Методичні рекомендації "Застосування різних інструментів оцінювання результатів навчальних досягнень учнів на засадах компетентнісного підходу на уроках фізики"

Про матеріал
Матеріал містить рекомендації щодо застосування різних інструментів оцінювання результатів навчальних досягнень учнів на засадах компетентнісного підходу на уроках фізики.
Перегляд файлу

Застосування різних інструментів оцінювання результатів навчання учнів на засадах компетентнісного підходу на уроках фізики

                                                                                 Оцінка –нагорода за працю,

                                                                              а не покарання за лінощі

                                                                                           В.О.Сухомлинський

 

«В оцінках мало педагогіки, але більше влади. Так сталося, що ми, вчителі, повністю забираємо владу в свої руки, щоб нам було легше керувати дітьми», - писав Ш. Амонашвілі.  Сьогодні змінюється система освіти і школа має навчити дітей критично мислити, знаходити та застосовувати необхідну інформацію. Саме компетентнісне навчання на уроках фізики сприяє формуванню компетентностей учнів, допомагає їм бути конкурентноспроможною особистістю. Необхідною умовою сучасного оцінюваня є облік отриманої інформації від  вчителів, самих школярів та їх однокласників. Сучасна концепція оцінювання передбачає, що тільки 20 % оцінки здійснює вчитель, 50% — сам учень, а 30 % відбувається через взаємооцінювання однолітками.

Для оцінки компетентності учнів на уроках фізики існує багато інструментів. Варто застосовувати декілька інструментів, кожен з яких дає змогу вчителю оцінити об’єкт знань, ставлень,умінь і поведінки.

Уроки фізики дають можливість широко використовувати закриті запитання (тести), які краще застосовувати анонімно, а вже потім аналізувати інформацію в загальному вигляді. Для цього можна використати стандартні запитання:

  • «згоден / частково / не згоден»;
  • «так / ні / не знаю»;
  • доповнення пропозицій;
  • установлення відповідностей;
  • вибір правильних або неправильних відповідей тощо.

  Доцільно використовувати такий інструмент як шкали. Вчитель пропонує  учням певне твердження. Наприклад: «Швидкість випаровування не залежить від площі поверхні рідини», «При переході хвилі з одного середовища в інше, частота хвилі змінюється», «Речовина – один із видів матерії», «Фізики називають матерією тканину для пошиття одягу». Діти повинні висловити своє ставлення, вибравши лише один із варіантів відповідей: «абсолютно не згоден», «не згоден», «не впевнений», «згоден», «цілком згоден».

 Надзвичайно важливий у фізиці інструмент – спостереження, який дає надійну інформацію про знання, ставлення, вміння і  поведінку, хоча і  вимагає більше часу.

 Корисним буде інструмент «рольові ігри». «Гра – писав видатний педагог В.О.Сухомлинський, - це шлях дитини до пізнання світу, в якому вона живе, це іскра, яка запалює вогник  допитливості». Ігрові моменти можна застосовувати майже на кожному уроці фізики. Найпоширеніші: «Кросворд», «Задача без вимог», «Конкурс казкарів», «Аукціон», «Перевертні».

 Потужний інструмент «Дебати», який дає можливість оцінити ставлення учнів до певної проблеми. Наприклад: «Чи є фізика інструментом еволюції людства, чи, навпаки,знищення?», «Ядерна енергетика. Так чи ні», «Чи можна дозволити учням мати мобільні телефони в школі?», «Чи повинні ми вилучити всю пластикову упаковку».

 Слід зазначити, що інструмент «Інтерв’ю» також широко використовується на уроках фізики. Наприклад: «Розкажи, будь ласка, звідки взявся концепт дослідження світла. Думаю, з цим пов’язана якась цікава історія». Користь для оцінювання від інтерв’ю  буде найбільша, якщо проводити їх регулярно та заздалегідь мати підготовлені матеріали.

Не можна недооцінювати роль творчих методів:

  • портфоліо  (до нього можна додати есе, як приклад, «Фізика в моєму житті»; аналіз статті на задану тему);
  • пам’ятка із вивченої теми;
  • плакати за певною темою;
  • тематичний коллаж;
  • вірш, пісня, сценарій гри, які стосуються теми уроку.

Очевидно, що застосування  різних інструментів оцінювання результатів навчання учнів  на засадах компетентнісного підходу потребує більше часу. Але коли вчитель застосовуватиме їх постійно, то в нього вже буде напрацьований матеріал.  Ваші учні будуть безмежно вдячні  вам за проведення цікавих уроків.

 

Джерела

 

http://multycourse.com.ua/ua/page/21/47

 https://nus.org.ua/articles/8-tsikavyh-tehnik-yak-otsinyuvaty-uchniv-i-shho-treba-vrahuvaty/

 

docx
Додано
8 березня
Переглядів
43
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку