Методичні рекомендації "Використання ІКТ на уроках фізики"

Про матеріал

Роздуми вчителя про використання ІКТ на уроках фізики у школі. На прикладі власного досвіду показано роль сучасних мультимедійніих засобів навчання у підвищенні ефективності сучасного уроку фізики.

Перегляд файлу

ВИКОРИСТАННЯ  ІКТ НА УРОКАХ ФІЗИКИ

Мультимедійні засоби навчання є універсальними, оскільки можуть бути використаними на різних етапах уроку:

  • під час мотивації як постановка проблеми перед вивченням нового матеріалу;
  • протягом усього уроку як основне джерело нових знань (вчитель тільки доповнює чи підтверджує продемонстроване на екрані),
  • епізодично, коли вчитель сам визначає коли і які кадри включити в хід уроку;
  • на  уроках узагальнення і систематизації знань як елемент повторення ;
  • для контролю знань.
  • на лабораторних роботах, коли на екрані демонструється відеозапис послідовності дій, необхідних для виконання роботи.

Можливості використання комп’ютерних технологій у навчально-виховному процесі :

  • виступати джерелом інформації;
  • здійснювати координацію й управління навчально-пізнавальною діяльністю учнів;
  • бути засобом діагностики і контролю;
  • виступати у ролі наочного посібника;
  • забезпечувати проведення віртуальних фізичних дослідів, експериментів та лабораторних робіт;
  • бути засобом створення і показу презентацій, веб-сторінок ;
  • виступати тренажером при розв'язуванні фізичних задач та вправ.

Інтегрування звичайного уроку з комп'ютером дозволяє вчителю перекласти частину своєї роботи на ПК, роблячи при цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним. Зокрема, стає більш швидким процес запису визначень, теорем та інших важливих частин матеріалу, тому що вчителю не доводиться повторювати текст кілька разів (він вивів його на екран), учневі не доводиться чекати, поки вчитель повторить саме потрібний йому фрагмент.

Застосування на уроці комп’ютерних тестів і діагностичних комплексів. Комп’ютерне тестування розширює можливості контролю та оцінювання рівня навчальних досягнень учнів, є альтернативою традиційним методам перевірки, воно може проводитись з урахуванням різних видів (поточне, тематичне, семестрове, річне) та форм (індивідуальне або колективне) контролю, як інструменту оперативного керування. Такий метод оцінювання швидко, об’єктивно й ефективно діагностує результати навчальної діяльності учнів.

Для учня важливо те, що відразу після виконання тесту (коли ця інформація ще не втратила свою актуальність) він отримує об'єктивний результат із зазначенням помилок, що неможливо, наприклад, при усному опитуванні.

На своїх уроках я використовую тести розроблені мною, а також користуюсь тестами інших вчителів. Сайти вчителів: СажневаЄ.В.  https://myfizika.wordpress.com/2012/05/12/тестові-завдання-перевір-себе/. Патлай Т.В. http://fizpatlay.at.ua/tests/ ; http://physics.ucoz.ua/index/testi_z_fiziki/0-164;  http://testedu.ru/

 При перевірці знань з астрономії я постійно використовую тести. Вони розміщені в кабінеті інформатики. На вивчення астрономії відводиться мало часу, опитати усно усіх не вистачає часу, тому дуже доречно це зробити на компьютера.

Комп’ютерні презентації. Ще один напрям використання комп'ютера – це створення презентацій до своїх уроків. Досвід показує, що використання презентацій на уроках сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу, підвищується активність учнів на уроці. Учні мають можливість не лише почути формулювання нового поняття, але і прочитати його на екрані, тобто ми задіємо для сприйняття нового не лише слух, але і зір учня. І як кажуть: “Краще один раз побачити, чим 100 разів почути!” Презентації до уроку готую я і діти. Учні із задоволенням створюють презентації, моделюють різні фізичні процеси за допомогою комп'ютера. При вивченні побудови зображень в лінзах 7 та 11 клас пропаную учням на домашнє завдання змоделювати цю побудову і презентувати на наступному уроці. Працюючи над проектом, створюючи презентацію по заданій темі, вони підбирають додатковий матеріал, систематизують його, захищають свої роботи перед однокласниками.   Результат – зростає інтерес до фізики, діти вчаться працювати в групах, розвиваються ораторські здібності, навики роботи з додатковою літературою. Але треба пам’ятати - добре все вміру.

Використання комп'ютерних моделей дозволяє урізноманітнити й пожвавити уроки фізики. Так в 9 класі  «Модель ядерного реактор»  познайомить учнів з принципом дії ядерного реактора і наочно покаже його роботу, 8 клас «Модель двигуна внутрішнього згорання», 11клас астрономія «Модель небесної сфери». Значне число комп'ютерних моделей, що охоплюють майже весь шкільний курс фізики, міститься в навчальних електронних виданнях: “Фізика в малюнках”, “Відкрита фізика”, “Жива фізика”.

Поширеними стають скрайб- презентації. Наприклад, 11 клас тема «АЕС. Виробництво та передача електроенергії  » скрайб –презентація дуже умісна. Цікава і корисна інформація в такому вигляді подобається учням, активізує їх пізнавальну діяльніть.

Відеофільми та відеоролики.

Для уроків фізики зараз в інтернеті є велика кількість різноманітних відеофільмів про вчених, про різні фізичні явища, відкриття. Але фільми не повинні бути довгими, увага учнів розсіюється.  Найчастіше я використовую невеличкі відеоролики , учнів це дуже зацікавлює. Використання відеофільмів дуже доречно на уроках астрономії. Побачити, почуту, обсудити набагато цікавіше і результативніше ніж просто почути. При вивченні сузір’їв я використовую сайт   http://astroosvita.kiev.ua/nashe%20nebo/nashe%20nebo.php При вивченні небесної сфери розглядаємо відео побудову її.

Використання ППЗ. Для учнів 7-11 класів привабливим виглядає використання Педагогічних програмних засобів  (ППЗ) від Квазар-Мікро®: "Фізика-7", "Фізика-8" і "Фізика-9". Демонстрації, малюнки і кінофільми містяться в ППЗ «Бібліотека електронних наочностей. Фізика 7-9.» і в ППЗ «Бібліотека електронних наочностей. Фізика 10-11.». З ППЗ учень може працювати на уроці і вдома. ППЗ я використовую насамперед при викладанні нового матеріалу, а також при закріпленні розв’язуємо тестові завдання, які розміщені в кінці кожного уроку. Використовувати ППЗ на кожному уроці не слід, учням стає вже не цікаво. Тому треба обирати окремі моменти, найбільш цікаві для активізації пізнавальної діяльності учнів. Добре відомо, що курс фізики середньої школи включає розділи, вивчення і розуміння яких вимагає розвиненого образного мислення, уміння аналізувати, порівнювати. Насамперед мова йде про такі розділи, як «Молекулярна фізика», деякі розділи «Електродинаміки», «Ядерна фізика», «Оптика» і ін. Багато явищ в умовах шкільного фізичного кабінету не можуть бути продемонстровані. Наприклад, явища мікросвіту, або процеси, що швидко протікають, або досліди із приладами, відсутніми в кабінеті. В результаті учні зазнають труднощі їхнього вивчення, оскільки не в змозі їх уявити. У таких ситуаціях на допомогу учневі приходять сучасні технічні засоби навчання й у першу чергу ППЗ.

Виконання лабораторних робіт можна виконувати на комп’ютері користуючись ППЗ «Віртуальна фізична лабораторія. 7-9» і «Віртуальна фізична лабораторія. 10-11».

Використання тренажерів. З метою якісної підготовки учнів старших класах до ЗНО зручно використовувати  тренажери. Учні читають інструкцію, виконують весь тест, потім натискають на функцію «Перевірити», і йде обробка відповідей. В мене є своя колекція тестів за попередні роки. Ці тестові завдання я використовую на уроках під час закріплення нового матеріалу, а також в позаурочний час для підготування учнів до ЗНО.

Учням я раджу перевіряти свої знання за допомогою интернет ресурсів: http://zno.osvita.ua/physics/104/; http://zno-ua.net/test/physics/26; http://zno-online.com/index.php/zno-fizika/zno-2014-fizika .

Олімпіада.

При підготовці учнів до олімпіади ми розглядуємо завдання які рекомендує наш куратор фізики з ЗОІППО Крамаренко Н.В. Ці завдання розміщенні на сайті «В царстві фізики: http://astrofiz-zoippo.blogspot.co.uk.

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ющук Ганна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
8 серпня 2018
Переглядів
1133
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку