У методичних рекомендаціях висвітлено деякі теоретичні, методичні та практичні аспекти теми «Сучасний урок теоретичного та виробничого навчання у закладах професійної освіти». В теоретичній частині розкрито принципи сучасного професійного навчання‚ концепцію сучасного уроку та вимоги до нього‚ розглядаються шляхи підвищення ефективності уроків теоретичного та виробничого навчання шляхом впровадження новітніх форм та методів навчання. В роботі наведена порівняльна характеристика традиційного та сучасного уроків.
У практичній частині роботи представлені методичні розробки уроку узагальнення і систематизації знань з предмету «Спеціальна технологія» на тему «Вітаміни» та контрольно-перевірочний урок виробничого навчання на тему «Технохімічний контроль молочного виробництва» з використанням новітніх методів навчання.
Робота може бути цікавою для педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти у контексті вдосконалення їх професійної компетентності.
ЗМІСТ
|
|
Стор |
|
Вступ………………………………………………………………….. |
4 |
І. ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА…………………………………………….. |
5 |
|
1.1. |
Концепція сучасного уроку………………………………………… |
5 |
1.2. |
Вимоги до сучасного уроку ……………………………………….. |
10 |
1.3. |
Форми організації навчальної діяльності учнів……………….. |
12 |
1.4. |
Методи професійного навчання …………………………………. |
16 |
1.5. |
Проектні технології навчання.……................................................... |
19 |
1.6. |
Порівняльна характеристика традиційного і сучасного уроку в закладах професійної освіти .…………………………………….. |
21 |
ІІ. ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА………………………………………………….. |
23 |
|
2.1. |
Урок теоретичного навчання з предмету «Спеціальна технологія»……………………………………………………………. |
23 |
2.2. |
Урок виробничого навчання……………………………. |
38 |
Висновки……………………………………………………………….. |
52 |
|
Список використаних джерел…………………………………………... |
54 |
ВСТУП
Концепції розвитку професійно-технічної (професійної) освіти в Україні та модернізація професійної освіти зумовлює необхідність формування якісно нового типу педагога професійної школи - педагога професійного навчання, який органічно поєднує функції викладача та майстра виробничого навчання.
Сучасна професійна освіта повинна відповідати міжнародним стандартам та задовольняти попити споживачів освітніх послуг. Освіта розглядається, в першу чергу, як засіб самореалізації та розвитку особистості учнів. Суттєво змінюється роль педагога. Якщо при традиційній системі освіти педагог був основним і найбільш компетентним джерелом знань, то за новою парадигмою навчання він виступає, в першу чергу, як організатор самостійної пізнавальної діяльності учнів, коректор і консультант.
Актуальність теми «Сучасний урок теоретичного та виробничого навчання у закладах професійної освіти» обумовлена тим, що дана тема є широко висвітленою у сучасній педагогічній літературі. Дана робота відображає сучасні тенденції у розвитку професійної освіти , оскільки базується на узагальненні та систематизації не тільки традиційних, але й інноваційних педагогічних підходів, методів та технологій, що впроваджуються в сучасне освітнє середовище.
Мета методичних рекомендацій: на основі аналізу сучасної педагогічної літератури визначити концепцію сучасного уроку¸ вимоги до нього¸ дослідити перспективні сучасні форми організації та методи проведення уроків теоретичного та виробничого навчання.
Завдання :
І. Теоретична частина
1.1 Концепція сучасного уроку
Зміна пріоритетних цілей професійної освіти зумовлює виведення на перший план завдання розвитку особистості майбутнього фахівця на основі його внутрішнього потенціалу та ключових компетентностей . За цих умов глобальною метою і стратегічним завданням професійної освіти стає всебічний розвиток людини, створення таких організаційно-педагогічних умов, які б сприяли максимальному розкриттю творчого потенціалу особистості.
Згідно з новою парадигмою професійної освіти основою освітнього процесу стає потреба учня в саморозвитку, педагога - у створенні навчального середовища. [4]
До основних завдань інноваційного розвитку освітнього процесу у закладах професійної освіти слід віднести [12]:
• моделювання та проектування інноваційної професійної діяльності майбутніх фахівців;
• створення єдиної інноваційної системи професійного навчання учнів, адаптованої до розвитку сучасного виробництва;
• розробку інноваційних технологій навчання та їх впровадження в освітній процес.
Сьогодні змінюється мета та зміст освіти, з’являються нові технології, методи, форми та засоби навчання, але основною формою професійно - теоретичної та професійно - практичної підготовки залишається урок. [10] Урок - це динамічна фронтально-групова організаційна форма навчального процесу, обмежена визначеним відрізком часу, яка проводиться педагогом із групою учнів постійного складу і включає мету, зміст, форми, методи і засоби навчання для рішення задач навчання, розвитку і виховання. Урок, як форма навчання, має визначену структуру, обумовлену педагогом в залежності від дидактичних цілей і реальних умов навчального процесу. [14,15]
Концепція сучасного уроку базується на особистісно-орієнтованих цінностях освіти, коли учень є центральною фігурою навчального процесу. При цьому педагог у більшій мірі виступає в ролі організатора самостійної, активної, пізнавальної діяльності учнів, компетентного консультанта і помічника. Його професійні вміння повинні бути спрямовані не лише на контроль знань і умінь, але на проектування, діагностику і корегування дій учнів, щоб вчасно допомогти своїми кваліфікованими діями усунути ускладнення та розвивати відповідні компетентності в учнях.
Найбільш загальна характеристика сучасного уроку ‑ це показник активності учнів. Чим меншу активність під час уроку виявляє педагог і чим більше спонукає він учнів до активності – тим інтенсивнішим стає розвиток учня.
Сучасна освітня парадигма характеризується принципово новими положеннями в порівнянні з традиційними в питаннях формування цілей, змісту, вибору методів і засобів навчання.
Сучасний зміст освіти та закономірності процесу навчання визначають ряд неодмінних вимог до сучасного уроку [13]:
• урок повинен бути логічною одиницею теми, розділу, курсу, відрізнятися цілісністю, внутрішнім взаємозв’язком частин, єдиною логікою розгортання діяльності педагога і учнів;
• урок повинен передбачати не тільки виклад нової навчальної інформації, а й завдання для її практичного застосування, причому частина знань повинна бути отримана учнями у процесі самостійного пошуку шляхом рішення пошукових задач;
• наявність науковості змісту, неодмінною умовою проявлення якої є ознайомлення учнів із доступними для них методами науки;
• реалізація індивідуалізації та диференціації навчання: виклад навчального матеріалу на уроці повинен бути варіативним за своєю структурою; використання навчального матеріалу та завдань для самостійної роботи учнів різного рівня складності;
• на уроці повинен здійснюватися розвиток навчальних компетентностей учнів за допомогою відтворення ними знань, вмінь і навичок, шляхом виконання завдань на застосування академічних компетентностей у нестандартних ситуаціях;
• на уроці повинно проводитися систематичне, планомірне та системне оцінювання рівнів навчальних досягнень учнів, виявлення рівня їх навченості.
