Обдарована дитина – особлива дитина За рішенням Всесвітньої організації охорони здоров'я обдаровані діти входять до «групи ризику» поряд з малолітніми правопорушниками, дітьми алкоголіків. Їм необхідні спеціальні індивідуальні програми, спеціально підготовлені вчителі, школи, де знають і враховують особливості і проблеми обдарованої дитини, де він буде розвиватися згідно своїм задаткам і здібностям.
До ранніх виявів обдарованості дитини належать: потужна енергійність, значна фізична, розумова і пізнавальна активність, порівняно низькі втомлюваність і потреба у відпочинку; раннє навчання ходьби та інших рухів; інтенсивний розвиток мовлення; допитливість, прагнення до експериментування; легке і швидке засвоювання та використання нової інформації; ранній інтерес до читання, часто — самостійне опанування його.
Здебільшого найважливішими характеристиками обдарованих дітей вважають: — надзвичайно ранній вияв високої пізнавальної активності й допитливості; — швидкість і точність виконання розумових операцій, що зумовлене стійкістю уваги та оперативною пам'яттю; — сформованість навичок логічного мислення; — багатство активного словника; — швидкість і оригінальність вербальних (словесних) асоціацій; — виражена установка на творче виконання завдань; — розвиток логічного мислення й уяви; — володіння основними компонентами уміння вчитися. Обдаровані діти наділені високим творчим потенціалом і високим рівнем розвитку здібностей.
Згідно із психологічними дослідженнями, основою обдарованості є закладений від народження творчий потенціал, який розвивається впродовж усього життя людини. Він не залежить безпосередньо від рівня розумових здібностей, оскільки діти з високим рівнем інтелектуального розвитку іноді володіють незначним творчим потенціалом. Важливою характеристикою обдарованості є креативність — здатність до творчості.
Бувають ситуації, коли учень зовсім не хоче вас слухати, не терпить, коли ви починаєте читати йому нотації, не любить відвідувати навчальний заклад, часто конфліктує з учителями і знаходить спільну мову не з усіма ровесниками. На нього не діють погрози і покарання. Ви не можете примусити його робити звичні речі і ніяк не можете знайти причину такої поведінки. Проблема обдарованості А, може, причина в тому, що такий учень є представником нового покоління дітей, яких прийнято називати «діти Індиго»?
Дуже часто спостерігається невтішна ситуація, коли діти нічим не зацікавлені і апатичні до пізнання. Складається враження, що вони не піддаються навчанню. В останні десятиліття у зарубіжній психології з’явилося багато робіт, присвячених трагедії невиявлених або заблокованих системою шкільного навчання талантів. За даними одного з відомих вчених – П. Торренса, більше третини дітей, що були відраховані як невстигаючі, це – обдаровані діти. Проблема обдарованості…
Д и т и н а Постійні прояви цікавостіБажання пізнати оточуюче. Велика зосередженість уваги. Наявність великих можливостей до навчання. Надзвичайно розвинене сприйняття. Швидке та міцне запам'ятовування Схильність до творчої праці як виявлення обдарованостіІнтенсивний мовний розвиток. Швидке оволодіння інтелектуальним процесом формування понять, узагальнень. Виявлення продуктивного та творчого мислення. Наполегливість у реалізації інтересів. Вразливість. Демонстра-тивність. Комплекс “Я не такий”Егоїстичність Завищенасамооцінка. Схильністьдо стресів. Розкиданістьінтересів. Зверхність
Обдаровані люди приносять велику користь суспільству, державі, є її гордістю. Ставлення до обдарованих людей є однією із суттєвих характеристик суспільства. Обдаровані люди – гордість нації Дослідники стверджують, що багато надзвичайно обдарованих людей не реалізували своїх можливостей через несприятливе виховання в дитинстві. Тому обдарованість необхідно своєчасно виявити і розвивати!