МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ВІДОКРЕМЛЕНИЙ СТРУКТУРНИЙ ПІДРОЗДІЛ
ЧОРНОМОРСЬКИЙ МОРСЬКИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ
ОДЕСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО МОРСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ
МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
ДО ПРОВЕДЕННЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ З
для здобувачів освіти
галузі знань: 07 Управління та адміністрування спеціальність: 076 Підприємництво та торгівля освітньо-професійний ступінь: фаховий молодший бакалавр Рекомендовано до видання Методичною радою ЧМФК ОНМУ, протокол № ___ від «____» _____________ 202__ року.
Методист ________________ Олена МОРОЗОВА
(підпис)
Розглянуто і схвалено на засіданні ЦВК “Економіки та підприємництва” ЧМФК
ОНМУ , протокол
№___ від «___» ____________ 202__ року.
Голова ЦВК ________________ Алла СОЛОВЙОВА
(підпис)
Укладач: ________________ Ольга ДРОМАШКО, викладач ЧМФК ОНМУ
Методичні вказівки до виконання практичних робіт з навчальної практики
“відділ Продажу та Маркетингу” призначене для здобувачів фахової передвищої освіти спеціальності:
076 Підприємництво та торгівля освітньо-професійної програми:
«Підприємництво,торгівля та біржова діяльність»
ТЕМИ ТА ЗМІСТ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ 6
ЗАВДАННЯ ДО ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ 8
ПИТАННЯ САМОСТІЙНОГО ВИВЧЕННЯ 37
Програма практики здобувачів за галуззю знань «Управління та адміністрування» (освітньо-кваліфікаційний рівень - фаховий молодший бакалавр) є основним навчально-методичним документом, який визначає усі аспекти проведення практики. Вона забезпечує єдиний комплексний підхід до організації практики, її системність, безперервність і послідовність навчання здобувачів.
Програма практики здобувачів освіти відповідає: положенню про проведення практики здобувачів освіти закладів фахової
передвищої освіти України; навчальному плану ЧМФК ОНМУ;
освітньо-кваліфікаційним характеристикам фахового молодшого
бакалавра; освітньо-професійній програмі підготовки фахівців; особливостям баз практики;
стандарту фахової передвищої освіти:освітньо-професійний ступінь −фаховий молодший бакалавр, галузь знань 07 Управління та адміністрування, спеціальність 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність(Затверджено та введено в дію наказом Міністерства освіти і науки України від 22.06.2021 р. № 704)
Здобувачі освіти Чорноморського морського фахового коледжу Одеського національного морського університету (ЧМФК ОНМУ) спеціальності 076 «Підприємництво та торгівля» проходять наступні практики:
у 5-6 семестрі - навчальну практику тривалістю 240 години – на базі НТЦ.
Базою для проведення навчальної практики є ЧМФК ОНМУ (лабораторії і кабінети навчально-тренувального центру).
Завдання навчальної практики - ознайомлення здобувачів зі специфікою майбутньої професії, отримання первинних професійних умінь і навичок із комерційної діяльності, роботи торговельного підприємства.
Мета навчальної практики - вивчити прийоми і способи ведення господарських операцій, закріпити навички комерційної роботи від складання найпростіших документів, контрактів до аналізу основних показників ефективної діяльності комерційного підприємства.
Виконання багатьох робіт під час практики в НТЦ здійснюється на платформі системи “Bookkeeper”. Система “Bookkeeper” дозволяє зручно та оперативно вести облік діяльності підприємства. Зручний інтерфейс сервісу побудований так, щоб користувачі з різним рівнем підготовки роботи в програмах, змогли швидко почати працювати, не відчуваючи труднощів.
Здобувачі освіти на платформі проводять такі операції у відділі Маркетингу та Продажу: отримують рахунки, продають, здійснюють і отримують оплати, створюють документи, заповнюють довідники, складають звіти, ведуть облік продажів та рахунків.
Викладач під час роботи в відділі виконує роль керівника відділу, а здобувачі – співробітники навчально-тренувального центру.
Тематичний план практичних завдань
№ |
Назва теми/ план заняття |
Кіл-ть годин |
1 |
Тема 1. Організація роботи відділу “Продажу та Маркетингу ” ❖ Ознайомлення з відділом та його взаємозв'язку з іншими відділами центру. Вивчення положення про роботу відділу та посадових інструкцій відділу. ❖ Ознайомлення з інтерфейсом платформи “Bookkeeper”(категорія Продаж). Тема 2. Організація маркетингу на підприємстві ❖ Аналіз стану фірми на ринку. Вивчення ринку попиту. ❖ Розробка та вибір групи товарів на просування. Складання прайс-листів. ❖ Коригування переліку асортименту в “Bookkeeper ” та внесення даних. ❖ Оформлення прайс-листів на платформах різного типу. |
6 |
2 |
Тема 3. Організація документального забезпечення перевезень ❖ Розробка умов оплати за товар. Розробка умов постачання товару покупцям (контрагентам). ❖ Значення Договору постачання, контроль за його виконанням. Складання договорів постачання з партнерами. Юридичний вплив при порушенні умов договору. ❖ Внесення даних у “Bookkeeper ” Тема 4. Обробка замовлень від партнерів(контрагентів) ❖ Реєстрація та обробка замовлень. Замовлення товару на складі. ❖ Обробка платіжних доручень. Оформлення накладних, рахунків та податкових накладних. ❖ Складання рекламацій: оформлення претензій про невиконання умов договору; оформлення нагадувань про несплату рахунків; ануляція замовлень. |
6 |
3 |
Тема 5. Розробка рекламної політики фірми ❖ Сутність та задачі рекламної політики фірми. Виділення цільової групи. ❖ Планування рекламних кампаній. Розробка рекламного бюджету. ❖ Розробка заходів стимулювання продажу товарів на ринку. Тема 6. Розробка цінової політики фірми ❖ Ознайомлення з процесом встановлення ціни на товар ❖ Аналіз цін на аналогічні товари ❖ Встановлення ефективної ціни на новий товар |
6 |
4 |
Тема 7. Аналіз рекламної діяльності підприємства ❖ Аналіз засобів та носіїв реклами. ❖ Розробка різних видів реклами ❖ Розробка рекламного тексту на платформах різного типу. Тема 8. Сегментація ринку ❖ Сегментація ринку. ❖ Вивчення ринку попиту. ❖ Вивчення конкурентів |
6 |
Заняття №1.