Організація ефективного навчання учнів, всебічний розвиток їх компетентностей шляхом застосування різноманітних технологій навчання передбачають дотримання таких принципів:
Особлива увага при цьому приділяється формуванню навичок самоосвіти, впровадженню диференціації навчання; пріоритетним напрямком є комп’ютеризація. Основними елементами сучасного уроку є практична діяльність, аналіз практики, дослідження і пошук. В єдину цілісну систему урок поєднує загальна дидактична мета. В сучасній дидактиці й педагогічній практиці найбільш поширена класифікація уроків теоретичного і виробничого навчання за дидактичною метою. Вибір виду уроку залежить від методики його проведення, є творчою діяльністю педагога і визначає стиль його педагогічної роботи. Класифікація типів уроків теоретичного та виробничого навчання в залежності від основної дидактичної мети, яка досягається, представлена у таблиці 1.1 та 1.2
Таблиця 1.1
Класифікація типів і видів уроків теоретичного навчання
Тип уроку |
Основна дидактична мета |
Вид уроку |
1 |
2 |
3 |
Урок засвоєння нового матеріалу |
Сприйняття і первинне усвідомлення нової навчальної інформації, запам`ятовування основних суттєвих факторів, понять, закономірностей |
|
Урок закріплення і удосконалення нових З,У,Н |
Вторинне усвідомлення нового навчального матеріалу шляхом відтворення та застосування набутих знань у практичній діяльності, набуття їх міцності |
|
Урок узагальнення і систематизації нових З,У,Н |
Узагальнення і систематизація набутих З,У,Н за темою програми, розвиток творчості та усвідомленої активності учнів, більш глибоке розкриття вузлових питань теми |
|
Контрольно-перевірочний урок |
Виявлення рівня усвідомленості та глибини знань, перевірка та оцінка умінь і навичок практичного їх застосування, отримання даних для атестації учнів |
|
Комбінований урок |
Вирішуються декілька дидактичних цілей попередніх типів уроків |
Використовуються елементи деяких попередніх видів уроків |
Таблиця 1.2
Класифікація типів і видів уроків виробничого навчання
Тип уроку |
Основна дидактична мета |
Вид уроку |
1 |
2 |
3 |
Урок формування первинних умінь |
Сприйняття і первинне усвідомлення нової навчальної інформації; показ нових трудових прийомів і операцій трудової діяльності; формування первинних умінь правильного виконання окремих прийомів з дотриманням правил безпеки |
|
Урок формування складних умінь |
Закріплення і розвиток умінь виконання окремих прийомів і операцій трудової діяльності з дотриманням якості в роботі; формування умінь і навичок по об'єднанню декількох простих операцій в одну складну при раціональному використанні урочного часу |
|
Урок вдосконалення вмінь та формування навичок |
Удосконалення та систематизація умінь при виконанні складних робіт, формування навичок при вирішенні складних виробничих завдань. |
|
Урок комплексного застосування З,У,Н при виконанні НВР |
Розвиток критичності, аналітичності, логічності мислення, самостійності та творчості учнів при виконанні НВР; комплексне застосування набутих З,У,Н. |
|
Контрольно-перевірочний урок |
Виявлення глибини знань, перевірка і оцінка умінь і навичок виконання окремих операцій та складних і комплексних робіт; Виявлення недоліків в З,У,Н та їх причин; Отримання даних для атестації учнів |
|
1.2. Вимоги до сучасного уроку
Багатоплановість сучасного уроку дозволяє сформулювати декілька груп вимог до нього. [6].
Дидактичні вимоги до уроку теоретичного навчання:
- реалізація основних принципів дидактики;
- чітке визначення цілей уроку в цілому, місця і ролі конкретного уроку в загальній системі навчальних занять;
- визначення змісту уроку відповідно до вимог програми навчальної дисципліни і цілей уроку;
- висока педагогічна майстерність педагога, творче застосування ним різних методів і прийомів навчання, вміле володіння сучасною дидактичною технікою;
- забезпечення високої пізнавальної активності учнів на уроці , оптимальне поєднання викладання педагогом навчального матеріалу із самостійною пошуковою роботою учнів, рішенням проблемних задач і виконанням завдань творчого характеру;
- взаємозв’язок форм організації навчальної діяльності учнів;
- диференційований підхід до учнів відповідно їх рівню підготовленості до засвоєння навчального матеріалу, широке використання дидактичного матеріалу різного ступеню складності;
- раціональне чередування різних видів діяльності учнів;
- наступність у навчанні (зв’язок визначеного уроку з попередніми і наступними заняттями, реалізація міжпредметних зв’язків);
- застосування раціональних та ефективних методів контролю, об’єктивність й мотивованість оцінювання знань та умінь учнів.
Дидактичні вимоги до уроку виробничого навчання:
Виховні вимоги:
Психологічні вимоги:
Організаційні вимоги:
Гігієнічні вимоги:
1.3 Форми організації навчальної діяльності учнів
Під формою організації навчальної діяльності розуміють способи
організаційної побудови навчального процесу та взаємодії учнів, що визначає способи навчально-виробничої діяльності проведення занять, структуру, зміст, методи занять¸ спрямовані на оптимізацію навчального процесу.
В сучасній системі професійно-теоретичної підготовки найбільш широко застосовуються групова, ланкова, бригадна, парна й індивідуальна форми організації навчальної діяльності учнів.
Групова (фронтально-групова) форма - це заняття з учнями всієї навчальної групи одночасно, проведена за єдиним планом на основі єдиних дидактичних цілей. Фронтальна форма організації навчання може бути реалізована у вигляді проблемного, інформаційного і пояснювально-ілюстративного викладу навчального матеріалу і супроводжуватися репродуктивними і творчими завданнями.
Групова (бригадна, ланкова, малі групи, парна) форма організації навчальної діяльності учнів має певну специфіку: група поділяється на малі групи або бригади для виконання виробничого завдання на уроці, яке виконує під керівництвом лідера групи. Парна робота найбільш ефективна при об'єднанні сильного і слабкого учнів.
В останні роки у світовій педагогіці широке поширення одержало навчання в співробітництві («технологія навчання в співробітництві» або «метод малих груп»). Робота учнів в малих групах – це форма об’єднання учнів спільною навчальною метою‚ спільним виробничим завданням‚ яке вони вирішують разом у співпраці. При такій організації навчальної діяльності майстер керує роботою кожного учня опосередковано, через завдання, якими він спрямовує діяльність групи. Робота в малих групах відкриває для учнів можливості співпраці зі своїми ровесниками , дозволяє реалізувати прагнення учня до спілкування, сприяє досягненню ними високих результатів засвоєння знань та формування практичних вмінь та навичок. Така модель легко й ефективно може застосовуватися на різних етапах навчання. При цьому в учнях розвивається така риса як співробітництво . [6].
Співробітництво , як вид діяльності, має на меті спільну організацію праці учнів в малих групах, що націлена на найбільш ефективний навчальний процес і отримання очікуваного результату. Співробітництво , порівняно з конкуренцією й індивідуальними зусиллями , приводить до :
- більш високих досягнень і більшої продуктивності;
- більш тісних взаємин при роботі;
- більшої соціальної компетентності і самоповаги.
Суттєвими компонентами співробітництва є : позитивна взаємозалежність; особистісна взаємодія, що стимулює діяльність; індивідуальна і групова підзвітність; навички міжособистісного спілкування і спілкування в малих групах.
Перший і найважливіший елемент – позитивна взаємозалежність. Учні мають розуміти , що вони пов’язані між собою таким чином, що окремий учень не може бути успішним, якщо не будуть успішними усі члени групи. Це породжує зацікавленість учня не тільки у власному успіху , а й в успіху інших членів групи, що і є суттю даної форми навчання.
Другий основний елемент спільного навчання – особистісна взаємодія , що стимулює діяльність. Учні спільно займаються реальною діяльністю , в якій кожний працює на успіх не тільки свій , а й товаришів, спільно використовуючи можливості, допомагаючи один одному , підтримуючи , заохочуючи і радіючи досягненням товаришів.
Третій основний елемент спільного навчання –індивідуальна і групова підзвітність. Група повинна нести відповідальність за досягнення своїх цілей, і кожен учень повинен відповідати за свою частину роботи . Індивідуальна підзвітність існує , коли оцінюється діяльність кожного учня , і результати надходять назад у групу, і самому учню – з метою встановити, хто найбільше потребує допомоги, підтримки і схвалення в ході виконання завдання . Мета такого навчання в малих групах полягає в тому, щоб кожен член групи зміцнився, реалізувався як повноправна особистість. Учні навчаються в групах для того , щоб згодом змогли придбати індивідуальну компетентність.
Челвертим основним елементом спільного навчання є розвиток
навичок міжособистісного спілкування в малих групах .Спільне навчання є
по своїй суті більш складнішим , ніж конкурентне чи індивідуальне
навчання , оскільки учні повинні одночасно виконувати певне завдання і
робити групову роботу – ефективно функціонувати як єдина група.
Індивідуальна форма організації діяльності учнів на уроці передбачає, що кожен учень отримує для самостійного виконання виробниче завдання, спеціально для нього підібране відповідно до його підготовки і навчальних компетентностей. Організація індивідуальної діяльності заснована на диференційованому, особистісно-орієнтовному підході до навчального процесу. Застосування цієї форми організації навчальної діяльності сприяє вирівнюванню рівнів знань, умінь і навичок у слабких і середніх учнів, інтенсифікації навчального процесу для найбільш здібних учнів, розвитку технічного і творчого мислення учнів тощо.
Ефективність застосування перелічених вище форм організації діяльності учнів залежить від таких чинників: рівня професійної компетентності викладача; знання викладачем індивідуальних особливостей учнів; специфіки професії, яку вивчають учні; цілей та задач заняття; творчого підходу до розробки сценарію уроку; дидактичного забезпечення навчального процесу тощо. Переваги і недоліки окремих форм організації навчальної діяльності учнів приведені в таблиці 1.3.
Таблиця 1.3
Переваги і недоліки різних форм організації
навчальної діяльності учнів
Форми організації навчальної діяльност |
Переваги |
Недоліки |
Фронтальна |
просто організувати; заняття під контролем педагога; економічна за дидактичним забезпеченням; ефективна передача інформації. |
навчальна інформація може не відповідати запитам всіх учнів;пізнавальна активність учнів невисока; учні не набувають особистий досвід; викладачу складно утримувати увагу всіх учнів |
Малі групи |
учні набувають особистий досвід; учні можуть працювати у своєму темпі. |
учні, беручи участь у груповій роботі, одержують уявлення про характер навчальної діяльності, тому ефект новизни при роботі в малій групі невисокий. |
Малі групи з однаковими завданнями |
просто планувати; придбання особистого досвіду учнями; просто оцінювати. |
кожній групі потрібен ресурс; важко ураховувати індивідуальні здібності учнів |
Малі групи з різними завданнями |
кожна група може докладно вивчити свою тему; придбання особистого досвіду учнями; розвиток навичок в процесі виконання завдання; немає необхідності у великих кількостях однакового ресурсу. |
необхідно контролювати хід роботи кожної групи; ускладнюється підготовка до такого заняття; складно оцінити і зафіксувати успіхи кожного учня. |
Індивідуальна |
можливість диференціювати складність завдань; можливість працювати в індивідуальному темпі; придбання особистого досвіду учнями; висока пізнавальна активність та самостійність учнів. |
ускладнюється контроль за ходом роботи кожного учня; потрібен великий ресурс; ускладнюється підготовка до заняття ¸ учні практично не спілкуються між собою. |
1.4 Методи професійного навчання
Під методами навчання розуміють упорядковані способи взаємозалежної діяльності педагога й учнів, за допомогою яких досягається опанування компетентностями, формується світогляд учнів, розвиваються їх здібності до самостійного засвоювання і застосування знань і вмінь. Педагогічні працівники самостійно, з урахуванням основ педагогіки, визначають засоби та методи навчання [10].
У загальному вигляді методи навчання поділяють на активні та пасивні в залежності від участі учнів у навчально-пізнавальної та навчально-виробничої діяльності.
Пасивний (репродуктивний) тип навчання. Учень виступає «об’єктом» навчання, має засвоїти і відтворити матеріал, переданий йому педагогом чи іншим джерелом інформації. До даних методів навчання належать методи, за яких учні лише слухають, дивляться і відтворюють дії педагога на рівні копіювання. Учні, як правило, не спілкуються один з одним в процесі навчальної діяльності.
Активне навчання передбачає застосування методів, які стимулюють пізнавальну активність і самостійність учнів. Учень виступає «суб’єктом» навчання, виконує творчі завдання, вступає в діалог з педагогом. Основні методи: самостійна робота, проблемні та творчі завдання, які розвивають критичне і творче мислення.
Інтерактивне навчання. Навчальний процес відбувається за умов постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це — співнавчання, взаємонавчання, де учень і педагог є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання. Педагог виступає лише у ролі організатора процесу навчання. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання навчально-виробничих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв’язання проблем. Воно ефективно сприяє формуванню вмінь, навичок і особистісних цінностей, створенню атмосфери творчого співробітництва педагога і учнівського колективу. Характеристика методів навчання, що застосовують в процесі теоретичного та виробничого навчання наведені в таблиці 1.4
Таблиця 1.4
Класифікація методів професійного навчання
Клас |
Методи |
1 |
2 |
За джерелом інформації |
|
За характером пізнавальної діяльності |
|
Проблемно-розвиваючі методи |
|
Методи активного навчання |
|
Інтерактивні методи |
|
Серед існуючих сьогодні стратегій навчання можна виділити такі основні групи [1]:
• дедуктивне пряме навчання: лекції, міні-лекції, опитування, покази, демонстрації тощо;
• інтерактивне (взаємодіюче) навчання: дискусії з «відкритою відповіддю»; робота в малих групах, які співпрацюють між собою; інтерв’ювання; генерація ідей за допомогою «мозкової атаки»; активні громадські дії (такі як листи, звернення, листівки, плакати, реклама тощо); вираження своїх думок і почуттів невербальними засобами; розробка власних проектів;
• індуктивне навчання (ґрунтується на досвіді тих, хто навчається): ділові ігри (рольові, сюжетні, розвивальні, ситуаційні);
• самостійне навчання: письмові роботи, реферати, публікації, навчальні проекти (курсові та дипломні проекти, творчі роботи).
Це ті стратегії навчання, які використовують педагоги для ефективного проведення не тільки навчання, спрямованого на надбання знань, умінь та навичок тих, хто навчається, а й для забезпечення активного впливу на розвиток їх особистості: здатність приймати рішення і відповідати за них. Досвід роботи більшості педагогів свідчить, що найбільш ефективним за результатами є інтерактивне навчання, в основі якого лежать принципи: безпосередньої участі кожного учня, що зобов’язує педагога зробити кожного учасника занять активним шукачем шляхів і засобів вирішення тієї чи іншої проблеми; взаємного інформаційного, духовного збагачення.
При виборі методів навчання слід враховувати, що вони повинні відповідати: принципам навчання; цілям і задачам навчання; змісту теми, що вивчається; періоду навчання; навчальним можливостям учнів: інтелектуальним, віковим, психологічним, рівню підготовленості; наявним умовам та відведеному для навчання часу; наявному дидактичному і матеріально-технічному забезпеченню; можливостям педагога: досвіду, рівню професійної компетентності, педагогічним здібностям, особистим якостям.
1.5 Проектні технології навчання
Проектна технологія передбачає використання педагогом сукупності дослідницьких, пошукових, творчих за своєю суттю методів, прийомів, засобів. Основний тезис сучасного розуміння методу проектів такий:
«Все, що я пізнаю, я знаю для чого це мені потрібно і де , і як я зможу застосувати ці знання»
В основі методу проектів лежить:
- набуття особистісного та професійного досвіду навчання нестандартними засобами;
- розвиток пізнавальних, творчих навичок учнів;
- набуття учнями прагнення й вміння самостійно здобувати, використовувати нові знання;
- розвиток критичного мислення.
Метод проектів завжди орієнтується на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову, яку учні виконують протягом певного часу. Цей метод органічно поєднується з груповим підходом до навчання. Метод проектів завжди має за мету розв’язання деякої проблеми. А розв’язання проблеми передбачає, з одного боку, використання сукупності різних методів і засобів навчання, а з іншого – необхідність інтегрування знань та вмінь з різних сфер науки, техніки, технології, творчих галузей.
Під час використання даної технології вирішується ціла низка різнорівневих дидактичних, виховних і розвивальних завдань.
Основні завдання:
Отже, сутність проектного навчання полягає в його спрямуванні на кінцевий результат, який можна побачити, усвідомити, застосувати у реальній практичній діяльності. Щоб досягнути такого результату, необхідно навчити учнів самостійно мислити, знаходити і розв’язувати проблеми, застосовуючи для цієї мети знання з різних галузей, здатність прогнозувати результати й можливі наслідки різних варіантів розв’язання, вміння установлювати причинно-наслідкові зв’язки.
