Методичні розробки для проведення профорієнтаційної роботи

Про матеріал
Презентація на тему "Принципи викладання мови та літератури у вищих навчальних закладах" містить матеріал про загальнодидактичні та специфічні принципи викладання мови та літератури у вищих навчальних закладах. Матеріали презентації можуть бути корисними для абітурієнтів та учнів 10-11-х класів, які планують вступати на філологічні спеціальності.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Принципи викладання мови та літератури у вищих навчальних закладах

Номер слайду 2

Принципи навчання (лат. principium – початок, основа) – це положення, на основі яких здійснюється процес навчання. Вони відображають загальні вимоги до змісту й організації освітнього процесу, вибору та реалізації методів і засобів навчання, форм організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, студентів тощо.

Номер слайду 3

Принципи навчаннязагальнодидактичніспецифічні

Номер слайду 4

Загальнодидактичні принципи навчання. Принцип науковості. Його сутність полягає в тому, що всі факти, знання, положення і закони, що вивчаються, повинні бути науково правильними. Цим вимогам мають відповідати спосіб обґрунтування положень і законів, формування понять у процесі навчання. Реалізація цього принципу передбачає врахування не лише динамічного стану розвитку науки і техніки, а й усіх особливостей і тенденцій розвитку сучасного суспільства й освіти.

Номер слайду 5

Загальнодидактичні Принцип системності і послідовності. Він зорієнтований на системне і послідовне викладання і вивчення навчального матеріалу. Ідеться про фіксування уваги студента на ключових питаннях, логічний перехід від засвоєного матеріалу до нового тощо. Залежно від змісту роботи, її цілей викладач застосовує певну систему методів навчання, ведучи студентів від простого відтворення до самостійних творчих дій з вивченим матеріалом. Навчальний матеріал має бути вибудуваний на системі взаємозв'язків блоків/складових матеріалу, який вивчається.

Номер слайду 6

ЗагальнодидактичніПринцип доступності. Успішність та ефективність навчання визначаються відповідністю його змісту, форм і методів віковим особливостям студентів, їхнім можливостям, реаліям воєнного періоду тощо. Реалізація цього принципу передбачає дотримання правил: від простого – до складного, від відомого – до невідомого, а також врахування індивідуальних особливостей студентів. У навчальному процесі недопустимі як перенавантаження, так і недовантаження студентів, що передбачено освітніми стандартами і рівнями навчання, тобто йдеться про диференціацію освітнього процесу.

Номер слайду 7

ЗагальнодидактичніПринцип зв'язку навчання з життям. Він ґрунтується на об'єктивних зв'язках науки і суспільних реалій, теорії і практики. Реалізацію цього принципу забезпечують: використання на заняттях життєвого досвіду студентів, застосування набутих знань у практичній діяльності, розкриття практичної значущості знань тощо.

Номер слайду 8

ЗагальнодидактичніПринцип свідомості і активності. В основі нього - спрямування пізнавальної діяльності студентів та управління нею. Свідомому засвоєнню знань сприяють: роз'яснення мети і завдань навчального предмета, значення його засвоєння для перспектив студента; використання у процесі навчання мислительних операцій (аналізу, синтезу, узагальнення, індукції, дедукції); позитивні емоції і мотиви навчання; належний контроль і самоконтроль. Активізують пізнавальну діяльність позитивне ставлення до навчання, інтерес до навчального матеріалу, тісний зв'язок навчання з життям, використання на практиці засвоєного матеріалу, проблемне навчання, диференційований підхід, використання цифровізації.

Номер слайду 9

ЗагальнодидактичніПринцип наочності ("золоте правило" дидактики). Цей принцип стрімкими темпами модернізувався в період ковідного і воєнного дистанційного навчання. Дотримання його удосконалює освітній процес, забезпечує зв’язок між учасниками дистанційного навчання, сприяє свідомому, активному сприйманню, осмисленню і засвоєнню матеріалу, формує навички активного навчання, формує новий соціальний досвід, зокрема компетентності взаємодії та співпраці, самонавчання, вибудовування індивідуальної траєкторії навчальної діяльності.

Номер слайду 10

ЗагальнодидактичніПринцип міцності засвоєння знань, умінь і навичок. Основною ознакою міцності знань є свідоме й ґрунтовне засвоєння фактів, понять, ідей, правил, глибоке розуміння істотних характеристик предметів та явищ, зв'язків між ними і всередині них. Реалізація цього принципу передбачає: повторення навчального матеріалу за розділами і структурними частинами, запам'ятовування нового матеріалу у поєднанні з вивченим, виокремлення при повторенні основних ідей, використання в процесі повторення різноманітних методик, форм і підходів, вправ, самостійної роботи щодо творчого застосування знань тощо..

Номер слайду 11

ЗагальнодидактичніПринцип індивідуального підходу. Він дає змогу в умовах колективної навчальної роботи кожному студентові оволодівати навчальним матеріалом у своєму темпі, зважаючи на рівень розвитку, знань і вмінь, пізнавальної та практичної самостійності, інтересів, волі, працездатності. Принцип емоційності. У процесі пізнавальної діяльності в студентів виникає певний емоційний стан, який може стимулювати успішне засвоєння знань або перешкоджати йому. Тому викладач, реалізовуючи цей принцип, має впливати на психо-емоційний стан здобувача освіти, застосовувати здоров’язберігаючі технології, здійснювати соціально-емоційну підтримку. Неабияку роль у цьому відіграє особистість викладача, його енергетика тощо.

Номер слайду 12

Принцип єдності наукової і навчальної діяльності кафедр і викладачів. Він зумовлений передусім специфікою вищої освіти, яка полягає в єдності наукових досліджень і навчальної діяльності. Проблематика досліджень кафедр відповідає профілю підготовки спеціаліста. Майбутній спеціаліст за час навчання у вищому закладі освіти повинен бачити перспективи розвитку науки, яку вивчає. Науково-дослідна робота сприяє вдосконаленню всього навчального процесу, залученню майбутніх спеціалістів до заглиблення у вивчення наукових дисуиплін, обговорення наукових проблем тощо. Навчальний процес у вишах спрямований на професіоналізацію, тому важливим є застосування специфічних методів навчання

Номер слайду 13

Принцип участі студентів у науково-дослідній роботі. У процесі навчання студенту надається можливість набувати певного досвіду проведення досліджень за фахом. Орієнтація студентів на дослідну роботу ефективно впливає на розвиток їхніх академічних і творчих компетентностей. Здобутий у вищому навчальному закладі досвід дослідження допомагає згодом ставити і розв'язувати творчі завдання у власні професійній дяльності. Специфічні принципи навчання

Номер слайду 14

Принцип органічної єдності теоретичної і практичної підготовки студентів. Цей принцип ґрунтується на положенні про єдність теорії і практики. Спеціаліст, який володіє інтелектуальними, науковими і професійними компетенціями, здатний творчо втілювати теорію науки в практику. Орієнтація на практику протягом вивчення фахового, загальнонаукового і соціально-гуманітарного циклу дисциплін сприяє формуванню спеціаліста-діяча, людини з активною життєвою позицією, спеціаліста, гот ового до навчання впродовж життя. Специфічні принципи навчання

Номер слайду 15

Принцип урахування індивідуальних можливостей студентів, тобто принцип створення і реалізації індивідуальної траєкторії розвитку кожного окремого учасника освітнього процесу. Кожен студент є неповторною особистістю зі своїми здібностями і можливостями. Це обов'язково слід брати до уваги при організації навчального процесу. Реалізація цього принципу вимагає від викладача усвідомлення того, що надзадача – створити умови для розвитку потенціалу кожного учасника освітнього процесу. З огляду на особисті можливості кожного студента працюють передбачені навчальним планом курси за вибором, різноманітні спецкурси, спецсемінари, можливість вибору наукових семінарів тощо. Специфічні принципи навчання

Номер слайду 16

Принцип спільної діяльності (взаємодії) викладача і студента у навчальному процесі. Взаємодія між суб'єктами навчально-виховного процесу встановлюється на підгрунті принципів поваги, активності, ініціативи, емпатії. Особливо педагогічна та психо-емоційна підтримка необхідна студентам у воєнний час під час дистанційного навчання, яке унеможливлює класичну схему взаємодії «викладач – студент». Специфічні принципи навчання

Номер слайду 17

Принцип професійної спрямованості навчально- пізнавальної діяльності студентів. Його реалізація передбачає формування культу професіонала і професійної діяльності стосовно майбутнього фаху студентів; прагнення різними методами надати процесу навчання професійної спрямованості; вироблення професійно значущих якостей особистості і розвиток фахових компетентностей студентів. Специфічні принципи навчання

Номер слайду 18

Принципи навчання тісно взаємопов'язані, зумовлюють один одний, жоден з них не може бути використаний без урахування інших. Тому в процесі навчання викладач повинен керуватися всіма принципами.

Номер слайду 19

Дякую за увагу!

pptx
Пов’язані теми
Педагогіка, Презентації
Додано
2 лютого
Переглядів
166
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку