Мусіяка Катерина, вихователь(практикант),
дошкільного навчального закладу СШДС 1 «Золотий ключик», Київ,
Мета:
Форма роботи |
Зміст роботи |
Організаційна частина |
|
Вступне слово вихователя-методиста |
Вітання учасників семінару та налаштування їх на співпрацю |
Теоретична частина |
|
Вправа «Асоціативний ряд» |
Добирання слів-асоціацій до терміна «інновація» |
Вправа «Читання по колу» |
Визначення терміна «педагогічна технологія» |
Виступ практичного психолога «Впровадження інноваційних технологій: «за» чи «проти» |
Аналізування готовності педагогів до інноваційної діяльності |
Практична частина |
|
Метод «Карусель» |
Обговорення теми «Творчий потенціал педагога — важливий чинник сучасного освітнього процесу» (робота в групах) |
Вправа «Активне слухання» |
Презентація педагогічних технологій членами творчої групи |
Вправа «Тематична піраміда» |
Презентація орієнтовного перспективного планування впровадження інноваційних педагогічних технологій в освітній процес на місяць для кожної вікової групи |
Робота в групах |
Обігравання реалізації завдань педагогічних технологій, визначених до впровадження в практику роботи |
Підсумки |
|
Вправа «Трибуна вільних думок» |
Рефлексія |
Домашнє завдання |
|
Вихователь вітається з колегами, оголошує тему й мету засідання.
Вихователь: Шановні колеги! Запрошую всіх вас взяти участь в установчому засіданні творчої групи, яке ми назвали «Школа нового досвіду». Сьогодні ми поговоримо про впровадження інноваційних педагогічних технологій у освітній процес дошкільного навчального закладу.
Вихователь: Для початку розглянемо терміни «інновація» та «педагогічна технологія».
Вправа «Асоціативний ряд»
Мета:
дати визначення терміну «інновація»;
розвивати вміння логічно й послідовно висловлювати свої думки.
Вихователь: Колеги, пропоную вам дібрати асоціативний ряд до терміна «інновація». Для кожної з вас ми підготували аркуш паперу, на якому записане слово «інновація». Вашим завданням є записати напроти кожної літери ті слова, що асоціюються у вас із поняттям «інновація». Літери, що утворюють вертикальний стовпчик, мають бути початковими літерами для утворених вами слів.
І
Н
Н
О
В
А
Ц
І
Я
Висновок. Отже, на вашу думку, інновація — це... (узагальнення відповідей педагогів).
Вихователь: Звернімося до наукового обґрунтування цього терміна. У багатьох словниках поняття «інновація» трактують як «новинка, нововведення». Інновація в освіті, за визначенням окремих науковців, — це цілеспрямований процес часткових змін, що ведуть до модифікації мети, змісту, методів, форм навчання й виховання, адаптації процесу навчання до нових вимог.
Вправа «Читання по колу»
Мета:
ознайомити педагогів з визначеннями терміна «педагогічна технологія», запропонованими різними авторами;
сформулювати узагальнене визначення терміна «педагогічна технологія».
Вихователь: Термін «педагогічна технологія» вперше вжив у 1886 році англієць Джеймс Саллі. У науковій психолого-педагогічній літературі подано біля 300 тлумачень терміна «педагогічна технологія». Пропоную ознайомитися з окремими з них.
Педагоги опрацьовують методом «читання по колу» картки, що містять визначення поняття «педагогічна технологія», запропоновані різними авторами.
Висновок. Отже, педагогічна технологія відповідає на запитання «як?», «у який спосіб?» (за допомогою яких методів, прийомів, засобів) досягти поставленої педагогічної мети, визначає порядок використання різних моделей навчання.
Вихователь: Модернізація змісту дошкільної освіти зумовлена Національною доктриною розвитку освіти в Україні, Законом України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 № 2628-ІІІ, Законом України «Про охорону дитинства» від 26.04.2001 № 2402-ІІІ, Положенням про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності, затвердженим наказом МОН від 07.11.2000 № 522. Якісно нова система формування особистості будується на індивідуальному стилі педагогічної діяльності та передбачає застосування гнучких форм професійного вдосконалення. А впровадження інноваційних педагогічних технологій у освітній процес дасть змогу уникнути зайвих труднощів під час засвоєння дітьми знань та вмінь, визначених Державним стандартом дошкільної освіти, цікаво і змістовно вибудовувати освітню взаємодію дорослих з дітьми, плекати розум, душу й тіло кожної дитини. Впровадження інноваційних педагогічних технологій є специфічним і доволі складним процесом, що потребує від педагогів особливих знань, навичок та здібностей. Тому перш ніж упроваджувати ту чи ту педагогічну технологію в освітній процес нашого дошкільного закладу, практичний психолог провів дослідження. Метою дослідження було з’ясувати ставлення педагогічного колективу та окремих педагогів до ідеї впровадження інноваційних технологій у практику роботи дошкільного закладу, а також виявити інноваційний потенціал кожного педагога. Тож пропоную прослухати виступ практичного психолога стосовно результатів дослідження.
Виступ практичного психолога
«Впровадження інноваційних технологій: «за» чи «проти»
Практичний психолог: Як відомо, будь-яке нововведення проходить відповідні етапи — від зародження потреби в ньому до його впровадження й тривалого використання. На жаль, не всі педагоги однаково позитивно сприймають нововведення. Саме тому, перш ніж упроваджувати нововведення, варто з’ясувати рівень готовності педагогів до інноваційної діяльності. Під час упровадження інновацій у певної категорії педагогів виникають психологічні бар’єри, і це є нормою.
Психологічні бар’єри виникають, коли необхідно:
Для подолання психологічних бар’єрів, які заважають ефективній роботі педагогів, необхідно пропонувати їм якомога більше інформації, не обмежувати творчу діяльність, дати час адаптуватися до змін. Також науковці рекомендують проводити анкетування, психолого-педагогічні тренінги, семінари, інтерактивні ігри тощо.
У проведеному нами анкетуванні з теми «Впровадження інноваційних технологій: «за» і «проти» взяли участь 14 педагогів. Серед них п’ять досвідчених педагогів, які мають стаж роботи більше 10 років, і 9 педагогів, педагогічний стаж яких становить менше п’яти років. Заповнюючи анкети, всі педагогічні працівники зазначили, що адміністрація дошкільного закладу стимулює та не обмежує їхню творчу діяльність, надає методичну допомогу. На думку педагогів, інноваційна діяльність — це впровадження нових цікавих методів, використання оригінальних прийомів у роботі з дітьми. Це особливий вид творчої діяльності, спрямований на оновлення системи освіти.
Педагоги дають правильне визначення поняття «інноваційна діяльність», знають, які документи регламентують упровадження інновацій. За результатами анкетування педагогів умовно можна об’єднати у дві групи. Перша група (71%) — ті, хто виявив бажання застосовувати у своїй роботі інноваційні технології; друга група (29%) — це педагоги, які перебувають на етапі дослідження інновацій. Наявність цих двох груп є цілком нормальним явищем, що характеризує рівень готовності педагогів до інноваційних змін. У структурі професійно спрямованої особистості педагога готовність до інноваційної діяльності є показником його здатності нетрадиційно розв’язувати актуальні для особистісно орієнтованої освіти проблеми.
Результати анкетування вказують на високий інноваційний потенціал більшості педагогів нашого дошкільного закладу, про що свідчать:
здатність творчо втілювати нові ідеї — свобода дій і незалежність у використанні конкретних методик, нове розуміння цінностей освіти й виховання, прагнення до змін та моделювання експериментальних систем;
високий культурно-естетичний рівень, освіченість, всебічність інтересів; здатність по-новому розуміти і сприймати різні ідеї, думки, педагогічні напрями й течії.
З огляду на високий рівень готовності педагогічного колективу до впровадження інноваційних технологій, управління інноваційними процесами в дошкільному закладі передусім буде спрямоване на стимулювання й мотивацію педагогів до реалізації інноваційних перетворень.
Вихователь: Ми з’ясували, що сутнісною характеристикою інноваційного процесу є творчість педагога. Тож пропоную обговорити тему «Творчий потенціал педагога — важливий чинник сучасного освітнього процесу». Для виконання цього завдання прошу вас об’єднатися в чотири групи відповідно до кольору ваших бейджів та зайняти свої місця біля мольберта з відповідною кольоровою позначкою.
Педагоги об’єднуються в групи і займають свої місця.
Метод «Карусель»
Мета:
допомогти педагогам усвідомити наявність проблемних зон у особистісній та професійній сферах;
сприяти підвищенню мотивації до саморозвитку та самореалізації.
Вихователь: Тож пропоную кожній із груп виконати завдання:
Педагоги спочатку обговорюють завдання в групах, відтак, рухаючись по колу від мольберта до мольберта, доповнюють відповіді кожної з груп.
Висновок. Отже, багатогранність педагогічної діяльності творчих педагогів є чинником, що відкриває простір для використання багатьох інноваційних педагогічних технологій.
Вправа «Активне слухання»
Мета:
розвивати навички активного слухання, сприймання й засвоєння нової інформації;
формувати вміння стисло фіксувати почуте, виокремлюючи головні ідеї.