Результати проектування повинні бути матеріальними, тобто представленими у вигляді посібника, доповіді, макету, таблиці, відеофільму, комп’ютерної газети тощо. Застосування проектної діяльності дозволяє вирішити низку навчальних, розвиваючих та виховних задач:
- збільшення мотивації учнів;
- розвиток здібностей до активної практичної діяльності;
- розвиток творчого й самостійного підходу до розв’язання виникаючих проблем;
- здобуття навичок роботи з різною інформацією;
- розвиток дослідницької діяльності учнів;
- розвиток у учнів відповідальності, обов’язковості, поважного відношення до навчання;
- здобуття учнями навичок самоконтролю, самооцінки, рефлексії;
- відношення учень - викладач у проективній діяльності базуються на принципах роботи у співробітництві;
- великі можливості для демонстрації практичного застосування навчального матеріалу у майбутній професійній діяльності ;
- розвиток критичного мислення в учнів.
1.6 Порівняльна характеристика традиційного і сучасного уроку
Сьогодні, в умовах модернізації освіти, стає актуальною модель компетентнісного підходу у навчанні. Вплив технологізації освіти та компетентнісного підходу у навчанні на ефективність проведення занять можна простежити в порівнянні традиційного та сучасного уроку (табл. 1.5.)
Таблиця 1.5
Порівняльна характеристика
традиційного і сучасного уроку в закладах професійної освіти
Критерії порівняння |
Традиційний урок |
Сучасний урок |
1 |
2 |
3 |
1. Стратегія навчання |
Стратегія формування – педагогічне втручання у внутрішній світ учня, нав’язування йому загальноприйнятих у дидактиці способів діяльності та її оцінювання |
Стратегія розвитку - розвиток особистісного потенціалу учня, його інтелектуалізації та самореалізації, формування творчої особистості |
2. Джерело мотивації навчання |
Зовнішнє (оцінки, педагог, батьки, суспільство) |
Внутрішнє (інтерес самого учня) |
3. Джерела інформації |
Педагог, підручники, ТЗН, довідникова інформація |
Використання нових інформаційних технологій, комп’ютерних та мережевих інформаційних систем |
4. Глибина вивчення змісту навчальної інформації |
Учні, як правило, орієнтовані на рівень знання і розуміння |
Учні засвоюють усі рівні пізнання (знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінка) |
5. Відсоток засвоєння навчального матеріалу |
Як правило, невисокий (від 5 до 50%) |
Як правило, високий (від 30 до 90%) |
6. Роль особистості педагога |
Особистісні якості педагога залишаються в тіні, він виступає як “джерело” інформації. |
Педагог сильніше розкривається перед учнями, виступає як лідер, організатор, партнер, консультант, контролер |
7. Роль учнів |
Учні виступають як “об’єкт” навчання, їх роль пасивна в прийнятті важливих рішень щодо процесу навчання. Діяльність - репродуктивна |
Учні – “суб’єкт” навчання, їх роль активна в генерації та реалізації особистісних ідей в процесі навчання. Діяльність – мотивована, пошукова, пізнавальна |
8. Методи навчання |
Традиційні (репродуктивні, продуктивні, дедуктивні, індуктивні) |
Інтерактивні (інформаційні, евристичні, імітаційні) |
9. Форми навчання |
Групова, бригадно-ланкова, індивідуальна, змішана. |
Інтегрована, кооперативна, робота в малих групах, парна, індивідуальна. |
10. Контроль над процесом навчання |
Педагог добре контролює обсяг і глибину вивчення, час і хід навчання. Результати роботи учнів передбачувані. |
Педагог має менший контроль над обсягом і глибиною вивчення, часом і перебігом навчання. Результати роботи учнів менш передбачувані.
|
11. Результат уроку |
Досягнення точного запланованого результату згідно із дидактичною метою уроку |
Вибір оптимального рішення в процесі багатоваріативної переробки навчальної проблеми. При цьому поглиблюються необхідні знання й уміння та розвивається професійна творчість |
ІІ. ПРактична частина
2.1 Урок теоретичного навчання з предмету «Спеціальна технологія»
пЛАН УРОКУ
Тема програми №2 |
Хімічний склад харчових продуктів |
Тема уроку |
Вітаміни |
Навчальна мета |
Узагальнити та систематизувати знання про вітаміни: різновиди та властивості, їх функції в організмі, авітаміноз, вміст в харчових продуктах та рекомендовані норми споживання на добу |
Розвиваюча мета |
Розвивати інформаційно-цифрові та загальнокультурні компетентності¸ професійне мислення; необхідність постійного самовдосконалення і самоосвіти та стимулювати активну пізнавальну діяльність |
Виховна мета |
Виховувати в учнях ключові життєві компетентності¸ розвивати комунікативні функції компетентності, самостійність‚ дисциплінованість і відповідальність за кінцевий результат колективної праці, взаємопідтримку та взаємоконтроль, творче відношення до навчання. |
Дидактична мета |
Узагальнення і систематизація набутих З,У,Н за темою програми «Вітаміни», розвиток творчості, активності учнів, самостійності в роботі та взаємоконтролю , активізації пізнавальної діяльності учнів, більш глибоке розкриття вузлових питань теми |
Тип уроку |
Конференція |
Вид уроку |
Конкурс |
Міжпредметні зв`язки |
Хімія, біологія, фізика, інформатика |
Методи навчання |
Активні та інтерактивні методи навчання («незакінчене речення», «вільний мікрофон»), проектні технології. |
Матеріально-технічне забезпечення |
Мультимедійний проектор, інформаційні презентації-проекти, кольорові стрічки, мікрофон, призи та грамоти |
Хід уроку |
І. Організаційна частина
знайомство з командами та журі |
ІІ. Мотивація навчальної діяльності |
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку |
ІV. Актуалізація опорних знань
КОНКУРС І ЕТАП (ВІТАМІННА РОЗМИНКА) |
V. Узагальнення, систематизація та застосування знань. ІІ ЕТАП (ПРЕЗЕНТАЦІЯ ПРОЕКТІВ) Команди презентують інформаційні проекти на теми: «Вітамін А» «Вітаміни групи В» «Вітамін С» «Вітамін D» «Вітамін Е». ІІІ ЕТАП (ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ на тему «Цікаво знати, що…») |
V. Підсумки уроку.
Спілкування з учнями - «вільний мікрофон». - На цьому уроці найцікавішим для мене було… Обговорення з учнями досягнення мети уроку Повідомлення результатів конкурсу та переможців Повідомлення та обґрунтування оцінок Видача домашнього завдання: створення інформаційних проектів на тему «Смакові та ароматичні речовини»
|
План уроку- проекту «Вітаміни»
Координатор проекту: Кураш Н. О.
Навчальний заклад, курс, група: ДНЗ «Сумське вище професійне училище будівництва та автотранспорту», ІІІ курс, група № 34
Передбачувана тривалість проекту: 1 місяць
Цілі: застосовування набутих знань, умінь та навичок при підготовці проектів; формування та розвиток вмінь проектно-технологічної діяльності, творчої ініціативи та критичного мислення, цілеспрямованості, наполегливості, почуття відповідальності , працьовитості, навичок аналізу своєї діяльності, її оптимальності та ефективності; розвиток в учнях навичок ділового співробітництва та ключових компетентностей
Тип проекту: інформаційний, груповий, довгостроковий, міжпредметний .
Основне питання: Ознайомлення учнів ІІІ курсу з темою «Вітаміни».
Стислий опис проекту:
Урок – проект проходить у вигляді конкурсу між 5 командами. В ігровій формі перевіряються базові знання з теми програми, в результаті чого команди отримують відповідні бали. В другому конкурсі команди презентують інформаційні проекти з обраних тем, в яких докладно висвітлюють повну характеристику вітаміну, вплив його на організм людини, продукти харчування, в яких його вміст найбільший, добову потребу людини в ньому та інше. Третій конкурс – домашнє завдання. Учні отримали домашнє завдання – знайти цікаву інформацію про вітаміни. Тому домашнє завдання має назву «Цікаво знати, що…». Учні презентують свою інформацію.
