Тема уроку : Будова серця
Мета уроку: спираючись на знання учнів, розкрити значення кровообігу у життєдіяльності організму людини, розглянути особливості будови серця та його зв'язок з виконуваними функціями. Показати, що система кровообігу пройшла складний еволюційний розвиток. Пояснити будову серця, вказати на наявність двох передсердь і двох шлуночків, звернути увагу на розбіжність правої і лівої половини серця та повний розділ потоків венозної і артеріальної крові, а також на наявність системи клапанів, що забезпечують єдино спрямований потік крові. Розвивати уміння учнів самостійно працювати з підручником, електронним посібником, вчити порівнювати, робити висновки, сприяти формуванню в учнів наукового світогляду.
Обладнання: таблиці: «Кровообіг», «Будова серця», «Еволюція системи кровообігу хребетних», модель серця, комп'ютери, «Програмний засіб навчального призначення для 8-9 кл.»
Основні поняття й терміни: кровообіг, серце, ендокард, міокард, епікард, перикард, передсердя, шлуночки, клапани.
Хід уроку.
І Організаційний момент
Пропоную розглянути презентацію з якої ви здогадаєтесь про тему нашого сьогоднішнього уроку.
Життя кожної людини - безцінний дар. Вона унікальна і неповторна. Щоб насолоджуватися повнотою життя, кожний з нас нуждається у здоровому серці! В народі кажуть, що серце - «сонце» організму, а ритм серця - ритм життя. Вряд чи найдеться хоч би одне слово, у якого так багато стійких епітетів. Прошу вас підібрати до слово «серце» ці епітети «Асоціативний кущ»
Серце - яке?
Зачитується вірш Межелайтис «Серце»
Вчитель. А що для Вас серце? Нащо воно вам потрібне? ( Учні висловлюються свої думки - «Мікрофон»)
Давайте пригадаймо особливості будови серця тварин Ви повинні обговорити будову органів кровообігу у тварин та дійти висновку з чим пов*язане ускладнення в їх будові (Викликаються до дошки 5 учнів
(Акваріум)
Висновок
Таким чином, у вищих хордових формується повна серцева перегородка, яка поділяє його на ліву та праву половини, завдяки чому кров не змішується. Тому таке серце вважається найдосконалішим.
II Вивчення нового матеріалу
1 .Вступне слово вчителя, постановка проблеми.
Зараз ми згадали, які типи систем кровообігу розпізнають у хребетних тварин. А давайте поговоримо про кровообіг у людини. Чим відрізняється він від кровообігу у тварин?
Щоб відповісти на це питання, нам треба з'ясувати ще декілька питань.
2Евристична бесіда:
1. Що таке кровообіг?
Кров, що рухається по судинах і не потрапляє до порожнини тіла є незамкненою кровоносна система (кільчасті черви), якщо кров потрапляє до порожнини тіла - замкнена кровоносна система (Членистоногі, молюски).
Кров постійно рухається по системі кровообігу. І якщо хоч на хвилину зупинити рух крові, це стане смертельним для людини. Кров постійно перекачується по системі кровообігу як людини, так і тварин. А чи знаєте ви, що виконує роль «помпи», що перекачує кров по системі кровообігу. Звичайно ж, це серце.
звучить пісня у виконанні Л. Утьосова «Серце»/
Дійсно для кожної людини серце - це найважливіший орган. У людини може бути два серця /такі випадки знайомі/, а ось без серця вона існувати не може. Скільки разів ми чули різні вислови «сердечна людина», «людина без серця», «у неї камінь на серці» та інші. Серце зображають на валентинках, малюють на парканах, навіть на спорудах. І я вас зараз попрошу, щоб ви намалювали серце таким, яким ви його уявляєте. Для цього візьміть олівці і намалюйте серце.
/учні малюють, вчитель проходить по класу, роздивляючись малюнки/.
Добре, всі упорались з завданням. А тепер перевіримо, чи дійсно воно таке,
яким ви його зобразили. Порівняйте свій малюнок з малюнком, який
з'явився на моніторі. Чи схожі? А чому? Так, не вистачає багатьох складових
серця. Ось ми з вами зараз і вивчимо будову серця, з яких відділів воно
складається, яке значення воно відіграє в житті людини.
А ви знаєте де знаходиться серце?. Доторкніться правою рукою до того місця це на вашу думку знаходиться серце. _
Запис теми уроку
Постановка проблемного питання: Про серце ми багато говоримо , що воно «б'ється», що це означає?
Маса серця людини колівається в межах 250-360 грамів.
Стисни свою руку в кулак, і ти, побачиш якій воно форми і розміру. Серце
людини знаходиться в лівій частині грудної порожнини. Серце є
порожнистим м'язовим органом. Верхівка його спрямована вниз і ліворуч .
серце, під час скорочення шлуночків здійснює обертальний рух,
повертаючись зліва на право, и міняючи свою форму - з еліпсоїдного стає круглою, щільнішою, и вдаряє своєю верхівкою о грудну клітину в області п * ятого міжреберного проміжку Верхівка його спрямована вниз і ліворуч .
Перегляд слайду будова серця
Стінки серця утворені трьома, оболонками: внутрішньою сполучнотканинною (ендокардом), середньою м'язовою (міокардом) і зовнішньою сполучнотканинною (епікардом). Серцева м'язова тканина, з якої складається серце, є однією з різновидів м'язової тканини. Вона утворює серце і більше ніде в організмі не зустрічається. Особливістю серцевого м'яза є те, «що клітини, з яких вона складається, на кінцях розгалужуються і з'єднуються один з одним за допомогою особливих відростків - вставних дисків, утворюючи складну мережу. Це забезпечує швидке поширення хвиль скорочення по волокнах,
так що кожна камера серця (їх чотири) скорочується як одне ціле. Серцева тканина працює як єдиний комплекс, швидко і злагоджено. Почавши скорочуватися, серцевий м'яз, вже не може відповідати ні на які інші стимули до тих пір, поки вона не почне розслаблятися.
Між навколосерцевою сумкою й серцем міститься рідина, що зволожує серце та зменшує його тертя під час скорочень.
Серце людини чотірікамерне: складається з двох передсердь (верхня Частина серця) і двох шлуночків (нижня Частина серця). Ліва та права йо частин розділені суцільною перегородкою. Між передсердь й шлуночка є відчини, закріті сполучнотканинної клапанами, Що за допомога ниток прікріплюються до внутрішньої Оболонки серця. При скороченні передсердь Клапани відкріваються й пропускають кров до шлуночків.
Ліва частина серця більша. Подивіться невеличкий відеоролик
Демонстрація слайду робота клапанів
Серце, забезпечуючі кров'ю весь організм людини, тож потребує постійного поступу кісню. Для цього воно має Дві коронарні, чи венозні, артерії, по розголуженнях яких за добу протікає 500 л. крові.
Зменшення цих артерій чи їх розголуджень, Наприклад при атеросклерозі, приводити до відмірання ділянкі серцево м'язи - інфаркту міокарду
Серцевий м*яз завдякі своїм властивостям своєї будови має фізіологічні властивостіб
Серце - орган, що починає рухатися Першим в організмі зародка, а вмирає -останнім. Давньогрецький мислитель Арістотель вивчав розвиток куряча зародка. У яйці, що всього добу пролежала під квочкою (зародок розвівається в яйці Понад 3 тижні), він побачив пульсуючу точку. Він не міг приховати свого хвилювання и вигукнув: "Живе у живому!", Адже зрозумів, що це є зачаток пульсуючого серця. Набагато пізніше вчені встановили, Що пульсуюча точка є скупченням клітин майбутнього серця. Якщо помістити їх у посуд із кров'ю, яку постійно міняти та підтримувати певна температуру, то ці пульсуючі клітини можна зберегтись до трьох місяців.
Перегляд відеоролика - серце жаби
Постановка проблемного питання: А що свідчіть про те, Що серце вмирає останнім?