Тема 1. Організація роботи відділу “Продажу та Маркетингу ”
❖ Ознайомлення з відділом та його взаємозв'язку з іншими відділами центру. Вивчення положення про роботу відділу та посадових інструкцій відділу.
❖ Ознайомлення з інтерфейсом платформи “Bookkeeper”(категорія Продаж).
Тема 2. Організація маркетингу на підприємстві
❖ Аналіз стану фірми на ринку. Вивчення ринку попиту.
❖ Розробка та вибір групи товарів на просування. Складання прайс-листів.
❖ Коригування переліку асортименту в “Bookkeeper ” та внесення даних. ❖ Оформлення прайс-листів на платформах різного типу.
1⃣Ознайомитись з положенням та функціями відділу ⬇
Посадові інструкції та положення
2⃣Аналіз стану фірми на ринку. Вивчення ринку попиту. Розробка та вибір групи товарів на просування.
❗Аналіз ринку — комплекс дій, спрямованих на вивчення усіх факторів, умов, ситуацій, які впливають на стан і розвиток ринку, на зміни його обсягів, структури, масштабів.
Аналіз ринку дає оцінку обсягів і структури формування попиту, характеристику конкуруючих фірм, їх місце та перспективи на даному товарному чи регіональному ринку.
Аналіз ринку має включати вивчення усіх основних факторів, що впливають на стан і розвиток ринку, його секторів у таких напрямах:
● вивчення місткості (ємності) ринку, його обсягів у регіональному і товарному розрізах;
● визначення якості товару, його споживних властивостей, відповідності вимогам ринку;
● всебічний аналіз споживача, його намірів, мотивацій, потреб і попиту;
● вивчення основних форм і методів організації збуту і споживання товарів.
У практиці ринкових досліджень і прогнозування найчастіше застосовуються такі методи:
● економічно статистичних досліджень,
● багатофакторного математичного моделювання,
● соціологічних досліджень,
● експертних оцінок,
● аналогії,
● імітаційного моделювання, ● екстраполяції.
Ніша,яку займає ТОВ “Антей” - ювелірні вироби,біжутерія,прикраси.
Кожен квартал важливо проводити аналіз та слідкувати за динамікою розвитку ніші на ринку, досліджувати та вивчати аналітичні і статистичні показники,для того щоб ефективно здійснювати реалізацію товару на ринку і отримувати прибуток.
Отже, як швидко дізнатись на якому рівні знаходиться ніша займана товариством?
- Один із способів, це використання додаткових сервісів систем для пошукового просування.
Наприклад, Keyword Planner
Це інструмент від Google Adwords – популярної системи для пошукового просування. Keyword Planner дозволяє дізнатися статистику і трафік за певними ключовими словами. Для використання сервісу знадобиться Ваш персональний акаунт Google.
Практичне завдання.
1.Відкрийте головну сторінку сервісу (у пошук вводимо назву сервісу-Keyword
Planner) - рисунок 1
2.Проходимо авторизацію (у правому куті синя кнопка АВТОРИЗАЦІЯ)
3.Перейдіть на вкладку «Інструменти», потім натисніть «Планувальник ключових слів». Відкриється форма, де потрібно ввести список ключових фраз, вибрати таргетинг, а також діапазон днів. (слово запит якого потрібно здійснити знаходиться у Заняття 1. МПЖ )
Коли всі поля заповнені, потрібно просто натиснути кнопку «Переглянути результати» - результат запиту зберегти у форматі GoogleТаблиць та надіслати у завдання Classroom. (рисунок 3-4)
Рисунок. Головна сторінка сервісу Keyword Planner
Рисунок. Панель управління сервісу Keyword Planner після авторизації
Рисунок. «Планувальник ключових слів» вікно запиту слів.
Рисунок. Кнопка збереження результатів запиту
3⃣Розробка та вибір групи товарів на просування. Складання прайс-листів.
Розробка програми просування товару складається з наступних етапів:
● вибір способу просування товару (з урахуванням розміру цільового ринку і його особливостей, виду продукту і розміру виділеного бюджету);
● постановка цілей просування, спрямованих на стимулювання попиту і поліпшення репутації торгової марки (інформування покупців про продукт і створення позитивного ставлення до нього, нагадування про
компанію-виробника і запропоновані ним товари);
● визначення цільової аудиторії (груп споживачів);
● формування рекламного повідомлення з урахуванням особливостей продукту і унікальної торговельної пропозиції;
● складання бюджету витрат на просування товару;
● опис інструментів просування, що використовуються нашими фахівцями;
● аналіз просування продукту на ринку і внесення коректив, що сприяють стимулюванню його ринкової репутації;
● складання чіткого плану просування товару.
Прайс-лист (англ. price list, від price — ціна та list — список, перелік) — це впорядкований перелік товарів чи послуг, які пропонує будь-яка компанія, із зазначенням їх найменувань, цін, коротких характеристик тощо.
❗Ознайомитись з діючим Прайс-листом ТОВ “Антей” Prise_list_antey.pdf Практичне завдання.
Внести пропозиції до коригування/оновлення/модернізації групи товарів та/або окремих категорій товарів,які продає ТОВ “Антей” (дозволяється парне виконання завдання)
Пропозиції вносяться до ➡ Пропозиції до Прайс-листу ТОВ Антей
Після перевірки викладачем виконаного завдання у документі, наведений вище, з'явиться відповідна позначка у стовпці “СТАТУС”.
Значення позначок:
- Не розглянуто (викладач/група ще не розглянули пропозицію)
- Виконується (пропозиція у процесі обговорення)
- Запущено (пропозиція прийнята та дозволена до втілення)
- Не прийняли (пропозиція не приймається до виконання)
📝У разі того,як всі пропозиції розглянуті переходимо до внесення їх у систему
“Bookkeeper”
Ознайомлення з платформою “Bookkeeper” Вхід у “Bookkeeper” :
https://beta.bookkeeper.kiev.ua/account/login?returnurl=%2f
Логін: antey.imc.odessa@gmail.com
Пароль: antey1998
Заняття №2.
❖ Розробка умов оплати за товар. Розробка умов постачання товару покупцям (контрагентам).
❖ Значення Договору постачання, контроль за його виконанням. Складання договорів постачання з партнерами. Юридичний вплив при порушенні умов договору.
❖ Внесення даних у “Bookkeeper ”
❖ Реєстрація та обробка замовлень. Замовлення товару на складі.
❖ Обробка платіжних доручень. Оформлення накладних, рахунків та податкових накладних.
❖ Складання рекламацій: оформлення претензій про невиконання умов договору; оформлення нагадувань про несплату рахунків; ануляція замовлень.
1⃣Розробка умов оплати за товар. Розробка умов постачання товару покупцям
(контрагентам)
2⃣Значення Договору постачання, контроль за його виконанням. Складання договорів постачання з партнерами. Юридичний вплив при порушенні умов договору.
3⃣Внесення даних у “Bookkeeper ”
Договір поставки є одним з різновидів договору купівлі-продажу і аналогічний йому за формою, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.
Укладання цього договору вбачається надзвичайно зручним як для юридичних осіб, так і для фізичних осіб-підприємців та часто використовуються в підприємницькій діяльності.
За договором поставки, відповідно до статті 712 Цивільного кодексу України, продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов’язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов’язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов’язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.
Такі відносини неодмінно повинні відрізнятися стабільністю й мати довгостроковий характер, саме тому в їх правовому регулюванні переважне значення мають не разові правочини щодо передачі партії товарів, а довгострокові договірні зв’язки.
📍Предметом договору поставки є визначені родовими ознаками продукція, вироби з найменуванням, зазначеним у стандартах, технічних умовах, документації до зразків (еталонів), прейскурантах чи товарознавчих довідниках. Предметом поставки може бути також продукція, вироби, визначені індивідуальними ознаками.
Докладний опис предмета договору дає змогу уникнути розбіжностей, а також унеможливити несумлінне ставлення до своїх обов’язків будь-якої зі сторін.
Також потрібно узгодити умови щодо кількості, асортименту і якості товару.
Договір поставки може бути укладений:
● на один рік;
● на строк більше одного року (довгостроковий договір); ● інший строк, визначений угодою сторін.
Якщо в договорі строк його дії не визначений, він вважається укладеним на один рік.
У разі якщо сторонами передбачено поставку товарів окремими партіями, строком (періодом) поставки продукції виробничо-технічного призначення є, як правило, квартал, а виробів народного споживання, як правило, - місяць. Сторони можуть погодити в договорі також графік поставки (місяць, декада, доба тощо).
Практичне завдання.
Опрацюйте актуальну нормативно-правову базу (закони,постанови та інше) врегулювання Договорів постачання та співпраці та надайте перелік створивши окремий GoogleДокумент з цим переліком - надішліть у завдання Classroom.
Перейдіть на платформу Bookkeeper
https://beta.bookkeeper.kiev.ua/account/login antey.imc.odessa@gmail.com antey1998
Категорія ПРОДАЖ - виберіть у меню графу КОНТРАГЕНТИ
Розподіливши у групі контрагентів здійсніть перевірку чи укладений на платформі з ними договір поставки/співпраці.
- У разі укладеного договору зробити відповідну перевірку чи зареєстрований договір у ЖУРНАЛІ РЕЄСТРАЦІЇ ДОГОВОРІВ ТОВ АНТЕЙ Журнад реєстрації договорів
- У разі відсутності договору перейти до наступного кроку завдання.
На основі типого прикладу Договору поставки розробити договір з відповідно обраним контрагентом, додати Договір як окремий GoogleДокумент у завдання Classroom. zrazok_dogovory_postavku
Після перевірки договору викладачем здійснити реєстрацію договору у
ЖУРНАЛІ РЕЄСТРАЦІЇ ДОГОВОРІВ ТОВ АНТЕЙ
Після реєстрації у журналі - вносимо дані про укладання Договору на платформу “Bookkeeper”:
- Виберіть категорію ПРОДАЖ - ДОГОВОРИ
- У правому куті зелена кнопка +Новий договір
- Почніть вносити дані
- У примітці вказати Прізвище Ім'я виконавця (Вас)
Рисунок. Внесення даних укладання договору на платформі “Bookkeeper”
4⃣Реєстрація та обробка замовлень. Замовлення товару на складі.
Замо́влення — доручення виготовити, виконати, підготувати або доставити що-небудь у певний, наперед визначений строк.
Обробка замовлення означає процес отримання, перевірки і виконання замовлення, здійснюється для забезпечення доставки товарів або послуг клієнтам.
Практичне завдання.
Зайдіть на поштову скриньку ТОВ “Антей” antey.imc.odessa@gmail.com antey1998
Знайдіть в вхідних повідомленнях замовлення,які надійшли від контрагентів. Один здобувач = 1 замовлення.
Обравши замовлення необхідно здійснити реєстрацію його в журналі реєстрації за посиланням Журнал реєстрації замовлень
(Номер за порядком продовжується)
Прізвище виконавця в журналі- ваше.
№ платіжного доручення заповнюється після складання самого доручення.
Зайти на платформу “Bookeeper” на аккаунт ТОВ “Антей”
https://beta.bookkeeper.kiev.ua/account/login
antey.imc.odessa@gmail.com antey1998
В категорії ЗАПАСИ здійснити перевірку залишку товару згідно вашого замовлення.
У разі достатнього залишку товару продовжити обробку замовлення.
❎Якщо залишок товару не відповідає необхідній кількості товару для виконання замовлення. Оформити бланк заявки на склад до керівника відділу “Склад” Дзюбак А.Р.
5⃣Обробка платіжних доручень. Оформлення накладних, рахунків та податкових накладних.
Здійснивши попередні завдання перейти до виконання операції на платформі
“Bookkeeper” : ВИСТАВЛЕННЯ РАХУНКУ
Інвойс, рахунок, рахунок-фактура чи накладна — у міжнародній комерційній практиці документ, що надається продавцем покупцеві та містить перелік товарів і послуг, їхню кількість та суму коштів, яку покупець має за них сплатити.
Покрокові дії:
- Категорія ПРОДАЖ
- пункт ОПЕРАЦІЇ НОВА ОПЕРАЦІЯ (зелена кнопка у правому куті) -
ВИСТАВЛЕННЯ РАХУНКУ
Рахунок на платформі “Bookkeeper” здійснює свою нумерація самостійно.
Заповнюємо бланк рахунку, а саме вказуємо:
- платника
- артикул товару згідно замовлення яке обробляєте
- назва і тд
- в примітці вказати своє Прізвище ім'я
- обов'язково після закінчення вводу всіх даних натиснути кнопку зеленого кольору ПРОВЕСТИ
Після проведення документу натиснути кнопку НАДРУКУВАТИ - зберегти свій рахунок та надіслати його до завдання у классрум.
Здійснити реєстрацію оформленного Вами рахунку в журналі реєстрації рахунків за посиланням Журнал реєстрації рахунків
Переходимо до виконання наступної дії,а саме оформлення ВИДАТКОВОЇ НАКЛАДНОЇ
Видаткова накладна фіксує факт отримання/передачі товарів або послуг і по суті завершує купівлю-продажу між продавцем і покупцем.
В категорії ПРОДАЖ - ОПЕРАЦІЇ - НОВА ОПЕРАЦІЯ обираємо РЕАЛІЗАЦІЯ ЗАПАСІВ
Заповнюємо бланк згідно свого замовлення в примітці вказати своє Прізвище та Ім'я
Після проведення документу натиснути кнопку НАДРУКУВАТИ - зберегти свою видаткову накладну та надіслати її до завдання у классрум.
Переходимо до виконання наступної дії,а саме оформлення ПОДАТКОВОЇ НАКЛАДНОЇ
Податкова накладна – це документ, яким користуються платники ПДВ для обліку податкового зобов'язання та податкового кредиту.
В категорії ПРОДАЖ - ОПЕРАЦІЇ - НОВА ОПЕРАЦІЯ обираємо ПОДАТКОВЕ ЗОБОВ'ЯЗАННЯ
Заповнюємо бланк згідно свого замовлення в примітці вказати своє Прізвище та Ім'я
Після проведення документу натиснути кнопку НАДРУКУВАТИ - зберегти свою податкову накладну та надіслати її до завдання у классрум.
6⃣Складання рекламацій: оформлення претензій про невиконання умов договору; оформлення нагадувань про несплату рахунків; ануляція замовлень
Реклам́ація — це претензія, яка пред'являється покупцем продавцю у зв'язку з невідповідністю якості чи кількості товару, що поставляється за умовами договору. Рекламації можуть пред'являтись тільки щодо тих питань, які не були предметом прийому товару, виконаного згідно з умовами договору.
Рекламація містить у собі повідомлення про порушення чи наявні можливості порушення договору, доказу цього порушення, вимоги усунути зроблене чи запобігти можливе порушення, відшкодувати збиток і сплатити штраф, передбачений у контракті чи законі.
Рекламація звичайно посилається рекомендованим листом з додаванням усіх необхідних доказових документів. У зазначених документах обов'язково робиться посилання на номер контракту і транспортного документу. Датою надання рекламації вважається дата поштового штемпеля місця відправлення.
Терміни надання рекламації, встановлені у контракті залежать насамперед від характеру товару, а також від співвідношення сил контрагентів. Звичайно, чим більше переваг у покупця перед продавцем у їх взаєминах, тим більше тривалий термін надання рекламації. Дуже часто в контрактах встановлюються різні терміни для пред'явлення рекламацій по якості й кількості. Звичайно термін пред'явлення рекламацій по якості більш тривалий, чим по кількості, тому що приховані дефекти в товарі важко знайти відразу. Після закінчення зазначеного в контракті терміну, рекламації не приймаються.
Пред'явлення покупцем рекламації не може служити підставою для відмовлення як від постачання, так і від приймання наступних партій по контракту.
Практичне завдання.
Опрацювати дані ТОВ “Антей” в системі Bookkeeper і на підставі знаходження порушень виконання одним з контрагентів умов договору, узгодити з викладачем оформлення претензії/рекламації. Бланк претензії
У разі оформлення претензії/рекламації, здійснити реєстрацію оформленого документу у відповідному журналі. Журнал реєстрації претензій/рекламацій
Заняття №3
❖ Сутність та задачі рекламної політики фірми. Виділення цільової групи.
❖ Планування рекламних кампаній. Розробка рекламного бюджету.
❖ Розробка заходів стимулювання продажу товарів на ринку.
❖ Ознайомлення з процесом встановлення ціни на товар
❖ Аналіз цін на аналогічні товари
❖ Встановлення ефективної ціни на новий товар
1⃣ Сутність та задачі рекламної політики фірми. Виділення цільової групи.
Планування рекламних кампаній. Розробка рекламного бюджету.
Кожне із засобів масової інформації (ЗМІ) - газети, журнали, радіо, телебачення, пошта, рекламні щити чи об’яви на вулицях – має властиві тільки йому ознаки і характеристики відносно визначених громадських груп. Кожне із них відповідає потребам рекламодавців, які шукають шляхи до конкретних цільових аудиторій споживачів.
Рекламодавець та рекламна агенція повинні планувати, які саме ЗМІ слід застосувати для заохочення покупців, що виступають у якості об’єкта реклами. Наступним завданням рекламодавця є обрання із названих ЗМІ таких радіостанцій, телепрограм, газет та таке інше, які могли б досягати бажаного результату самим ефективним чином.
