Автори : Чорна С. А., Бартко Ж. В. – викладачі ВСП «Могилів-
Подільський технолого-економічний фаховий коледж
Вінницького національного аграрного університету»
Рецензент: Кордонська І.В.- голова методичного об’єднання кураторів
ВСП «Могилів-Подільський технолого-економічний фаховий
коледж Вінницького національного аграрного університету»
Методична розробка включає методичні
матеріали, які розширюють й поглиблюють
уявлення студентів про здоровий спосіб життя;
формують фундаментальні навички культури
здорової поведінки людини в соціумі, вміння
робити вільний вибір за умови обізнаності.
.
Розглянуто і схвалено на засіданні
ц/к природничо-наукових дисциплін
Протокол №___ від ______2022 р.
Голова ц/к _______ Т.А. Носкова
Передмова
У Національній доктрині розвитку освіти України у ХХ1 столітті зазначено, що головною метою української системи освіти є створення умов для розвитку і самореалізації кожної людини як громадянина України.
Інформувати студентів про принципи здорового способу життя - один із головних напрямків роботи навчального закладу. У діяльності викладачів, кураторів переважає інформаційно-просвітницька спрямованість, що допомагає формувати у підлітків імідж освіченої культурної, а головне - здорової людини, здатної подбати про збереження власного здоров’я.
Метою заходу є формуванні в студентів здоров’язбережувальної компетентності шляхом засвоєння системи інтегрованих знань про закономірності функціонування живих систем, їх розвиток і взаємодію, взаємозв’язок із довкіллям.
Методична розробка детально аналізує організацію та проведення виховного заходу інтегрованого науково-природничого гуртка. Спрямована на формування стійких соціальних навичок безпечної поведінки студентів та навичок культури здоров’я.
Методика організації та проведення заходу зорієнтована на застосування ротаційної моделі blended learning технології з використанням гейміфікації. Включає методичні та інформаційно-просвітницькі матеріали освітнього процесу, які вироблені на основі досвіду керівників інтегрованого природничого гуртка.
Запропонована авторами модель виховного заходу змішаної форми навчання реалізує психологічні, педагогічні, організаційні аспекти сучасного дистанційного просвітницько-виховного заходу; розкриває векторні шляхи досягнення результатів під час синхронної та асинхронної роботи студентів online і активної стимуляції мислення в системі offline. Структура сценарію спрямовує виховний процес в русло практичного застосування отриманих соціальних знань, вмінь, навичок.
Методичний порадник заходу допоможе викладачам та кураторам організувати і провести інтегрований виховний захід, який стимулює формування культури здоров’я студентів в умовах реального життя.
Сценарій виховного заходу –
інтегрованого природничого гуртка у формі соціального тренажеру
на тему «Ми є те, що ми їмо…»
«Головним скарбом життя є не землі, що ти завоював, не багатства, що у тебе в скринях... Головним скарбом життя є здоров'я, і щоб його зберегти, потрібно багато що знати».
Авіцена
Викладач
Як часто Ви замислюєтесь над тим, що ми їмо і що будуть їсти наші діти?.. Питання філософське. Кожен із нас присутніх зможе дати відповідь у тому випадку коли буде користуватися навичками використання біологічних та хімічних знань у повсякденному житті…
Слайди № 1,2
Тема: Ми є те, що ми їмо…
Мета: сформувати стійкі навички ціннісного ставлення до свого здоров'я та здоров’я близьких людей.
Методи і прийоми: тренажер, діалог, дослідницький, методи ІКТ, віртуальна лабораторія, навіювання.
Обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютер.
Міждисциплінарна інтеграція: біологія, хімія, технологія виробництва харчових продуктів, соціологія, психологія, дієтологія, статистика.
Тривалість: 60 хв.
Форма проведення: соціальний тренажер
Місце проведення: кабінет хімії
1 Мотивація виховного заходу
Метод: переконання
Форма роботи: інтерактивний діалог
Дослідження соціологів показують, що студенти їдять погано, не завжди замислюючись над тим, що їхнє здоров’я в їх руках, вже не говорячи про здоров’я їхніх майбутніх дітей… Їх харчування є неповноцінним і незбалансованим. Вони споживають білків на половину менше від норми, жирів – на третину, а вуглеводі в майже на 2/3 менше від потрібної кількості.
Студент 2
За сучасними рекомендаціями ВООЗ (Всесвітньої організації охорони здоров’я) добова потреба калорій для студента 16-18 років становить 2200 кКал. Тобто за день він має з’їсти 85 г білкової їжі та отримати з харчами 75 г жиру і 400 г вуглеводів.
Соціальні спостереження показують, що сучасні студенти за добу споживають у середньому лише 1383 кКал: з них білків – 35 г, жирів – 67 г і 160 г вуглеводів і 95% студентів харчуються малопридатними продуктами та напоями: картопляні чіпси, снеки, шоколадні батончики, гарячі кавові напої та солодкі газовані води. Переважна більшість студентів не споживає в обід гарячих та рідких страв. 3% студентів свідомо пропускають вечерю, а 83% – навпаки «винагороджують» себе увечері кількома порціями відразу, перевантажуючи шлунок і порушуючи його роботу. 74% респондентів практично не вживають овочів, фруктів та ягід, що призводить до авітамінозу.
