Методичний матеріал "Самостійна робота як засіб розвитку самоосвітньої компетентності учнів"

Про матеріал

У статті розкривається одна з ключових компетентностей, що мають бути сформовані у випускника загальноосвітньої школи – це самоосвітня. Вона передбачає осмислення потреби в саморозвитку, готовність до постійного навчання, свідоме застосування знань, умінь і навичок в умовах швидких змін для здійснення самоаналізу та самоконтролю.

Перегляд файлу

Самостійна робота як засіб розвитку самоосвітньої компетентності учнів

У Концепції загальної середньої освіти зазначається, що освіта ХХІ століття – це освіта для людини. Її стрижень – виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання і вміння для творчого розв’язання проблем, прагне змінити на краще своє життя [1].

Особистісно зорієнтований підхід у навчанні ставить у центр шкільної системи освіти особистість дитини.

Одна з ключових компетентностей, що мають бути сформовані у випускника загальноосвітньої школи – це самоосвітня. Вона передбачає осмислення потреби в саморозвитку, готовність до постійного навчання, свідоме застосування знань, умінь і навичок в умовах швидких змін для здійснення   самоаналізу та самоконтролю [2].

Педагогічний та психологічний аспекти організації самостійної роботи учнів, як свідчить аналіз науково-методичної літератури, залишається недостатньо розробленим.

Вважаю, що самостійною є будь-яка діяльність, яка веде до формування нових знань або нових способів діяльності. Відомо, що саме та навчальна інформація, яка стає об`єктом  самостійної пізнавальної діяльності учнів, перетворюється, як правило, на міцні знання.

Значення самостійної роботи зростає також і у зв`язку з тим, що критерієм оцінки навчальної діяльності учнів є не стільки обсяг матеріалу, що запам`ятався,  скільки «вміння його аналізувати, узагальнювати, активно використовувати у нестандартній ситуації, вміння самостійно здобувати знання, вести пошуково-дослідницьку роботу» [3].

Завжди викликає у дітей інтерес проектна форма роботи, тому що завдяки їй вони можуть виявити свою самостійність і потребу в самореалізації.

Наприклад, під час роботи з проектом учні вчаться прогнозувати, працювати з текстами та джерелами, довідковою літературою, аналізувати, робити висновки, оцінювати результати своєї праці. На кожному етапі роботи обов`язковою є рефлексія, яка може бути  представлена різними формами: повідомлення, план, малюнок, лист, слайд-шоу, схема-плакат, інтелект-картка тощо.

Цікавими і водночас ефективними для розвитку самостійності учнів, на мою думку, є бінарні уроки.

Бінарний урок по своїй природі є однією з форм проекту, а саме, звичайно це міжпредметний, внутрішній короткостроковий чи середньої тривалості проект. Бінарні уроки дозволяють інтегрувати знання з різних областей для рішення однієї проблеми, дають можливість застосувати отримані знання на практиці.

Такий урок володіє величезним виховним потенціалом. Він є засобом підвищення мотивації вивчення предмету, оскільки створює умови для практичного застосування знань

Завдання бінарних уроків:

1. Застосування сучасних педагогічних технологій як форми організації навчання.

2. Поєднання теорії і практики  двох або більше предметів.

 Мета бінарного уроку:

1. Створити умови мотивованого практичного застосування знань, навичок та вмінь, дати учням можливість побачити результати своєї праці і отримати від неї радість і задоволення.

 2. Зацікавити дітей вивченням предметів, зробити уроки цікавими, захоплюючими.

3. Удосконалення комунікативно-пізнавальних вмінь, спрямованих на систематизацію і поглиблення знань, і обмін цими знаннями в умовах співробітництва; подальший розвиток і вдосконалення естетичного смаку учнів.

План підготовки до бінарного уроку:

1. Учителі-однодумці визначають тему, цілі, задачі уроку, спільні для обох предметів та специфічні для кожного.

2.  Проведення уроку доцільне лише за умови наявності спільної мети.

3. Залежно від теми, мети та завдань уроку визначається його тип.

4. У відповідності до теми, задач, типу уроку, з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей школярів, добирається фактичний і дидактичний матеріал.

5. Обирається найбільш ефективне поєднання методів і прийомів – відповідно до поставленої мети, змісту навчального матеріалу, дидактичних задач навчальних предметів, що інтегруються.

6. Обмірковується структура уроку. Акцент робиться на самостійній пізнавальній діяльності учнів (а не заучуванні готових висновків), створенні проблемних ситуацій з урахуванням логіки навчальних дисциплін.

7. Визначається ступінь участі кожного з учителів: або працюють на рівних (відбувається діалог), або хтось із них «включається» в урок епізодично [3].

Отже, самостійна робота може бути представлена різними формами, що відповідають потребам дітей та викликають інтерес. Вона спонукає школярів до усвідомленого навчання, до саморозвитку. Тому, можна говорити, що самостійна робота є одним із засобів розвитку самоосвітньої компетентності учнів.

Технологія змішаного навчання як засіб підвищення рівня мотивації та самостійності учнів

Змішане навчання - це технологія, що поєднує традиційну класно - урочну систему та он-лайн - навчання. Змішане навчання дозволяє поєднувати традиційні методики та актуальні технології. Модель не передбачає радикальної відмови від традиційної освіти, оскільки очна освіта дає важливі мовні та соціокультурні навички.

Навчальні цілі:

 1. Навчатися в технології змішаного навчання, використовуючи off - line та on - line при підготовці до уроків та на уроках, виробляти навички отримувати інформацію в мережі Інтернет, використовувати її для реалізації своїх навчальних проектів.

 2. Формування навичок ХХІ століття, необхідних в сучасному світі. В учнів підвищується рівень мотивації до навчання та навчальних досягнень.

 3. Формується здатність творчо і критично мислити, розуміти сучасний світ, знаходити інформацію необхідну для реалізації своєї мети; вміння працювати індивідуально і в команді, приймати рішення та прогнозувати їх наслідки [4].

На мою думку, ІКТ на уроці – це вже не флешка з презентацією, а сучасні освітні он-лайн – сервіси, навчальні платформи, віртуальні лабораторії, хмарні мультимедійні стосунки, навчально – розвиваючі проекти.

 У своїй щоденній роботі у школі ми звикли користуватися презентаціями, створеними у Power Point. Сподіваюся, що  і  Sway – нова розробка  Microsoft теж стане улюбленим і звичним інструментом для вчителів та учнів.   

З додатком Sway я почала працювати не так давно, всього 2 місяці тому, коли зареєструвалася на платформі Microsoft для участі в конкурсі «Вчитель року – 2018». Проте вже зараз можу стверджувати, що це зручний спосіб створення презентацій.

 Додаток Sway дозволяє створювати презентації на будь - якому пристрої: ПК, планшеті, смартфоні. Отриманий контент може виводитися на будь – який екран. Поділитися контентом можна за допомогою звичайного посилання. Презентації, засновані на web – технологіях, тому їх можна вбудовувати в будь - які інтернет – сторінки. Хоча прекрасно розумію, що повністю перейти і працювати саме в цьому додатку не завжди є можливість, бо для його роботи потрібний вихід до Інтернету.

Запуск веб-програми Sway (якщо ви є зареєстровані в Microsoft)

  1. Відкрийте в браузері веб-сайт www.sway.com та введіть свій логін і пароль.
  2. Якщо ви не ввійшли за допомогою облікового запису Microsoft, відкриється діалогове вікно для входу: Вас вітає програма Sway! 
  3.  Введіть адресу електронної пошти робочого або навчального облікового запису Office 365 чи безкоштовного облікового запису Microsoft.

- натисніть клавішу Enter.

-  введіть пароль.

- натисніть клавішу Enter. Фокус буде розміщено на кнопці Створити.