Планування ЗМІ у теперішній час є значно складнішим завданням, ніж це було ще 5 або 10 років тому.
Це зумовлено наступними чинниками:
- появою великої кількості різноманітних ЗМІ, кожне з яких пропонує безліч інструментів впливу на контактні аудиторії: телебачення поділилося на телевізійні мережі, кабельні телемережі, синдикативне телебачення, місцеве телета кабельне віщування, з’явилися журнали майже для кожного сегменту ринку, конкретних регіонів країни чи специфічних категорій споживачів, які пропонують рекламодавцям майже необмежені можливості охоплення цільових аудиторій;
- зростаючим розмежуванням населення за демографічними ознаками: вік, службове становище, рівень статку, життєвий цикл родини, політичні та релігійні уподобання і таке інше;
- динамічним підвищенням вартості розміщення реклами майже в усіх ЗМІ та суттєвими змінами у методах придбання та продажу реклами.
Ціни на ті чи інші рекламні засоби перестали бути стабільними, як це було в минулому, і ніхто тепер не соромиться торгуватися. Підрозділи, які займаються купівлею цих засобів, зараз мають вирішувати безліч інших завдань.
Практичне завдання.
Складіть порівняльну таблицю переваг та недоліків кожного виду ЗМІ
Вид ЗМІ |
Переваги |
Недоліки |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Практичне завдання.
ТОВ “Антей” необхідно обрати рекламну агенцію для подальшого підписання договору про розробку й проведення регіональної рекламної кампанії на телебаченні. На основі опублікованої інформації та попередніх контактів отримані деякі свідчення про три рекламних агенції, які наведені у таблиці Проведіть оцінку та обґрунтуйте вибір рекламної агенції - відповідь надайте в окремому Google Документі та надішліть у завдання Classroom.
Критерії порівняння |
Рекламна агенція ШЛЯХ |
Рекламна агенція ЗОРІ |
Рекламна агенція МІСЯЦЬ |
Досвід роботи |
добре |
більш, ніж задовільно |
задовільно |
Досвід реклами у даній сфері діяльності |
відсутній |
задовільно |
не зовсім задовільно |
Творчий потенціал |
добре |
добре |
добре |
Наявність власної виробничої бази |
більш, ніж задовільно |
добре |
задовільно |
Можливості з розміщення реклами |
добре |
задовільно |
задовільно |
Задоволеність результатами попередніх переговорів |
задовільно |
більш, ніж задовільно |
задовільно |
Практичне завдання.
За допомогою даних таблиці визначте економічну ефективність рекламних кампаній у кожному регіоні ТОВ “Антей”, де розповсюджувався асортимент товариства : у період рекламування, у досліджуваний післярекламний період, а також загальну економічну ефективність.
Регіон розповсю всюдження |
Одноденний товарооборот у період рекламування, грн. |
Одноденний товарооборот після рекламування, грн. |
Тривалість досліджуваного періоду, днів (Д1, Д2) |
Витрати на рекламу, грн. (В) |
Західний |
5478 |
4800 |
Д1=90 Д2=95 |
498000 |
Південний |
7016 |
6560 |
Д1=90 Д2=95 |
580500 |
Східний |
6324 |
5375 |
Д1=90 Д2=95 |
556000 |
Відбір засобів масової інформації (ЗМІ) здійснюють за допомогою наступних показників:
- Рейтинг носія (Rating) - частина цільової аудиторії, яка була в контакті з носієм (читала журнал, прослуховувала радіопередачу і т.д.). Вимірюється у кількості осіб або у відсотках населення.
- Охоплення (Reach) — кількість осіб цільової аудиторії, які хоча б один раз могли бачити рекламу.
- Кількість різних людей із даної аудиторії (тобто аудиторія має бути не дубльована), що не менше одного разу контактували з рекламою; Reach(2+) - відповідно не менше двох разів; Reach(п+) — не менше п разів.
- Питомі витрати на 1000 (Соst Реr Тhоusапd - СРТ) - показує вартість реального охоплення тисячі читачів, слухачів, глядачів і т.д. Визначають шляхом ділення значення тарифу за одиницю рекламної площі (наприклад, за полосу в газеті) на тираж (у тисячах примірників) або тарифу за одиницю рекламного ефіру (наприклад, за 30 сек. ефіру) на розмір аудиторії глядачів/слухачів (у тисячах осіб).
- Сума рейтингових пунктів (Gros Rating Points - GRP) - розраховують як суму добутків рейтингів усіх носіїв на кількість підключень до них. Наприклад, глядачі побачили ролик двічі або один журнал прочитало кілька читачів. - Питомі витрати на 1000 рекламних контактів або вартість рейтингового пункту (Соst Реr Point - СРР) - показує вартість тисячі рекламних контактів. Для визначення економічної ефективності реклами скористайтеся наступними формулами:
1. Ефективність рекламної кампанії у період рекламування:
де, Ер – ефективність рекламноїЕркампанії= ТрВ*Д1 у*період100%рекламування,
Тр – одноденний товарооборот у період рекламування,
Д1 – тривалість досліджуваного періоду у період рекламування,
В – витрати на рекламу
2. Ефективність рекламної кампанії у після рекламний період:
Епр = Тпр∗Д2/ В ∗ 100%
де, Епр – ефективність рекламної кампанії після рекламування, Тпр – одноденний товарооборот після рекламування,
Д2 – тривалість досліджуваного періоду після рекламування, В – витрати на рекламу
3. Економічна ефективність рекламної кампанії:
де, Ерк – ефективність рекламноїЕрккампанії= Еру*періодЕпр рекламування,
Ер – одноденний товарооборот після рекламування,
Епр – ефективність рекламної кампанії після рекламування.
Розрахункові значення економічної ефективності подайте у вигляді таблиці в окремому GoogleДокументі/ GoogleТаблці та додайте у Classroom.
Приклад таблиці:
Регіон розповсюдження |
Ер |
Епр |
Ерк |
Західний |
|
|
|
Східний |
|
|
|
Південний |
|
|
|
2⃣ Розробка заходів стимулювання продажу товарів на ринку
Стимулювання продажу (збуту) в комплексі просування являє собою систему спонукальних заходів, спрямованих на отримання відповідної реакції цільової аудиторії на різні заходи в межах маркетингової стратегії підприємства загалом та його комунікаційної стратегії зокрема.
- Це засіб короткострокового впливу на ринок.
Однак ефект від стимулювальних заходів досягається швидше, ніж від використання інших елементів комплексу просування
З-поміж ситуацій, за яких підприємству найбільш доцільно скористатися засобами стимулювання продажу, виділяють такі:
1) зменшення або відсутність попиту на товар;
2) виведення нового товару на ринок;
3) вихід підприємства на новий ринок;
4)товари-конкуренти, представлені на ринку, мають однакові споживчі характеристики;
5) товар переходить з етапу зростання до етапу зрілості життєвого циклу;
6) споживачі недостатньо поінформовані про товари, пропоновані підприємством.
Під час планування заходів стимулювання продажу підприємство повинно визначитися, на яку цільову аудиторію слід спрямовувати ці заходи. Саме тому впродовж першого етапу визначають:
● споживачів;
● торгових посередників;
● торговий персонал підприємства.
На другому етапі формується арсенал засобів стимулювання. У практиці маркетингу використовують багато стимулювальних засобів:
1. Знижки — сприяють короткостроковому зростанню обсягу продажу.
2. Безкоштовні зразки товарів — споживачам пропонують на пробу невелику кількість товару: надсилають поштою, роздають у магазинах тощо.
3. Купон-сертифікат — фірма видає покупцеві; надає йому право на певну знижку в разі купівлі певного товару.
4. Надання товарів на пробу — потенційним споживачам безплатно у тимчасове користування надають товари-новинки.
5. Призи — існують три засоби стимулювання продажу за допомогою призів: конкурси, лотереї, ігри.
6. Різні форми підсилення товару — надання: споживчого кредиту, безоплатних послуг, гарантій.
7. Залікові талони — сертифікати (подібні до купонів), які надають споживачеві право після купівлі товару обміняти його на інший або такий самий товар після купівлі, а не під час відвідування магазину.
8. Компенсації — короткострокові цінові стимули, які дають змогу споживачеві повернути частину сплаченої раніше суми за товар.
9. Премія — подарунки, які пропонують покупцям безплатно або за низькою ціною і використовують як стимул для купівлі рекламованого товару.
10. Заохочення постійних клієнтів — грошові або інші види винагороди, які пропонують постійним покупцям товару або послуг підприємства.
11. Стимулювання збуту на місцях торгівлі — розміщення в магазинах плакатів, стендів, вивісок, зображень товарів, запропонованих виробником.
12. Спільне просування — об'єднання зусиль двох або більше підприємств під час стимулювання продажу своїх товарів.
Практичне завдання.
ТОВ “Антей” розробляє нову рекламну політику фірми. Необхідно здійснити вибір засобів стимулювання продажу (збуту) товару/продукції на основі творившийся на фірмі ситуації. Вибір обґрунтуйте та дайте відповідь у
GoogleДокумент
Для виконання завдання необхідно розподілити ситуації на ринку які з'явилися(розподіл варіантів здійснюємо на основі першої букви прізвища здобувача освіти) , а саме:
А-Д - зменшення або відсутність попиту на товар
Е–М - виведення нового товару на ринок
Н-Ф -споживачі недостатньо поінформовані про товари, пропоновані підприємством
Х-Є - товари-конкуренти, представлені на ринку, мають однакові споживчі характеристики
Ю-Я - товар переходить з етапу зростання до етапу зрілості життєвого циклу
💡Виконавши попередні дії, здійснивши вибір засобу стимулювання переходимо до практичної розробки.
Розробіть рекламну листівку з пропозицією знижки на товар/послугу (засіб стимулювання збуту) від ТОВ “Антей” до найближчого свята. На листівці обов'язково використати та вона має містити:
1. Логотип фірми
2. Інформація про: свято, до якого присвячена листівка, назву фірми, адресу, контакти.
3. Короткий опис деталей зниження ціни(знижки яка пропонується Вами у листівці)
Додати результат до Classroom.
Рисунок. Діючий логотип ТОВ “Антей”
3⃣ Ознайомлення з процесом встановлення ціни на товар
Ціноутворення - це процес формування цін на товари та послуги. Характерні дві основні системи ціноутворення: ринкове і централізоване державне ціноутворення (формування цін державними органами).
В умовах ринку превалює децентралізоване ціноутворення, яке функціонує на базі взаємодії попиту і пропозиції.
Процес встановлення ціни складається із шести етапі:
1. Постановка цілей і задач ціноутворення.
2. Виявлення попиту.
3. Оцінка витрат та встановлення початкової ціни.
4. Аналіз цін і товарів конкурентів.
5. Вибір методу ціноутворення.
6. Встановлення кінцевої ціни.
Постановка задач ціноутворення - це спроба фірми відповісти на питання: чого бажано домогтися за допомогою політики цін на свою продукцію.
Ціна – це сума грошей, яку повинен сплатити покупець за товар (грошова вартість одиниці товару).
Собівартість продукції — виражені в грошовій формі витрати підприємства на виробництво продукції (виробнича собівартість).
У виробничу собівартість продукції згідно з П(С)БО 16 «Витрати» не включаються адміністративні витрати, витрати на збут, інші операційні витрати тощо. До собівартості продукції включається вартість використаних у процесі виробництва сировини й основних матеріалів, комплектуючих виробів, палива, енергії на оплату праці та відрахування до соціальних фондів, загальновиробничі витрати, інші витрати, пов’язані з виготовленням продукції на рівні виробничих підрозділів (цехів).
Для визначення собівартості конкретного об’єкта калькулювання витрати виробництва групуються за статтями калькуляції.
Калькуляція (від лат. calculatio - Рахунок, підрахунок) - визначення витрат у вартісній (грошової) формі на виробництво одиниці або групи одиниць виробів, або на окремі види виробництв.
У ціни на товар і послуги дві основні складові — собівартість і націнка.
Що містить у собі собівартість одиниці товару — витрати на виробництво одиниці продукції: матеріали, запчастини, комплектуючі. Також це все змінні витрати, які прямо залежать від обсягу проданої/виробленої продукції. Відрядна оплата праці співробітників, витрати на логістику, упаковку, рекламу.
Практичне завдання.
В вашому завданні, яке являє собою таблицю, вже є основні ключові ланки які формують ціну товару фірми ТОВ “Антей”. Це: знижки, витрати на транспортування, витрати обігу,торгова націнка,тощо.
- отримавши доступ до бланку калькуляції, зробіть копію таблиці та після виконання розрахунків надішліть свій бланк-копію у відповідне завдання
Classroom
Приклад таблиці Калькуляції
Арт. № товару/посл уги |
Ціна прайс-ли ста заводу,фі рми, тощо |
Знижка на кількість 4% |
Ціна закупівлі, грн |
Транспор тні витрати 10% |
Ціна придбанн я, грн. |
Витрати обігу 15% |
Ціна собіварто сті, грн |
Торгова націнка 90% |
Ціна реалізації , грн. |
Ціна прайс-ли ста ТОВ "Антей" |
2012 |
66,4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2014 |
30,56 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2505 |
123,45 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1254 |
205,4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4589 |
104,69 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5689 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
256,36 |
6565 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
125,23 |
Заняття №4
ПЛАН
❖ Аналіз засобів та носіїв реклами.
❖ Розробка різних видів реклами
❖ Розробка рекламного тексту на платформах різного типу.
❖ Сегментація ринку.
❖ Вивчення ринку попиту.
❖ Вивчення конкурентів
1⃣ Аналіз засобів та носіїв реклами
2⃣ Розробка різних видів реклами
3⃣ Розробка рекламного тексту на платформах різного типу
Відповідно до статті 1 Закону України «Про рекламу» реклама – це спеціальна інформація про осіб чи продукцію, яка розповсюджується в будь-якій формі та в будь-який спосіб з метою прямого або опосередкованого одержання прибутку.
Реклама − це друковане, рукописне, усне або графічне повідомлення про особу, товари, послуги або суспільний рух, що відкрито опубліковане рекламодавцем й оплачене з метою збільшення обсягів збуту, розширення клієнтури, одержання голосів або суспільної підтримки.
Реклама − це неособиста форма комунікації, що здійснюється за допомогою платних засобів поширення інформації з чітко зазначеним джерелом фінансування.
Реклама − ефективний засіб поширення інформації про фірму, товар, місце й умови його продажу тощо.
Рекламування − це створення рекламного продукту й неособисте доведення його до потенційних покупців.
Мета реклами − донести інформацію від рекламодавця до цільової аудиторії, спонукати представників цільової аудиторії до дії, сформувати певну думку про об’єкт реклами; створити позитивний імідж фірми; збільшити прибуток і рентабельність, кількість покупців та обсяги продажу; стабілізувати обсяг продажу при зменшенні попиту та спаді ділової активності покупців. Функції реклами: залучення клієнтів; збільшення продажу; регулювання збуту. Рекламна діяльність охоплює увесь комунікаційний процес − від визначення потреби в рекламі до створення рекламного продукту та його оприлюднення
Рекламний текст – це основний засіб інформування адресата задля продажу. За твердженням Л. Мацько, виокремлюють два види інформації:
1) основну / предметнологічну (зміст повідомлення, назви осіб, предметів, речей дійсності і понять про них, відношень між ними);
2) додаткову інформацію, яка виникає у процесі мовної комунікації, залежить від умов, ситуації спілкування, ставлення мовця до предмета мовлення та адресата, від соціального стану, ролі мовців, адекватності світовідчуття і сприймання, естетичних ідеалів.
Основне завдання під час створення рекламного тексту – зробити його більш прийнятним для споживача, що відповідає моделі AIDA (attention – interest – desire – action, тобто увага – інтерес – бажання – дія).
Attention – інтригувальна ключова фраза – заголовок.
Interest – повідомлення про властивості товару (2–3 речення);
Desire – кульмінаційний вузол. Його мета – викликати бажання придбати товар, про який йде мова в рекламі.
Action – фінал рекламного тексту, у якому узагальнено зміст повідомлення з метою здійснення прямої дії (покупки).
Практичне завдання.
Ґрунтуючись на методичних рекомендаціях⬆, розробіть комерційну, інформативну, друковану рекламу 1-го виду товару/послуги, які пропонує ТОВ “Антей”. Актуальний Прайс-лист - Prise_list_antey.pdf
Ваш рекламний продукт повинен містити компоненти: ілюстрації чи фото товару; заголовки та підзаголовки; основний текст (обов’язково подати інформацію про фірму, її контакти та реквізити); рекламний девіз (за потреби); логотип (є у завданнях вище); висновок-заклик;
Оформлену роботу завантажити у відповідне завдання Classroom
4⃣Сегментація ринку.
5⃣Вивчення ринку попиту.
6⃣Вивчення конкурентів
Сегментування ринку — це виокремлення певної кількості покупців, що мають схожу або однакову реакцію на комплекс маркетингових заходів підприємства, тобто подібно сприймають параметри товару, його ціну, місце збуту та маркетингові комунікації. У процесі здійснення сегментування для підприємства найважливіше завдання — знайти сегмент ринку, на який воно спрямовуватиме основні маркетингові заходи.
Сегмент — це об'єднана, попередньо виявлена кількість споріднених споживачів товару чи послуги за певними ознаками.
Головною метою сегментування ринку є забезпечення адресності продукту, тому що він не може відповідати запитам одразу всіх споживачів. У цьому разі підприємство чи організація не розосереджує, а концентрує свої зусилля на «напрямі головного удару». Цим досягається підвищення ефективності застосовуваних форм та методів продажу, реклами, стимулювання збуту тощо.
Бенчмаркінг — це метод порівняльного аналізу, за допомогою якого можна зрозуміти власну позицію на ринку в порівнянні з лідерами в ніші, а також отримати та оцінити середні показники галузі.
Методики бенчмаркінгу допоможуть встановити рівень продуктивності, отримати повну картину виконаної роботи. У процесі можна дізнатися про нові ринкові тенденції, визначити переваги, а також оцінити та збільшити власний вплив на ринок.
Бенчмаркінг — це процес, що дозволяє провести дослідження конкурентів.
Структура бенчмаркінгу включає:
● цілі і завдання;
● KPI, на основі яких проводитиметься аналіз; ● список конкурентів.
При вивченні конкурентоспроможності продукту (товару) його порівнюють з товаром конкурента за цілим рядом атрибутивних ознак:
1. надійність;
2. економічність використання матеріальних, енергетичних та інших ресурсів;
3. екологічність;
4. безпека;
5. технологічність ремонту;
6. транспортабельність;
7. післяпродажне обслуговування та ін.
Що стосується аналізу конкурентоспроможності маркетингової діяльності та її зіставлення з аналогічною діяльністю пріоритетних конкурентів, то порівняння здійснюється за елементами комплексу маркетингу:
1. продукт;
2. ціна;
3. доведення продукту до споживача;
4. просування продукту.
Рівень конкурентоспроможності фірми визначається за цілим рядом показників її потенціалу:
1. виробничого і науково-технічного;
2. фінансово-кредитного;
3. товарно-збутового;
4. соціально-економічного.
Логічним кроком конкурентного аналізу є вивчення чинників конкурентоспроможності фірми. У зв'язку з цим особливо значуща роль маркетингових досліджень, оскільки саме за допомогою дослідницьких методів, зокрема методики експертного опитування, оцінюється значущість різноманітних конкурентних чинників: споживчих властивостей товару, його якості, ціни, унікальності і багатьох інших. При оцінці чинників конкурентоспроможності велике значення мають дані маркетингової розвідки, інформація, отримана з різних джерел.
Завершальним аспектом конкурентного аналізу є аналіз конкурентних позицій фірми на ринку та їх зіставлення з позиціями конкурентів. Подібний аналіз передбачає здійснення таких операцій:
- визначення конкурентних позицій (тобто порівняльних характеристик основних ринкових параметрів фірми та її товару щодо конкурента) фірми на основі вивчення її потенціалу;
- визначення конкурентних позицій основних, пріоритетних конкурентів фірми (визначення їхнього потенціалу, прогнозованої діяльності, природно, утруднено і вимагає залучення методів маркетингової розвідки);
- зіставлення конкурентних можливостей фірми та її конкурентів (пріоритетного конкурента) на основі побудови матриці (багатокутника) конкурентоспроможності.
Показники, які найкращим чином дозволяють охарактеризувати і оцінити конкурентоспроможність того або іншого конкретного підприємства відбираються, як правило, шляхом опитування експертів. Так само методом експертних оцінок показники оцінюються відповідним чином (в залежності від обраної методики показникам можуть бути привласнені відповідні ваги). Подібним чином здійснюється оцінка параметрів конкурентоспроможності фірм - основних конкурентів. Кінцеві оцінки показників конкурентоспроможності вносяться до таблиці, що дозволяє легко провести аналіз рівня конкурентоспроможності за різними показниками.
Практичне завдання.
На основі методичних рекомендацій, проведіть аналіз ринку конкурентів галузі/сегменту у якій/якому здійснює свою діяльність ТОВ “Антей”. Дані представити у таблицю Таблиця конкурентів ТОВ Антей
У графі Виконавець- обов'язково вказати своє Ім'я та Прізвище.
1. Комерційне листування
2. Складання рекламацій
3. Створення пропозицій
4. Організація продажу товарів зі складу
5. Порядок укладання, зміна та розірвання договорів
6. Види договорів, що застосовуються в торгівлі.
7. Організація перевезень товару
8. Складання договорів, які використовуються в торгівлі
9. Основні напрямки досліджень в маркетингу
10.Процедури маркетингових досліджень
11.Дослідження ринку
12.Стимулювання збуту
13.Складання договорів перевезення товарів
14.Правила складання та розробка ефективної реклами
15.Маркетинговий аналіз і його характеристики
16.Складання діаграм товарообігу
17.Поняття рекламного тексту, його місце в системі функціональних стилів мови
18.Основні принципи рекламної діяльності згідно з Законом України «Про рекламу»
19.Види реклами, які передбачені Законом України «Про рекламу»
20.Графічні та фонетичні особливості тексту реклами
Законодавчі та нормативні акти:
1. Про затвердження Правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами : Наказ М-ва економіки України від 19.04.2007 р. № 104 : станом на 2 жовт. 2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1257-07#Text (дата звернення: 12.02.2024).
2. Про захист прав споживачів : Закон України від 12.05.1991 р. №
1023-XII : станом на 19 листоп. 2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1023-12#Text (дата звернення:
12.02.2024).
3. Про рекламу : Закон України від 03.07.1996 р. № 270/96-ВР : станом на 1 січ. 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-вр#Text (дата звернення: 12.02.2024).
Основна література:
1. Біловодська О.А. Маркетингова політика розподілу:навч.посіб. К.:
Знання, 2018. 495 с.
2. Маркетинг - 3.3. Сутність сегментування ринку. Google Sites: Sign-in.
URL:https://sites.google.com/site/marketingdistance/тема-3/3-3-сутність-сегмен тування-ринку (дата звернення: 09.02.2024).
3. Марцин B.C. Економіка торгівлі : навчальний посібник / В.С. Марцин. – Режим доступу: http://pidruchniki.ws.
4. Штулер І. Ю. Еволюція теорій економічного розвитку у сучасному вимірі знань // Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. №9. С.
216– 219.
5. Як писати ефективні рекламні тексти? Технологія + приклади. Путівник у світі фінансів і бізнесу, банківські і фінансові послуги. URL:
https://bigenergy.com.ua/fnansi/bznes-dlya-pdpri/1170-yak-pisati-efektivni-reklamni-te ksti-texnologiya-prikladi.html#google_vignette (дата звернення: 12.02.2024).