“Розвиток навичок критичного мислення
на уроках англійської мови”
Реформування системи освіти, що здійснюється в Україні, передбачає, що основною метою навчання має бути не “озброєння” учнів сумою знань, умінь і навичок з окремих предметів, а розвиток особливостей учнів, формування якостей що їх потребує життя. На перше місце в оцінюванні результатів навчання з іноземної мови на всіх ступенях школи винесено вміння ефективно здійснювати різні види мовленнєвої діяльності: слухання, говоріння, читання та письмо. Мовленнєва робота на уроці допоможе зорієнтувати шкільне навчання мови на розвиток мислення, мовлення учнів, якщо принципово важливими вважати такі моменти:
- Учні вчаться висловлювати власну думку й обґрунтовувати її;
- Визначаючи можливість різних поглядів на проблему, зіставляють їх, здатні змінити свою думку в разі переконливих аргументів на користь іншої точки зору;
- Учні пов’язують обговорену проблему з життям, з власним досвідом;
- Обмежують у часі своє висловлення, щоб дати можливість висловлення співрозмовникові;
- Уважно, не перебиваючи , слухають іншого, уміють бути щедрими на позитивну оцінку й стриманими, коректними у разі незгоди з іншими.
Думаю, що вчитель повинен ретельно спостерігати за тим, як учні відбудовують для себе зміст тексту та пов’язують його з життям. Хтось може мислити поверхньо, а хтось глибоко, але треба намагатися організувати заняття таким чином, щоб у дітей палали очі, ніхто не залишався осторонь, а методи та прийоми, використані на уроці, забезпечили вільний діалог між вчителем та учнем, давати можливість вислухати, посперечатись, разом шукати вирішення проблем, долати труднощі. Важливо, щоб вчитель допомагав учням правильно поставити перед собою конкретні завдання, а також навчити аналізувати процес наближення до мети. Учні можуть складати “плани особистого розвитку”, а вчитель повинен цілеспрямовано розвивати навички свідомого відношення до всього, що учні бажають, що будуть робити в житті. Можна запропонувати учневі замислитись: з якою метою він приходить на сьогоднішній урок, що він робить для досягнення цієї мети, як він дізнається, в якому напрямку він просувається. Навчаючи учнів критично мислити, учителі допомагають їм подивитись на будь-яку життєву ситуацію з різних сторін, ставити запитання: Чому це так? Кому вигідна ця ситуація? Про що ще можна дізнатись? Що можна зробити? Критично міркуючи учні не скаржаться на проблему, а намагаються її вирішити.
Думаю, що діалоговий характер методик критичного мислення сприяє активізації роботи учнів, становленню гармонійно розвинутої особистості. Методики критичного мислення виробляють уміння працювати в парах, малих групах, швидко та якісно опрацьовувати тексти, гнучко входити в ситуації. Творчий проблемний характер викладання англійської мови сприяє розвитку уяви, фантазії, відчуття новизни. Такий підхід допомагає побачити проблему як уперше, нову.
Я вважаю, що дуже важливим є ще і те, як вчитель починає свій урок. Початок уроку – активізація процесу мислення. Як відбудеться постановка навчальної мети, ознайомлення з нею учнів, залежить розуміння учнями того, що вони робитимуть сьогодні на уроці та наскільки якісно це буде ними зроблено. Треба застосовувати такі методи, щоб учні можливо самі побудували її виходячи з формулювання теми уроку. Пропоную використовувати, наприклад, такі методи, як “мозковий штурм”, метод “прогнозування”. Думаю, що вчитель повинен використовувати різні методи- від найпростіших до більш складних; від тих, що є колективними – до тих, що передбачають певний рівень самоорганізації, коли учні спочатку працюють з вчителем, як з партнером, а потім самостійно в групах.
Наприклад, під час групової роботи я пропоную учням “пам’ятки-підказки”, які стосуються не тільки змістового, а й процесуального процесу:
- Уважно прочитай 1 абзац.
- Закрий книжку та сформулюй питання типу “ Чому........? Як........? Де......?
і т.д.
- Уважно вислухай відповідь партнера, постав додаткові питання.
- Використовуй словник у разі необхідності.
- Переконайся, що твій партнер зрозумів ситуацію.
Часто пропоную учням творче вирішення проблеми – “Огляд галереї”, де вони розвивають свої вміння пов’язати нову інформацію з продуктами своєї діяльності. Під час проведення дискусій на актуальні теми разом з учнями приймаю участь у грі “Чарівний мікрофон”, яка вчить швидко реагувати на поставлене питання з позитивної або негативної позиції. Під час побудови діаграми Венна учні вчаться знаходити спільні та відмінні риси того чи іншого явища, порівняти себе з іншими людьми, зробити певні висновки. Працюючи над вирішенням тієї чи іншої проблеми пропоную своїм учням і таку роботу в групах, як “ Акваріум “, коли одна група учнів активно дискутує у центрі класу, а інша спостерігає за дискусією, уважно прислуховуючись до думок своїх однокласників, а потім кожен висловлює свою позицію щодо проблеми, становлячись біля того учня, ідеї якого він підтримує. Цей вид роботи на уроці потребує великої уваги учня, вміння аналізувати ідеї, робити певні висновки.
Маючи певний життєвий досвід, своє ставлення до оточуючого світу учні можуть втілити свої ідеї з приводу цього у своїх творчих проектах. Працюючи над проектами вони аналізують нову інформацію, читають додаткову літературу, проявляють свої організаторські здібності. Щоб створити цікавий, захоплюючий проект треба дійсно критично мислити, вміти швидко реагувати на питання опонентів, проявити свою активну громадську позицію. Наведу декілька прикладів, які я використовую у своїй практиці під час роботи над певними темами:
Make up a project “ What makes a good teacher of a foreign language ”
School Life:
Success:
Crime and Punishment:
Leadership:
Отже, використовуючи інтерактивні технології при формуванні в учнів навичок критичного мислення на своїх уроках, я намагаюсь зробити процес навчання цікавим, різноманітним, ефективним, демократичним. Я завжди допомагаю учням, вітаю їх самостійність та творчість.