педагогічної діяльності і має на меті створити умови для самореалізації кожного учасника в їх професійному поступі.
Головною метою діяльності школи є пошук ефективних форм, методів організації навчально-виховного процесу, вироблення оригінального педагогічного стилю, розробка, моделювання, апробація, корекція та реалізація освітніх технологій, презентація та поширення результатів діяльності закладу освіти за визначеною проблемою.
Школа педагогічної майстерності створюється при наявності 5-7 педагогів. Зарахування до школи проводиться на основі врахування запитів, потреб педагогів та їх бажання.
Школа перспективного педагогічного досвіду (ШППД)
Школа перспективного педагогічного досвіду (ШППД) є джерелом трансформування ППД в педагогічну практику фахової компетентності педагогів.
Дана форма роботи створюється на базі вчителя, досвід якого узагальнено та схвалено педагогічною радою (методичною радою) школи.
Піднесенню результативності та якості роботи ШППД сприяє організація діяльності школи відповідно до Положення про школу перспективного досвіду. Проте дане положення застаріле і потребує доопрацювання.
Найбільш актуальними напрямами діяльності ШППД та творчої майстерності є:
Школа передового педагогічного досвіду працює з постійним складом слухачів (5-10 осіб), відповідно до плану роботи з періодичністю занять не менше 4 разів на рік.
За орієнтовну структуру плану ШППД можна взяти таку:
Основними формами навчально-методичної роботи є:
Майстер-клас
Майстер-клас є однією з форм передачі перспективного педагогічного досвіду педагога-майстра з конкретної науково-методичної теми.
Очолюють майстер-класи досвідчені, творчі педагоги, майстри педагогічної праці, досвід роботи яких вивчено та узагальнено.
Основними завданнями майстер-класу є:
При виборі цієї форми роботи необхідно визначити:
Успіх роботи майстер-класу, в першу чергу, залежить від бажання керівника представити свій досвід роботи, від якості проведення методичного заходу.
Підвищити ефективність проведення засідань майстер-класу допоможе врахування його керівником таких аспектів:
Актуальними темами роботи майстер-класів можуть бути:
У рамках проведення методичних днів, тижнів педколектив має змогу ознайомитися з роботою своїх колег, з їх “творчою спадщиною”, надбаннями і знахідками з вирішення окремих проблем.
При плануванні методичного тижня можна використати орієнтовний план його проведення.
Рекомендуємо до тематики методичних днів, тижнів включити:
Вважаємо доцільним у ході методичних тижнів при проведенні відкритих уроків чи позакласних заходів обов’язково проводити їх глибокий методичний аналіз та самоаналіз.
Завершити методичний тиждень можна днем молодого спеціаліста.
Сучасні школи пріоритетного значення надають співпраці з районними методичними кабінетами, фаховими районними методичними об’єднаннями, іншими методичними формуваннями.
1.2. Нормативні та організаційно - методичні засади
навчально-методичної роботи вчителів загальноосвітнього навчального закладу
Методична робота в школі будується на досягненнях науки, ППД, системою аналітичної, організаційної, діагностичної, пошукової, дослідниць-кої, науково-практичної, інформаційної діяльності з підвищення наукового, загальнокультурного рівня педагогічних працівників, удосконалення їх професійної компетенції та підвищення ефективності навчально-виховного процесу.
Головною метою в методичній роботі школи є: навчально-методичне забезпечення педагогічного процесу, організація удосконалення відповідної фахової освіти, згідно з чим і працювали методичні структури школи.
Усі засідання методичних комісій мають відповідну структуру, де обговорюють, проводять, аналізують:
Бібліотекарі школи повинні дбати про науково-методичне забезпечення роботи методичних комісій знайомити учителів з новинками методичної та науково-педагогічної літератури, робити бібліотечно-бібліографічні огляди.
У школі постійно повинен працювати консультаційний центр з усіх навчальних дисциплін, де колеги-предметники можуть ознайомитись з матеріальною базою, творчими надбаннями, відвідати уроки, отримати компетентну та ділову пораду, консультацію, рекомендацію [12, с.24].
Повинна також бути організована робота резерву керівних кадрів, вчителів-наставників.
Систематично повинна проводитись внутрішкільна методична робота з питань:
Усі засідання методичних комісій повинні проводитись згідно з планом роботи. До засідань готуються педагогічні виставки методичних розробок з даної теми, відкриті уроки з подальшим їх детальним аналізом і обговоренням.
МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ
2.1. Особливості управління навчально-методичною роботою вчителів загальноосвітнього навчального закладу
За умов практичної реалізації Законів України “Про освіту”, “Про загальну середню освіту”, Національної доктрини розвитку освіти України у XXI столітті, Державної програми “Вчитель” виняткового значення набуває проблема підвищення кваліфікації педагогічних працівників, упровадження у навчально-виховний процес досягнень психолого-педагогічної науки й передового педагогічного досвіду. Розв'язати цю проблему можна різними шляхами, але, передусім, через організацію внутрішньо шкільної науково-методичної роботи.
І якою б не була точка зору на місце науково-методичної роботи в освітньому процесі, спільною є думка, що науково-методична робота — цілісна система взаємопов'язаних дій і заходів, яка ґрунтується на досягненнях науки, передового досвіду й конкретному аналізі утруднень учителів, і спрямована на підвищення професійної майстерності кожного вчителя, на збагачення й розвиток творчого потенціалу педагогічного колективу школи, а в результаті — на підвищення якості освітнього процесу.
Основні завдання й зміст управління науково-методичною роботою загальноосвітніх навчальних закладів нового типу охоплюють такі напрямки:
Вихідними положеннями управління науково-методичною роботою у загальноосвітньому навчальному закладі нового типу є:
Структура управління науково-методичною роботою складається із взаємопов'язаних та взаємодіючих елементів, які відповідають цілям і завданням, що стоять перед загальноосвітнім закладом нового типу та втілюються у різних формах, методах і засобах (див.рис.2.1.).
Кожна підсистема управління науково-методичною роботою, тобто кожний його структурний елемент (творчі, динамічні групи; семінари, конференції тощо) має своє специфічне завдання. Будь-який структурний елемент «працює» на реалізацію проблеми та на підвищення майстерності окремого вчителя й всього педагогічного колективу загалом.
Рис. 2.1. Структура управління науково-методичною роботою
Науково-методична рада як професійний колективний громадський орган посідає чільне місце в структурі управління науково-методичною роботою гімназії. В компетенції науково-методичної ради — організація роботи з підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, розвитку їх творчої ініціативи, впровадження досягнень науки і передового педагогічного досвіду, взаємодія з науковими установами, громадськими організаціями тощо.
Науково-методична рада:
Коротко охарактеризуємо масові форми управління НМР. Педагогічна рада - вищий орган гімназії, який визначає основні напрямки і завдання, конкретні форми роботи педагогічного колективу та приймає рішення з основних принципових питань діяльності. Головою педагогічної ради є директор. Робота педагогічної ради проводиться відповідно до плану, який складається, як правило, на навчальний рік та затверджується на першому засіданні педагогічної ради. Педагогічна рада має право виносити рішення при наявності не менше двох третин її членів.
Одним із шляхів трансформації педагогічної ідеї в практику є розробка актуальної для педагогіки й загальноосвітнього навчального закладу нового типу науково-методичної проблеми.
Ще однією масовою формою управління науково-методичної роботи є педагогічні читання, які мають на меті аналіз, осмислення, узагальнення і поширення передового педагогічного досвіду й проводяться з актуальної педагогічної тематики. Педагоги впродовж певного періоду працюють над окремими темами, проблеми і на педагогічних читаннях доповідають про результати свого дослідження.
Ефективною формою управління науково-методичною роботою є науково-практична конференція для вивчення й узагальнення передового досвіду. З темою конференції педагогічну громадськість ознайомлюють заздалегідь. На пленарному засіданні розглядають основні питання проблеми, яка виноситься на обговорення, а під час роботи секцій обговорюють конкретніші питання, відвідують уроки та заходи. Відповідно до теми конференції вчителі вивчають літературу й осмислюють власний досвід, а також досвід колег. На підсумковому пленарному засіданні заслуховують звіти керівників секцій, обговорюють і приймають рекомендації науково-практичної конференції з даної проблеми
До групових форм управління науково-методичною роботою відносяться:
Однією з групових форм управління науково-методичною роботою у загальноосвітніх навчальних закладах нового типу є науково-методичні кафедри, які на відміну від методичних об'єднань загальноосвітніх шкіл обов'язково планують, організують, здійснюють керівництво, контроль за дослідницькою (дослідно-експериментальною, інноваційною) діяльністю, здійснюють моніторинг процесу та результатів експериментальної роботи кожного члена кафедри. Будь-яка модернізована чи нова навчальна програма, розроблена вчителем, нова методика або форма організації НВП піддягає обов'язковому рецензуванню кафедри. Важливими новими напрямками діяльності кафедр є: міжциклова, міжпредметна, міжкурсова координація навчального матеріалу по ступенях, паралелях, класах різних типів, як усередині кафедри, так і між ними. Кафедра забезпечує цілісність (системність) змісту навчального матеріалу й технологій навчання в рамках тих предметів, якими вона опікується. Наприклад, науково-методична кафедра класних керівників, що забезпечує використання тих чи інших методик розвиваючого виховання учнів у позакласній діяльності, зобов'язана вступити у взаємодію з іншими кафедрами й забезпечити повну наступність у вихованні дітей за цими методиками. До роботи науково-методичних кафедр залучаються науковці, що забезпечує відмінний від методичних об'єднань досвід, спрямований на забезпечення нововведень в систему роботи загальноосвітніх навчальних закладів нового типу, навчання усіх категорій педпрацівників, подальше впровадження інноваційних технологій, створення банку інновацій, допомогу молодим учителям.
Всі науково-методичні кафедри, як учасники психолого-педагогічного семінару-практикуму, займаються удосконаленням педагогічних умінь та навичок в управлінні процесом соціалізації дітей, вивчають та узагальнюють систему роботи педагогів. Значна увага у роботі приділяється науково-дослідній роботі вчителів. Кожен вчитель працює за теоретичною та практичною темами, і має змогу поділитися власними напрацюваннями під час проведення заходів як традиційних, так і нетрадиційних. Одним з показників розвитку творчого потенціалу кожного педагога є наявність педагогічних знахідок, ідей, які в подальшому утворюють педагогічний досвід.
Серед групових форм управління науково-методичною роботою добре себе зарекомендували творчі групи вчителів. До їхнього складу входять теоретично підготовлені, досвідчені, творчі вчителі (8-10 осіб). Завдання цих груп — розв'язувати актуальні проблеми НВП (особливості роботи за новою програмою, підручником, створення на уроці проблемних ситуацій тощо), які є новими в педагогічній теорії і практиці.
Цікавою є така форма групової роботи педагогів, як робота Наукового товариства, яка здійснюється за різними формами: у вигляді уроків, лекцій, лабораторно-практичних та семінарських занять, диспутів, дебатів. У ході діяльності Наукового товариства найчастіше здійснюються:
ВИСНОВКИ
Проаналізувавши різноманітну наукову літературу з проблеми дослідження, класифікувавши та узагальнивши отриману інформацію, ми дійшли наступних висновків.
Науково-методична робота є цілісною системою взаємопов’язаних дій і заходів, яка ґрунтується на досягненнях науки, передового досвіду й конкретному аналізі утруднень учителів і спрямована на всебічне підвищення професійної майстерності кожного вчителя, на збагачення й розвиток творчого потенціалу педагогічного колективу школи, а в результаті – на підвищення якості освітнього процесу.
Уточнено функції науково-методичної роботи (гностична, стимулююча, креативна, аналітично-рефлексивна), які дозволяють вирішувати теоретичні і практичні проблеми модернізації та розвитку науково-методичної роботи з педагогічними кадрами в загальноосвітніх навчальних закладах.
Управління науково-методичною роботою відбувається на основі врахування сучасних тенденцій системи освіти, післядипломної педагогічної освіти, інноваційних пошуків і досвіду, урахування ресурсів можливостей закладу; функціонуюча система управління науково-методичною роботою позначається на піднесенні рівня професійної компетентності й педагогічної майстерності вчителів та якості їх праці.
Використання програмно-цільового підходу до реалізації етапів науково-методичної роботи в практичній діяльності загальноосвітніх навчальних закладів зумовлює підвищення ефективності науково-методичної роботи, її перехід на якісно новий рівень організації, оскільки дозволяє урахувати стан, специфіку і тенденції розвитку науково-методичної роботи, передбачає єдність і взаємозв’язок її мети, завдань, змісту, форм і методів та послідовну реалізацію етапів, орієнтує на комплексний підхід у використанні ресурсів, досягнення максимально значущих кінцевих результатів.
Проведене дослідження дозволило розробити методичні рекомендації, врахування яких в процесі організації науково-методичної роботи в школі зумовить підвищення її ефективності, що позначиться на рівні професійної компетентності педагогів і навчальних досягнень учнів.
Проведене дослідження дало можливість визначити перспективні напрями подальшої розробки проблеми організації науково-методичної роботи в школах: підготовка організаторів науково-методичної роботи, самоосвітня діяльність педагогів, удосконалення науково-методичної роботи в умовах застосування дистанційного навчання.
Отже, нами виявлено, що науково-методична робота у загальноосвітніх навчальних закладах нового типу розуміється як цілісна, заснована на досягненнях науки система взаємопов'язаних заходів, дій, засобів, спрямованих на підвищення професійної майстерності кожного педагога, керівника, збагачення і розвиток творчого потенціалу педагогічного колективу, а в кінцевому результаті - на досягнення оптимальних результатів освіти, виховання і розвитку особистості.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
ДОДАТКИ
Додаток А
Організаційно-функціональна модель системи методичної роботи
Основна мета – підвищення рівня майстерності педагогів.
Основні блоки
Пізнавальна діяльність |
Тематична діяльність |
Узагальнююча діяльність |
Мета: формування свідомості педагогів, відкритої до вирішення освітніх проблем; Вивчення нових ідей і технологій. |
Мета: визначення шляхів вирішення актуальних проблем, які постали перед педколективом. |
Мета: закріплення позитивного інноваційного досвіду, впровадження нових педагогічних технологій. |
Реалізація: |
Реалізація: |
Реалізація: |
Теоретичні семінари. Семінари-практикуми. Методичні оперативки. Групові методичні консультації. Самоосвіта. Індивідуальна методична консультація. Робота над індивідуальною методичною темою. Робота над науково-дослідницькою темою. |
Розробка нових педагогічних ідей і технологій та їх адаптація в практику. Науково-методична рада. Методичні об’єднання. Тематичні поради. Школа перспективного педагогічного досвіду. Творчі групи. Проблемні лабораторії. Тимчасові творчі колективи. Оволодіння практичними вміннями і навичками інноваційної педагогічної діяльності.. |
Науково-практичні конференції. Підсумкові проблемні педради. Фестивалі педагогічних ідей. Методичні тижні. Творчі звіти. |
Додаткові блоки
Діагностична діяльність |
Дослідницька діяльність |
Оригінальні ідеї |
Мета: сприяння доцільному вибору методичної роботи та конкретному плануванню. |
|
|
Діагностика рівня професійної підготовки. Вивчення рівня задоволеності педагогів педагогічною діяльністю. Діагностика особистісних якостей вчителя. |
Проблемні групи. Проблемні пари. |
«Мозковий штурм». Гра «Аукціон ідей». «Прибій». «Референдум». |
Додаток Б
Алгоритм
роботи над науково-методичною проблемою
I. Психолого-педагогічна підготовка колективу.
1. Аналіз результатів педагогічного процесу з метою виявлення загальних та окремих проблем науково-методичної роботи в школі.
2. Дослідження реального рівня професійної майстерності, творчих здібностей педагогів, потреб та інтересів як всього колективу, так і кожного вчителя. Для цього потрібні наступні заходи: відвідування уроків, позакласних занять, застосовування експертних оцінок, проведення анкетування, бесід, аналіз змісту педагогічних рад, творчих конференцій, методичних об’єднань, аналіз вчителем власної діяльності.
3. Регулярне виявлення ступеня розбіжності між реальним рівнем компетентності педагогів, що виявляється в узагальненому результаті їхньої праці, та вимогами суспільства до рівня діяльності педагогічних колективів.
4. Діагностика педагогічних умов, що спричинили такий розбіжність.
5. Ознайомлення педагогічного колективу з досягненнями психолого-педагогічної науки та інформаційними педагогічними технологіями, що стосуються проблем, визначених у системі підвищення кваліфікації вчителів району.
II. Теоретичне обґрунтування науково-методичної проблеми школи.
1. Вибір і формування теми (проблеми) школи на основі результатів підготовчого етапу:
2. Ознайомлення всіх членів колективу з обраними варіантами тем та вибір одного з них для колективу школи.
3. Обговорення методичної теми, планування форм роботи над нею: розробка плану теоретичної підготовки до виконання даної теми; підготовка членів методичного об’єднання до практичної реалізації теми.
4. Ознайомлення всіх членів педагогічного колективу з проектом реалізації єдиної методичної теми, її обговорення та затвердження педагогічною радою школи.
III. Теоретична підготовка до впровадження теми.
1. Загальна теоретична підготовка педагогічного колективу до впровадження в практику нових наукових ідей, концепцій, рекомендацій:
2. Аналіз літератури з теми.
3. Аналіз досвіду впровадження теми в практику.
4. Опис власного досвіду кожного члена педагогічного колективу в межах обраної теми.
5. Розробка творчою групою моделі впровадження: виділення основних положень, рекомендацій, прийомів, методів роботи; визначення змін у функціях усіх категорій педагогічних кадрів, коригування діяльності учасників, виявлення специфічних засобів реалізації завдань моделей, експертна оцінка реального досвіду.
IV. Творчий етап.
1. Творче опрацювання кожним учителем педагогічної ідеї у своїй навчально-виховній діяльності.
2. Самоосвіта педагогів:
3. Звіт про хід реалізації науково-методичної теми:
4. Варіанти організаційних форм роботи колективу школи над проблемою:
5. Створення банку даних щодо результатів науково-методичної роботи.
V. Поточний аналіз та управління процесом впровадження.
1. Аналіз та самоаналіз учителями результатів впровадження: як впливає використання пропонованих методів та прийомів на якість знань учнів.
2. Контроль адміністрацією школи роботи колективу над науково-методичною темою: аналіз інформації про стан реалізації, планування контролю за виконанням науково-методичної теми, координація роботи над темою колективу школи та науково-дослідницьких груп, закладів освіти (інститут, райметодкабінет), організація семінарів, лекцій, конференцій, відкритих уроків з метою узагальнення досвіду роботи над єдиною проблемою.
3. Контрольно-аналітична діяльність методичної служби школи в процесі виконання роботи за темою: порівняльний аналіз проблематики та ходу роботи педагогічного колективу над темою зі станом її розробки в науці та практичними результатами, координація й об’єднання зусиль усіх ланок систем освіти, забезпечення переходу від стихійного пошуку до моделювання та проектування роботи колективу над темою, посилення компетентного керівництва використанням науково-методичної інформації, стимулювання діяльності вчителів.
VI. Підбиття підсумків роботи.
1. Обговорення результатів роботи над єдиною темою на педагогічній раді.
2. Вироблення і прийняття рекомендацій.