Творче використання прогресивних технологій навчання та сучасних прийомів педагогічної техніки у процесі викладання природничих наук.
Задачі сучасної школи давно стали значно ширшими, аніж звичайна передача інформації від вчителя до учнів. Отже й роль сучасного педагога полягає не тільки у викладанні свого предмету, а й у створенні комфортного освітнього середовища в якому здобувачі освіти могли б краще розуміти та засвоювати матеріал, формувати компетенції.
Створення комфортного освітнього середовища передбачає:
- зменшення стресу від процесу навчання та контролю знань;
- організація процесу здобуття освіти таким чином, аби він був цікавий для здобувачів;
- демонстрацію того, як можна застосувати нові знання в реальному житті;
- заохочення здобувачів освіти до критичного мислення, запитань.
Для виконання такої задачі вкрай необхідним є використання вчителем прогресивних технологій навчання та педагогічних технік. Педагогічна техніка розглядається як сукупність раціональних засобів, вмінь та особливостей поведінки вчителя, спрямованих на ефективну реалізацію обраних ним методів і прийомів навчально-виховної роботи з учнівським колективом для досягнення ефективних педагогічних результатів.
Вчителями ШМО природничого циклу активно використовується така технологія як педагогіка партнерства. Ця техніка направлена на зміну ролі вчителя в освітньому процесі з «особи, що дає завдання та ставить оцінки» до того, хто підтримує та допомагає здобувачам освіти отримувати нові знання. Педагогіка партнерства передбачає:
- доброзичливість та уважність до учнів;
- поважне ставлення до здобувачів освіти незалежно від їхнього віку;
- вміння підтримувати дисципліну під час уроку без використання агресивних методів (підвищення голосу, тощо);
- використання оцінки як стимулу для розвитку, а не засобу покарання.
Успішному використанню техніки педагогіки партнерства також допомагає використання сучасної, знайомої учням термінології для пояснення тих чи інших явищ природи (наприклад термін «пінг» (час від відправлення сигналу з серверу до його отримання комп’ютером) можна використати для пояснення особливостей роботи нервової системи), використання зручних і знайомих учням стримінгових платформ під час дистанційного навчання, тощо.
Абсолютно необхідним для створення комфортного освітнього середовища є використання вчителями різноманітних прийомів та технік під час планування та проведення занять. Оскільки основною психічною діяльністю для підлітків є спілкування, то урок що передбачає діалог або будь яку участь здобувача в отриманні знань буде більш ефективним, аніж урок-лекція.
Під час викладання природничих наук активно використовуються: групова робота, обговорення в групах, елементи гри, а також сучасні техніки и методи викладання:
- метод яскравих плям: полягає в тому, щоб розпочати урок короткою, багатою на деталі та цікаві факти розповіддю про явища чи події, що пов’язані з темою уроку. Це допомагає утворити зв’язок між темою уроку та реальним життям, створити асоціації, що допоможуть краще запам’ятати тему. Наприклад історія хвороби цинга та методів боротьби з нею – яскрава пляма для уроку з теми «вітаміни»;
- метод «перегорнутого уроку»: передбачає домашнє завдання, що дається заздалегідь – перед вивченням теми у класі. Самостійне вивчення теми перед уроком допомагає учням звернути увагу на незрозумілі моменти теми, щоб обговорити їх на уроці;
- елементи експерименту – методика, що передбачає експериментальне дослідження явища чи об’єкту про який йшлося на уроці, використання методики, описаної на уроці у «дослідженні». Метод допомагає сформувати навички аналізувати, систематизувати, робити висновки.
У справі створення комфортного освітнього середовища гарно показали себе інтерактивні та ігрові педагогічні технології: метод «навчаючи вчуся» (передбачає короткі, підготовлені заздалегідь доповіді з теми уроку), «впізнай хто» (учень має описати певний, вже вивчений об’єкт з картки так, щоб однокласники його назвали), «Науковий білий вірш» (наприкінці уроку клас чи окремі групи мають описати об’єкт вивчення наступним чином: 1 строка – назва об’єкту, 2 – два пов’язані з ним дієслова, 3 – три прикметники, 4 – речення, що його описує, 5 – синонім до об’єкту вивчення).
Також використовуються педагогічні технології критичного мислення, що вчать як роботі з текстовими джерелами, так і з інформацією, яку учні отримують під час уроку:
- метод аналізу фрагментів тексту полягає у вивченні учнем фрагмента тексту з теми із подальшим його аналізом за наступним планом:
1. Я знав, що… (що в тексті було знайомим)
2. Я не знав, що… (яка інформація була новою)
3. Я здивований… (що в тексті найбільш здивувало)
4. Я не зрозумів…;
- «обери зайве, визнач головне» - формує вміння працювати з текстовою інформацією;
- метод «прес» - формування відповіді за схемою «1. Я вважаю…. 2. Тому, що…. 3. Наприклад…. 4. Отже…»;
- Діаграми Вена – метод вчить визначати спільні риси та відмінності між об’єктами за допомогою кругів-діаграм, що перекривають одна одну.
Підведемо підсумки:
1) Сучасна шкільна освіта вимагає від вчителя перш за все створення комфортного освітнього середовище, в якому здобувачі освіти могли б ефективно формувати компетенції та засвоювати знання.
2) Комфортне освітнє середовище передбачає як зміну поведінки і ролі вчителя в освітньому процесі (педагогіка партнерства) так і впровадження прогресивних педагогічних технологій і методів.
3) Вчителями ШМО природничого циклу успішно використовуються техніки, що допомагають кращому засвоєнню знань завдяки формуванню асоціацій (Метод яскравих плям, перегорнутого уроку, елементи експерименту), інтерактивні технології («навчаючи вчуся», «впізнай хто», «науковий білий вірш») та технології критичного мислення (діаграми Вена, «обери зайве, визнач головне», «прес»).