У даному матеріалі детально описано, які завдання повинні реалізовуватися на уроках математики в 2 класі. Детально описано, на яких змістовних лініях будується курс математики, відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти. Даний матеріал може бути підручним матеріалом для учителів при плануванні та проведенні уроків.
Які ж завдання на сучасному етапі повинна виконувати математика, навчаючи дітей?
Відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти курс математики будується за такими змістовними лініями:
Програма побудована концентрично. Зміст розділів у кожному класі розширюється і доповнюється.
Отож, спочатку узагальнюється і систематизується навчальний матеріал вивчений раніше, з подальшим його розвитком у наступних класах.
Змістовна лінія «Числа, дії з числами» формує в учнів усвідомлені і міцні обчислювальні навички. Зокрема, у 2 класі:
вивчаються таблиці додавання і віднімання у межах 20 з переходом через розряд,
а на їх основі – додавання і віднімання 2-цифрових чисел у межах 100 з переходом через розряд;
опановують дії множення і ділення;
ознайомлюються з табличним множенням;
вивчають таблицю множення до 5 і відповідні їм випадки ділення;
таблицю множення і ділення до 5 учні засвоюють на рівні застосування в обчисленнях;
обчислюють вирази множення і ділення з числами від 6 до 9 з опорою на таблицю множення.
Змістовна лінія «Величини» Саме вона є важливою ланкою, що пов'язує математику з іншими науками.
Вивчення довжини, маси, місткості, часу, вартості, площі та способи вимірювання цих величин перебуває у взаємозв'язку з формуванням поняття числа. Тому одиниці вимірювання величин вводять поступово по концентрах – десяток, сотня, тисяча, мільйон.
Зокрема, учні 2 класу мають знати такі одиниці вимірювання
довжини: сантиметр, дециметр, метр та співвідношення між ними;
маси: кілограм, центнер;
місткості: літр;
грошові одиниці і співвідношення між ними;
одиниці вимірювання часу: рік, місяць, тиждень, доба, година, хвилина, визначення часу за годинником.
Змістовна лінія «Математичні вирази, рівняння, нерівності»
Вводять елементи алгебри: числові вирази, вирази зі змінною.
Рівності – числові, рівняння, формули.
Нерівності – числові та зі змінною.
Змістовна лінія «Сюжетні задачі» дає змогу формувати в учнів здатність розпізнавати практичні проблеми, які можна розв'язати, застосовуючи математичні методи.
Отже, ця змістовна лінія:
Метою цієї змістовної лінії є формування в учнів загального вміння працювати із задачею, вміння розв'язувати задачі певних типів.
В 1 і 2 класі формують поняття про задачу (просту або складену). Основним завданням є набуття учнями загального вміння розв'язувати сюжетні задачі (у 2 класі вже на 2-3 дії). Починаючи з 3 класу розглядаються типові задачі.
Процес розв'язування задачі формується як перехід від текстової моделі до схематичної (короткий запис, схема, рисунок), а далі до математичної (вираз, рівняння).
Під час роботи над задачею доцільною є перевірка правильності її розв'язку. Така перевірка може бути прямою (встановлення відповідності між числами) та непрямою (складання і розв'язування оберненої задачі або розв'язування задачі іншим способом).
Змістовна лінія «Просторові відношення, геометричні фігури»
Головне завдання цієї лінії полягає у розвитку в учнів просторових уявлень, уміння спостерігати, порівнювати, абстрагувати;
Формування в учнів практичних умінь будувати, креслити, моделювати й конструювати геометричні фігури від руки та за допомогою креслярських інструментів
Отже, в учнів формують:
Змістовна лінія «Робота з даними»
Основне її завдання:
Уся змістова лінія прослідковується в усіх попередніх для уточнення, порівняння, ілюстрації, зчитування інформації ( схеми, таблиці, діаграми, графи).
Послідовність розділів курсу і кількість годин для їх вивчення не вказується. Це дає змогу авторам створювати варіативні підручники. Ми працюємо за підручником, автори якого – Ф. М. Рівкінд та Л. В. Оляницька.
Структура підручника:
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за 1 клас
Табличне додавання і віднімання чисел у межах 20 з переходом через розряд
Усне додавання і віднімання чисел у межах 100 з переходом через розряд
Множення і ділення. Табличне множення і ділення.
Повторення вивченого у 2 класі.
Обсяг навчального матеріалу у підручнику є необхідним і достатнім для формування в учнів предметної математичної і ключових компетентностей , а також готовності до вивчення математики на наступному ступені освіти.
Усі уроки , вміщені в підручнику , мають єдину структуру.
Зміст підручника створює умови для застосування диференційованого підходу в навчанні школярів.
Працюючи з даним підручником можна використовувати робочі зошити з друкованою основою, зошити для контролю та перевірки знань, дидактичні матеріали (цікаві завдання, відривні картки- бліц та експрес контроль).
Для вчителя – поурочне планування: «Мій конспект» , «Уроки математики». Ну, і, звичайно, комплекти демонстраційних таблиць до даного підручника.