Методичні рекомендації «Використання нетрадиційних методів комунікативного спілкування у навчанні англійської мови»

Про матеріал
Пріоритетне використання комунікативного методу найбільш логічне та обґрунтоване. Основним принципом комунікативно зорієнтованого навчання є мовленнєва діяльність. Представлені методичні рекомендації для розв’язування реальних та уявних завдань спільної діяльності за допомогою англійської мови.
Перегляд файлу

                        

 

 

 

 

 

 

Методичні рекомендації

«Використання нетрадиційних методів комунікативного спілкування у навчанні англійської мови»

 

 

 

             


          Використання нетрадиційних методів комунікативного

спілкування у навчанні англійської мови.

Методика викладання англійської мови потребує поповнення робочого арсеналу викладачів тими прийомами, формами і методами, які забезпечують найкращий результат у здійсненні інтерактивної комунікації та формуванні комунікативної активності у здобувачів освіти.

На сьогодні в методиці викладання іноземних мов (зокрема англійської) перевага надається структурно-зорїєнтованим методам, які спрямовані на формування певних конкретних навичок вимови, відбір лексичного матеріалу, граматичного оформлення висловлювання, і комунікативно-зорієнтованим, спрямованим на формування умінь адекватно висловлювати думки іноземною мовою.

Пріоритетне використання комунікативного методу найбільш логічне та обґрунтоване. Основним принципом комунікативно-зорієнтованого навчання є мовленнєва діяльність. Учасники спілкування повинні навчитися розв’язувати реальні та уявні завдання спільної діяльності за допомогою англійської мови.

Навчання при цьому здійснюється через завдання (activities), які реалізуються за допомогою методичних прийомів (techniques) і вправ (exercises).

Прикладом нетрадиційних методів спілкування студентів можуть бути такі завдання:

-         комунікативні ігри (communication games);

-         комунікативні стимуляції (communicative stimulations in role-plays and problem-solving);

-         вільне спілкування (socialization).

Найбільш поширена форма виконання комунікативно-зорієнтованих завдань складається з 3-х етапів:

-         підготовчий (pre-activity);

-         виконавчий (while-activity);

-         підсумковий (post-activity).

Під час використання такої форми навчання перш за все слід створити позитивні, сприятливі умови для активної і вільної участі кожної особистості у спільній діяльності. Такими умовами є:

-         забезпечення студентам можливості вільного висловлювання своїх думок і вираження почуттів;

-         створення обставин, за яких кожен учасник групового спілкування залишається у фокусі уваги інших;

-         включення студентів у ситуації;

-         коли заохочуються навіть суперечливі, сумнівні твердження, якщо вони свідчать про активну позицію тих, хто навчається;

-         обставини, за яких студенти почуваються у безпеці від критики, переслідування за помилки;

-         мовний матеріал відповідає мовленнєво-мисленнєвим можливостям того, хто говорить;

-         відносини будуються на толерантності,розуміння іншого.

Не менш важливою при реалізації нетрадиційних методів є інформативна компетенція  тих, хто навчається спілкуванню англійською мовою. Вона включає в себе такі елементи:

-           орієнтації в певній галузі знань;

-           сформовані знання;

-           загальний кругозір, рівень розвитку;

-           основні світоглядні установки.

Комунікативно- зорієнтоване навчання англійської мови може здійснюватись шляхом використання завдань на зразок «інформаційної нерівності» (за Я.В. Ушаковою):

-           усі учасники навчально-рольової гри мають майже однакові картинки, деякі зображення відрізняються, відмінності необхідно виявити за допомогою питань, не маючи можливості бачити картку партнера;

-           студенти мають аналогічні тексти або фрагменти одного і того ж тексту, які запропонований комусь із них, але в інших можуть бути відсутні деякі відомості, і недостачу інформації потрібно поповнити;

-           один студент має інформацію, якої немає у іншого, і її необхідно отримати у ході обговорення;

-           студенти мають різні точки зору, а потрібно виробити єдину думку, дійти спільного знаменника;

-           учасники розмови мають різні докази, які потрібно зіставити і узагальнити.

Рольове спілкування вимагає наявності сформованих соціальних умінь. Тому в рольові ігри на заняттях англійської мови слід включати елементи соціального  тренінгу (вправляння у спілкуванні). Наприклад, такі види вправ:  

-         line-up (студенти намагаються якнайшвидше вишикуватись в шеренгу відповідно до запропонованої ознаки);

-         strip-up (кожен учасник отримує свою фразу і намагається швидше відшукати місце у пропонованому «оповіданні»);

-         smile (студенти підходять один до одного і із «обов‘язковою» посмішкою обмінюються репліками);

-         merry-go-round (учасники утворюють зовнішнє і внутрішнє коло і, рухаючись за годинниковою стрілкою, обмінюються репліками за пропонованою тематикою);

-         contact (учасники підходять один до одного і вчаться вдало розпочати бесіду);

-         kind words (кожен висловлює задоволення від спілкування, робить іншому компліменти, говорить будь-які приємні слова на адресу співбесідника).

Традиційні методи, що передбачені базовою програмою, орієнтовані на заучування, «зазубрювання» певного матеріалу за темами за програмою.

Ці методи не завжди дають бажані результати, оскільки не спонукають тих, хто навчається, до активного «говоріння». Інтерес викликають методи, що стимулюють активну мисленнєву діяльність і спонукають тих, хто навчається, до висловлювання думок англійською мовою. Одним із таких прийомів у методах комунікативного спілкування є комунікативне завдання.

При створенні і формуванні таких комунікативних завдань необхідна велика винахідливість. Слід будувати їх на цікавому матеріалі реальної дійсності, мобілізуючи також фантазію тих, хто навчається.

Переважна кількість комунікативних завдань ґрунтується на драматизації. Драматизація є точною моделлю справжнього спілкування. У комунікативних завданнях можна використовувати ті ж самі, постійні персонажі: репортер, автор, лідер, песиміст, оптиміст, скептик, популярні казкові персонажі, улюблені герої літературних творів.

Прикладами нетрадиційних методів можуть бути «скетч», «рольова гра», «круглий стіл», «дискусія».

Скетч – це коротка сценка, що розігрується згідно із запропонованою проблемною ситуацією, де вказуються дійові особи, їхній соціальний статус, рольова поведінка.

Рольова гра дає змогу моделювати ситуації реального спілкування і відрізняється, перш за все, свободою і спонтанністю поведінки (мовленнєвої і не мовленнєвої) персонажів.

Круглий стіл являє собою обмін думками з будь-якого питання, проблеми, що цікавить учасників спілкування. Участь у «круглому столі» вимагає від студентів високого рівня володіння мовою і наявності певних знань з проблеми чи певної галузі знань. Тому як прийом контролю «круглий стіл» можна проводити не на початковому етапі навчання, а по закінченні роботи над темою або декількома сюжетними темами.

Дискусія являє собою одну із форм організації суперечки, так званого словесного змагання. Це обмін думками щодо будь-якого предмета з метою досягнення єдності у поглядах на цей предмет. Обов‘язковою умовою дискусії є наявність будь-якого суперечливого питання.

Нетрадиційні методи комунікативного спілкування на заняттях з англійської мови, їх реалізація повністю залежатиме від бажання, компетенції й ерудиції викладача. Нетрадиційні методи стимулюють тих, хто навчається, до виявлення мовленнєвої активності, і саме в цьому полягає їх привабливість і пріоритетне значення.

 

 

docx
Додано
8 листопада 2023
Переглядів
203
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку