Методичні рекомендації з теми "Компетентнісний підхід до моделювання уроку в початковій школі"

Про матеріал

Новий Державний стандарт визначає зміст початкової загальної освіти, який ґрунтується на загальнолюдських цінностях та принципах науковості, системності, інтегрованості, єдності навчання і виховання на засадах гуманізму, демократії, громадянської свідомості, взаємоповаги в інтересах людини, родини, суспільства. Першочерговим механізмом модернізації шкільної освіти є модернізація уроку як основної форми організації навчально-виховного процесу.

Перегляд файлу

        Гарбуз Людмила Миколаївна

Білозерська загальноосвітня школа  

                                                               І-ІІІ ступенів № 18 м. Добропілля,

              учитель початкових класів

КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ДО МОДЕЛЮВАННЯ УРОКУ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ  (слайд1)

 

Сучасний урок - це твір мистецтва, де педагог

уміло використовує всі можливості для розвитку

особистості учня.

 

 Реалізація нового Державного стандарту початкової загальної освіти, нові вимоги до формування ключових та предметних компетентностей школярів, проблеми виховання, швидкий розвиток прогресивних технологій навчання, нові досягнення педагогів вимагають від учителів високої професійної майстерності.

Сучасна освіта в  Україні відчуває значні зміни. Це  стосується не тільки питань змісту навчальних матеріалів, а й технологій та форм передачі. Однією з важливих тенденцій сьогодні спостерігається широкомасштабний перегляд підходів до надання початкової освіти.

Початковій ланці належить особливе місце у структурі загальної середньої освіти. І саме початкова школа знаходиться на передових засадах реформування освіти. Перед нею поставлене завдання створити умови для здійснення особистісно орієнтованого навчання, реалізації діяльнісного й компетентнісного підходів, максимального розвитку самодостатньої особистості.

  Новий Державний стандарт визначає зміст початкової загальної освіти, який ґрунтується на загальнолюдських цінностях та принципах науковості, системності, інтегрованості, єдності навчання і виховання на засадах гуманізму, демократії, громадянської свідомості, взаємоповаги в інтересах людини, родини, суспільства.

 Першочерговим механізмом модернізації шкільної освіти є модернізація уроку як основної форми організації навчально-виховного процесу.

 Сучасний урок – це урок демократичний. Він проводиться не для учнів, а разом з ними. Його характеризує не навчання словом, а навчання справою. Тому я вважаю, що урок повинен бути сучасним у найширшому розумінні цього слова. Що значить сучасний?     ( слайд 2)

  На мою думку, він  зовсім новий і не втрачає зв'язку з минулим, одним словом, - актуальний урок. Актуальний означає важливий, істотний для теперішнього часу. А ще - діючий, що має безпосереднє відношення до інтересів дитини, її батьків, суспільства, держави. Крім цього, якщо урок сучасний, то він обов'язково закладає підстави для майбутнього, готує дитину до життя в суспільстві, що постійно змінюється. Будь-який урок: розвивальний, індивідуально-орієнтований і традиційний у тому числі - має великий потенціал для вирішення нових завдань, що постають перед освітою.

 З уроку починається навчально-виховний процес, уроком він і закінчується. Усе інше в школі відіграє хоча й важливу, але допоміжну роль, доповнюючи й розвиваючи все те, що закладається на уроках. Кожний новий урок – це сходинка в знаннях  і розвитку учня, новий внесок у формування його розумової й моральної культури, у розвиток ключових і предметних компетентностей. Урок, як основна форма навчання, постійно зазнає змін. Вимоги до його організації й проведення висуваються відповідно до запитів сучасного суспільства.

 Сучасний урок, зорієнтований на реалізацію компетентнісного підходу в навчанні, має вирішувати ряд завдань.  Це зокрема:   (слайд 3)

  • підвищення рівня мотивації учнів;
  • використання   досвіду набутого учнями;
  • ефективне та творче застосування набутих знань на практиці;
  • формування в учнів навичок отримувати, осмислювати та використовувати інформацію з різних джерел;
  • підвищення рівня самоосвітньої та творчої активності учнів;
  • створення умов для інтенсифікації навчально-виховного процесу;
  • наявність контролю, самоконтролю та взаємоконтролю  за процесом навчання;
  • формування моральних цінностей особистості;
  • розвиток соціальних та комунікативних здібностей учнів;
  • створення ситуації успіху.

Для вирішення даного завдання в повному обсязі педагог на уроці повинен дотримуватись ряд вимог.

Вимоги до структури уроку:        (слайд 4)

  • чітко визначити  цілі та завдання уроку;
  • визначити  тип  уроку, зв'язок з попереднім уроком;
  • вибрати  оптимальні методи, технології навчання;
  • оптимальність домашнього завдання (форма, обсяг, диференціація)

Вимоги до підготовки та організації уроку:          (слайд 5)

  • підготувати  демонстраційний і роздавальний матеріал;
  • використовувати контроль і самоконтроль учнів у процесі              ви­конання навчальних завдань.

Вимоги до змісту уроку і процесу навчання: (слайд 6)

  • урок повинен сприяти мотиву позитивного ставлення учнів до навчання, розвитку пізнавальних інтересів;
  • урок повинен формувати якості особистості школярів (дисциплінованість, акуратність, ініціативність  тощо);

Вимоги до техніки проведення уроку:            (слайд 7)

  • певний ритм і темп уроку оптимальний для учнів класу;
  • сприятливий  психологічний клімат на уроці (готовність учителя прийти на допомогу учневі, взаємна добро­зичливість);
  • взаємне співробітництво вчителя й учнів, педагогічний такт;
  • використання різних видів діяльності учнів,  підтримування інтересу учнів до уроку, використовуючи різні види діяльності.

 

 Підготувати і провести такий урок нелегко. Потрібно відповідально ставитися до своїх обов’язків, але найбільше – вийти на сучасний рівень педагогічного мислення. Провести завтрашній урок краще за сьогоднішній розпочинається з його підготовки. Учитель має володіти добре розвиненими навичками моделювання, проектування, конструювання  уроку.

 Для розв'язання задач компетентнісного підходу до моделювання уроку в початковій школі вчитель має памятати:

  1. Головним є не предмет, якому ми навчамо, а особистість, яку ми  формуємо. Не предмет формує особистість, а вчитель своєю діяльністю.
  2. На виховання активності та розвиток  творчості не шкодуйте ні часу, ні зусиль. Сьогоднішній активний, творчий  учень — завтрашній активний, творчий член суспільства.
  3. Допомагайте учням оволодіти найбільш продуктивними методами навчально-пізнавальної діяльності, навчайте їх вчитися.
  4. Слід якомога частіше використовувати питання “чому?”, щоб навчити мислити.
  5. Пам'ятайте, що насправді знає не той, хто переказує, а той, хто застосовує на практиці.
  6. Привчайте учнів думати та діяти самостійно. Поступово відходьте від механічних переказів, дослівного відтворення.
  7. Творче мислення розвивайте всебічним аналізом проблем, пізнавальні задачі розв'язуйте кількома способами, частіше практикуйте творчі завдання.
  8. У процесі навчання обов'язково враховуйте індивідуальні особливості кожного учня, об'єднуйте в диференційовані підгрупи учнів з однаковим рівнем.
  9. Вивчайте і враховуйте життєвий досвід учнів, їх інтереси, особливості розвитку.
  10. Будьте обізнаними з останніми науковими досягненнями зі свого предмета.
  11. Навчайте так, щоб учень розумів, що навчання є для нього життєвою необхідністю.
  12. Пояснюйте школярам, що кожна людина знайде своє місце в житті, якщо навчиться  всьому, що необхідно для реалізації її життєвих планів.
  13. Створюйте  ситуації успіху на уроці, стимулюйте всіх учасників навчально-виховного процесу до діяльності.

 Ці корисні поради —вершина педагогічної мудрості, педагогічної майстерності, спільного педагогічного досвіду. Згадати їх не буде зайвим, їх треба пам'ятати, слідувати їм, керуватися ними, щоб полегшити учителю досягнення провідної найважливішої мети — формування компетентної особистості.

 Підсумовуючи вищесказане, можна зробити висновок, що урок — це центр, навколо якого обертаються і до якого повертаються всі думки і дії вчителя. При підготовці до занять учитель має пам'ятати, що на кожному уроці потрібні інтерес і захопленість самого вчителя, готовність самому дивувати і ди­вуватися. Моделювання уроку у початковій школі на засадах компетентнісного підходу вимагає від сучасного педагога уміння організувати навчально-пізнавальну діяльність учнів шляхом поєднання «освіти для всіх» з «освітою для кожного».

( слайд8) Література

1. Анісімова Г.О. Сучасний урок у початковій школі: традиції та інновації (навчально-методичний посібник) / Г.О. Анісімова, О.В. Нікулочкіна. – Тернопіль : Мандрівець, 2013. – 104 с.

2.Байбара Т. М. Компетентнісний підхід в початковій освіті: теоретичні засади / Т. М. Байбара // Початкова школа. — 2010. - №8.-c.21-23.

3.Бібік Н. М. Компетентність і компетенції у результатах початкової освіти / Н. М. Бібік // Науковий часопис НПУ ім. Михайла Драгоманова. — серія 17 (вип. 17). - 2010.-127с.

4. Пометун О. І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : наук.-метод, посіб. / О. І. Пометун. - К. : АСХ, 2004.-192с.

5.Чернецька Т.І. Сучасний урок: теорія і практика моделювання : (навч. посібник). – К. : ТОВ «Праймдрук», 2011. – 352 с.

 

 

 

docx
Додано
13 лютого 2018
Переглядів
3016
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку