"Майстер – клас "Роль нестандартних уроків в період навчання грамоти"

Про матеріал

Швидкий розвиток науки, зростання обсягів нової інформації потребують від школи підготовки активних, самостійних людей з розвиненими творчими здібностями. Важливу роль у цьому відіграє реалізація принципу креативності, що передбачає орієнтацію на творення мислячої, духовно багатої, творчої особистості, здатної успішно вирішувати актуальні проблеми сьогодення. Тому наша школа зараз переживає складний етап реформування. Оновлення змісту мовної освіти потребує розробки нових інноваційних методик, спрямованих на формування творчої мовної особистості, адаптованої до конкретних соціальних умов.

Велике значення у вирішенні цієї проблеми полягає у вихованні у дітей інтересу до навчання і насамперед це виховання відбувається у 1 класі.

Одним із можливих варіантів розв'язання проблеми може стати застосування нестандартних форм проведення уроків навчання грамоти.

Проблемами нестандартного уроку завжди займалися багато дидактів та методистів. Тому існує кілька поглядів на нестандартний урок.
Перегляд файлу

 

Майстер –

клас

Роль нестандартних уроків

в період    навчання грамоти

 

                   Підготувала:

                                                                 Вчитель вищої категорії

                                                                 Тохтамиш Т. М.

                                                                  Слайд 1.

1224516589_vyshivanki_s02-convertedп 

 

 

Вступне слово

 Швидкий розвиток науки, зростання обсягів нової інформації потребують від школи підготовки активних, самостійних людей з розвиненими творчими здібностями. Важливу роль у цьому відіграє реалізація принципу креативності, що передбачає орієнтацію на творення мислячої, духовно багатої, творчої особистості, здатної успішно вирішувати актуальні проблеми сьогодення. Тому наша школа зараз переживає складний етап реформування. Оновлення змісту мовної освіти потребує розробки нових інноваційних методик, спрямованих на формування творчої мовної особистості, адаптованої до конкретних соціальних умов.

Велике значення у вирішенні цієї проблеми полягає у вихованні у дітей інтересу до навчання і насамперед це виховання відбувається у 1 класі.

Одним із можливих варіантів розв’язання проблеми може стати застосування нестандартних форм проведення уроків навчання грамоти.

Проблемами нестандартного уроку завжди займалися багато дидактів та методистів. Тому існує кілька поглядів на нестандартний урок.        Слайд 2.

 

На думку О. Антипової, В. Паламарчук, Д. Рум’янцевої та ін., суть нестандартного уроку полягає в такому структуруванні змісту і форм, яке б викликало насамперед інтерес учнів і сприяло їхньому оптимальному розвитку й вихованню.

 

 

 

 

 

 Нестандартні уроки в початкових класах руйнують застилі штампи в організації навчально-виховного процесу школярів, спрямовуючи їх в русло активізації пізнавальної самостійності й творчої активності.

     Користуючись свободою творчості й самостійної діяльності, учні не повинні забувати, що вони на уроці та дотримуватися певної дисципліни.

     Найпоширеніші різновиди нестандартних уроків в початкових класах можна уявити у вигляді схеми.                                                                             Слайд 3.

             Типи нестандартних уроків

         

 

Різні види уроків я використовувала на певному етапі вивчення теми, бо кожен з них має різні завдання для використання.                                            Слайд 4.

Використання різних типів нестандартних уроків на певному етапі вивчення теми

Тип уроку

Завдання уроку

Час використання при вивченні теми

уроки-змагання (урок - брейнг-ринг, урок-вікторина, урок-КВД - конкурс винахідливих та допитливих, урок-КВК - конкурс веселих та кмітливих, урок-конкурс, урок - мозкова атака, урок-турнір, урок-гра)

сприяння засвоєнню знань, розвиток активності, спостережливості, дотепності
 

початок вивчення теми, підсумковий урок з теми

 

                                                                  Урок-гра                                       Слайд 5.

     Залежно від конкретної педагогічної мети уроку, його змісту, індивідуальних психологічних особливостей дітей та рівня їхнього розвитку, можна проводити сюжетно-рольові ігри з одним учнем, групою або всіма учнями класу. Ці ігри я організовую тоді, коли необхідно на практиці показати, як правильно застосовувати знання. Наприклад: урок навчання грамоти «Зимова казка». Звук  [б], позначення його буквою «бе».

Фото.

 

      У процесі проведення ігор у багатьох учнів підвищується інтерес до навчального предмету. Навіть пасивні на уроках діти хочуть вступити в гру. Ігри повніше реалізують підготовку учнів до практичної діяльності, привчають до колективних форм роботи.

Слайд 6.

уроки-дослідження (урок-знайомство, урок - панорама ідей, урок-пошук, урок "Слідство ведуть знатоки", урок "Що? Де? Коли?")

створення умови для самостійної роботи учнів з опанування навчального матеріалу за рахунок розвитку інтелектуальних умінь, уміння працювати з інформацією, самостійно здобутою з різних джерел, оперативно подавати її коротко та в розгорнутому вигляді, поєднання індивідуальної та групової форм роботи, формування позитивної мотивації до плідної співпраці, сприяння активізації пізнавальних здібностей учнів.

проводиться на початку вивчення теми, на уроці вивчення нового матеріалу, при виконанні практичних робіт

 

                                                    Уроки –дослідження.                               Слайд 7.

         Уроки-дослідження створюють умови для самостійної роботи учнів з опанування навчального матеріалу за рахунок розвитку інтелектуальних умінь. Зокрема такого важливого, як уміння працювати з інформацією, самостійно здобутою з різних джерел, оперативно подавати її коротко та в розгорнутому вигляді. Так при проведенні уроку-дослідження «Пасіка» в 1 класі діти самостійно шукали інформацію про бджіл, цікаво доповідали про знайдене. 

 

Урок – дослідження

«Пасіка»

1 клас    Фото0178

Цінність уроків-досліджень у тому, що під час їх проведення поєднуються індивідуальні та групові форми роботи. Це дозволяє формувати позитивну мотивацію до плідної співпраці, сприяє активізації пізнавальних здібностей учнів.

Слайд 8.

уроки-звіти (урок-аукціон, урок-інтерв’ю, урок-концерт, урок - огляд знань, урок-презентація проекту, урок-ярмарок)

 перевірка знань, умінь і навичок учнів з однієї або кількох тем

як правило, проводиться наприкінці семестру (навчального року)

 

Урок – презентація проекту                    Слайд 9.

          «Народна скарбничка»

Фото0142      Фото0143

Слайд 10.

уроки-сюжетні замальовки (урок-віночок, урок-вечорниці, урок-драматизація, урок-казка, урок-сміхопанорама, урок-ранок, урок-спектакль, урок-фестиваль, урок - усний журнал)

Розвиток творчих,  акторских здібностей, мовлення, поповнення словникового запасу.

підсумковий урок з теми, семестру, до свята.

 

     Уроки-сюжетні замальовки

    Уроки-сюжетні замальовки  побудовані на конкретному театральному сюжеті, де діти виконують певні значні або маленькі ролі. Це такі, як уроки-вечорниці, казок, ранків, свят, спектаклів. Діти люблять такі уроки і чекають з нетерпінням.

 

Слайд 11.

  Наприклад: на уроці навчання грамоти «Робота з дитячою книгою. Казка «Колобок» діти мали можливість поповнити свої знання про українську мову, про народну казку; розвивати свої творчі здібності, зв’язне мовлення, мислення, вміння аналізувати прочитане, давати характеристику героям казки, оцінювати їхні вчинки, інтонаційно відтворювати мову та характер героїв. Урок має великі виховні цінності: інтерес до народної творчості, повага до свого народу.

 

http://teatr-kolobok.ucoz.ru/_si/0/27091252.jpg

        На таких уроках обов’язковим компонентом постає художнє слово, українська пісня, інші елементи народної творчості.

 Уроки-вечорниці «Різдвяні свята»                                   Відео                      

  Нетрадиційні уроки розвивають мислення і мовлення школярів, їхню увагу, пам’ять, спостережливість, кмітливість, ініціативу, самостійність, наполегливість, працьовитість, чуйне, уважне ставлення одне до одного та багато інших позитивних якостей особистості, які так важливо закладати якомога раніше. Однотипність уроків викликає у дітей втому.

     Загалом видів і форм нестандартних уроків існує набагато більше. Але важлива не їх кількість, а те, щоб вони допомагали учням не тільки здобувати конкретні знання з певної теми, але й привчали їх до активної участі у творчій праці, розвивали їх мовленнєвотворчі здібності.

 

   Вони значною мірою допомагають сформувати  і розвинути комунікативні вміння уже на початку  першого  навчального  року: уроки  навчання  грамоти, а потім - уроки читання.  Розвинуті  комунікативні вміння забезпечують учням міцність засвоюваних знань упродовж  усього навчання в школі з одного боку, а з іншого - здатність швидко й правильно орієнтуватися в будь-якій навчальній і життєвій ситуації, брати на себе певну роль, діяти в її межах, готовність до ризику, самобутність, оригінальність. 

  Ефективність таких уроків говорить сама за себе. Після них діти пробують писати свої твори, намагаються знайти і повідомити їншим якійсь цікавий матеріал, якусь новину, а це вимагає звертання до книг, до журналів до інших джерел інформації. Тим самим виховується інтерес до читання, розвивається техніка читання.

 

Поради щодо використання

                                                       нестандартних уроків.                               Слайд 12.

 

 1. Нестандартні уроки слід використовувати як підсумкові при узагальненні й закріпленні знань, умінь и навичок учнів;

 

2. Занадто часті  звернення до подібних форм организації учбового процесу недоцільні, тому що це може привести до зниження стійкого интересу до навчального  предмету та процесу навчання;

 

3. Нетрадиційному уроку повинна передувати  кропітка підготовка і в першу  чергу розробка системи конкретної мети навчання і виховання;

 

4. При виборі форм нетрадиційнних уроків вчителю необхідно враховувати особливості свого характеру і темпераменту, рівень подготовленості та специфічні особливості класу в цілому і окремих учнів;

 

5. При проведенні нестандартних уроків керуватися принципом «з дітьми и для дітей», ставлячи за основну мету виховання учнів в атмосфері добра, творчості, радості.

 

Висновок

 

 Проведення нестандартних уроків значно покращує навчання учнів, зацікавлює їх, виховує дух колективності, прищеплює любов до самого процесу навчання, що так важливо саме в наш час.

 

      Нестандартні уроки навчання грамоти мають сприяти розвитку образного мислення, творчої уяви учнів, розвивати їх художні смаки, формувати елементарні знання. Не менш важливим завданням є розвиток читацької самостійності, культури роботи з книгою, журналом, газетою, уміння користуватися бібліотекою, добирати матеріал для самостійного читання.

docx
Додано
16 лютого 2018
Переглядів
1624
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку