Розробка уроку для 8 класу. Вивчити терміни: серце, органи крововобігу, перикард, епікакрд, міокард, ендокард, фази серця, електрокардіограма.
Дата: ____________
Тема:
Серце: будова та функції. Робота серця
Мета:
Освітня:
Ознайомити учнів із системою кровообігу організму людини. Вивчити особливості будови серця у зв’язку з його функціями, властивості серцевого м’яза.
Розвиваюча:
розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв’язки між особливостями будови та функціями біологічних структур на прикладі серця людини.
Виховна:
Формувати розуміння значення нормального функціонування серця для збереження здоров’я людини. Виховувати усвідомлене ставлення до свого здоров’я.
Цілі:
учні повинні знати:
учні повинні вміти:
учні повинні розуміти:
Обладнання та матеріали:
Таблиці «Кровообіг», «Будова серця», «Еволюція кровоносної системи хребетних», розбірна модель серця, торс людини, проектор, екран, ноутбук, мультимедійна презентація, 3D модель серця, відео фрагменти.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Міжпредметні зв’язки: фізика, іноземна мова.
Базові поняття та терміни:
Епікард, міокард, ендокард, перикард, передсердя, шлуночки, півмісяцеві клапани, стулкові клапани, коронарні артерії, електрокардіограма, автоматія.
Хід уроку
І. Орієнтація, мотивація діяльності (1 хв)
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку
Створення сприятливого клімату.
ІІ. Цілепокладання
1. Актуалізація й корекція опорних знань (10 хв)
1.1. Інтерактивна гра «Хрестики-нулики»
|
2. Слина |
3. Вени |
4. Плазма |
5.Кров |
6. Гемоглобін |
7. Фагоцитоз |
8. Артерії |
9. Лімфа |
Відповідь: 1, 5, 9
|
2. Симбіоз |
3. Еритроцити |
4. Аглютиноген |
5.Ліфма |
6. Лейкоцити |
7. Резус-фактор |
8. Аглютинін |
9. Тромбоцити |
Відповідь: 3,6,9
|
2. Округла форма |
3. Характерний фагоцитоз |
4. Дрібні |
5. Без’ядерні |
6. Форма - двоввігнутий диск |
7. Гемоглобін |
8. Виконують захисну функцію |
9. Кров’яні пластинки |
Відповідь: 4,5,6
|
2. Мають ядро |
3. Безбарвні клітини (білі) |
4. Мають червоне забарвлення |
5. Без’ядерні |
6. Форма - двоввігнутий диск |
7. Гемоглобін |
8. Виконують захисну функцію |
9. Кров’яні пластинки |
Відповідь: 1, 2,3.
1.2. Вправа «Лови помилку»
1.3. Яка система органів ссавців представлена на малюнку? З яких частин складається кровоносна система?
2. Мотивація навчальної діяльності (1 хв)
2.1.Серце… Покладіть руку на серце… прислухайтесь до його серцебиття… Яке воно?...Спокійне чи хвилююче? … Сильне чи ледь відчутне?... Наше серце – це невтомний двигун, про особливості якого ми з вами і дізнаємося…
Демонстрація відеофрагменту «Стук серця».
2.2. Випереджальне домашнє завдання «Цікаві факти про серце» (1 хв)
3. Повідомлення теми, мети, завдань уроку (1 хв)
Кров виконує багато функцій, але при одній умові. Кров повинна рухатися. Що забезпечує рух крові?
ІІІ. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення (20 хв)
Учні разом з учителем формулюють мету, завдання уроку.
4. Визначення очікуваних результатів (1 хв)
«Мікрофон»
– Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
4.1. Що таке кровообіг? Складання схеми «Органи кровообігу» (пошукова бесіда). (1 хв)
Опорний конспект:
Кровообіг - це рух крові по судинах за рахунок рушійної роботи серця. Експериментально встановлений англійським вченим У. Гарвеєм у 1628 році. Функції кровообігу: транспортна, регуляторна, захисна. Розгляньте іл. 47 с.94.
4.2. Будова серця.
4.2.1. Зовнішня будова серця (2 хв)
Серце (лат. соr, грец. καρδία)– порожнистий конусоподібний м’язовий орган, розміщений у грудній порожнині, що забезпечує кровообіг.
Самостійна робота учнів з підручником, складання опорного конспекту, демонстрація місцерозміщення серця на «торсі людини» та зовнішньої будови на муляжі та 3D моделі.
Опрацюйте теоретичну частину і знайдіть на муляжі серця основу, верхівку та судини: верхню і нижню порожнисту вену, легеневу артерію, аорту, легеневу вену. Продемонструйте особливості зовнішньої будови серця.
Очікувана відповідь учнів:
Розширена його основа обернена вгору, а вузька верхівка – донизу. Серце дорослої людини 12-13 см завдовжки і до 9-10 в діаметрі. Маса серця у чоловіків 300 г, а у жінок 220 г.
Зовні серце оточене еластичною навколосерцевою сумкою – перикардом. Внутрішні стінки навколосерцевої сумки виділяють рідину, що зволожує серце і зменшує його тертя об стінки перикарду під час скорочень.
- Отже, що таке перикард? Які функції він виконує?
4.2.2. Розташування і положення серця. (1 хв)
Демонстрація «торсу людини», місцерозміщення серця. Обговорення і складання опорного конспекту.
Розповідь супроводжуйте демонстрацією розташування і положення серця на розбірній моделі «Торс людини».
Розміщується серце в грудній порожнині між легенями, безпосередньо за грудиною (дещо зліва).
4.2.3. Будова стінок серця (3 хв)
Робота в парах.
Опрацюйте теоретичну частину, розгляньте фотографії будови стінок серця, знайдіть ендокард, міокард, епікард. Зверніть увагу на різну товщину стінок серця. Чим вкрите серце?
Опорний конспект:
ендокард (внутрішня оболонка серця );
· міокард (середня м'язова оболонка серця );
· епікард (зовнішня оболонка серця);
· перикард (навколосерцева сумка) - заповнена рідиною, що зменшує тертя під час скорочень та зволожує серце.
4..2.4. Внутрішня будова серця, клапани серця. (14 хв)
Пояснення вчителя, яке супроводжується малюнком на дошці, учні фіксують малюнок в себе в зошитах, супроводжують опорним конспектом.
Розгляньте іл. 48 Будова серця
Опорний конспект:
Серце людини складається з 4 камер: двох передсердь (правого і лівого) і двох шлуночків (правого та лівого). Ліва і права частина розділені серцевою перегородкою. У правій половині рухається венозна кров, у лівій – артеріальна.
Передсердя – це відділи серця, у які кров збирається з вен.
Шлуночки – це відділи серця з яких кров надходить у артерії.
Між передсердями і шлуночками є отвори, які закриваються двостулковим клапаном у лівій половині, і тристулковим – у правій. Роботу цих клапанів забезпечують сосочкові м’язи та сухожилкові нитки. Розрізняють ще півмісяцеві клапани (в аорті і легеневому стовбурі).
Дайте відповіді на запитання:
Групова робота
«Фази серцевого циклу»
Розгляньте таб. 13 с. 96
Серцевий цикл - це узгоджена ритмічна зміна скорочень передсердь і шлуночків і загального розслаблення серця. Серце працює ритмічно, його скорочення (систола) чергується з розслабленням (діастолою). Один повний серцевий цикл складається з трьох фаз і триває близько 0,8 с.
Таблиця 13. ФАЗИ СЕРЦЕВОГО ЦИКЛУ
Ознака |
І фаза - скорочення передсердь |
II фаза - скорочення шлуночків |
III фаза - розслаблення передсердь і шлуночків |
Тривалість, с |
0,1 |
0,3 |
0,4 |
Стан клапанів |
Стулкові клапани відкриті, колові сфінктери вен закриті |
Стулкові клапани закриті, кишенькові - відкриті |
Стулкові клапани напіввідкриті, кишенькові - закриті |
Тиск, мм рт. ст. |
8-10 |
У лівому - близько 120, правому - 20-25 |
Близько 0 |
Рух крові |
З передсердь до шлуночків |
В артерії кіл кровообігу |
Кров наповнює передсердя і шлуночки |
Робота серця задовольняє потреби організму завдяки механізмам саморегуляції, нервової та гуморальної регуляції. Саморегуляція серця забезпечується провідною системою. Нервова регуляція здійснюється симпатичними (збільшують частоту й силу скорочень серця) і парасимпатичними (сповільнюють частоту й силу скорочень серця) нервами. Центр серцевої діяльності розташований у довгастому мозку. Гуморальну регуляцію серця здійснюють адреналін, йони Кальцію (посилюють і прискорюють скорочення серця), ацетилхолін і йони Калію (зменшують частоту й силу скорочень серця).
Отже, висока працездатність та невтомлюваність серця зумовлені ритмічністю роботи, власним кровопостачанням та ефективним обміном речовин.
Властивості серцевого м’яза ( робота в парах)
Опрацюйте теоретичну частину, визначте властивості серцевого м’яза (збудливість, скорочення, провідність, автоматія). Завдяки чому можна дослідити ритм роботи серця? (електрокардіограф, електрокардіограма).
