Методичний матеріал "Особливості правового виховання студентів у вищому навчальному закладі"

Про матеріал

Одним із головних аспектів усебічного розвитку особистості майбутнього спеціаліста вищого навчального закладу є висока правова культура. Не можна вважати фахівця професіоналом високого рівня, якщо він порушує закони, вимоги Конституції України.Дотримання вимог законів, впровадження у свою практичну діяльність – це вимоги сьогодення. Ця здатність формується під час навчання в коледжі, університеті за допомогою правового виховання під час занять та виховної роботи.

Перегляд файлу

Кордонська А.В., спеціаліст   вищої категорії, викладач-методист

Україна, м. Могилів-Подільський

 

Особливості правового виховання студентів

у вищому навчальному закладі

 

 Одним із головних аспектів усебічного розвитку особистості майбутнього спеціаліста вищого навчального закладу є висока правова культура. Не можна вважати фахівця професіоналом високого рівня, якщо він порушує закони, вимоги Конституції України.  Дотримання вимог законів, впровадження у свою практичну діяльність – це вимоги сьогодення. Ця здатність формується під час навчання в коледжі, університеті за допомогою правового виховання під час занять та виховної роботи.

 У формуванні правової свідомості студентської молоді важливу роль відіграє правове виховання, яке може здійснюватися різними способами та в різноманітних формах. Саме від обрання тієї чи іншої форми правового виховання студентства певною мірою залежить його ефективність, виконання мети та завдань, які стоять перед ВНЗ.

Аналіз останніх публікацій свідчить, що до проблеми правового виховання зверталися такі науковці-педагоги: Г.Васянович, В.Голов­ченко, М.Городиський, Г.Дегтярьова, Я.Кічук, Л.Мацук, М.Подберезський, О.По­метун, О.Удалова, М. Фіцула та ін. Стан правової культури українського суспільства відображає складний процес модернізації розвитку країни. Саме тому вивчення процесів формування і функціонування правової культури студентства, її зв’язку з реформуванням суспільства має виняткове значення. Нагальною потребою сьогодення є розвиток системи правового впливу, яка б відповідала сучасним соціально-правовим, педагогічно-психологічним потребам суспільства і особи. Успішне вирішення цих завдань залежить від багатьох факторів і здебільшого від рівня організації правової освіти і виховання населення країни.

Правове виховання – це цілеспрямована діяльність держави, громадських організацій, навчальних закладів та окремих громадян щодо передачі юридичного досвіду; систематичний вплив на свідомість і поведінку людини з метою формування відповідних позитивних уявлень, поглядів, ціннісних орієнтацій, установок, що забезпечують додержання, виконання і використання юридичних норм.

Сім’я і навчальний заклад є одними з основних чинників, що впливають на формування правосвідомості студента, і тому вони, на наш погляд, певною мірою обумовлюють успішність досягнення мети правового виховання конкретної молодої особи. 

Головною метою правового виховання студентів ВНЗ в Україні є формування у майбутніх фахівців високої правової культури, впевненості у справедливості вимого Конституції України, українського законодавства, необхідності добровільного їх виконання, здатності мотивувати свої вчинки та приймати рішення, які не суперечать діючому законодавству.

Найважливішими завданнями правового виховання студентів в коледжі є: виховання високої громадянськості, формування  гуманістичного світогляду, свідомого ставлення до своїх прав і обов’язків перед суспільством і державою, глибокої поваги до законів і правил людського співжиття, високої правосвідомості і правової культури, готовності дотримуватися і виконувати закони і вимоги Конституції України.  

В сучасних умовах в нашому навчальному закладі практикується використання найрізноманітніших форм та методів організації правового виховання з студентською молоддю: бесіди на правову тематику («Контроль і самоконтроль, з чого вони починаються»), конференції («Чи можливі права без обов’язків?»), круглі столи («Поговоримо про закони»), дискусії, вечір запитань і відповідей з працівниками правоохоронних органів («Закон обов’язковий для всіх»), інформаційні години, усні журнали («Закон гарантує, держава забезпечує»), конкурси (конкурс на кращий плакат «Красиве і некрасиве у поведінці людей», конкурс на кращого знавця правознавця серед студентів старших курсів), коментарі нового законодавства спеціалістами та ін. У коледжі функціонує Координаційна рада з питань правового виховання, яка консультує студентів з правових питань та проводиться Тиждень права. 

 Активну в правовому відношенні людину необхідно формувати змалку, а особливо в підлітковому віці. Перед куратором групи стоїть завдання розширити правові знання не тільки студентів, а й проводити відповідну роботу з батьками. З цією метою у групах проводяться батьківські збори на теми: «Конфлікт поколінь. Чи можна їх усунути?»; «Психологія сімейних відноси». На зборах батьки мають можливість прослухати лекції:  «Профілактика правопорушень серед студентської молоді», «Адміністративна відповідальність підлітка».

Важливим методом правового виховання є правова освіта. Цей процес поширення правових знань сприяє зростанню загальної правової культури та освіченості серед студентської молоді. Для успішної реалізації правової освіти широко використовуються засоби масової інформації, утворення мережі спеціалізованих клубів і бібліотек. Чільне місце у системі правової освіти має зайняти і самоосвіта з питань держави і права.

Досвід роботи у навчальному закладі переконує, що тільки здійснення правового виховання студентів у певній системі, співпраці адміністрації коледжу, викладачів, батьків, студентів і куратора може дати позитивний результат. Отже, правове виховання студентів у ВНЗ потребує належної уваги і вдосконалення напрямів, форм і методів.

Література

1. Волкова Н.П. Педагогіка: Посібник для студентів вищих навчальних закладів. – К.: Видавничий центр «Академія», 2001. –  С.117 118.

2. Конституція України від 28 червня 1996 р.

3. Мойсеюк Н.Є. Педагогіка. – 1999. – С.262-264.

4. Омельченко Л.П. Настільна книга класного керівника. – Харків, 2009. – 288 с.

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
20 серпня 2018
Переглядів
1673
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку