Зміст
1. Що таке змішане навчання?
2. Моделі змішаного навчання.
3. Змішане навчання на уроках інформатики.
3.1 Змішане навчання на уроках інформатики у 5, 6 класі.
3.2 Вивчення мови програмування Pyphon у 7 класі.
4. Використання он-лайн тестуваня – невідємний елемент змішаного навчання.
5. Он-лайн дошка – принципово новий інструмент для навчання.
1. Що таке змішане навчання?
Змішане навчання – це поєднання он-лайн та офлайн-навчання у один ланцюжок, що творить «навчальний досвід» учня та самодостатній логічний курс чи предмет. При змішаному навчанні інструкції/теорія, яку учень опрацьовує он-лайн (чи то у формі самостійного прочитання матеріалів, чи при перегляді демонстраційних відео, чи при перегляді відеозапису лекції вчителя, чи у формі гри), знаходять своє застосування офлайн (тобто у приміщенні школи під час занять). Всі активності та заняття, що відбуваються в школі мають поєднуватись та на практиці закріпляти знання, здобуті учнем при самостійній роботі он-лайн.
Під навчанням он-лайн ми розуміємо формат навчання учня за комп’ютером, при чому учень сам обирає місце для навчанння, контролює час, ритм та послідовність виконуваних завдань. Під навчанням офлайн – взаємодію учня з вчителем та однокласниками/колегами по проекту. Під форматом навчання розуміємо он-лайн чи офлайн навчання; формати офлайн навчання включають роботу у групових проектах, індивідуальні консультації, лекції, семінари, дискусії та ін. (тобто будь-яка взаємодія, що відбувається в реальному часі без посередництва технологій)
Термін “змішане навчання” (в англомовній літературі — blended або hybrid learning) має різні визначення у літературі. Загалом це — поєднання офлайн- (або особисто, “на місці”) та он-лайн навчання у різних пропорціях. Сама концепція з’явилася ще в 1990-х як противага он-лайн навчанню, проте вивчати та впроваджувати її почали лише з 2000-х.
На перший погляд, основна відмінність змішаного навчання від звичайної системи – активне використання технологій, щоб знайти матеріал і отримати нові знання. Так, технології стають повноцінною частиною навчального процесу. Проте йдеться також і про поєднання різних підходів, способів подачі матеріалу, видів роботи. Наприклад, частина інформації розподіляється на групову роботу, частина – на самостійне вивчення. Це не залежить від того, відбувається це у класі чи дистанційно.
Переведення частини процесу в он-лайн відрізняє змішане навчання від звичної для України системи — у класі з зошитами та підручниками. Наприклад, учні можуть опрацьовувати теоретичну частину вдома, переглядаючи відео та вивчаючи супровідні матеріали. Після цього на уроці з вчителями та однолітками виконують практичні вправи або працюють у групах над проектом. За такої моделі вчителі стають модераторами освітнього процесу. Під час роботи вони визначають, наскільки добре розуміють тему окремі учні, і внаслідок цього можуть змінювати спосіб роботи з класом .
2. Моделі змішаного навчання.
Стейкер і Хорн виділяють 4 моделі змішаного навчання: ротаційну, гнучку, самостійного змішування і поглиблену віртуальну. Ця класифікація була написана ще в 2012 році, і вона не є основною, але більшість дослідників і ресурсів використовує її.
Мал 2.1. Моделі змішаного навчання
У цій моделі учні чергують он-лаййн- та офлайн-частини за певним графіком чи вказівками вчителя. Ці частини можуть охоплювати: роботу у невеликих групах чи цілим класом, групові проекти, індивідуальну роботу з вчителем(-кою) та письмові завдання.
Ротаційна модель містить чотири підвиди:
У такій моделі учні працюють у класі і за визначеним графіком проходять окремі станції. Тобто чергують різні види діяльності: групову роботу, роботу над проектом і роботу з вчителем. Частину завдань вони обов’язково виконують он-лаййн. Станції можуть охоплювати як індивідуальну роботу чи роботу у групах, так і роботу цілим класом.
Відмінна риса цієї моделі — всі учні повинні пройти всі станції. Поділ учнів на групи та індивідуальне інструктування вчителем — дуже гнучкі. Тому групи можуть змінюватися протягом навчального року залежно від потреб учнів.
Мал 2.2. Модель «Ротація за стаціями»
Модель схожа на попередню, проте у ній учні змінюються не в межах класу, а в межах навчального закладу. Однією із станцій є не просто робота он-лаййн, а робота в окремому приміщенні — лабораторії.
За такої моделі учні за визначеним графіком змінюють он-лаййн-частину вдома на офлайнчастину в класі. Тобто вдома вони засвоюють теоретичний матеріал та переглядають лекції. А в класі працюють з учителем(-кою) чи у групах над практичними завданнями та проектами.
У такій моделі учні працюють у класі і проходять окремі станції за індивідуально визначеним графіком. Відмінність цієї моделі від «ротації за станціями» у тому, що не всі учні обов'язково проходять усі станції.
Це модель, за якої особисте інструктування учні отримують переважно через інтернет. В учнів гнучкий графік, який змінюється відповідно до їхніх потреб у конкретній темі та курсі. Кількість і роль вчителів у такому виді роботи може варіюватися: від великої кількості групової роботи та обговорень з учнями до переважно індивідуальної роботи учнів он-лаййн і консультування за потреби.
У цій системі учні можуть вивчати певний курс цілковито он-лаййн і прослуховувати його вдома чи у школі, щоб закріпити основний курс. За таких умов вчитель(-ка) також працює з учнями он-лаййн. Ця модель відрізняється від он-лаййн-навчання тим, що он-лаййн вивчають тільки один предмет. Натомість інші предмети учні проходять у школі.
Мал 2.3. Модель самостійного змішування
У цій моделі учні самостійно розподіляють курси на он-лаййн- та офлайн-частину. Онлаййн-частину можна прослуховувати як у навчальному закладі, так і поза ним. Багато онлаййн-курсів трансформувалися у таку модель, щоб надати учням досвід особистого спілкування. Вона відрізняється від моделі «самостійного змішування» тим, що охоплює всі курси, а не є вибірковою. А від «перевернутого класу» — тим, що учні не щодня відвідують школу.
Яку модель обрати? Спершу необхідно проаналізувати, який рівень доступу учні мають до комп’ютера та мережі Інтернет. Згодом, враховуючи всі фактори, вчитель вибирає одну з запропонованих моделей.
3. Змішане навчання на уроках інформатики.
Аналізуючи моделі змішаного навчання, ми можемо зробити висновок, що для учнів на уроці інформатики найбільше підходить модель «Індивідуальна ротація», «Ротація за станціями» та «Перевернутий клас».
Використання технології «Перевернутий клас» - в класрумі публікуються відеоматеріали, презентації та публікації. Учень опрацьовує їх вдома та здійснює запис алгоритму дій в зошит. На уроці учень виконує завдання за алгоритмом, записаним вдома.
Використання технології «Ротація за станціями», «Індивідуальна ротація» - це виконання он-лайн тестів, чи проектна діяльність (Учні працюють у групах).
Модель «Ротація за станціями» актуально використовувати при вивченні теми «Алгоритмізація і програмування» у 5-7 класах.
3.1 Змішане навчання на уроках інформатики у 5, 6 класі.
Вивчення теми «Алгоритми та програми» у 5, 6 класі доцільно учнів познайомити з проектами, які опубліковані на сайті scratch.mid.edu Приклад гри, яка є розроблена в середовищі Scratch https://scratch.mit.edu/projects/409723323/
Мал 3.1. Гра, розроблена в середовищі Scratch
Також при створені проектів у середовищі Scratch учні можуть публікувати власні ігри чи розробки при завершенні вивчення теми. Використовуючи даний сайт
https://scratch.mit.edu учні можуть створювати групові проекти, адже можна працювати над проектом безпосередньо на сайті і одну роботу таким чином може виконувати декілька учнів дома за своїми комп’ютерами, так і в школі.
На сайті ми можемо також змінити мову інтерфейсу на «українську» для зручності роботи.
Також, он-лайн середовище Scratch має додаткові розширення, які можна використовувати в проектах.
Мал 3.2. Додаткові розширення середовища Scratch
Зокрема, як ми бачимо, є блоки для роботи з робототехнікою та конструкторами Lego Education WeDo, Lego Boost, Lego mindstorms а також з Micro bit.
Познайомити учнів з принципом програмування роботів та даних конструкторів можна і он-лаййн, використовуючи платформу makecode від компанії Microsoft.
Так, учні можуть попробувати запрограмувати Micro bit через он-лайн розроблений симулятор за даним посиланням https://makecode.microbit.org/#editor.
Приклад виконання програми ми можемо побачити на малюнку 3.4.
Спробувати запрограмувати робота Lego mindstorms можна за посиланням https://makecode.mindstorms.com/#editor, де ми також бачимо симулятор виконання завдання роботом EVA. На жаль, даний сервіс є тільки англомовний.
3.2 Вивчення мови програмування Pyphon у 7 класі.
При вивченні теми «Алгоритмізація та пограми» на перших уроках доцільно використати сервіс https://blockly-demo.appspot.com де учні можуть створити алгоритм з блоків, а згодом він автоматично перекладається мовою програмування Python.
Блоклі - це бібліотека для створення середовища візуального програмування, яка може бути вбудована в будь-який веб-застосунок. Блоклі містить графічний редактор, що дає змогу складати програми з блоків, і генератори коду для підготовки виконання програми в веб-середовищі.
Безпосереднім попередником Блоклі автори називають систему App Inventor. App
Inventor, в свою чергу, як і багато інших систем цього класу, зобов'язаний своєю появою успіху відомої системи Скретч.
Мал 3.6. Приклад алгоритму складеного з блоків мови Blokly.
Мал 3.7. Автоматично створена програма мовою Python.
Мал 3.8. Виконання програми в середовищі Blokly
Таким чином використання середовища програмуування Blokly дає учням змогу краще зрозуміти принцип створення програми мовою програмування Python. Також превірити правильність створення алгоритму та написання пограми мовою програмування Python.
4. Використання он-лайн тестування – невідємний елемент змішаного навчання.
Тести не ідеальний спосіб перевірки засвоєння матеріалу, але найкращий з тих, які ми на сьогодні маємо. Головна перевага тестів — їх об'єктивність, неупередженість, можливість швидкої автоматичної перевірки великої кількості відповідей.
Он-лаййн-тести «На Урок» - інтерактивні завдання для контролю знань і залучення учнів до активної роботи у класі та вдома.
На сайті naurok.com.ua досить простий та зручний алгоритм створення тестів. Тести може створювати навіть початківець. Також можна використати вже створені тести іншими вчителями, або створити тест з питань, які є опубліковані в інших тестах. Це дає можливість дуже швидко створити тест для оцінювання учнів.
Також є декілька режимів тестування:
1. домашня робота – можна задати тест для виконання у зручний час для учня, також є можливість опублікувати в класрум;
2. в реальному часі – зручно використовувати на уроці, коли вчитель безпосередньо керує часом початк та завершення тесту;
3. тестування – можна використовувати для навчання, роботою над помилками;
4. відповідності – гра на час знайти пару серед багатьох питань та відповідей;
5. флеш – картки – створення навчальних карток, але щоб скористатись даним режимом необхідно мати базовий сертифікат на даному сайті;
6. роздрукувати – готується документ для друку.
Мал 4.2. Сторінка розробленого тесту на сайті «На Урок»
Однак, створені тести на даному сайті мають ряд недоліків:
• можливо створювати тільки прості тести з однією чи декількома правильними відповідями;
• тести є загальнодоступні, тому учні можуть скористатись сайтом для пошуку правильних відповідей;
• можливе перенавантаження сайту, якщо виконує тести одночасно дуже багато учнів.
Якщо необхідно створити цікавий тест, до відповідей якого не мав би доступу ніхто крім розробника тесту, то найкращим варіантом є використання Google Forms.
Google Forms можуть використовуватися для проведення як формувального, так і контролюючого тестування.
Можливість вказати кількість балів за тестові завдання та правильних відповідей на них з'являється тільки в тому разі, якщо в налаштуваннях форми на вкладці "Тести" ввімкнений перемикач "Увімкнути/вимкнути оцінки".
Після цього при виділенні запитання знизу з'являється надпис "Ключ опитування", при клікові по якому відкривається сторінка, на якій можна вказати кількість балів за виконання тесту та правильні відповіді.
Автоматична перевірка результатів передбачена тільки для деяких типів запитань. До них відносяться:
• завдання з варіантами відповіді — вибір одного варіанту відповіді з кількох запропонованих, тести одиничного вибору;
• прапорці — вибір кількох варіантів відповіді з кількох запропонованих, тести множинного вибору;
• спадний список – вибір варіанту відповіді з спадаючого списку;
• таблиця з варіантами відповіді — необхідно встановити відповідність між виразами в рядках та колонках таблиці, тести на відповідність;
• сітка прапорців – необхідно встановити відповідність між виразами і відповідями;
• завдання з короткими відповідями — коротка відповідь у вигляді числа чи тексту, тести з відкритою відповіддю.
Обов’язково необхідно спершу створити питання з короткими відповідями без «Ключа опитування», де учні будуть писати своє прізвище та ім’я.
Після створення тесту, його можна розіслати через електронну пошту, опублікувати в соціальних мережах, отримати посилання для публікування на дошці, в класрумі чи сайті.
Після проходження тестів учнями, відповіді повертаються назад, де ми можемо їх переглянути або імпортувати для зручності в електронну таблицю.
5. Он-лайн дошка – принципово новий інструмент для навчання.
Уявімо, що ви проводите заняття/тренінг/урок/вебінар в Zoom чи записуєте навчальне відео, чому б не скористатися мережевим ресурсом для спільної роботи зі створення й редагування документів і зображень, спілкування в реальному часі – он-лаййн дошкою. Сьогодні віртуальні інтерактивні дошки є принципово новийй інструмент для навчання, завдяки якому можливе поєднання тексту, зображення, відео- й аудіоматеріалу на одному майданчику.
На сьогоднішній день є дуже багато безкоштовних та платних сервісів, які надають нові можливості у навчанні – мультимедійна віртуальна он-лаййн дошка.
Серед них найпопулярнішими є:
3 Аwwapp
4 IDroo
8 Drawchat
9 Limnu
Серед них можна виділити три он-лаййн-дошки, які мають унікальні елементи, та дають можливість використовувати їх не тільки під час дистанційного навчання, а і на уроці інформатики.
Drawchat - зручний безкоштовний сервіс без реєстрації. Щоб запустити нову он-лайн дошку, потрібно натиснути «Нова дошка». Після запуску з'являється можливість включити доступ до веб-камери і мікрофону. Запросити учасників можна, відправивши їм URL-посилання, присвоєне вашої дошці.
Он-лайн дошка дозволяє писати олівцем або маркером, а також малювати лінії і фігури, завантажувати PDF-файли і зображення. Статус дошки може бути публічним або приватним. Дошкою можна ділитися в соціальних мережах, а також передавати посилання за допомогою QR-коду.
Classroomscreen - Цю дошку розробив голландський вчитель – він хотів, щоб безліч інструментів для навчання перебували в одному місці. Користуватися дошкою можна безкоштовно.
Працювати в додатку можна через браузер. Він має кілька функцій:
• можна вибрати фон, використовувати не тільки білу дошку, а й повноцінні зображення, їх можна завантажити з комп'ютера, наприклад, якщо це урок географії, на фон можна поставити карту;
• в текстове поле можна вводити інструкції до завдань;
• можна вибрати мову;
• є таймер – можна встановити певний час для вирішення конкретного завдання;
• є світлофор: учень може натиснути на червоний колір, якщо йому потрібна допомога, а вчитель може включати зелений, щоб показати початок роботи, а червоний – кінець; • режим малювання – для зображення можна використовувати ділянку дошки або всю її площу;
• можна встановити дозволений рівень шуму на занятті: тиша, можливий шепіт, запитати сусіда і спільна робота
Conceptboard – он-лай н дошка, де можна вести різні проекти, як навчальні, так і соціальні. Користувачі можуть вводити зображення і файли безпосередньо на дошку, де інші можуть малювати, писати, прикріплювати замітки і «візуально співпрацювати». Спільна робота в реальному часі означає автоматичну синхронізацію, вбудований чат для швидкого спілкування і навіть управління проектами з призначеннями завдань і оповіщенням по електронній пошті в додатку. Контент можна захищати від змін за допомогою режиму «тільки для читання».
Особливість цієї он-лайн дошки – можливість організувати конференцію, тобто зателефонувати іншим учасникам і продемонструвати свій екран з дошкою як презентацією. На безкоштовному тарифі співпрацювати не вийде – інші учасники будуть тільки спостерігачами вашої роботи, є обмеження на обсяг інформації тощо.
Отже, як ми бачимо, з створенням технології Web 2.0 в мережі Інтернет розроблено дуже багато сервісів, які ми можемо використати для навчання як на уроках, так і під час дистанційного навчання, чи для домашнього завдання учням. В даному тексті описано невелика частина безкоштовних сервісів, які вчителі можуть використати на уроках інформатики для того щоб зробити урок більш цікавим чи різноманітним.