Навчальні предмети:
Спеціальна технологія , біологія, інформатика та інформаційні технології
Матеріали та ресурси:
Мультимедійний проектор, інформаційні презентації - проекти, кольорові стрічки, мікрофон, призи та грамоти
Етапи уроку- проекту «Вітаміни»
Етапи |
Вид діяльності |
Задіяні особи |
Організаційно-підготовчий етап |
Аналіз проблеми, визначення мети та завдань проекту. |
Викладач |
Створення плану реалізації проекту |
Викладач |
|
Визначення всіх можливих напрямів діяльності |
Викладач |
|
Формування робочих груп – команд за напрямками діяльності в рамках проекту |
Викладач Учні ІІІ курсу |
|
Планування діяльності та визначення завдань для кожної команди |
Викладач Учні ІІІ курсу |
|
Конструкторський етап |
Визначення джерел та засобів збирання інформації |
Викладач Учні ІІІ курсу |
Пошук та аналіз інформації згідно з напрямком роботи команд |
Учні ІІІ курсу |
|
Ознайомлення з тематикою наочних матеріалів, які необхідно створити |
Викладач Учні ІІІ курсу |
|
Технологічний етап |
Розробка сценарію проведення уроку |
Викладач Учні ІІІ курсу |
Створення конкурсів |
Викладач Учні ІІІ курсу |
|
Створення інформаційних проектів з обраних тем |
Учні ІІІ курсу |
|
Підготовка домашнього завдання для третього конкурсу |
Учні ІІІ курсу |
|
Створення презентації сценарію уроку на тему :"Вітаміни " |
Викладач
|
|
Завершальний етап |
Обговорення та аналіз результатів роботи над проектом |
Викладач Учні ІІІ курсу |
Оформлення матеріалів проекту в електронному |
Викладач
|
|
Проведення уроку- проекту на тему: «Вітаміни»
|
Викладач Учні ІІІ курсу |
АНОТАЦІЯ
У методичній розробці уроку «Вітаміни» відображено впровадження концепцій сучасного уроку теоретичного навчання. Урок – конференція проходить у вигляді конкурсу між командами. Таким чином на уроці застосовуються сучасні форми роботи учнів в малих групах, активні та інтерактивні методи навчання, проектні технології. Проектне навчання носить позаурочну групову та індивідуальну форму роботи‚ результати якої учні відображають під час уроку у вигляді інформаційного проекту з обраних тем . Крім того учні мають продемонструвати виконання домашнього завдання на тему «Цікаво знати, що…», в результаті якого учні мали знайти та презентувати різноманітну цікаву інформацію про вітаміни. Цей комплексний підхід сприяє розвитку ключових компетентностей учнів¸ їх самостійності та взаємоконтролю, комунікативних навичок учнів, активізації їх пізнавальної діяльності. На уроці в ігровій формі передбачена перевірка та систематизація професійних компетенцій учнів з питань хімічної будови, класифікації, властивостей, функцій, вмісту у продуктах харчування та рекомендованих норм споживання вітамінів. Висвітлені питання авітамінозу – шкідливого наслідку дефіциту вітаміну на організм людини.
ХІД УРОКУ
I. Організаційна частина
Викладач. Добрий день! Ми проводимо декаду харчового профілю і я рада вітати Вас сьогодні на уроці ! На початку я хочу почути рапорт старости.
Учень доповідає про присутність учнів та про готовність їх до уроку.
Викладач. Протягом останнього часу ми вивчали в межах теми «Хімічний склад харчових продуктів» вітаміни. Ми вже багато з вами дізнались про хімічну будову різних вітамінів, їх класифікацію та фізико-хімічні властивості, найважливіші функції, вміст у продуктах харчування та рекомендовані норми споживання вітамінів. Ми познайомились з питанням авітамінозу – шкідливого наслідку дефіциту вітаміну на організм людини.
Урок проходить в супроводі електронної презентації
Сьогодні ми проводимо урок – конференцію у вигляді конкурсу. Тиждень тому ви розподілились на команди та отримали відповідні завдання. Наш конкурс складається з трьох етапів
І етап - ВІТАМІННА РОЗМИНКА
ІІ етап - ПРЕЗЕНТАЦІЯ ПРОЕКТІВ
ІІІ етап – ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Я пропоную нам познайомитись з командами та журі.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Викладач. Наше здоров'я та здоров'я нашої родини – найцінніший скарб. Здорове харчування населення є одним із найважливіших умов здоров’я нації. А чи може людина бути здоровою без вітамінів ? Чи потрібно знати де вони накопичуються, як вони впливають на наше життя та як їх зберегти?
Викладач спілкується з учнями
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Викладач. Тема нашого уроку «Вітаміни». Пропоную нам разом скласти мету нашого уроку.
Учні разом з вчителем формують мету уроку.
КОНКУРС
ІV. Актуалізація опорних знань
Викладач. Пропоную розпочати з І етапу конкурсу – «Вітамінна розминка».
Кожен з вас по черзі має продовжити за мною речення. За правильну відповідь команда отримує бал. Якщо член команди не дає відповіді або вона помилкова, можливість отримати цей бал переходить до наступної команди.
І ВІТАМІННА РОЗМИНКА
Викладач. Продовжить речення
1 |
Вітаміни – це… |
низькомолекулярні органічні сполуки різної хімічної природи, що необхідні для життєдіяльності живого організму в малих дозах |
2 |
Вітаміни впливають на… |
процеси обміну та життєдіяльності організму |
3 |
Основне значення вітамінів |
вони є складовою частиною багатьох ферментів та фізіологічно активних речовин |
4 |
Авітаміноз – це… |
захворювання , що виникає внаслідок недостатнього надходження певного вітаміну в організм |
5 |
Поліавітаміноз – це… |
захворювання , що виникає внаслідок недостатнього надходження декількох вітамінів в організм |
6 |
Гіпервітаміноз – це… |
захворювання , що виникає внаслідок надмірного надходження вітамінів в організм людини |
7 |
Добова потреба у вітамінах залежить від … |
віку, роду занять, маси тіла, статі, загального стану здоров'я тощо. |
8 |
За фізико-хімічними властивостями вітаміни поділяють на… |
водо- і жиророзчинні |
9 |
Жиророзчинні вітаміни входять до складу… |
білково-ліпідних мембран клітин і клітинних органел |
10 |
Водорозчинні вітаміни входять до складу… |
ферментних систем |
11 |
До факторів, що впливають на руйнування вітамінів належить… |
температура, іонізуюче випромінювання, рН середовища, дія кислот і лугів |
12 |
До водорозчинних вітамінів належать… |
вітаміни групи В, С, Р |
13 |
До жиророзчинних вітамінів належать… |
вітаміни А, D, К, Е, F |
14 |
Риб'ячий жир – це джерело вітамінів… |
А і D |
15 |
В організмі створюють запаси… |
жиророзчинні вітаміни |
16 |
Безпосередньо всмоктуються в кров… |
водорозчинні вітаміни |
17 |
Одиниці виміру рекомендованих норм вживання вітамінів… |
мг та мкг |
18 |
Для транспортування жиророзчинних вітамінів необхідна… |
велика кількість транспортних білків |
19 |
Надлишок водорозчинних вітамінів виводиться.. |
нирками |
20 |
Всмоктування відбувається через лімфу в кров у…
|
жиророзчинних вітамінів |
21 |
Вітамін А – це… |
група близьких за хімічною будовою речовин, яка включає ретиноїди та каротиноїди |
22 |
До ретиноїдів належать: |
вітамін A1 ретинол , вітамін А2 дегідроретинол, альдегід вітаміну A1 ретиналь та ретиноєва кислота. |
23 |
До каротеноїдів належать |
провітаміни, тобто речовини з яких утворюється безпосередньо вітамін |
24 |
Вітамін Д – це… |
група біологічно активних речовин, яка включає кальцифероли |
25 |
Синтезується під дією ультрафіолетових променів у шкірі вітамін… |
D3 холекальциферол |
26 |
Вітамін E — це… |
група жиророзчинних біологічно активних сполук |
27 |
Аскорбінова кислота –це… |
вітамін С |
28 |
Токофероли – це… |
найважливіші сполуки вітаміну Е |
29 |
Рибофлавін – це… |
вітамін В2 |
30 |
Вітаміном розмноження називають… |
вітамін Е |
31 |
Піридоксин – це… |
вітамін B6 |
32 |
Вітамін Д має назву… |
антирахітичний |
33 |
Головний каротиноїд – це |
β-каротин |
34 |
Захворювання на рахіт виникає внаслідок … |
авітамінозу вітаміну Д |
35 |
Токотрієноли – це… |
найважливіші сполуки вітаміну Е |
36 |
Вітамін D2 має назву… |
ергокальциферол |
37 |
Вітамін А має назву… |
антиксерофталічний |
38 |
Токсичність вітамінів можлива внаслідок… |
вживання їх у формі харчових добавок |
39 |
Сильні антиоксиданти – це вітаміни… |
А, Е та С |
40 |
Захворювання «куряча сліпота» виникає внаслідок… |
авітамінозу вітаміну А |
Викладач. Дуже дякую за ваші відповіді. Сподіваюсь, що ви задоволені своїми результатами. А ми переходимо до ІІ етапу конкурсу – Презентацій інформаційних проектів. Цей конкурс оцінюється за наступними критеріями:
Максимальна кількість балів – 10
ІІ ПРЕЗЕНТАЦІЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ПРОЕКТІВ
V. Узагальнення, систематизація та застосування знань.
Команди презентують інформаційні проекти на теми: «Вітамін А», «Вітаміни групи В», «Вітамін С», «Вітамін D» та «Вітамін Е».
Проекти мають містити наступну інформацію: різновиди вітаміну та його властивості, функції в організмі, авітаміноз, вміст в харчових продуктах та рекомендовані норми споживання на добу
Викладач. Дякую вам за роботу. Я вважаю , що було цікаво і нам, і нашим гостям. Підійшов час до ІІІ етапу конкурсу – це ваша самостійна робота, домашнє завдання на тему «Цікаво знати, що…», в якій ви мали знайти та представити цікаві факти або інформацію про вітаміни.
ІІІ ЕТАП
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ на тему «Цікаво знати, що…»
Учні отримали домашнє завдання – знайти цікаву інформацію про вітаміни. Тому домашнє завдання має назву «Цікаво знати, що…».
Учні презентують свою інформацію.
Максимальна кількість балів – 5
Команда |
Цікаво знати , що… |
«Каротинки» |
вітамін А, а саме каротиноїд β- каротин застосовується як барвник при виробництві харчових продуктів. Це барвники жовтого кольору, мають антиоксидантну активність й одночасно є провітамінами вітаміну А. β-каротин водорозчинний надходить в торгівлю у вигляді водних розчинів β-каротину, β-каротин жиророзчинний– є масляним розчином. Повністю розчинюється в оліях і жирах, а також добре диспергується у воді. Використовуються у виробництві: напоїв, кондитерських, хлібобулочних, макаронних виробів, молока й молочних продуктів, сирів, майонезу, мармеладу, джемів, желе, начинок для випічки, соусів на жировій основі, снеків, чіпсів та різноманітних кремів. |
«Тіамінки»
|
Дефіцит вітаміну В12 може привести до безпліддя. Лише 50 г сушеної вишні здатні задовольнити добову потребу в вітаміні В6 . Прийом вітаміну В1 допоможе при морській хворобі і поганій переносимості повітряних перельотів |
«Аскорбинки» |
До складу фотографічної плівки і папіру входить аскорбінова кислота. Аскорбінову кислоту (розчинену у воді) використовують в якості хімічного реагента під час проявлення фотографій. Рептилії і птахи (ці тварини, ближче інших до своїх предків – динозаврам), на відміну від нас здатні були самостійно виробляти аскорбінову кислоту в нирках або печінки. |
«Міць і сила» |
Вітамін D зовсім не вітамін. Згідно з даними останніх медичних досліджень, речовина, яку зазвичай називають “вітаміном D” насправді являє собою стероїдний гормон – це активна форма стероїдних сполук . Вітамін D знижує ризик передчасних пологів. Під час вагітності, потреба у вітаміні D зростає. Протягом цих періодів, вкрай важливо запобігти дефіциту цієї поживної речовини. Від “сонячного вітаміну” залежить здоров’я майбутньої матері і нормального розвитку плоду. |
«Здоров'я та краса» |
Вітамін E знайшов широке застосування у косметології. Адже він викликає ефект антиоксиданта, захищає епідермічні клітини шкіри й елементи з колагеном від руйнування, які приносять вільні радикали. Крем з вітаміном E сприяє покращенню кольору шкіри обличчя, виводить токсини, діє як профілактичний засіб від анемії (малокров’я), зволожує та заспокоює шкіру, сприяє швидкому загоюванню ран, має великий омолоджувальний ефект, вирівнює шкіру на обличчі |
V. Підсумки уроку.
Викладач. Дякую вам за самостійну роботу та цікаву інформацію. Чи сподобався вам сьогоднішній урок? Чому ?
Вчитель спілкується з учнями.
Викладач. На вашу думку – чи досягли ми нашої мети уроку?
Репродуктивна бесіда «вільний мікрофон».
- На цьому уроці я дізнався (дізналася)…
- На цьому уроці найцікавішим для мене було…
Викладач. Зараз ми надаємо слово шановному журі, яке оголосить результати роботи команд та визначить переможців.
Повідомлення результатів конкурсу та оголошення переможців
Викладач. Давайте ще раз привітаємо команду переможців та подякуємо один одному за співпрацю у підготовці та участь у конкурсі. Від себе хочу особливо відмітити учнів…. за роботу на уроці та у його підготовці.
Повідомлення та обґрунтування оцінок
Видача домашнього завдання: створення інформаційних проектів на тему
«Смакові та ароматичні речовини»
Викладач. Наш урок підходить до кінця. Ми підвели підсумки конкурсу, продемонстрували та застосували знання, дізнались багато корисної та цікавої інформації про вітаміни. Сподіваюсь , що сьогодні всі задоволені своїми знаннями. Дякую за урок!
Тема уроку: |
Технохімічний контроль молочного виробництва |
Мета уроку: навчальна |
перевірити та систематизувати професійні компетенції учнів з контролю якості за органолептичними та фізико-хімічними показниками якості кисломолочних продуктів ,з контролю за споживчим маркуванням у відповідності до вимог нормативної документації |
розвивальна |
сприяти розвитку інформаційно-цифрових та загальнокультурних компетентностей , критичного та творчого мислення, активності й самостійності учнів, індивідуальної та групової підзвітності, міжособистісного спілкування та співпраці |
виховна |
сприяти формуванню ключових життєвих компетентностей¸ комунікативної функції компетентності‚ дисциплінованості і відповідальності за кінцевий результат праці, ініціативності та інтересу до знаходження нової інформації, виховувати взаємоконтроль та взаємопідтримку в учнях |
Тип уроку |
контрольно-перевірочний |
Вид уроку |
ділова гра , урок проект |
Дидактичне забезпечення |
завдання для практичної роботи , нормативна документація ДСТУ 3662-97 «МОЛОКО КОРОВ’ЯЧЕ НЕЗБИРАНЕ. Вимоги при закупівлі» ¸ ДСТУ 4343:2004 «ЙОГУРТИ Загальні технічні умови»‚ інформаційні проекти, відеофільм «Виробництво йогурту » |
Матеріально технічне забезпечення |
лабораторний посуд (мірний циліндр, хімічні склянки, конічні колби, піпетки, крапельниці, пробірки), титрувальна установка, ножиці‚ 0,1 моль/дм3 розчин NaOH, 1%-ний спиртовий розчин фенолфталеїну , вода дистильована, прилад «Рекорд», фільтри, еталон, ареометр , термометр, електронні терези, калькулятор, мультимедійний проектор, заохочувальні призи |
Міжпредметні зв'язки |
спеціальна технологія, техніка виконання лабораторних робіт‚ охорона праці‚ хімія‚ алгебра, інформаційні технології |
Методи навчання |
практичний, частково-пошуковий‚ інформаційний, ігровий, метод проектів |
ПЛАН УРОКУ
I Організаційна частина
|
перевірка наявності учнів; перевірка відповідності зовнішнього вигляду учнів вимогам безпеки праці при роботі в лабораторії |
II Вступний інструктаж |
- вступне слово майстра; - повідомлення теми, мети уроку; - повідомлення учням про вид проведення уроку; - ознайомлення з етапами гри; - представлення команд та журі; - повідомлення про критерії оцінювання роботи учнів |
III Поточний інструктаж та самостійна робота учнів
|
І конкурс (ТЕХНОЛОГІЧНА РОЗМИНКА) Актуалізація опорних знань - контроль учнів опорних знань з теми; - підведення результатів конкурсу ІІ конкурс (ВИРОБНИЧЕ ЗАВДАННЯ) Узагальнення, систематизація та застосування знань - техніка безпеки при роботі в лабораторії - видача практичних завдань; - підготовка учнями своїх робочих місць; - виконання практичних завдань; - взаємоконтроль учнів; - відео-екскурсія «Виробництво йогурту»; - прибирання робочих місць; - підведення результатів конкурсу ІІІ конкурс (ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ) - презентація інформаційних проектів; - підведення результатів конкурсу |
IV Заключний інструктаж
|
- репродуктивна бесіда «вільний мікрофон». На цьому уроці я навчився (навчилася)… На цьому уроці найважчим для мене було… На цьому уроці найцікавішим для мене було…
|
План уроку-проекту на тему
«Технохімічний контроль молочного виробництва»
Координатор проекту |
Майстер виробничого навчання Кураш Наталія Олександрівна |
Навчальний заклад, курс, група |
Державний навчальний заклад «Сумське вище професійне училище будівництва та автотранспорту», ІІ курс, група № 24 |
Тривалість |
1 місяць |
Цілі |
застосовування набутих знань, умінь та навичок при підготовці до конкурсів ; набуття прагнення й вміння самостійно здобувати, використовувати нові знання; особистісного та професійного досвіду навчання нестандартними засобами; розвиток ключових компетентностей учнів; розвиток ініціативи , критичного мислення, вмінь проектно-технологічної діяльності , наполегливості , почуття відповідальності , працьовитості, навичок аналізу своєї діяльності, її оптимальності та ефективності; розвиток в учнях навичок ділового співробітництва |
Тип проекту |
ігровий, інформаційний, груповий, міжпредметний |
Основне питання |
Технохімічний контроль молочного виробництва |
Стислий опис проекту |
Учні поділяються на групи – команди. Учасники команд виступають в ролі фахівців приймальної та виробничої лабораторії молочного підприємства, обумовлені характером і змістом проекту. На уроці імітуються їх функції, соціальні та ділові стосунки. Ступінь творчості учнів в ігровому проекті дуже високий. Урок – проект проходить у вигляді ділової гри, яка складається з 3 конкурсів. В ігровій формі перевіряються базові знання з питань відбору проб молока та підготовка їх до аналізу, в результаті чого команди отримують відповідні бали. В другому конкурсі команди виконують виробниче завдання по вхідному контролю молока та контролю споживчого маркування, маси нетто та показників якості йогурту . Третій конкурс – презентація інформаційних проектів. Учні отримали домашнє завдання – знайти цікаву інформацію за обраною темою та створити інформаційні проекти. Учні презентують проекти. |
Навчальні предмети |
Виробниче навчання, техніка виконання лабораторних робіт‚ спеціальна технологія та інформаційні технології |
Матеріали та ресурси |
Мультимедійний проектор, інформаційні презентації-проекти, лабораторне устаткування, нормативна документація на продукти, мікрофон, призи |
Етапи уроку - проекту
«Технохімічний контроль молочного виробництва»
Етапи |
Вид діяльності |
Задіяні особи |
Організаційно-підготовчий етап |
Аналіз проблеми, визначення мети та завдань проекту. |
Кураш Н.О. |
Створення плану реалізації проекту |
Кураш Н.О. |
|
Визначення всіх можливих напрямів діяльності |
Кураш Н.О. |
|
Формування робочих груп – команд за напрямками діяльності в рамках проекту |
Кураш Н.О. Учні ІІ курсу |
|
Планування діяльності та визначення завдань для кожної команди |
Кураш Н.О. Учні ІІ курсу |
|
Конструкторський етап |
Визначення джерел та засобів збирання інформації |
Кураш Н.О. Учні ІІ курсу |
Пошук та аналіз інформації згідно з напрямком роботи команд |
Учні ІІ курсу |
|
Ознайомлення з тематикою наочних матеріалів, які необхідно створити |
Кураш Н.О. Шаповал С. Матяш А. |
|
Технологічний етап |
Розробка сценарію проведення уроку виробничого навчання |
Кураш Н.О. Шаповал С. Матяш А. |
Створення конкурсів |
Кураш Н.О. Учні ІІ курсу |
|
Створення інформаційних проектів з обраних тем |
Учні ІІ курсу |
|
Створення презентації сценарію уроку на тему «ТХК молочного виробництва» |
Кураш Н.О.
|
|
Підготовка відео-екскурсії «Виробництво йогурту » |
Кураш Н.О. Учні ІІ курсу |
|
Завершальний етап |
Обговорення та аналіз результатів роботи над проектом |
Кураш Н.О. Учні ІІ курсу |
Оформлення матеріалів проекту в електронному та друкованому вигляді |
Кураш Н.О.
|
|
Проведення уроку - проекту на тему: «ТХК молочного виробництва» |
Кураш Н.О. Учні ІІ курсу |
I Організаційна частина
Майстер Добрий день! Ми раді вітати Вас сьогодні на уроці! На початку я хочу почути рапорт чергового .
Учень доповідає майстру про присутність учнів, про наявність в них спецодягу та про готовність до уроку.
II Вступний інструктаж
Майстер Сьогодні ми проводимо бінарний контрольно-перевірочний урок , на якому ми підведемо підсумки – чому ми з вами навчилися і яким чином зможемо застосувати свої знання та вміння на практиці. Отже тема та мета нашого уроку…
Майстер повідомляє учням тему та мету уроку.
Майстер Сьогоднішній урок незвичайний – він проходить у виді ділової гри. Ми проведемо віртуальну екскурсію на молочне підприємство по всіх технологічних етапах виробництва. Перед нами 2 команди: І команда - «Лабораторія по прийманню молока», 2 команда - «Лабораторія по контролю за якістю готової продукції». Я пропоную нам познайомитись з командами та журі.
Команди вітають одна одну.
Майстер представляє членів журі.
Майстер Наша гра складається з 3 конкурсів:
Майстер як Ви вважаєте ‚ що буде оцінюватись в ході нашого уроку?
Майстер спілкується з цього приводу з учнями та вислуховує їх припущення
III Поточний інструктаж та самостійна робота учнів
І конкурс
(ТЕХНОЛОГІЧНА РОЗМИНКА)
Майстер З чого починається будь-який технологічний процес виробництва харчових продуктів?
Майстер спілкується з учнями.
Майстер Отже перший етап виробничого ланцюгу – це приймання сировини на підприємство. На вашу думку цей етап може істотно вплинути на випуск високоякісної продукції?
Майстер спілкується з учнями.
Майстер Кожен з вас по черзі отримає запитання. За правильну відповідь команда отримує бал. Якщо член команди не дає відповіді або вона помилкова, можливість отримати цей бал переходить до наступної команди-суперника. Якщо умови конкурсу зрозумілі, переходимо до питань.
№ |
Питання |
1 |
Що таке партія молока? |
2 |
В якій тарі надходить молоко на підприємство? |
3 |
З якої тари можна проводити відбір проб? |
4 |
Який інструмент застосовують для перемішування молока? |
5 |
Точкова проба – це… |
6 |
Яким чином проводиться відбір точкових проб? |
7 |
Об’єднана проба – це…. |
8 |
Яким чином проводиться відбір об’єднаної проби? |
9 |
Яку кількість молока відбирають з об’єднаної проби для аналізу? |
10 |
При якій температурі проводять фізико-хімічні аналізи молока? |
11 |
Яким чином готують пробу для фізико-хімічних досліджень якості? |
12 |
Під час закупівлі молока в кожній партії визначаються… |
13 |
Ґатунки молока |
14 |
За якими показниками якості встановлюється ґатунок молока? |
15 |
Сучасні прилади для проведения экспрес-аналізів молока |
16 |
Переваги даних приладів |
Підведення результатів конкурсу
ІІ конкурс
(ВИРОБНИЧЕ ЗАВДАННЯ)
Майстер Дуже дякую за ваші відповіді. Сподіваюсь, що ви задоволені своїми результатами. Після приймання необхідно провести контроль якості молока. Т. ч. ми переходимо до ІІ конкурсу – виробниче завдання ¸ в якому необхідно:
1. Аргументувати доцільність визначення показника якості молока
2. Підготувати робоче місце
3. Виконати контроль якості показника з дотриманням вимог безпеки праці та відповідної методики
4. Зробити висновок
Максимальна кількість балів – 15
Якщо умови конкурсу зрозумілі нам необхідно нагадати один одному вимоги безпеки праці при роботі в лабораторії.
Майстер проводить фронтальне опитування учнів з питань безпеки праці на робочому місці при виконанні виробничих завдань
Майстер Розпочнемо ми з команди «Лабораторія по прийманню молока» . Ви отримуєте виробниче завдання:
Крім того команда-суперник має право отримати додаткові 3 бали , якщо прокоментує вірність та якість виконання виробничого завдання вимогам ДСТУ та виявить помилки в роботі
Учні І команди виконують виробниче завдання.
Команда-суперник уважно спостерігає та
коментує вірність та якість виконання аналізів
Майстер після перевірки якості молока ми переходимо до виробництва молочної продукції. Сьогодні ми виробляємо продукт який полюбляють і маленькі і дорослі – це йогурт. Заглянемо до виробничого цеху.
Відео-екскурсія «Виробництво йогурту»
Майстер йогурт ми приготували і зараз ми звертаємось до команди по контролю якості готової продукції перевірити його якість. Виробниче завдання для вашої лабораторії включає:
Майстер Нагадую вам , що команда-суперник має право отримати додаткові 3 бали, якщо прокоментує вірність та якість виконання виробничого завдання вимогам ДСТУ та виявить помилки в роботі
Учні команди виконують виробниче завдання.
Команда-суперник коментує вірність та якість виконання аналізів
Підведення результатів конкурсу
ІІІ конкурс
(ПРЕЗЕНТАЦІЯ ПРОЕКТІВ)
Майстер дякуємо нашим лабораторіям за вашу роботу . на черзі останній ІІІ конкурс – Презентацій інформаційних проектів. Цей конкурс оцінюється за наступними критеріями:
1. Інформаційна змістовність проекту
2. Презентація проекту
3. Оформлення проекту
Максимальна кількість балів - 10
Команда презентує інформаційний проект на тему:
«Що необхідно знати про молоко»
Команда презентує інформаційний проект на тему
«10 фактiв про йогурт»
Підведення результатів конкурсу
IV Заключний інструктаж
Майстер шановні команди, чи сподобався вам сьогоднішній урок? Що вам запам’яталось найбільше? На що ми звернули вашу увагу? Зараз ми проведемо опитування з цього приводу.
Майстер спілкується з учнями методом «вільний мікрофон».
На цьому уроці я дізнався (дізналася)…
На цьому уроці я навчився (навчилася)…
На цьому уроці найважчим для мене було…
На цьому уроці найцікавішим для мене було…
Майстер чи досягли ми сьогодні нашої мети?
Обговорення з учнями досягнення мети уроку
Майстер проводить аналіз причин помилок учнів та результативності роботи
Майстер для повідомлення результатів конкурсу та визначення команди переможців ми надаємо слово шановному журі.
Журі визначає переможців. Нагородження команди.
Повідомлення та обґрунтування оцінок. Видача домашнього завдання
Майстер Наш урок підходить до кінця. Ми підвели підсумки гри, продемонстрували та застосували знання та практичні вміння, дізнались багато корисної та цікавої інформації . Сподіваюсь , що сьогодні всі задоволені своїми результатами. Дякую за урок!
Висновки
Мету дослідження досягнуто та виконано такі завдання:
Список використаних джерел
1. Взаємодіюче навчання. // Рекомендації викладачам, методистам, керівникам професійних навчальних закладів щодо використання інтерактивних форм на- вчання. - Полтава: НМЦ, - 2001. - 13 с.
2. Інноваційні педагогічні технології навчання професії. Монографія / Нікуліна А.С., Максименко Ю.Б., Матвєєв Г.П., Заславська С.О., Сілаєва І.Є., Костюченко М.П., Молчанов В.М. / За ред. Нікуліної А.С. – Донецьк: ДІПО ІПП, 2005. – 385 с.
3. Концепція розвитку професійно-технічної (професійної) освіти в Україні / Затверджено Міносвіти і науки України та АПН України 5.07.04 р.
4. Кремень В. Яку людину має готувати освіта // Директор школи, ліцею, гімназії. - 2006, - № 5. - С. 3-16.
5. Методика професійного навчання: методичний посібник / І.Є. Сілаєва, С.С. Шевчук, С.О. Заславська. – Донецьк: ІПО ІПП УМО, 2013. – 292 с.
6. Нікуліна А.С., Сілаєва І.Є., Шевчук С.С. Сучасний урок в професійній школі: проектування, організація, аналіз: Методичний посібник. - Донецьк: ДІПО ІПП. - 2008. - 160с.
7. Основні аспекти педагогіки профтехосвіти. Навчальний посібник /Нікуліна А.С., Молчанов В.М., Верченко Н.В., Торба Ю.І. – Донецьк: ДІПО ІПП, 2006. – 296 с.
8. Педагогика профессионального образования: Учеб. пособие / Под ред. В.А. Сластенина. – М.: Академия, 2004. – 368 с.
9. Підготовка майстра виробничого навчання до занять: Метод. реком. / Укладач С.О. Заславська. - Донецьк: ДІПО ІПП, 2007. - 64 с.
10. Положення про організацію навчально-виробничого процесу у професійно- технічних навчальних закладах / Затверджено Наказом Міністерства освіти і науки України від 30.05.2006, №419 //Офіційний вісник України. - 2006. - №25. - С.92-105.
11. Пометун О.І. та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.- метод Посіб./ О.І.Пометун, Л.В.Пироженко. За ред.. О.І.Пометун. – К.: Видавництво А.С.К., 2004. – 192с
12. Радкевич В. Інноваційні процеси в сучасній професійній школі // Професійно- технічна освіта. - 2005. - № 7. - С. 9-11,
13. Ромадіна Л. Сучасні вимоги до уроку // Відкритий урок. - 2007. - № 6. - С. 6679.
14. Скакун В. А. Организация и методика профессионального обучения: Учебное пособие. - М.: ФОРУМ_ИНФРА, 2007. - 336 с.
15. Скакун В. А. Методическое пособие для преподавателей специальных и обще- технических предметов профессиональных учебных заведений. - М.: Институт развития проф. образования, 2001. - 184с.
16. Соломатін А. Організація уроку в умовах модернізації освіти.// Відкритий урок. - 2006. - № 10. - С. 3-16.
17. Устемиров К., Шамстов Н.С., Васильєв И.Б. Профессиональная педагогіка. - Алмати, 2005. - 431 с.
18. Челышкова М.Б. Теория и практика конструирования педагогических тестов: Учебное пособие. - М.: Логос, 2002. - 432 с.
19. Шевчук С.С. Науково-методична діяльність педагога професійної школи: метод. посіб. / С.С. Шевчук. – Донецьк: ІПО ІПП УМО, 2012. – 116 с.
20. Шевчук С.С., Сілаєва І.Є. Сучасний урок в педагогічній та організаційно-
методичній діяльності керівних кадрів ПТНЗ / Методичні рекомендації. Донецьк, ДІПО ІПП, 2003р. - 60 с
21.Шевчук С.С. Урок теоретичного навчання у професійно-технічному навчальному закладі. Методичні рекомендації. – Донецьк, 2004р. -44 стор
1