Веб-програма Sway дає можливість створювати інтерактивні звіти, презентації, особисті історії тощо. Просто надайте вміст, наприклад текст, зображення, відео та вбудовані елементи, а решту зробить Sway. Завдяки цій веб-програмі готовий макет вашого вмісту виглядатиме гарно практично на всіх пристроях.

Sway – це веб-програма, що складається з таких сторінок верхнього рівня:

Домашня сторінка (http://www.sway.com). Тут можна знайти посібники, зразки й пов’язані посилання. Щоб переглянути домашню сторінку, не обов’язково входити у Sway.

Мої презентації Sway. Тут відображається список усіх презентацій Sway, пов’язаних з обліковим записом, який використовувався для входу. Це презентації Sway, які створили ви, а також ті, до яких вам надано доступ.

Створення. Це подання, у якому можна створювати й редагувати вибрану презентацію Sway.

Відтворення. Тут можна переглянути свою презентацію Sway як показ слайдів.

Створюючи презентацію Sway, можна використовувати чотири основні області:

  • верхню панель переходів, яка містить команди створення та параметри на рівні програми;
  • область завдань, у якій можуть відображатися області "Вставлення", "Картки", "Конструктор" і "Макет". Значок «+» внизу дозволяє додавати текст, картинки, заголовки, фон, завантаження (відео, фото і т.д.) Якщо цього значка немає, він виводиться при клацанні на лівий куток попереднього кадру. Додавати  контент можна і використавши Cards на панелі зверху. Використовуючи Insert ви додаєте нові кадри, так само як і при натисканні на зелений “+». Design і Navigation дозволять вам оформити презентацію. Кожний невдалий кадр можна видалити, натиснувши на кошик  у кутку, можна також відмінити останню дію стрілочкою з панелі зверху або звичайним Delete;
  • область "Сюжет", де можна додавати, імпортувати, редагувати, форматувати й упорядковувати вміст вибраної презентації Sway (щоб додати частину вмісту, вставте картку, а щоб відобразити певні картки разом у готовій презентації Sway, створіть групу). Можна використовувати стандартні шаблони, а також  створити індивідуальний макет презентації. За допомогою палітри  можна налаштувати оформлення презентації. Все зроблено для того, щоб презентація була створена максимально швидко;
  • область "Попередній перегляд", де можна побачити, як виглядатиме готова презентація Sway.

Програма Sway структурує вміст у вигляді окремих карток. Кожна картка представляє елемент документа, наприклад заголовок, зображення або відео. Щойно створена презентація Sway містить лише картку назви, а ви додаєте все інше.

Sway  інтегрований з One Drive, Facebook, Twitter, YouTube активно використовує хмарні служби, так що користувач може вставляти у свою презентацію матеріали з хмарного сховища, соціальних мереж. Прискорює пошук. Щоб додати відео, контент  або знайти картинку не потрібно відкривати пошуковик у браузері: це можна зробити через пошуковий рядок в самій програмі. Оптимізований під різні пристрої та платформи. Дозволяє імпортувати PDF для використання в презентації [5]. 

Програма Sway автоматично зберігає вміст під час роботи. Цікавим є те, що Sway надає спільний доступ до презентації за вашим бажанням. Щоб поділитися презентацією Sway, можна скористатися меню або скопіювати URL-адресу в браузері та відправити її іншому користувачу.

 

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА

  1. Концепція Нова Українська школа. Електронний ресурс: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/
  2. Електронний ресурс:  http://molirina74.blogspot.com/2012/02/blog-post_13.html
  3. Електронний ресурс:   http://www.doippo.dp.ua/navchalno-metodichna-robota/inozemna-mova/1844-metodichni-rekomendatsiji-shchodo-provedennya-binarnikh-urokiv-u-vikladanni-anglijskoji-movi.html
  4. Електронний ресурс: http://www.prosvitcenter.org/uk/zmishane-navchannya/
  5.  Електронний ресурс: https://support.office.com/uk-ua/article/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 серпня 2018
Переглядів
1237
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку