Матеріал поданий для ознайомлення з новим Положення групи подовженого дня.
Вихователі зможуть дізнатися, як організувати ГПД, як вона фінансується, які режимні моменти, вимоги до роботи вихователя.
Передумови створення. ГПД створюють за наявності:необхідної навчально-матеріальної бази;умов для організації денного відпочинку (сну) в ГПД, сформованої з учнів першого класу;умов для організації харчування відповідно до Державних санітарних правил і норм улаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу.
Умови створення груп подовженого дня ГПД створюють для: організації навчальної і пізнавальної діяльності учнів (вихованців);організації дозвілля учнів (вихованців); надання кваліфікованої допомоги учням (вихо -ванцям) у підготовці до уроків і виконанні домаш -ніх завдань; збереження та зміцнення здоров’я учнів (вихованців);формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя; формування в учнів (вихованців) ключових ком - петентностей, необхідних для успішної життє -діяльності та самореалізації особистості.
Фінансування ГПД здійснюється: за кошти засновника з інших джерел, не заборонених законодавством. Оплата праці вихователя ГПД — відповідно до законодавства. ГПД створюють, якщо є: письмові звернення батьків чи інших законних представників учнів (вихо - ванців), рішення засновника ЗЗСО (на підставі звернень;необхідна матеріально-технічна база умови для організації харчування учнів (вихованців)
Також засновник закладу ЗСО може створювати умови для організації денного відпочинку (сну) в ГПД, сформованої з учнів 1-го класу. За необхідності можна утворювати ГПД: для дітей з особливими освітніми потребами; інклюзивні. На підставі рішення засновника ди -ректор закладу освіти видає наказ про організацію діяльності групи подов -женого дня..
Наповнюваність ГПД Нормативи наповнюваності груп установлю - ються відповідно до Нормативів наповнюва - ності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах, затв. наказом МОН України від 20.02.2002 № 128. (30 учнів)Рішення про встановлення меншої чисельності учнів (вихованців) ГПД приймає директор ЗЗСО за погодженням із засновником закладу.
Під час громадського обговорення проекту враховано пропозицію визначити кількість учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах подовженого дня: одна – три дитини з числа дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, затримкою психічного розвитку, зниженим зором чи слухом, легкими інтелектуальними порушеннями тощо; не більш як двоєдітей із числа дітей сліпих, глухих, з тяжкими порушеннями мовлення, у тому числі з дислексією, розладами спектра аутизму, іншими складними порушеннями розвитку (порушеннями слуху, зору, опорно-рухового апарату в поєднанні з інтелектуальними порушеннями чи затримкою психічного розвитку) або тих, що пересуваються на візках.
Прийом до ГПД Заяви про зарахування учнів (вихован -ців) до ГПД приймають на початку кожного навчального року, як правило, до 5 вересня. Зараховує до ГПД і відраховує з неї директор закладу, видаючи наказ на підставі відповідної заяви батьків. Різниця у віці учнів (вихованців), зарахованих до ГПД, не може перевищувати двох років.
Режим роботи ГПД має передбачати:організацію:– прогулянки тривалістю не менш як 1 година 30 хвилин (для учнів перших-четвертих класів);– харчування тривалістю не менш як 30 хвилин;– суспільно-корисної праці;– денного відпочинку (сну) в ГПД, сформованої з учнів першого класу, тривалістю не менш як 1 година 30 хвилин;– виконання домашніх завдань для учнів другого класу тривалістю 45 хвилин, третього класу — 1 година 10 хвилин, четвертого класу 1 година 30 хвилин, п’ятого-шостого класів — 2 години 30 хвилин, для учнів сьомого класу — 3 години;проведення:
Режим роботи ГПД має передбачати:(за старим положенням) організацію:– прогулянки тривалістю не менш як 1 година 30 хвилин (для учнів перших-четвертих класів);– харчування тривалістю не менш як 30 хвилин;– суспільно-корисної праці;– денного відпочинку (сну) в ГПД, сформованої з учнів першого класу, тривалістю не менш як 1 година 30 хвилин;– виконання домашніх завдань для учнів другого класу тривалістю 45 хвилин, третього класу — 1 година 10 хвилин, четвертого класу 1 година 30 хвилин, п’ятого-шостого класів — 2 години 30 хвилин, для учнів сьомого класу — 3 години;проведення:
– спортивно-оздоровчих занять для учнів першого класу тривалістю не менш як 35 хвилин, другого-четвертого класів — 40 хвилин, для учнів п’ятого-сьомого класів — 45 хвилин;– занять у гуртках, секціях, екскурсій. Тривалість перебування учнів у ГПД становить 6 годин на день. За заявою батьків або осіб, які їх замінюють, вона може бути меншою. Керівник навчального закладу затверджує план роботи вихователя, графік харчу -вання учнів.
Режим роботи групи подовженого дня (нове)Режим роботи ГПД та організацію освітнього процесу схвалює педагогічна рада і затверджує директор закладу. Тривалість перебування учнів (вихованців) у ГПД становить не більше 6 год/день. У режимі роботи ГПД передбачають: тривалість прогулянки на відкритому повітрі не менше 1 год 30 хв; харчування не менше 30 хв; виконання домашніх завдань (за наявності) - не більше 1 год; спортивно-оздоровчі заняття не менше 1 год; заняття в гуртках, секціях, екскурсії.
Планування роботи вихователя ГПД Вихователь працює з учнями (вихован -цями) відповідно до щоденного плану роботи вихователя, який, як правило, включає: прогулянку, самопідготовку, виховні бесіди, дидактичні та рольові ігри тощо. План роботи вихователя ГПД: погоджує заступник директора з виховної роботи; затверджує керівник закладу.
На підставі заяви батьків (осіб, які їх замінюють) можна відпускати учнів у зручний для батьків час у супроводі дорослих (родичів, старших учнів, інших осіб, які вказані у заяві). Якщо за заявою батьків (осіб, які їх замі -нюють) учневі дозволено залишати ГПД, відповідальність за його здоро -в’я і життя несуть батьки (особи, які їх замінюють). Учням не можна залишати територію навчального закладу без дозволу вихователя.
Навчальні приміщення (класні кімнати, кабінети) мають бути віддалені чи ізольовані від приміщень, що є джерелами шуму, запахів (майстерні, спортивні, актові зали, їдальні, харчоблоки тощо) та об’єктів можливої підвищеної небезпеки для учнів. Приміщення для відпочинку (сну) учнів 1 класу слід обладнати в окремій кімнаті (блоці), де відсутні шуми та запахи. За несправності будь-якого шкільного обладнання, меблів учні мають негайно припинити користуватися ними, вихователь повинен повідомити про це керівника або завідувача господарства.
Щоб забезпечити учнів питною водою обладнують питні фонтанчики, авто -матичні крани з температурою води не більше +25 ºС. Можна забезпечити класну кімнату (групу) спеціальними ємкостями (пляшками) з питною водою та одно -разовими стаканами. У приміщеннях навчального закладу, зокрема, в класних кімнатах (кабінетах) температура повітря має бути 17-20 ºС, у спальнях — 18-20 ºС. Класні кімнати (кабінети) слід провітрю -вати на перервах. Наскрізне провітрювання навчальних приміщень слід проводити до початку і після закінчення занять, на великих перервах.
Рішення про проведення прогулянки, екскурсії тощо на відкритому повітрі приймає вихователь. Якщо спекотно бажано не проводити прогулянки під відкритим сонцем. У таку погоду учні мають знаходитися під тентом чи спеціальним накриттям або в бесідках з покрівлею. Знаходячись на сонці, кожен учень (учениця) має одягнути головний убір. У дощову, засніжену погоду прогу -лянки на свіжому повітрі проводять під накриттям — тентами, у захи -щеному від вітру та снігу місці.
На перервах учні повинні дотри -муватися таких правил безпеки:не бігати коридорами,не штовхатися,не застосовувати фізичну силу проти товаришів,не влаштовувати бійки,не ображати інших тощо,не сідати на підвіконня, перила східців, елементи системи опалення тощо. Рухатися коридором слід з правого боку, підніматися та спускатися на поверхи приміщення — сходинками праворуч.
Для організації та проведення місцевих екскурсій, походів у межах міста, села наказом керівник при -значає керівника екскурсії (учителя, вихователя), який визначає маршрут екскурсії, готує відповідні документи на її проведення. Перед проведенням екскурсії керівник екскурсії повинен ретельно обстежити ту ділянку природного оточення, куди йтимуть учні, обрати місця, де немає небезпеки нападу хижих, отруйних тварин (змій, павукоподібних, багатоніжок тощо); болота, трясовини тощо. Місце екскурсії та відстань до неї визначають, виходячи з фізичних можливостей учнів. При цьому слід ура -ховувати особливості дороги і погоду. Перед екскур -сією (походом) слід провести інструктаж з питань безпечної поведінки учнів під час заходу. До органі -зації та проведення практичної діяльності в довкіллі доцільно залучати і батьків.