Застосування різних інструментів оцінювання результатів навчання учнів на засадах компетентнісного підходу на уроках фізики
Оцінка –нагорода за працю,
а не покарання за лінощі
В.О.Сухомлинський
«В оцінках мало педагогіки, але більше влади. Так сталося, що ми, вчителі, повністю забираємо владу в свої руки, щоб нам було легше керувати дітьми», - писав Ш. Амонашвілі. Сьогодні змінюється система освіти і школа має навчити дітей критично мислити, знаходити та застосовувати необхідну інформацію. Саме компетентнісне навчання на уроках фізики сприяє формуванню компетентностей учнів, допомагає їм бути конкурентноспроможною особистістю. Необхідною умовою сучасного оцінюваня є облік отриманої інформації від вчителів, самих школярів та їх однокласників. Сучасна концепція оцінювання передбачає, що тільки 20 % оцінки здійснює вчитель, 50% — сам учень, а 30 % відбувається через взаємооцінювання однолітками.
Для оцінки компетентності учнів на уроках фізики існує багато інструментів. Варто застосовувати декілька інструментів, кожен з яких дає змогу вчителю оцінити об’єкт знань, ставлень,умінь і поведінки.
Уроки фізики дають можливість широко використовувати закриті запитання (тести), які краще застосовувати анонімно, а вже потім аналізувати інформацію в загальному вигляді. Для цього можна використати стандартні запитання:
Доцільно використовувати такий інструмент як шкали. Вчитель пропонує учням певне твердження. Наприклад: «Швидкість випаровування не залежить від площі поверхні рідини», «При переході хвилі з одного середовища в інше, частота хвилі змінюється», «Речовина – один із видів матерії», «Фізики називають матерією тканину для пошиття одягу». Діти повинні висловити своє ставлення, вибравши лише один із варіантів відповідей: «абсолютно не згоден», «не згоден», «не впевнений», «згоден», «цілком згоден».
Надзвичайно важливий у фізиці інструмент – спостереження, який дає надійну інформацію про знання, ставлення, вміння і поведінку, хоча і вимагає більше часу.
Корисним буде інструмент «рольові ігри». «Гра – писав видатний педагог В.О.Сухомлинський, - це шлях дитини до пізнання світу, в якому вона живе, це іскра, яка запалює вогник допитливості». Ігрові моменти можна застосовувати майже на кожному уроці фізики. Найпоширеніші: «Кросворд», «Задача без вимог», «Конкурс казкарів», «Аукціон», «Перевертні».
Потужний інструмент «Дебати», який дає можливість оцінити ставлення учнів до певної проблеми. Наприклад: «Чи є фізика інструментом еволюції людства, чи, навпаки,знищення?», «Ядерна енергетика. Так чи ні», «Чи можна дозволити учням мати мобільні телефони в школі?», «Чи повинні ми вилучити всю пластикову упаковку».
Слід зазначити, що інструмент «Інтерв’ю» також широко використовується на уроках фізики. Наприклад: «Розкажи, будь ласка, звідки взявся концепт дослідження світла. Думаю, з цим пов’язана якась цікава історія». Користь для оцінювання від інтерв’ю буде найбільша, якщо проводити їх регулярно та заздалегідь мати підготовлені матеріали.
Не можна недооцінювати роль творчих методів:
Очевидно, що застосування різних інструментів оцінювання результатів навчання учнів на засадах компетентнісного підходу потребує більше часу. Але коли вчитель застосовуватиме їх постійно, то в нього вже буде напрацьований матеріал. Ваші учні будуть безмежно вдячні вам за проведення цікавих уроків.
Джерела
http://multycourse.com.ua/ua/page/21/47
https://nus.org.ua/articles/8-tsikavyh-tehnik-yak-otsinyuvaty-uchniv-i-shho-treba-vrahuvaty/