Урок "«Система кровообігу. Серце людини: будова, функції, механізм роботи».

Про матеріал
Конспект розрахований на два спарені уроки з додатками та презентацією. Тип уроку: комбінований. Групова форма роботи. Урок розбитий на цикли, кожен цикл починається назвою та має проблемне запитання.
Перегляд файлу

1

 

КОНСПЕКТ УРОКУ З БІОЛОГІЇ ДЛЯ УЧНІВ 8 КЛАСУ

https://www.youtube.com/watch?v=ebzbKa32kuk  після  уривка 

 

https://www.youtube.com/watch?v=hoYeYOkAPQM    робота серця стулки

https://www.youtube.com/watch?v=KdSS1buu-UA      Автономія 1:13

https://www.youtube.com/watch?v=V_29hszDgHI   кардіограма 

https://www.youtube.com/watch?v=eg6lNyE57Cc

Тема: «Система кровообігу. Серце людини: будова, функції, механізм роботи».

Предметні компетентності :

  • перевірити знання про кров, її функції та властивості, формені елементи крові;
  • сформулювати поняття системи кровообігу;
  • з’ясувати будову серця у зв’язку з його функціями;
  • вивчити властивості серця та серцевий цикл;
  • пояснити, що серце – головний орган кровообігу людини.

Ключові компетентності :

  • екологічна грамотність і здорове життя
  • спілкування державною мовою;
  • уміння навчатися впродовж життя ;
  • формування інформаційної компетентності: вміння самостійно шукати , аналізувати , передавати  і зберігати інформацію:
  • створення нестандартних ситуацій , близьких до життєвих.

Тип уроку: комбінований

Методи, форми, прийоми навчання: інтерактивні методи і технології  інформаційно-рецептивний, словесний (розповідь, пояснення, бесіда)

Прогнозовані результати: учні чітко обґрунтовують значення серцево-судинної системи для функціонування живого організму, розуміють будову серця та пояснюють роль його властивостей, продовжують перевіряти кореляцію між будовою та функціями органів і систем організму.

Обладнання:  презнтація, дидактичний роздатковий матеріал, відео – матеріали

Перебіг уроку

  1. Організаційний момент

Доброго дня, діти. На кожному уроці ми прагнемо досягти успіху. Сьогоднішній урок не виключення. Тож, для початку, посміхніться один одному і побажайте успіху. До речі, успіх. Це важливо в житті людини? Ви хотіли б бути людьми успішними? А що потрібною щоб досягти успіху в житті? А де все це можна здобути?

       Отже, кожен день, проведений в школі, кожен урок наближає вас до великого успіху. І сьогоднішній урок біології - це ще один крок до нього.(слайд 1-2)

 

І ми з вами будемо створювати колективне дерево успіху до пізнавання нових знань- об’єднавшись у групи.

Обирання спікерів (ознайомлення з обов’язками спікера)(слайд 3)

( так як потрібно сформувати 5 груп,  вчитель задає 5 запитань і діти повинні відповісти: на кожне запитання – одна дитина

1. Що таке резус конфлікт?

2. Що таке аглютиногени та аглютинінита місце їх знаходження?

3. Чому збільшуються  лімфатичні вузли?

4. Що таке фізіологічний  розчин?

  5.  Що таке аглютинація?

Вчитель  називає  спікерів груп  і роздає їм таблички із назвами команд, або вони самі обирають і сідають за обраний ними стіл)

  1. «Еритроцити»  
  2. «Лейкоцити» 
  3. «Тромбоцити» 
  4. Лімфа»
  5. «Донор» 

Об’єднання в групи

Учні по черзі підходять до «Серця» і витягують малюнки з певним зображеннями  і сідають за  столи своєї команди

 

 ( оголошення правил роботи в групі ( слайд  5 )

Критерії оцінювання

  1. Кожне сердечко  = 2 бала
  2. Спікер за роботу в групі оцінює = 3 бала
  3.  

За кожну правильну відповідь ви отримуватимете сердечко, в кінці уроку підрахуємо )))

ІІ. Актуалізація опорних знань і досвіду учнів.

ЗАВДАННЯ 1.  (завдання на повторення ) ( слайд 6)

На партах лежать  твердження , вам потрібно підібрати ті твердження, які стосуються назви вашої групи і ми повторимо ваше домашнє завдання

ТВЕРДЖЕННЯ

  1. Червоні клітини
  2. Термін життя -120 днів
  3. Відсутнє ядро
  4. Великі за розмірами – 7,5 мкм
  5. Мають  білок- гемоглобін
  6. Функція – перенесення кисню.

