Мистецтво орігамі – цікава загадка, і вона вабить кожного неймовірними перетвореннями звичайного квадратика паперу. Це навіть не фокус, це – диво! В одному аркуші приховані багато образів: кораблик, літачок, будинок, химерні дракони, птахи та інші цікаві речі. В руках дитини папір оживає: махає крилами журавлик, високо літає літачок, стрибає жабка, каркає ворона.
Не лише діти, але й дорослі, займаючись орігамі, відчувають емоційний комфорт, радість дитинства та неймовірне задоволення від виготовленого своїми руками виробу. Дорослим заняття орігамі допомагає розслабитися і відволіктися від роботи, зняти стрес і нервову напругу, пофантазувати. Тому під час проведення методичних заходів для педагогів (педагогічних рад, семінарів, нарад, практикумів) доцільно використовувати елементи майстер-класу з орігамі.
В даній роботі наведені казки-орігамі для педагогів та батьків, які були створені автором за наявними схемами; розміщені приклади майстер-класів для вихованців під час проведення масових заходів в канікулярний період, до кожного з яких підібрано цікавий матеріал; подані технологічні карти виготовлення різних моделей орігамі, за якими досить легко скласти моделі, навіть початківцям.
Дана робота стане у нагоді, як керівникам гуртків-початківцям, так і досвідченим майстрам, дозволить зробити методичні та масові заходи цікавими, пізнавальними та корисними.
Рекомендовано керівникам гуртків «Орігамі» та методистам закладів позашкільної освіти.
Відділ освіти виконкому Центрально-Міської районної у місті ради
Комунальний позашкільний навчальний заклад
«Центр позашкільної освіти «Зміна» Криворізької міської ради
Використання мистецтва орігамі
під час проведення
методичних та масових заходів
Методичні рекомендації
Автор:
Чернишова Людмила Петрівна,
керівник гуртка «Орігамі»
Кривий Ріг
2018
ЗМІСТ
Вступ …………………………………………………………………………. |
3 |
|
Розділ І. Використання мистецтва орігамі під час проведення методичних заходів |
|
|
1.1 |
Педагогічна притча …………………………………………………... |
5 |
1.2 |
Казка про Любов ……………………………………………………. |
6 |
1.3 |
Легенда про журавлика ………………………………………………. |
7 |
Розділ ІІ. Майстер-класи з орігамі для дітей та дорослих під час проведення масових заходів в канікулярний період |
|
|
2.1 |
Казка-орігамі «Як янголята обирають батьків» ……………………. |
9 |
2.2 |
Символи Нового року ………………………………………………... |
10 |
2.3 |
Маски до новорічного карнавалу …………………………………… |
12 |
2.4 |
Дзиґа-орігамі ………………………………………………………….. |
14 |
Висновки …………………………………………………………………….. |
15 |
|
Додаток 1. Технологічна карта виготовлення потрійного серця-орігамі... |
16 |
|
Додаток 2. Технологічна карта виготовлення валентинки з орнаментом.. |
18 |
|
Додаток 3. Технологічна карта виготовлення журавлика ………………. |
20 |
|
Додаток 4. Технологічна карта виготовлення найпростішої валентинки... |
22 |
|
Додаток 5. Технологічна карта виготовлення новорічних орігамі ………. |
24 |
|
Додаток 6. Технологічна карта виготовлення маски Півника …………… |
28 |
|
Додаток 7. Технологічна карта виготовлення дзиґи ……………………… |
31 |
|
Додаток 8. Фото з майстер-класів ………………………………………..… |
33 |
|
Список використаних джерел ……………………………………………… |
35 |
ВСТУП
Орігамі. Хтось вже не раз чув це слово, хтось сам займається цим чудовим мистецтвом, а для декого це слово звучить вперше. Але орігамі варте того, щоб про нього говорили. Це унікальне заняття для всіх і кожного: для п’ятирічного малюка і математика на пенсії, для тата у вихідний і вчителя на уроці. Кожен знаходить в орігамі те, що для нього є близьке і цікаве. І нікого орігамі не залишає байдужим.
Мистецтво орігамі – цікава загадка, і вона вабить кожного неймовірними перетвореннями звичайного квадратика паперу. Це навіть не фокус, це – диво! В одному аркуші приховані багато образів: кораблик, літачок, будинок, химерні дракони, птахи, тварини та інші цікаві речі. В руках дитини папір оживає: махає крилами журавлик, високо літає літачок, стрибає жаба, каркає ворона. Скільки радості, скільки захоплення!
Неможливо перерахувати всі достоїнства орігамі. Це мистецтво є не тільки захоплюючим способом проведення дозвілля, а й засобом вирішення багатьох педагогічних завдань, зокрема розвитку дрібної моторики. Удосконалюючи та координуючи рухи пальців і кисті рук, орігамі впливає на загальний інтелектуальний розвиток дитини, в тому числі і на розвиток мови. Адже ще Сухомлинський В.А. сказав: «Витоки творчих здібностей та обдарувань дітей на кінчиках їхніх пальців. Від пальців, образно кажучи, йдуть найтонші струмочки, які живлять джерело творчої думки. Іншими словами: чим більше майстерності в дитячій долоньці, тим розумніша дитина». Також, орігамі розвиває конструктивне мислення, здатність комбінувати, просторове та інтуїтивне мислення, почуття форми, творчу уяву, художній смак, розуміння навколишнього світу, краси і гармонії, стимулює розвиток пам’яті тощо.
Не лише діти, а й дорослі, займаючись орігамі, відчувають емоційний комфорт, радість дитинства та неймовірне задоволення від виготовленого своїми руками виробу. Дорослим заняття орігамі допомагає розслабитися і відволіктися від роботи, зняти стрес і нервову напругу, пофантазувати. Тому під час проведення методичних заходів для педагогів (педагогічних рад, семінарів, нарад, практикумів) доцільно використовувати елементи майстер-класу з орігамі.
В даній роботі наведені казки-орігамі для педагогів та батьків, які були створені автором за наявними схемами; розміщені приклади майстер-класів для вихованців під час проведення масових заходів в канікулярний період, до кожного з яких підібрано цікавий матеріал; подані технологічні карти виготовлення різних моделей орігамі, за якими досить легко скласти моделі, навіть початківцям.
Дана робота стане у нагоді, як керівникам гуртків-початківцям, так і досвідченим майстрам, дозволить зробити методичні та масові заходи цікавими, пізнавальними та корисними.
Рекомендовано керівникам гуртків «Орігамі» та методистам закладів позашкільної освіти.
Розділ І. Використання мистецтва орігамі під час проведення
методичних заходів
1.1 Педагогічна притча
Дана паперова стрічка (Додаток 1) символізує творчий шлях Педагога. У житті кожного Педагога, як Майстра, присутній Учень. Вони зустрічаються (згинаємо стрічку навпіл по горизонталі), спілкуються (згинаємо стрічку навпіл по вертикалі), в результаті – утворюються лінії творчої взаємодії. Об’єднують Майстра і Учня містки (стрічку кладемо вертикально та згинаємо верх і низ на 1 см), які будуються на чотирьох опорах (перевертаємо фігуру на зворотній бік та до середньої лінії згинаємо ліву і праву сторони фігури спочатку зверху, а потім – знизу):
В основі усіх опор лежить довга кропітка праця (утворені зверху і знизу трикутники загинаємо назад). Майстер розкриває таланти і здібності Учня (утворені зверху і знизу маленькі квадратики розкриваємо у вигляді крилець метелика) і закріплює набуті навички (верхні «крильця» згинаємо до середини). Усе це вимагає від Педагога безмежного терпіння, а від Учня справжнього, непідробного бажання.
І тільки Педагог з таким великим серцем (фігуру кладемо горизонтально та до середньої лінії згинаємо її ліву і праву частини) здатний запалити іскри творчості в серцях своїх учнів. І нехай же ніколи не припиняється потік знань від великого серця до маленьких сердець.
Я бажаю, щоб у ваших серцях завжди було місце для ваших учнів і щоб ваші великі серця були наповнені радістю та гордістю за успіхи і досягнення ваших вихованців.
1.2 Казка про Любов
Шановні колеги, запрошую вас зануритися в казку загадкового Сходу. Для цього візьміть, будь ласка, паперові заготовки і повторюйте за мною (Додаток 2).
Колись давно, на одному острові посеред океану жили людські почуття: Любов, Радість, Смуток, Гордість, Задоволення, Сором та інші. Одного разу почуття помітили, що їх острів став зменшуватися в розмірах і занурюватись під воду: спочатку одна сторона (складаємо сторони квадрата всередину, перевертаємо заготовку), потім інша (складаємо всередину сторони другого квадрата). Почуття почали швидко залишати острів, відпливаючи на своїх човниках (складаємо трикутник). Невдовзі на острові залишилася одна Любов: їй не вистачило човна. І стала вона кликати на допомогу…
Через деякий час повз острів пропливав великий корабель багатого купця. Любов звернулася до нього з проханням взяти її, але купець відповів: «Куди я тебе візьму? У мене і так мало місця. Ти хіба не бачиш, що мій корабель переповнений золотом (складаємо маленькі квадратики), сріблом, діамантами та перлами?! Немає де тобі примоститись». І поплив далі.
Знову залишилася Любов одна на маленькому клаптику землі. Раптом вона побачила, що до острова наближається вітрильник (перевертаємо на інший бік), на якому плив поет. З проханням про допомогу Любов звернулася до нього. Але гордий поет відповів, що її присутність порушить його спокій (складаємо маленький квадратик) і звичний порядок життя (складаємо ще один квадратик), і не глянувши більше в її сторону, поплив у далечінь.
Коли не залишилося жодної надії на порятунок, Любов почула голос: «Сідай швидше до мене». Озирнувшись, вона побачила юнака, що плив на маленькому човнику (складаємо трикутник). «Як же ми помістимося удвох, адже твій човник такий крихітний?», – запитала юнака Любов. «Не хвилюйся, нам вистачить місця». І коли Любов сіла в маленький човник, він у ту ж мить перетворився на великий корабель (розгортаємо квадрат, опускаємо верхній трикутник). Відразу все навколо змінилося: сонце засвітило яскравіше, (розкриваємо маленькі трикутнички), дзвінко заспівали пташки, підняли голівки квіти і все навкруги засяяло новими кольорами.
Так, завдяки доброму серцю юнака, Любов була врятована.
Щоб ваше життя було світлим, теплим та радісним завжди знаходьте в своїх серцях місце для Любові. Дякую за увагу.
1.3 Легенда про журавлика
Однією з невід’ємних частин сприйняття світу людиною є емоції, які формують наш настрій, а потім і відношення до певних речей, ситуацій. Тому пропоную на початку методичного заходу (на засіданні педагогічної ради, методоб’єднанні, семінарі, тренінгу тощо) провести з педагогами майстер-клас з виготовлення журавлика. Та спочатку легенда.
Найголовніша японська легенда пов’язана з образом журавлика. Всі знають, що в країнах Сходу його вважають символом щастя, дружби та любові. Люди вірять, що коли зробити тисячу фігурок цієї пташки, а потім подарувати їх своїм друзям, то обов’язково здійсниться найзаповітніша мрія.
Якщо вірити легенді, то колись жив один майстер. Він був дуже бідний, але водночас дуже добрий. Щодня майстер складав з паперу різні фігурки і роздавав їх дітям. А одного разу він подарував свій виріб монахові, який брів дорогою. Це була фігурка журавлика. Мудрий монах сказав йому: «Твоє мистецтво зробить тебе багатим. Складай свої фігурки й надалі, але пам’ятай: коли складаєш, потрібно не думати про все навколишнє. Навіть якщо навколо тебе йде війна, ніщо не повинно відволікати твою увагу». Майстер послухав мудрого монаха і продовжував працювати.
Невдовзі, дійсно, почалася війна. Молоді пішли воювати, а старим доручили наглядати за дітьми та жінками. Настали важкі часи. Люди втрачали віру та надію на краще. Вони не розуміли нашого майстра, який не дивлячись ні на що, не залишав свого заняття. Розізлившись, люди вирішили спалити майстерню, але коли вони зайшли всередину, їх вразила різноманітність та неймовірна краса фігурок. Майстер запропонував вибрати кожному по одній. Люди почали запитувати, чому він їх виготовляє. І майстер сказав: «Я вірю, що вони дарують щастя». На очах у всіх він склав з паперового аркуша журавлика. І раптом птах змахнув крилами і, зірвавшись з руки, вилетів у вікно. Люди знову повірили в себе і змогли не тільки подолати ворога, але й відновити зруйноване селище.
Це лише одна з багатьох легенд. Насправді їх є тисячі, і кожен народ вірить в свою. Та всі дотримуються одного з головних правил орігамі – створюючи фігурки, не можна думати про погане. То ж пропоную вам з хорошими думками розпочати виготовлення журавлика – символу щастя та надії (Додаток 3).
Розділ ІІ. Майстер-класи з орігамі для дітей та дорослих під час проведення масових заходів в канікулярний період
2.1 Казка-орігамі «Як янголята обирають батьків»
Дана казка-орігамі була спеціально створена для проведення майстер-класу (Додаток 4) в рамках міського родинного фестивалю «З любов’ю в кожне серце», який три роки поспіль проходив на базі ЦПО «Зміна».
Високо в небі за пухнастими хмаринками, в безмежних просторах Всесвіту (демонстрація паперового квадрата), на перехресті зоряних шляхів (згинаємо квадрат по діагоналях) народжуються янголи (складаємо трикутник).
Через деякий час у них виростають крильця (складаємо протилежні кути трикутника до його вершини). Відтепер янголята можуть мандрувати небом та спостерігати згори (перевертаємо фігуру на протилежний бік) за земним життям. Але вони не просто спостерігають, а вибирають собі з поміж багатьох людей найдобрішу, найкрасивішу, найтурботливішу матусю та найсильнішого, найсміливішого, найрозумнішого татуся. Знайти батьків – справа нелегка. Адже батьками можуть стати тільки люблячі один одного люди.
Коли ж янголятко знаходить таких людей, воно спускається вниз (з’єднуємо протилежні кути ромба згори вниз), крильця в янгола зникають (складаємо вершини верхніх трикутників до основи нижнього великого трикутника) і народжується малюк.
З появою в сім’ї дитинки в серцях її батьків назавжди поселяються безмежне щастя (загинаємо «до себе» гострі куточки), любов, радість та відповідальність за долю свого янголятка.
Ми бажаємо, щоб ваші серця (перевертаємо фігуру на зворотній бік) завжди були наповнені до краю саме цими чудовими почуттями, які супроводжуватимуть вас протягом всього життя.
2.2 Символи Нового року
Під час проведення в закладі новорічних та різдвяних святкових заходів вже традиційними стали майстер-класи з виготовлення символів Нового року. Дані майстер-класи разом з керівником проводять найкращі вихованці гуртка «Орігамі». Пропоную виготовити наступні новорічні фігурки: ялинку, Діда Мороза та символ 2018 року – песика (Додаток 5).
Під час виготовлення фігурок рекомендую розповідати цікаві факти про них.
Чому символ Нового року – ялинка?
Впевнена, що навіть не всі дорослі знають відповідь. Про це можна дізнатися з розповіді В. Панкеєв «Про ялинку та діда Мороза» [11]. Одна з легенд в оповіданні свідчить про те, що коли народився маленький Ісус, його прийшли привітати пальма, маслина і ялина. Пальма красувалася своєю кроною, маслина розповсюджувала солодкі пахощі, а скромну ялинку вони навіть не допустили до колиски. Мовчки стояла вона і не наважилася підійти до колиски. Але саме за скромність янгол прикрасив її зірками, і немовля простягнуло до неї свої рученята. А янгол сказав, що відтепер кожного разу в свято Нового року і Різдва ялинка буде прикрашена вогнями. А діти буду радіти, милуючись нею.
Як в різних країнах називають Діда Мороза
Чарівний Дід Мороз приходить в новорічну ніч з великою торбою подарунків до діточок. Всі чекають з нетерпінням цього доброго Дідуся. В різних країнах світу свої особливі новорічні традиції та свій Дід Мороз [4].
В Україні традиційно вітає дітей з новорічними святами добрий Святий Миколай. Він тихенько вночі кладе подаруночки, які називають «миколайчиками» під подушки всім слухняним малюкам.
Разом зі своєю онукою Снігуронькою до українських та російських діточок приїздить на льодяних санях Дід Мороз. Білосніжні коні возять його по сніжним дорогам від хати до хати. В одній руці старенький дідусь тримає кришталеву чарівну палицю, а в другій – мішок з новорічними подарунками. Їх Дід Мороз кладе вночі під ялинку. В Росії Діда Мороза називають також Морозко або Дід Тріскунець.
Таємно прокрадається в будинок через димар американський Дід Мороз – Санта Клаус. Він одягнений у червону курточку та ковпак, на оленях летить по небу. Є у Санта Клауса приятель – олень Рудольф, який вміє розмовляти.
Пер Ноель – французький Дід Мороз. Він ходить в новорічну ніч по дахам, спускається в будинок по димарю та залишає свої подарунки у взутті маленьких діток.
Японський Дід Мороз зветься Одзі-Сан. Він стукає у дзвін 108 разів та сповіщає всіх про настання Нового року. А подарунки привозить на великому кораблі. Най бажаніший новорічний подарунок в Японії – Кумаде. Це невеличкі граблі з бамбука, якими можна загрібати побільше щастя.
Святий Миколай – це ще й польський та бельгійський Дід Мороз. В єпископській білій мантії Святий Миколай їздить на коні у супроводі слуги Чорного Пітера, який носить в одній руці – мішок з подарунками, а в другій – пучечок різочок для неслухняних дітей. Особливий подарунок від Святого Миколая добрій родині – золоте яблучко у черевичку.
Італійський Дід Мороз, Баббо Натале, дуже любить молочко та димарі. В новорічну ніч для нього обов’язково залишають горнятко улюбленого напою. Разом з Баббо Натале ходить чарівна фея Бефана та водить за собою віслюка з мішком подарунків. Золотим ключиком вона відмикає будинки та кладе очікувані новорічні сюрпризи у дитячі черевики.
Юль Томтен, або Йолотомтен – швецький Дід Мороз, якого називають різдвяним гномом. Він живе в чарівному лісі разом з своїм помічником – сніговиком Дасті. У цьому таємничому лісі по стежках ходять маленькі Ельфи. Обережно, не наступіть.
На великій горі Корвантунтурі, що перекладається як гора-вухо, стоїть хатинка фінського Діда Мороза – Йоулупукки. Він живе разом з дружиною Муорі та маленькими гномами. Усі подарунки Йоулупукки привозить діткам на козлові, носить червону куртку з козлячої шкури та ковпак.
В різних країнах діти нетерпляче чекають подарунки від різних Дідусів Морозів, але свято Нового року для малюків та дорослих усього світу неодмінно є чарівним та казковим.
Символ 2018 року – Жовтий Собака
Жовтий колір означає тепло, сонце, золото, божественне. Також це колір свободи, впевненості в собі, оптимізму, радості й оригінальності. У східній філософії жовтий колір – символ сталості й мудрості.
Собака – сильний покровитель року, який може дати необхідну підтримку і можливості для вирішення багатьох складних питань. Жовтий колір додасть Собаці мудрості, а стихія Землі забезпечить Собаку матеріальною стійкістю.
Є надія, що 2018 рік стане мирним і спокійним. Це гарний час для починань, які стануть фундаментом усього подальшого життя.
2.3 Маски до новорічного карнавалу
Новорічні маски здатні впливати на наш настрій. З ними стає веселіше. Майстер-клас з виготовлення новорічних масок було проведено в рамках свята для творчо обдарованих вихованців з науково-технічної творчості «Різдво у Технограді». Пропоную виготовити маску Півника, який був символом 2017 року (Додаток 6).
Історія маски. Маска виникла дуже давно. Ще первісні люди її одягали, виконуючи священні танці.
З давніх-давен маски використовуються у театрі. Актори Стародавньої Греції грали у масках, які відтворювали найрізноманітніші почуття: радість, горе, гнів. Відтоді символом театру так і залишилися дві маски: весела – комедії, сумна – трагедії. У давньоєгипетській піраміді вчені знайшли золоту маску фараона Тутанхамона, який жив понад 3 тисячоліття тому. Тутанхамон похований у розкішній золотій масці, вона давала магічний захист. Вага маски – близько 100 кг.
Маски одягають не лише на новорічний маскарад, а й на різдвяні свята. В Україні були поширені вертепні вистави, що з’явилися ще у першій половині XVII століття та поширилися всією країною. Це були театралізовані лялькові вистави, які показували на ярмарках, міських площах, по хатах селян і міщан.
Але в Україні також був відомий так званий живий вертеп, у якому ролі дійових осіб виконували не ляльки, а люди. Саме його під час різдвяних свят можна зустріти і сьогодні на вулицях українських міст. Завдання вертепу – повідомити добрим людям про народження маленького дитятка Ісуса.
2.4 Дзиґа-орігамі
Ще однією динамічною іграшкою-орігамі є дзиґа. Діти із задоволенням її виготовлять (Додаток 8) та змагаються на найбільшу тривалість її обертання.
Пращуром дзиґи була просвердлена пластинка з кістки або рогу [3]. Такі «іграшки» в наш час нерідко зустрічають археологи при розкопках стародавніх стоянок первісних людей.
А ось у австралійців, наприклад, дзиґа була довгим плоским шматком дерева, що іноді мав форму риби. Щоб наділити подібну дзиґу великими магічними властивостями, її розмальовували малюнками і письменами-заклинаннями. До одного кінця «чарівної» деревинки прив’язували мотузок, що приводить дзиґу в рух. Обертаючись, він видавав гучний звук.
Чому вона крутиться? Чому дзижчить? Цього австралійські аборигени не знали. Вони простодушно вірили, що дзижчання – це ні що інше, як голос мерця. А коли в Австралії жінки і діти не підкорювалися людям похилого віку, їх лякали мерцями. Це робилося так: люди похилого віку, зображаючи небіжчиків, вимазували все тіло білою крейдою, обвішували голову віниками і несподівано вискакували із-за кущів, із-за каменю чи іншого укриття перед тим, кого вони мали намір злякати. Для більшого ефекту залякування вони приводили в рух майстерно замасковані дзиґи. Почувши таємничі звуки, жінки і діти приймали їх за голоси померлих.
Втім, не тільки аборигени Австралії викликали душі загиблих за допомогою дзиґ. Подібні обряди існували і у багатьох інших диких племен. Взагалі ж первісна дзиґа багато тисячоліть служила не тільки засобом залякування, але і засобом ворожіння у стародавніх народів. Прагнучи підняти завісу майбутнього, людина вірила, що отримає прогнози від своїх померлих пращурів за допомогою дзиґи.
ВИСНОВКИ
Підкреслюючи значення мистецтва для різнобічного розвитку дитини, відомий психолог Б.М. Теплов писав: «Мистецтво дуже широко і глибоко захоплює різні сторони психіки людини, не тільки уяву і почуття, що є й так зрозумілим, але і думки, і волю. Звідси його величезне значення у розвитку свідомості та самосвідомості, у вихованні морального почуття й формуванні світогляду». Виготовлення орігамі для дітей і дорослих – є дуже цікавою, захоплюючою та пізнавальною діяльністю.
Готуючись до проведення занять, майстер-класів керівники гуртків багато часу витрачають на пошук в мережі Інтернет цікавих виробів-орігамі. Досить часто складно знайти схему моделі, яка сподобалась, оскільки наявні лише відео-уроки, які не завжди є зручними для використання. Тому дана методична розробка стане у нагоді для керівників гуртків орігамі: в ній не тільки подані технологічні карти виготовлення цікавих виробів, але й до кожного майстер-класу підібрана пізнавальна інформація.
Процес орігамі трудомісткий і подекуди складний. Але саме тому він здатний відвернути від повсякденних турбот і зневіри та перенести в країну Творчості, в якій не існує жодних обмежень.
Додаток 1.
Технологічна карта виготовлення потрійного серця-орігамі
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 2.
Технологічна карта виготовлення валентинки з орнаментом
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 3
Технологічна карта виготовлення журавлика
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 4
Технологічна карта виготовлення найпростішої валентинки
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 5.
Технологічна карта виготовлення новорічних орігамі
Виготовлення ялинки |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Виготовлення Діда Мороза |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Виготовлення символу року -2018 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 6.
Технологічна карта виготовлення маски Півника
Для виготовлення маски Півника необхідно приготувати 3 квадрата формату А4 білого кольору, 1 квадрат 8,5х8,5 см жовтого кольору, 2 квадрата розміром 6,5х6,5 см та один квадрат 15х15 см червоного кольору. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 7.
Технологічна карта виготовлення дзиґи
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 8.
Виготовлення валентинки з орнаментом (Казка про Любов)
Виготовлення потрійного серця-орігамі (Педагогічна притча)
Майстер-класи з виготовлення новорічних орігамі
Майстер-класи з орігамі в канікулярний період
Список використаних джерел
1