Одного разу Андрій Везалій - засновників наукової анатомії, Який живий у XVI ст. Розтинаючи труп людини, щоб з'ясувати причину смерті. Везалій вигукнув- Який жах! Він та його помічники побачили, що серце трупа слабо скорочується! Інквізіція звинуватила Везалія у розтині живої Людина і засудила на прощу до Палестини, з якої він не повернувши. Що означав факт скорочення серця у померлої людини? Іноді клітині водіїв ритму деякі години (2-4 год) після смерті людини продовжують функціонувати, а з ними зберігаються функції автоматизму, збудлівості та скоротлівості.
Відповідь. Ці факти свідчать про те, що серцева м'язова тканина - єдина в організмі тканина, яка володіє якістю нервових волокон, тобто, здатна мимовільно скорочуватися без участі нервової системи, ця називається автоматией. Серце має свій власний «вбудований» в нього механізм збудження - це синусно-передсердний вузол, передсердно-шлуночковий вузол, пучок Пса і волокна Пуркіньє.
Серце має автоматизм-скорочується під впливом подразнень, що виникають у ньому самому. Завдяки цьому послідовність роботи камер серця зберігається при будь-яких умовах. Але під впливом зовнішніх і внутрішніх причин інтенсивність роботи серця може змінюватися. Зміна частоти і сили серцевих скорочень відбувається під впливом імпульсів центральної нервової системи і надходять у кров біологічно активних речовин.
Від центральної нервової системи до серця підходять два нерва: парасимпатический (блукаючий) і симпатичний. Блукаючий нерв уповільнює роботу серця, а симпатичний її прискорює.
На інтенсивність роботи серця впливають гормони та інші органічні і мінеральні речовини. Так іон калію уповільнює і послаблює серцеву діяльність, а іон кальцію її прискорює і підсилює, як і гормон надниркових залоз адреналін.
В організмі робота серця завжди знаходиться під регулюючим впливом центральної нервової системи і гуморальних факторів. Фізична робота, емоційний стан, розумова напруга позначаються на роботі серця.
Як навчитися слухати своє серце?
емоційні реакції |
ритм серця |
||
гнів розчарування тривога |
Ритм серця неузгоджений Кровоносні судини звужуються Кров'яний тиск підвищується |
||
невпевненість |
Імунна система слабшає |
|
|
заздрість |
Переривчаста зв'язок між мозком |
серцем і |
|
ЗЛІСТЬ |
|
|
|
Як навчитися слухати своє серце?
емоційні реакції |
ритм серця |
любов турбота вдячність співчуття подяка |
Ритм серця рівномірний спокійний посилюється зв'язок між серцем і мозком ефективна робота серцево - судинної системи підвищення імунітету |
Послухайте, як сказав про вплив емоційних станів на серце Расул Гамзатов.
Тебя я помучил немало,
Как вспомню, ни ночи, ни дня
Со мной ти покоя не знало,
Прости, моє сердце, меня.
Как плетью, ах, будь я неладен,
Твоє подгонял колотье.
За то, что я бьіл беспощаден,
Прости меня, сердце моє
За то, что железньїм тм мнилась
И мог подставлять под копье
Тебя, я безумью на милость,
Прости меня сердце моє.
Кружит, как над полем сраженья,
Порой над тобой воронье.
За подвиги долготерпенья
Прости меня, сердце моє! - Що робити, щоб не просити у серця пробачення?
(Учні роблять висновок) Необхідно вести здоровий, активний спосіб
життя, займатися спортом, уникати стресових ситуацій, шкідливих
звичок, дотримуватись режиму харчування тощо.
ІV.Узагальнення
Групова форма роботи (Скласти схему)
V Підсумок уроку
Діти, настав час підбити підсумки уроку. Для початку я б хотіла, щоб ви висловили свою думку про роботу на уроці, матеріалі, який ми вивчали. Дайте, будь ласка, відповіді на питання:
Я хочу дізнатися більше про................
Мене здивувало.......................
Я добре засвоїв, що..................
Я зрозумів, що ...
V Дом.завдання опрацювати п,23
Відомо, що серце людини скорочується в середньому 70 разів на хвилину, при кожному скороченні викидаючи близько 150 смЗ. крові. Який об'єм крові перекачує ваше серце за час шести уроків у школі?