Провідна система серця — група високоспеціалізованих клітин серця, які мають здатність виробляти імпульси та їх проводити. Клітини розташовуються щільно, утворюючи складові провідної системи серця:синусово-передсердний вузол (вузол Кіса— Флека) — СА-вузолміжвузлові 1м.1 оціню шляхи: передній — Бахмана (він же міжпередсердний), середній — Венкебаха і задній — Тореля
атріовентрикулярний вузол (вузол Ашоффа— Тавари) — АВ-вузол
ліва ніжка пучка Гіса:
— 1м.1 о гілка лівої ніжки пучка Гіса
— 1м.1 оці гілка лівої ніжки пучка Гіса: права ніжка пучка Гіса
Всім відділам провідної системи притаманний автоматизм, тобто здатність генерувати імпульси. В нормі, вироблені СА-вузлом імпульси, поширюються передсердними шляхами до АВ-вузла, через нього до пучка Гіса та волокнами Пуркінє до м'язів шлуночків серця.
Опорний конспект:
Основні властивості серцевого м'яза:
Збудливість – здатність серця переходити зі стану спокою до робочого стану під впливом різних подразників
Провідність – здатність розповсюджувати збудження, що виникло на будь-якій ділянці, по всьому серцю.
Скоротливість – здатність м'язової тканини серця скорочуватися під впливом збудження.
Автоматизм – здатність серця скорочуватися під впливом імпульсів, що виникають у самому серці.
Серце має власні кр. Судини – дві коронарні або вінцеві артерії, розгалуджуються на поверхні серця, за добу протікає 500 л. Крові. При атеросклерозі буває зменшення просвіту цих артерій, що призводить до змертвіння ділянки серцевого м'язу – інфаркту міокарда.
Серце працює ритмічно, скорочується все одразу.
Дослідження роботи серця:
Електрокардіограф
За допомогою ЕКГ фіксуються серцеві скорочення. Відхилення від нормативних показників можуть говорити про наявність захворювань системи кровообігу або порушень в роботі серця.
З метою профілактики досить робити ЕКГ один раз на рік.
Якщо ви спостерігаєте один або кілька наведених нижче симптомів або станів, потрібно негайно звернутися до лікаря і зробити ЕКГ:
підозра на порушення роботи серця (порушення ритму);
біль у грудях;
гіпертонія, аритмія;
часті задишка, стреси, нервові зриви;
вік після 40 років;
шкідливі звички.
5. Кровопостачання серця. Прийом «Проблемне навчання». (1 хв)
У процесі серцевої діяльності серцевий м’яз виконує велику роботу. Тому він потребує надходження поживних речовин і кисню та виведення продуктів розпаду. Як це відбувається?
Очікувана відповідь учнів
Це відбувається через власні артерії, по яких кров надходить до серця, та через власні вени, по яких кров іде від стінки серця в праве передсердя.
Доповнення вчителя. Судини, які постачають багату киснем кров до серцевого м’яза, відомі під назвою коронарних артерій, а судини, по яких кров рухається від стінки серця – коронарних вен.
6.Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих( 4 хв)
Завдання 1 Вставити пропущені слова ( 3 хв)
Серце – порожнистий …………….орган. Його маса у дорослої людини складає ……..г. Серце розміщене у …….порожнині, зміщене……від середньої лінії грудей. Зовні серце вкрите навколосерцевою сумкою, або ……… Внутрішня поверхня ………….сумки виділяє …………, яка ……………..серце і зменшує ……….під час скорочень. Суцільна перегородка поділяє серце на ……… і ………….. У правій половині рухається ……….кров, у лівій - ………….
Між пересердями і шлуночками розташовані ………….клапани. У лівій половині - ………….. клапан, а у правій половині - ………… Ці клапани не допускають повернення крові в ………зі ………….під час їх скорочення. Передсердя переганяють кров до …….. Шлуночки проштовхують кров у ……. , виконуючи більшу роботу ніж пересердя. Тому м’язові стінки найтонші у ………………( 2-3 мм). Найтовшшою є стінка ………. Шлуночка, оскільки він виконує більшу роботу, проштовхуючи кров по ……………………
колу кровообігу.Між лівим шлуночком та аортою розташовані……………….
Клапани. А також………….клапани є між правим шлуночком та легеневим стовбуром.
Завдання 2 ( 3 хв.)
Розглянути малюнок і підписати складові частини серця.
7.Повідомлення домашнього завдання (1 хв)
ІV. Рефлексивно-оцінюючий
«Закінчити речення»
Література
https://pidruchnyk.com.ua/863-biologiya-8-klas-sobol-2016.html - підручник Соболь 8 клас біологія
Вікіпедія https://uk.wikipedia
Додаток 1
Банк знань учнів
Прізвище, 1м.’я учня _______________________________ клас ________
Вид роботи |
Кількість балів |
«Хрестики – нулики» 1. 2. 3. 4. |
|
«Лови помилку» |
|
«Система кровообігу ссавців» |
|
«Додаткове завдання» |
|
«Самостійна робота з підручником» |
|
«Робота в групах» |
|
Робота в парах |
|
Прийом «Проблемне навчання». |
|
Додаткові відповіді під час уроку Загальна кількість балів |
|
Загальне враження від уроку |
/ |
Бажаю успіхів!
Додаток 2
Малюнок серця