Вихователь: Щоб бути активними слухачами, пропоную під час виступів ваших колег скористатися бланками «Карта-характеристика інновації», що знаходяться на столах, та занотувати в них основну інформацію щодо впровадження педагогічних технологій в практику роботи, а саме: назву технології, її автора, суть, засоби впровадження.
Члени творчої групи презентують присутнім педагогічні технології, що упроваджуватимуться в практику роботи:
Технологія розвитку творчої особистості — ТРВЗ (за Генріхом Альтшуллером).
Школа ейдетики (автори Ігор Матюгін, Євген Антощук).
Використання інтелектуальних карт та коректурних таблиць за методикою Наталі Гавриш.
Навчання дітей розповідання за схемами
за методикою Катерини Крутій, Олександри Білан.
Вправа «Тематична піраміда»
Вихователь: Пропоную об’єднатися в групи, витягнувши картки-назви педагогічних технологій (педагоги об’єднуються в групи). У кожної групи на столі є опорна схема «тематичної піраміди».
Кожна група має заповнити «тематичну піраміду», вписавши в опорну схему основні концептуальні блоки обраної педагогічної технології, а саме:
в основі піраміди — принципи інноваційної технології, її назва;
посередині — засоби навчання, за допомогою яких можливо досягти педагогічної мети технології;
у вершині — педагогічна мета, запланований результат упровадження інновації.
Висновок. Отже, маршрут нашого дошкільного закладу у цьому навчальному році до поліпшення освітнього процесу шляхом інноваційної діяльності виглядає так: (зачитує кожну «тематичну піраміду» з вершини до основи: до розвитку… особистості дошкільника, завдяки використанню…, шляхом впровадження… (назва технології)).
Щоб педагогічна технологія належно спрацювала на практиці, треба забезпечити відповідний методичний супровід. Тому творча група працюватиме над орієнтовним перспективним плануванням упровадження означених інноваційних педагогічних технологій у освітній процес дошкільного закладу помісячно для кожної вікової групи.
Згідно з лексичними темами тижня, за якими працює наш дошкільний заклад, були визначені методи, прийоми, засоби вищезазначених педагогічних технологій та прописані види і форми роботи з дітьми, в яких можна застосовувати їх протягом дня. Пропоную членам творчої групи на практиці відпрацювати запропоновані на вересень види роботи.
Робота в групах
Вихователь: Пропоную обіграти дидактичні ігри, вправи, завдання педагогічних технологій:
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
Вправа «Трибуна вільних думок»
Мета:
Запитання для обговорення з педагогами:
Домашнє завдання:
Приклад оформлення Карти характеристики інновації
Карта-характеристика інновації за методикою Наталі Гавриш
«Використання інтелектуальних карт та коректурних таблиць»
Інноватор:Мусіяка Катерина Василівна, 1992 р. н., вища освіта, вихователь молодшої групи, пед. стаж — 7 років, користувач, розробник.
Проблема, актуальність обраної теми: впровадження педагогічної технології Наталі Гавриш з використання інтелектуальних карт та коректурних таблиць у освітній процес.
Мета:
освоїти педагогічну технологію Наталі Гавриш;
розробити —
орієнтовне перспективне планування впровадження педагогічної технології в освітній процес;
інтелектуальні карти та коректурні таблиці відповідно до лексичних тем планування освітнього процесу.
Сутність інновації (завдання): розподілити методи, прийоми, засоби технології Наталі Гавриш згідно з лексичними темами й прописати види та форми роботи з дітьми, в яких можна застосовувати їх протягом дня.
Засоби педагогічної технології: інтелектуальні карти, коректурні таблиці, інтелектуально-мовленнєві завдання, дидактичні ігри, вправи.
Прогнозований результат: упровадження технології Наталі Гавриш у освітній процес дасть змогу полегшити педагогам процес планування та сприятиме формуванню у дітей цілісної картини світу.
Класифікація інновацій у сфері застосування знань (необхідне підкреслити): управління, дидактика, психологія, методика, соціологія, гігієна, валеологія.
Нововведення пройшло стадії (необхідне підкреслити):
формулювання ідеї;
формулювання мети;
розроблення;
освоєння на стадії дослідного впровадження або експерименту;
поширення, дифузії (багаторазового повторення).
Нововведення пройшло експериментальну перевірку (необхідне підкреслити):
одноразову;
багаторазову.
Характер інноваційного процесу (необхідне підкреслити):
констатувальний, формувальний, уточнювальний;
активний (виробничий, лабораторний) або пасивний (експериментальне спостереження).
Експертний контроль здійснюють (необхідне підкреслити):
фахівці;
громадськість;
самоконтроль.
Перешкоди на шляху розроблення та впровадження:
Які проблеми ще необхідно розв’язати?
Особливі зауваження з урахуванням альтернативних пропозицій
Оцінка інновації