Методичний матеріал "Формування здоров'язбережувальної компетентності на уроках фізики"

Про матеріал
Матеріал допоможе поглибити та поширити знання про формування здоров'язбережувальної компетентності на уроках фізики.
Перегляд файлу

Формування здоров’язбережувальної  компетентності  учнів

на уроках фізики

 

                               Людина – вищий продукт земної природи.

                               Людина – найскладніша і найтонша система.

                                Але для того, щоб насолоджуватися скарбами природи,

                               Людина повинна бути здоровою, сильною, розумною.

І.П.Павлов

 

 Життя  та здоров’я людини є найвищою соціальною цінністю. Формування  здоров’язбережувальної  компетентності є найбільш важливою і актуальною проблемою.

 Здоров’язбережувальна  компетентність за Державним стандартом – це здатність учня застосовувати в умовах конкретної ситуації сукупність здоров’язбережувальних  компетенцій, дбайливо ставитися до власного здоров’я  та здоров’я інших людей.

 Ця компетентність включає в себе:

-         уявлення і поняття про здоров’я, здоровий спосіб життя та безпечну поведінку;

-         усвідомлення здоров’я як вищої життєвої цінності;

-         взаємозв’язок організму людини з природнім і соціальним оточенням;

-         удосконалення фізичної, соціальної, психологічної та духовної складових здоров’я;

-         дбайливе ставлення до свого здоров’я.

Велика роль у збереженні і зміцненні здоров’я школярів належить здоров’язбережувальним технологіям:

-         здоров’язбережувальні технології, що створюють безпечні умови для перебування та успішного навчання в закладі освіти та ті, що вирішують завдання раціональної організації виховного процесу;

-         виховання культури здоров’я;

-         оздоровчі;

-         технології навчання здоров’ю.

Формування здоров’язбережувальної  компетентності учнів залежить безпосередньо від вчителя, від того як він використовує здоров’язбережувальні технології.

Предмет «Фізика» має потужній потенціал для формування здоров’язбережувальної  компетентності школярів.  Формування даної компетентності можливе за умови включення до змісту уроків додаткової інформації, яка відображає значення фізики для збереження здоров’я, так як в підручниках її недостатньо. Необхідним є і спрямованість освітнього процесу на формування здорового способу життя. Під час вивчення ряду тем   є можливість ознайомити учнів з правилами безпеки в різних галузях та пояснити методи захисту від різних небезпечних чинників.

Викладаючи курс фізики в 7 – 11 класах завжди на першому уроці проводжу інструктаж з безпеки життєдіяльності (за інструкцією з безпеки для учнів під час проведення занять в кабінеті фізики). Перед проведенням лабораторних робіт та робіт лабораторного практикуму, екскурсій також проводиться інструктаж з БЖД за відповідними інструкціями. Перед виконанням  експериментальних завдань також нагадую учням правила безпеки. Це дуже важливий момент під час дистанційного навчання в умовах воєнного стану, коли діти виконують завдання в домашніх умовах. На своїх уроках намагаюся як можна частіще використовувати технологію гри. Гра допомагає не тільки активізувати пізнавальну діяльність, а й зняти емоційну напругу. Фізкультхвилинки, динамічні паузи є невід’ємною складовою уроку.

Декілька прикладів формування здоров’язбережувальної  компетентності школярів під час вивчення конкретних тем.

При вивченні теми «Механічний рух» звертаю увагу на техніку безпеки руху. Пропоную учням:

-         намалювати знак дорожнього руху та пояснити його значення (знак діти вибирають за бажанням);

-         розв’язати задачі, які спонукають їх до дотримання правил дорожнього руху(обов’язково з обговоренням отриманих результатів);

-         перевірити експериментально гальмівний шлях автомобіля під час руху по сухому асфальті та мокрому.

При вивченні розділу «Електричні явища. Електричний струм»  приділяю особливу увагу вимогам техніки безпеки, адже існує загроза ураження електричним струмом.

Пропоную школярам різні завдання:

-         взяти інтерв’ю у сестри медичної щодо надання першої допомоги потерпілому при ураженні електричним струмом;

-         організувати зустріч з відповідальним за електробезпеку в закладі освіти;

-         розробити проєкти;

-         підготувати повідомлення, презентації, вікторини;

-         підібрати якісні та розрахункові задачі.

При вивченні теми «Світлові явища» повідомляю учням правила розміщення джерел у приміщенні, знайомлю з нормами освітленості та методами профілактики захворювань зору.

  Пропоную учням:

-         знайти інформацію про гігієну зору;

-         підготувати повідомлення «Виправляємо зір»;

-         визначити (із запропонованих окулярів) окуляри, які коригують короткозорість та ті, що корегують далекозорість;

-         підібрати завдання велеологічного характеру.

Вважаю, курс фізики відіграє важливу роль у формуванні здоров’язбережувальної  компетентності учнів. Вчитель повинен навчати якісно, але ні в якому разі не нашкодити здоров’ю.

Список використаних джерел

 

https://lib.iitta.gov.ua/728357/1/%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82.pdf

file:///C:/Users/user/%D0%92%D0%BE%D1%81%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BE/Downloads/Ped_nauka_XXXVIII_XXXIX-62-69%20(3).pdf

https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/6168/1/%D0%A4%D0%9E%D0%A0%D0%9C%D0%A3%D0%92%D0%90%D0%9D%D0%9D%D0%AF%20%D0%97%D0%94%D0%9E%D0%A0%D0%9E%D0%92'%D0%AF%D0%97%D0%91%D0%95%D0%A0%D0%95%D0%96%D0%A3%D0%92%D0%90%D0%9B%D0%AC%D0%9D%D0%9E%D0%87%20%D0%9A%D0%9E%D0%9C%D0%9F%D0%95%D0%A2%D0%95%D0%9D%D0%A2%D0%9D%D0%9E%D0%A1%D0%A2%D0%86%20%D0%A3%D0%A7%D0%9D%D0%86%D0%92%20%D0%A3%20%D0%9D%D0%90%D0%92%D0%A7%D0%90%D0%9D%D0%9D%D0%86%20%D0%A4%D0%86%D0%97%D0%98%D0%9A%D0%98.pdf

https://naurok.com.ua/kursova-robota-formuvannya-zdorov-yazberigayuchih-kompetentnostey-uchniv-na-urokah-fiziki-120880.html

 

 

docx
Додано
25 січня
Переглядів
157
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку