Новий Державний стандарт визначає зміст початкової загальної освіти, який ґрунтується на загальнолюдських цінностях та принципах науковості, системності, інтегрованості, єдності навчання і виховання на засадах гуманізму, демократії, громадянської свідомості, взаємоповаги в інтересах людини, родини, суспільства. Першочерговим механізмом модернізації шкільної освіти є модернізація уроку як основної форми організації навчально-виховного процесу.
Гарбуз Людмила Миколаївна
Білозерська загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів № 18 м. Добропілля,
учитель початкових класів
КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ДО МОДЕЛЮВАННЯ УРОКУ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ (слайд1)
Сучасний урок - це твір мистецтва, де педагог
уміло використовує всі можливості для розвитку
особистості учня.
Реалізація нового Державного стандарту початкової загальної освіти, нові вимоги до формування ключових та предметних компетентностей школярів, проблеми виховання, швидкий розвиток прогресивних технологій навчання, нові досягнення педагогів вимагають від учителів високої професійної майстерності.
Сучасна освіта в Україні відчуває значні зміни. Це стосується не тільки питань змісту навчальних матеріалів, а й технологій та форм передачі. Однією з важливих тенденцій сьогодні спостерігається широкомасштабний перегляд підходів до надання початкової освіти.
Початковій ланці належить особливе місце у структурі загальної середньої освіти. І саме початкова школа знаходиться на передових засадах реформування освіти. Перед нею поставлене завдання створити умови для здійснення особистісно орієнтованого навчання, реалізації діяльнісного й компетентнісного підходів, максимального розвитку самодостатньої особистості.
Новий Державний стандарт визначає зміст початкової загальної освіти, який ґрунтується на загальнолюдських цінностях та принципах науковості, системності, інтегрованості, єдності навчання і виховання на засадах гуманізму, демократії, громадянської свідомості, взаємоповаги в інтересах людини, родини, суспільства.
Першочерговим механізмом модернізації шкільної освіти є модернізація уроку як основної форми організації навчально-виховного процесу.
Сучасний урок – це урок демократичний. Він проводиться не для учнів, а разом з ними. Його характеризує не навчання словом, а навчання справою. Тому я вважаю, що урок повинен бути сучасним у найширшому розумінні цього слова. Що значить сучасний? ( слайд 2)
На мою думку, він зовсім новий і не втрачає зв'язку з минулим, одним словом, - актуальний урок. Актуальний означає важливий, істотний для теперішнього часу. А ще - діючий, що має безпосереднє відношення до інтересів дитини, її батьків, суспільства, держави. Крім цього, якщо урок сучасний, то він обов'язково закладає підстави для майбутнього, готує дитину до життя в суспільстві, що постійно змінюється. Будь-який урок: розвивальний, індивідуально-орієнтований і традиційний у тому числі - має великий потенціал для вирішення нових завдань, що постають перед освітою.
З уроку починається навчально-виховний процес, уроком він і закінчується. Усе інше в школі відіграє хоча й важливу, але допоміжну роль, доповнюючи й розвиваючи все те, що закладається на уроках. Кожний новий урок – це сходинка в знаннях і розвитку учня, новий внесок у формування його розумової й моральної культури, у розвиток ключових і предметних компетентностей. Урок, як основна форма навчання, постійно зазнає змін. Вимоги до його організації й проведення висуваються відповідно до запитів сучасного суспільства.
Сучасний урок, зорієнтований на реалізацію компетентнісного підходу в навчанні, має вирішувати ряд завдань. Це зокрема: (слайд 3)
Для вирішення даного завдання в повному обсязі педагог на уроці повинен дотримуватись ряд вимог.
Вимоги до структури уроку: (слайд 4)
Вимоги до підготовки та організації уроку: (слайд 5)
Вимоги до змісту уроку і процесу навчання: (слайд 6)
Вимоги до техніки проведення уроку: (слайд 7)
Підготувати і провести такий урок нелегко. Потрібно відповідально ставитися до своїх обов’язків, але найбільше – вийти на сучасний рівень педагогічного мислення. Провести завтрашній урок краще за сьогоднішній розпочинається з його підготовки. Учитель має володіти добре розвиненими навичками моделювання, проектування, конструювання уроку.
Для розв'язання задач компетентнісного підходу до моделювання уроку в початковій школі вчитель має пам’ятати:
Ці корисні поради —вершина педагогічної мудрості, педагогічної майстерності, спільного педагогічного досвіду. Згадати їх не буде зайвим, їх треба пам'ятати, слідувати їм, керуватися ними, щоб полегшити учителю досягнення провідної найважливішої мети — формування компетентної особистості.
Підсумовуючи вищесказане, можна зробити висновок, що урок — це центр, навколо якого обертаються і до якого повертаються всі думки і дії вчителя. При підготовці до занять учитель має пам'ятати, що на кожному уроці потрібні інтерес і захопленість самого вчителя, готовність самому дивувати і дивуватися. Моделювання уроку у початковій школі на засадах компетентнісного підходу вимагає від сучасного педагога уміння організувати навчально-пізнавальну діяльність учнів шляхом поєднання «освіти для всіх» з «освітою для кожного».
( слайд8) Література
1. Анісімова Г.О. Сучасний урок у початковій школі: традиції та інновації (навчально-методичний посібник) / Г.О. Анісімова, О.В. Нікулочкіна. – Тернопіль : Мандрівець, 2013. – 104 с.
2.Байбара Т. М. Компетентнісний підхід в початковій освіті: теоретичні засади / Т. М. Байбара // Початкова школа. — 2010. - №8.-c.21-23.
3.Бібік Н. М. Компетентність і компетенції у результатах початкової освіти / Н. М. Бібік // Науковий часопис НПУ ім. Михайла Драгоманова. — серія 17 (вип. 17). - 2010.-127с.
4. Пометун О. І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : наук.-метод, посіб. / О. І. Пометун. - К. : АСХ, 2004.-192с.
5.Чернецька Т.І. Сучасний урок: теорія і практика моделювання : (навч. посібник). – К. : ТОВ «Праймдрук», 2011. – 352 с.