Студент 3
Наслідком такого харчування є кишково-шлункові захворювання, порушення імунітету, зміна показників крові та шкіри, ламкість волосся, нігтів, мігрені тощо…
80 відсотків імунітету знаходиться у кишківнику. Це 2 кілограми нашої ваги, це ті бактерії, які впливають на інтелектуальний розвиток, настрій, сон, імунітет. Є люди дуже роздратовані, а все тому , що в їх раціоні є багато кави та м’яса. Важка їжа несе агресію, злість, тому маємо слідкувати за своїм раціоном.
Викладач
Як правило, сучасна молодь обирає здоров’я. Проте, кожен із вас самостійно визначає спосіб життя.
У всі часи люди особливу увагу звертали на здоров'я, піклувалися про нього, винаходили все нові й нові ліки від недуги та способи зміцнити свій організм і залишатися бадьорими на довгі роки. Сьогодні не є секретом, що зовнішній вигляд людини, її поведінка, самопочуття і навіть успішна кар’єра залежить від стану здоров’я…
Слайд № 3
Перегляд мультфільму «Охоронці здоров’я!»
https://www.youtube.com/watch?v=E-u6ext Zog&ab_channel=Bibliomistechko
2 Хід заходу
Метод: інтерактивне спілкування, гейміфікація, віртуальні дослідження
Форма роботи: соціальний тренажер
2.1 Анкетування
Зараз ми з’ясуємо рівень просвітницьких навиків з теми за допомогою анкети.
Слайди № 4,5
Анкета «Здорове харчування»
Підіб’ємо підсумки.
Відповідь а - 2 бали , б - 1 , в - 0.
Хто набрав від 21 до 24 бали, у Вас відмінно складений харчовий раціон. Причин для занепокоєння немає.
16-20 бали. Ви вміло знаходите золоту середину у виборі страв.
12-15 бали. Перегляньте своє ставлення до харчування.
0-11 бали. Те , як Ви харчуєтеся , з рук геть погано! Більше того , існує серйозна небезпека для вашого здоров’я.
Результати анкетування підтвердили наше припущення, що нам знайома інформація щодо необхідності здорового харчування, проте нам важко перейти на здорове харчування, коли йдеться про світ сучасної їжі. З одного боку, нашим предкам і не снилося, що їхні нащадки щодня смакуватимуть виноградом, м’ясом, лате чи тістечком. А з другого — ми об’їдаємося напівфабрикатами, снеками, як наслідок продукти з поживи перетворюються на отруту. Що чекати в майбутньому, якщо зараз ми перебираємо норми цукру в кілька разів? На кому відповідальність: на кожній людині чи на виробниках фастфуду і снеків?
Відповідь на це питання має дати кожен із нас.
Пропонуємо виконати завдання квесту «Ми за здорове харчування» та вкотре переконатися, що ми є прихильниками все-таки здорового способу життя.
2.2 Навчальний квест
Завдання квесту «Ми за здорове харчування»
https://learningapps.org/19658037
Слайд № 6
Викладач
Прекрасно! Всі завдання виконані! Здоров'я - це найбільше багатство людини! Здоровим бути - круто!
Пам’ятка здорового харчування.
Слайд № 7
Древній латинський афоризм каже: “Ми живемо не для того щоб їсти, а їмо для того, щоб жити”
Отже, ми їмо, щоб жити, їжа дає нам енергію, необхідну для нормальної життєдіяльності організму, і будівельний матеріал для росту, розвитку тіла. При визначенні кількості і складу їжі, необхідної для нормальної життєдіяльності, слід ураховувати вік і стать людини, фізичне і розумове навантаження, стан організму, умови навколишнього середовища.
Пропонуємо Вам, використовуючи віртуальні засоби інформації, зібрати кошики «корисних продуктів» та «шкідливих продуктів». Обґрунтуйте власний вибір.
Слайд № 8
Інтерактивна вправа «Шкідлива і корисна їжа»
https://learningapps.org/14108442
Викладач
А чи задумуємося ми над тим, що ми їмо? Щоденно ми купуємо продукти харчування і нам не хотилося б отримати шкоду від спожитої їжі. Перевірити свіжість продуктів, а також їх якість можливо, навіть, в домашніх умовах.
Слайди №№ 9,10,11
2.3 Ужиткові дослідження ( з кошика шкідливих продуктів)
Дослід 1. Хімія чіпсів.
Викладач
Ефектний дослід наочно демонструє склад цього продукту.
Чи шкідливі чіпси? Чи можна їх їсти?
https://www.instagram.com/p/CYbGcFRA6_l/
Очікувана відповідь
Чіпс загоряється яскравим полум’ям і горить як бензин. Отже, шкідливі, тому
що це крохмаль, просочений олією. Чисті калорії!
Викладач
Саме така висока концентрація енергії і робить чіпси умовно шкідливими в нашому раціоні, адже в них нема нічого корисного для організму, лише калорії, надлишок яких при малорухомому способі сучасного життя ефективно відкладається у вигляді жирового прошарку.
Дослід 2. Хімія чайного напою
Викладач.
Перевіримо чи містить чайний напій «Fuzetea» натуральний чай.
У дві пробірки наливаємо справній зелений чай та чайний напій. Додаємо декілька крапель ферум (ІІІ) хлориду (якісний реактив на феноли) в обидва зразки.
https://www.instagram.com/p/CVNCVJYA35G/
https://www.instagram.com/p/CM1_VD0AY_F/
Очікувана відповідь
Спостерігали, що колір змінився на темно-фіолетовий, отже чайний напій містить поліфеноли, тобто є натуральним.
Дослід 3. Хімія солодких напоїв
Викладач.
Перевіримо солодкий напій на наявність штучних барвників. Найбільш частий варіант неякісної солодкої води – це наявність штучних барвників. Розпізнати їх досить легко, якщо під рукою є звичайний луг (харчова сода). До зразку напою в склянці добавити невелику кількість лугу (розчину соди) і злегка розмішати. Якщо напій містить штучний барвник, то колір напою не зміниться. Якщо ж напій якісний, то його колір зміниться: стане більш темним або навіть сірим.
https://www.instagram.com/p/CUXUQT7AOrb/
Очікувана відповідь
Спостерігали, що колір напою після додавання розчину соди став більш темним. Отже напій напій якісний, адже містить натуральний барвник.
Для визначення якості продуктів ми використали прості методи дослідження в домашніх умовах. Тож, аналізуючи дослідження, ми радимо бути обачними при купівлі продуктів харчування. Не віддавайте перевагу низькій чи високій ціні, а звертайте увагу на запах, колір, зовнішній вигляд, термін придатності, дату виготовлення, упаковку та перевіряйте вдома за іншими показниками.
Пам’ятайте, що від того, чим ми харчуємося, залежить наше з вами здоров’я, як зараз так і в майбутньому.
3 Майстер клас
Метод: керований практикум, експериментальний, демонстраційний,
інформаційно-комунікативний
Форма роботи: хімічний експеримент, відеопрезентація, майстер-клас.
Слайд № 12
З 23 лютого 2022 року організація ЮНІСЕФ розпочала Міжнародний челендж «Здорові сніданки».
ЮНІСЕФ є світовим лідером із захисту прав та інтересів дітей, який працює у понад 190 країнах і територіях світу заради захисту й підтримки дітей з моменту їх народження і до початку дорослого життя. До вирішення дитячих проблем ЮНІСЕФ залучає найширше коло тих, хто може і повинен подбати про майбутнє нових поколінь…
Студенти ІІІ курсу спеціальності 181 «Харчові технології» групи ВХП 36/9 долучилися до заходу та підготували майстер-клас на дану тематику. Пропонуємо ознайомитися з варіантами запропонованих студентами коледжу «здорових сніданків» та долучитися до челенджу та запропонувати свої варіанти.
Слайди №№ 13,14,15
Майстер клас «Здорові сніданки»
4 Заключне слово
Метод: настановча бесіда
Форма роботи: емоційне навіювання
Викладач
Сподіваємося, що наші старання були не марними. Бажаємо, щоб завжди були здорові та пам’ятали слова давньогрецького філософа Сократа: «Ми живемо не для того, щоб їсти, але їмо для того, щоб жити».
Дякуємо за увагу!
Рецензія
методичної розробки засідання
інтегрованого науково-природничого гуртка на тему
«Ми є те, що ми їмо…»
викладачів Чорної С.А., Бартко Ж.В.
Методична розробка засідання інтегрованого науково-природничого гуртка на тему «Ми є те, що ми їмо…», розроблена викладачами Чорною С.А., Бартко Ж.В. містить методичні напрацювання кураторів з питання формування культури здоров’я студентів. Включає прийоми інноваційних технологій з організації навчально-просвітницької та дослідницько-пошукової роботи в межах інтегрованого природничого гуртка. Інформаційні матеріали, включені в розробку, сприяють формуванню соціальних навичок здорового способу життя; забезпечення повноцінного фізичного розвитку студентів; активізують творчі задатки особистості.
В розробку включені елементи досвіду викладачів Чорної С.А.,
Бартко Ж.В. з реалізації проблеми застосування blended learning технології з використанням інтерактивного діалогу, гейміфікації, віртуального дослідження в ході організації та проведення виховних заходів та досвід активізації соціальної складової особистості через залучення студентів до громадських акцій різного рівня. Одним з етапів заходу є використання інтерактивних вправ на платформі learningapps.org, які спрямовані на розвиток стійких соціальних навичок через систему знань і особистий досвід.
Сценарій заходу створює внутрішні психологічні стимули щодо розв’язання проблеми збереження особистого здоров’я людини як складової здоров’я нації.
Робота наповнена інфомаційно-комунікативними матеріалами сучасного змісту, залучає студентів до роботи в системі Інтернет.
Методичну розробку рекомендувати викладачам та кураторам навчальних закладів І-ІІ рівня акредитації для організації та проведення виховних заходів.
Рецензент: ________________ І.В. Кордонська