У сучасному світі однією з основних проблем, що стоять перед вчителями та іншими фахівцями, є впровадження в освітній процес асистивних технологій. Асистивні технології (АТ) є похідними інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ). Діти з особливими освітніми потребами відчувають специфічні труднощі під час навчання. А отже, освітній простір потребує особливої організації, що забезпечується широким впровадженням в освітній процес асистивних технологій.
Термін «асистивні технології» тісно пов’язаний з терміном «допоміжні технології», тобто такою технологією, яка забезпечує доступ до інформації, спілкування і соціального середовища. Асистивні технології можуть задовільнити якомога ширший спектр потреб – від фізичних недоліків (нездатність ефективно працювати з мишею або клавіатурою) до сенсорних проблем (під час втрати зору і слуху екран або звукові пристрої стають менш корисними).
Сьогодні в Україні не існує єдиного визначення поняття «асистивні технології». Асистивні технології за функціональним призначенням залежно від категорії порушень у потенційних користувачів класифікують так: 1. Технології для людей з сенсорними порушеннями, включаючи засоби для осіб з порушеннями слуху, зору, мовлення. 2. Технології для людей з фізичними порушеннями в роботі опорно-рухового апарату (моторними порушеннями). 3. Технології для людей з когнітивними порушеннями (розумовими, психічними, вадами розвитку). 4. Технології для людей з обмеженнями за загальними медичними показаннями (для літніх або людей з серйозними захворюваннями).
Для осіб з порушеннями зору пропонуються такі засоби: сканування тексту з мовним виведенням, екранні лупи (збільшувачі), програми читання інформації з екрану, голосові калькулятори, синтезатор мови за текстом, брайлівські дисплеї і принтери, тифлокомп’ютери для незрячих та інші. Організовуючи роботу учнів з порушеннями зору з персональними комп’ютерами, потрібно забезпечити: – підбір індивідуальних налаштувань екрану монітора в залежності від очної патології й індивідуальних особливостей сприйняття зорової інформації;– чергування і дозування навантажень на зір з іншими видами діяльності;– використання спеціальних програмних засобів для збільшення зображень на екрані або для озвучування інформації;– можливість роботи за допомогою клавіатури, а не миші, в тому числі з використанням «гарячих» клавіш і освоєння незрячими десятипальцевого методу друку на клавіатурі.
Наявність оптичних, електронних і цифрових збільшувальних пристроїв, приладів з синтезатором мови, програм екранного доступу для використання ПК, диктофонів дозволяє підвищити ефективність навчання. Так, існує чимало способів змінити зовнішній вигляд і параметри Windows в персональному комп’ютері так, щоб полегшити сприйняття візуальної інформації (змінити роздільну здатність екрана, збільшуючи розмір шрифта і значків, використовуючи конфігурації з високою контрастністю і збільшуючи окремі ділянки зображення за допомогою екранної лупи).
Найпопулярнішою програмою екранного доступу є JAWS For Windows американської фірми Freedom Scientific. Альтернативними є, програми Virgo німецької фірми Baum і Window-Eyes американської фірми GW Micro. Стрімко розвивається безкоштовна програма доступу до екрану NVDA. Також широко застосовується програма “Magic” американської фірми “Freedom Scientific”. Вона є однією з найкращих програм збільшувачів. Ця програма має кілька різних режимів збільшення зображення: повно-екранний збільшувальний режим і кілька комбінованих режимів, у яких під збільшене зображення виділяється тільки частина екрана монітора. Окрім того, програма Magic забезпечує плавне переміщення збільшеного зображення, щоб зменшити навантаження на очі. З цією же метою передбачено практично повне керування програмою із клавіатури без використання мишки. І, зрештою, “Magic” краще за інші програми вміє стежити за системним фокусом, що знову ж мінімізує потребу у використанні миші для пошуку необхідної ділянки зображення. Програмне забезпечення для людей з порушеннями зору
Ще однією високоякісною збільшувальною програмою є американська програма ”Zoom Text”. Але досвід свідчить, що програми-збільшувачі є придатними тільки для людей з невеликими порушеннями зору. Люди з інвалідність по зору можуть застосовувати їх тільки час від часу, а в постійній повсякденній роботі повинні використовувати спеціальні програми зі звуковим або брайлівським виводом інформації. Такі програми часто називають програмами екранного доступу або програмами класу “Читець екрана” (screen reader).
Прикладами спеціалізованих мовних програм є озвучений тренажер клавіатури “Кноп” і читець текстів “Max Reader”. За допомогою універсальних програм екранного доступу (таких, як “JAWS”) можна лише імітувати процес освоєння клавіатури або читання книжок. До того ж, попередньо доведеться освоїти роботу з “Windows” і “JAWS”. Програми “Кноп” і “Max Reader” розроблено програмістами із проблемами зору, тому їхній інтерфейс продумано так, щоб незряча людина, яка не має навичок роботи з комп'ютером могла практично без підготовки почати працювати з ними. Такі програми мають неабияке значення для початківців з вадами зору. Вони дають незрячій людині впевненість у тім, що вона може працювати з комп'ютером. Ця впевненість украй необхідна для подальшого досить довгого й складного процесу оволодіння комп'ютером. Детальне знайомство з “Кнопом” і “Макс Рідером” відбудеться в наступних розділах посібника.
Портативна електронна цифрова лупа Незвичайний гаджет, який поєднує в собі функції цифрового збільшувача і простого фотоапарата, які гармонійно доповнюють один одного. Електронний відеозбільшувач для людей з ослабленим зором має невелику вагу, їм зручно користуватися однією рукою. Максимальне збільшення в 32 рази, яке вона забезпечує, дозволить комфортно розглянути будь-яку дрібницю. Підсвічування зробить читання або роботу комфортними і приємними, а нічний режим дозволить при необхідності не турбувати сусідів яскравим світлом.
Читаюча машина SARA CE - це пристрій, який читає вголос плоскодруковані тексти на фізичних носіях, таких як журнали, газети або книжки. Працює за принципом сканування, розпізнавання і озвучування тексту синтезованої мовою. Крім того, при підключенні до монітору виводить на монітор вже розпізнаний текст та має додаткові функції: збільшення розміру шрифту, зміни кольору тексту і фону, можливість збільшення відстані між буквами і підсвічування слів під час читання. Читаюча машина
Брайлівські дисплеї підключаються до ПК, планшетів або смартфонів, дозволяють набирати і читати текст шрифтом Брайля. Дисплеї Брайля розрізняються кількістю символів в рядку (від 12 до 80), деякі прототипи можуть виводити кілька рядків символів шрифтом Брайля і навіть графіку в тактильному відображенні. Дисплей Брайля
Ще одна технологія може допомогти навіть людям, які одночасно незрячі й глухі, - таких у світі 1,5 млн. Одна з найвідоміших таких людей, Гелен Келлер, стала першою глухосліпою людиною, яка отримала ступінь бакалавра мистецтв у 1904 році. Такі люди можуть спілкуватися за допомогою тактильної абетки, літери в якій позначаються натисканнями і пощипуваннями різних частин долоніГовіркі долоні
Стівен Гікс, невролог з Оксфордського університету, розробив "розумні окуляри", які посилюють контраст між світлими й темними об'єктами. Пан Гікс почав працювати над цими окулярами в 2010 році. Прозорі комп'ютерні дисплеї для них розробила фірма Epson. Розумні окуляри вміють виділяти і спрощувати зображення, які з'являються перед людиною з вадами зору. Розумні окуляри