 

  1. Білі клітини  крові
  2. Термін життя від кількох днів до десятки років
  3. Захист  організму
  4. Імунна система
  5. «Природні»  кілери

 

  1. Мають неправильну форму - пластиди
  2. Термін життя – 11 днів
  3. Зсідання крові
  4. Тромб

 

  1. Друга система в організмі
  2. Велика кількість лімфоцитів
  3. Дуже схожа на тканинну рідину
  4. Має вузли по всьому тілі
  5. Поповнює плазму крові.
  6. Судини замкненні з одного кінця

 

1.Реципієнт

2. Резус-  фактор

        3. Кров

     4. Антигени

5Аглютиніни

 Перевірка результатів

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності  учнів

У вас на партах лежить уривок із книги Г. Юдіна «Головне чудо світу» ( слайд 7)

ДІАЛОГ БАТЬКА Й СИНА

— Цікаво, а всередині _____________що-небудь є чи так порожньо, як у мішку?

— Ні, воно не порожнє, а будову має складну й цікаву. Воно розділене перегородкою навпіл.

— На дві кімнатки?

— На дві двоповерхові квартирки. Над кожною  - прихожа. У ліву приходить у гості лише ала кров, а в праву — темна. Коли воно стискається — двері закриваються і гості залишають серце.

— А із правої кімнати куди ж темна кров іде?

— У легені. Там вона обмінює вуглекислий газ на кисень. Із темної стає червоною і знову потрапляє в серце.

— Знову в праву частину?

— Ні, у ліву. Тобто кров ходить у гості з лівої кімнати в праву, а з правої — у ліву?

~ Правильно.

— Невже серце таке складне?

— Так, та ще й сильне. Один його удар може підкинути стакан води на 1 метр. Але якщо його не тренувати, воно швидко втрачає силу.

 УВАГА!!! Що ми зрозуміли з даного уривку ,  про що йде мова? Запишіть замість пропуску це слово .

Так сьогодні мова піде про серце

Оголошення теми та завдань уроку ( слайд 8-9)

 

https://www.youtube.com/watch?v=ebzbKa32kuk    після  уривка   уривок - мотивація

  1. Вивчення нового матеріалу

Ми сьогодні будемо працювати циклами , кожен цикл розпочинається проблемним запитанням.

Основні терміни

Серцево-судинна (кровоносна) система – це сукупність органів і тканин, що здійснюють транспорт речовин по замкненій системі судин ( слайд 10)

 

Кровоносні судини ( слайд 11)

Цикл 1. Центральний орган

Проблемне запитання : Чому вузька частина серця спрямована ліворуч? ( слайд 12)

Слово «серце» походить від слова «середина».

Серце це центральний орган  кровообігу, розташований у грудній порожнині.

Серцево-судинна система ембріона починає розвиватися в середині

третього тижня внутрішньоутробного періоду. 

мезодерми.

ЗАПИТАННЯ

Широка частина серця (основа) спрямована вгору й праворуч, вузька (верхівка) донизу й ліворуч.    2/3 серця розташовані в лівій частині грудної порожнини, 1/3 – у правій.

 

Маса  серця в середньому  складає лише 5 % від маси тіла

людини (коливається в межах 250–360 г.)

Цикл 2. Стінки серця ( слайд 13 )

Яку функцію виконує перикард?

Серце вкрите тонкою й щільною оболонкою, яка утворює замкнутий мішок – навколосерцеву сумку (перикард)

Між серцем і навколосерцевою сумкою міститься  рідина, яка зволожує серце й зменшує тертя об стінки

перикарда при його скороченні.

Звичайно в нормі в перикардіальній сумці міститься  близько  30 мл ексудату.

                                                                                                                                                    ЗАПИТАННЯ 

Етимологія та семантика термінів    ( слайд 14 )

Стінки серця складаються з серцевий м'язових волокон :  запис до зошита 

 епікарду – зовнішнього  сполучнотканинного,  вкритого одношаровим епітелієм;

 міокарда - середнього,  мязового;

ендокарда – внутрішнього епітеліального.

 

Цикл 3 . Будова серця

Проблемне запитання  Яку функцію виконує серце, маючи таку будову?  Серце, забезпечує кров'ю весь організм людини, теж потребує  постійного  надходження кисню та поживних речовин. 

Обмін речовин у міокарді  відбувається в 10-20 разів інтенсивніше, ніж  у будь-якому іншому органі людини.

На живлення серця витрачається 20% енергетичних ресурсів.

Кровопостачання серця  здійснюється коронарними, або вінцевими,  артеріями. 

За добу по коронарних артеріях протікає в середньому 350 л крові.

Серце складається з двох частин – правої і лівої. Кожна частина має   ( слайд 15)

камери: передсердя і шлуночок. Права частина серця направляє венозну кров  з правого шлуночка через легеневу  артерію до легень, де вона збагачується  киснем.

Потім артеріальна кров насичена киснем надходить до лівої частини  серця – лівого передсердя та лівого шлуночка, звідки вирушає до всіх тканин організму. ( слайд 16)

 ЗАПИТАННЯ

Цикл 4  .Клапани серця   ( слайд 17)

Що заважає зворотньому ходу потоку крові?

Передсердя й шлуночки поєднуються  між собою отворами, на краях яких розташовані стулчасті клапани серця.

Клапани відкриваються тільки в один бік  шлуночків і тому пропускають кров в одному напрямку: із передсердь до шлуночків. Відкриватися  в бік передсердя стулкам клапанів заважають сухожильні нитки, що відходять від ( слайд 18-19)

країв клапанів і прикріплюються до м'язових виступів шлуночків.

У лівій частині серця  міститься двостулковий клапан, а у правій –

тристулковий.

У місці виходу зі шлуночків легеневого стовбура й аорти розташовані півмісяцеві клапани клапани у вигляді трьох кишеньок ( слайд 20)

(перегляд відеофільму). https://www.youtube.com/watch?v=hoYeYOkAPQM    робота серця стулки

 ЗАПИТАННЯ

 

(СЛАЙД 20 ) Серце, яке забезпечує кров'ю весь організм людини, теж потребує постійного  надходження кисню та поживних речовин.

Обмін речовин у міокарді  відбувається в 10-20 разів інтенсивніше, ніж  у будь-якому іншому органі людини.

На живлення серця витрачається 20% енергетичних ресурсів. Кровопостачання серця  здійснюється коронарними, або вінцевими артеріями.

За добу по коронарних артеріях протікає в середньому 350 л крові.

 

ЗАВДАННЯ ( слайд 20)

Робота з паспортом  мал. 17,1. Сторінка 66 . підписати складові будови серця

Анатомія серця людини

1 Праве передсердя

2 Ліве передсердя

3 Верхня порожниста вена

4 Аорта

5 Легеневі артерії

6 Легеневі вени

7 Двостулковий клапан 

8 Аортальний клапан

9 Лівий шлуночок

10 Правий шлуночок

11 Нижня порожниста вена

12 Тристулковий клапан

13 Клапан легеневого стовбура

Цикл 4. Серцевий мяз
Який запис відображає роботу серцевого мяза?

, параграф 18, сторінка 68 підпункт 1. «Серцевий мяз»

«Властивості міокарда»   передбачає із  застосуванням методики  позначок. 

 

Позначки:

V – інформація, яку ви знаєте; 

+ – нова  інформація;

?! – інформація, яка вас здивувала і зацікавила.

Серцевий м'яз має такі фізіологічні властивості: збудливість, провідність, скоротливість, автоматизм.

     Збудливість - це здатність серця переходити зі стану спокою до робочого стану під впливом різних подразників (механічних, хімічних, електричних).

  Провідність

Скоротливість

Автоматія    https://www.youtube.com/watch?v=KdSS1buu-UA  1:13

 

Автоматія серця – це здатність серця ритмічно скорочуватися без

зовнішніх подразнень під впливом імпульсів, які виникають у ньому самому.

  Автоматизм серця - це здатність серця скорочуватися під впливом імпульсів, що виникають у самому серці. Якщо вирізати серце жаби і перемістіть на скельце, то воно перший час продовжує скорочуватися, але незабаром припиняє свою діяльність. Якщо через це серце пропустити рідину, що заміняє кров, то серце довгий час продовжує працювати. Таке серце називають ізольованим. Ще в 1902 році російський

 ( слайд 27) вчений А. А. Кулябко довів можливість підтримання життєдіяльності ізольованого серця людини.

Він оживив серце дитини через 20 годин після його смерті пропусканням через судини серця сольового розчину. Всі ці досліди показують, що причини, що викликають автоматичну діяльність серця знаходяться в самому серці.

Автоматія серця (перегляд відеофільму).

У серці людини джерелом автоматизму є особливі  м’язові клітини.  Вони розташовані у різних відділах серця. У здоровому серці людини головним центром зародження автоматичних імпульсів є м’язові

клітини, розташовані  в правому передсерді. Серце, що працює автоматично, створює слабкі біоелектричні сигнали, які йдуть по всьому тілу.

 

В 1903 році голландський фізіолог Ейнтховен  створив

спеціальний пристрій для запису електричних сигналів у серці – електрокардіограф. Якщо зафіксувати  ці сигнали  від шкіри  рук і ніг, а також від поверхні грудної клітки, то вийде електрокардіограма.  Електрокардіограма відображає стан  серцевого м’яза й

служить важливим показником його діяльності. 

 Цикл 5. В чому полягає невтомна робота серця?( слайд 25)

 Чи всі чи бачили кардіограму роботи серця? Так от саме вона ілюструє, як працює серце людини. І ця робота називається серцевим циклом.

 

Основними показниками роботи серця, його функціонального стану є:

(слайд 30) Систолічний об’єм крові (СОК) – об’єм крові, що викидає шлуночок в аорту  за одне скорочення (це близько 70мл крові);

Хвилинний об’єм крові (ХОК) – кількість крові, яку викидає шлуночок за 1 хв (ХОК = СОК×ЧСС за 1 хв);

При ЧСС 72 уд/хв. ХОК становить приблизно 5000мл/хв, або 5л/хв.

????   за один урок біології;

7 000-8 000 л/доба;

Під час лижного пробігу на 100 км серце спортсмена перекачує до 35 тонн крові – ціла залізнична цистерна.

Відкрийте свій підручник на сторінці 69 і зверніть увагу на таблицю . Фази серцевого циклу. Така таблиця є у вашій картці, тому ми маємо її допрацювати:

Давайте запишемо собі в зошит біологічне рівняння

 

Серцевий цикл (0,8 сек) = систола (скорочення передсердь (0,1 сек) та шлуночків (0,3 сек) + діастола (загальне розслаблення серця (0,4 сек))

 

 

  1. Закріплення знань учнів .
  1. Гра на липучках « Будова серця»  ( слайд 31)
  2. 2. Робота з  таблицею –заповнити пропуски

 

Я пропоную вам розв’язати задачу: Відомо, що серце людини скорочується в середньому 70 раз за 1 хв., при кожному скороченні виштовхується близько 50 мл. крові. Який об’єм крові перекачує ваше серце за 7 уроків?

Рішення

70 х 45 = 3150 раз скорочується за 1 урок.

3150 х50 = 157 тис 500 мл = 157,5 л крові перекачується за 1 урок.

157,500 мл х 7 уроків = 1 млн 102 тис. 500 мл крові перекачується за 7 уроків або 1 тис 102,5 мл крові.

 

    Рефлексія ( слайд 34)

Оцінювання і самооцінювання учнів.

Відкритий мікрофон. 

(пропонуємо учням оцінити  свою роботу на уроці, висловити

свої думки,  дати відповіді на запитання)

Ми вивчили…

Ми навчилися…

Нас зацікавило…

Отже,…

Оцініть свою роботу в групі ( слайд 35)

«Вчуся працювати разом»

 

Я оцінюю мою роботу в групі. Ім'я___________________________________________ Дата __________________________________________ Члени моєї групи ____________________ ___________________ _________________ ____________________ ___________________ ___

 □ Я слухав/слухала, коли інші говорили.

 □ Я пропонував/пропонувала свої ідеї.

□ Я запитував/запитувала інших про їхні ідеї.

□ Я ділився/ділилася матеріалами й інструментами.

□ Я звертався/зверталася до моїх партнерів за допомогою, коли вона мені була потрібна.

□ Я допоміг/допомогла комусь у моїй групі.

□ Я сказав/сказала іншим, що мені подобаються їхні ідеї.

□ Я дотримував/дотримувалася черги й намагався/намагалася, щоб інші теж стежили за цим.

Сердечка, які ви отримали за свою роботу напишіть побажання  колективному імунітету і розташуйте у вигляді вузлів на лімфатичній системі нашого класу.

 

ДЕРЕВО успіху (слайд    36)  Для мене був сьогодні успіх що я

 

Домашнє завдання ( слайд 37)

Вивчити параграф 17,18., мал 17.1 ст.66.

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6012770

Домашнє завдання активне

Завдання необхідно виконати до 20 листопада 22:00

https://learningapps.org/6405453

Додаткова оцінка: знайти та презентувати інформацію

«Цікаві факти про серце»

 

 

 

Додаткове завдання. 

З чим  людина пов’язує свій емоційний стан? ( із серцем). Чому? Це зумовлено тим, що серце змушено постійно відгукуватись на зміни в організмі та навколишньому середовищі. Поясніть, як ви розумієте такі висловлювання:

- М’яке, добре, любляче серце.

- Кам’яне серце.

- Зроблене від усього серця.

- Вирвати із серця.

- Серденько мліє.

- Серце пішло у п’яти.

- Серце кров’ю обливається.

 

. Запрошую до поетичної сторінки

 

Прислухайся – у грудях серце стука,

Вистукує один і той же ритм,

Коли немає серця – справжня мука,

І ми без серця жити не змогли б.

Штовхає кров у плетиво судинне,

Вона ж біжить до мозку, до легень,

Життя дарує в тілі всім клітинам

Щоночі, щосекунди, кожен день.

Така робота серця – титанічна

(Життя триває наше кожну мить).

Але воно – тканинне і не вічне,

Тож, люди, серце ваше бережіть.

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
19 листопада 2021
Переглядів
521
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку