Методичний паспорт проекту "Око і зір"

Про матеріал

Світло «годує» і розум, і серце: ранок радує нас ніжними барвами світанку, під сонячним світлом вдень ми вчимося та працюємо, а ввечері хтось читає під лампою, хтось дивиться телевізор, а хтось працює за комп'ютером.

Дослідження свідчать, що 90% усієї інформації про навколишній світ ми одержуємо завдяки зору.

Зір дарує можливість митцям створювати шедеври мистецтва. Завдяки зору ми бачимо далекі планети та найвіддаленіші зорі. Допомагає в цьому окові телескоп. За допомогою зору людина довідалася про клітинну будову живих організмів завдяки мікроскопу. Але одночасно з цим у нас є і сумна статистика.

Проблеми із зором мають 30% жителів планети.

В умовах зростаючої технічної оснащеності світу проблема охорони зору стає все більш актуальною.

Комп'ютери і телевізор, постійне перебування в приміщеннях з лампами штучного світла, усе частіше малорухливий спосіб життя та багато інших факторів призводять до порушень зору з дитинства.

Тому дев'ятикласники вирішили дослідити якою є статистика проблем із зором в учнів нашої школи.

Перегляд файлу

Методичний паспорт проекту

Назва проекту: Око і зір

Координатор проекту:  Горгота Любов Володимирівна, вчитель фізики.

Тип проекту:  інформаційно-пошуковий, дослідницький, інтегрований.

Учасники проекту:  Заверчук Андрій, Макар Анастасія та Ониськів Богданна, учні 9 класу

Навчальні предмети: фізика,   основи здоровя, математика, біологія.

Тривалість виконання проекту: два тижні.

Проблема:      Чому деякі люди погано бачать і як скоригувати їхній зір?               

Мета проекту:   Поглибити знання про будову ока як оптичної системи;

 поглибити знання про вади зору й методи їхньої корекції;

пояснити причини порушення зору;

навчити учнів дотримуватися правил гігієни зору;

з’ясувати методи профілактики захворювань органів зору;

формувати розуміння взаємозвязків між природними явищами;

виховувати бережливе ставлення до своїх очей.

Обладнання:   модель ока, комп’ютер, різні окуляри. 

Підготовка до проекту:  1.Повторити будову ока.

                                              2. З’ясувати поширені вади зору.

                                             3. Вияснити способи корекції зору, призначення окулярів.

 

Завдання проекту:

1. Активно працювати в групі, приймати виважені рішення, які  сприятимуть розв’язанню досліджуваної проблеми чи завдання;

2. Застосовувати фізичні знання для впровадження ідей та ініціатив щодо проектної діяльності, для вирішення життєвих проблем;

3. Приділити більшу увагу розвитку вмінь і навичок роботи з підручником, додатковою літературою, комп’ютером, уміння виділяти головне й робити висновки; розвивати логічне мислення, інтерес до предметів природничого циклу; показати практичне значення отриманих знань;

4. З’ясувати кількість учнів 7-11 класів нашої школи з вадами зору і вияснити які в них вади зору;

5. Опитати учнів та вияснити основні причини погіршення зору (на думку учнів);

6. Навчитись  дотримуватися правил    гігієни зору;

 набуті знання вміти застосовувати для збереження власного здоров’я (зору).

7. Проаналізувати отримані результати.

8. Зробити висновки.

9. Презентувати роботу в класі, в школі.  

І. Актуалізація проекту.

«Усе, що я пізнаю, я знаю, для чого це мені потрібно

та де і як я можу ці знання застосувати»

Світло «годує» і розум, і серце: ранок радує нас ніжними барвами світанку, під сонячним світлом вдень ми вчимося та працюємо, а ввечері хтось читає під лампою, хтось дивиться телевізор, а хтось працює за комп’ютером.

Дослідження свідчать, що 90% усієї інформації про навколишній світ ми одержуємо завдяки зору.

Зір дарує можливість митцям створювати шедеври мистецтва. Завдяки зору ми бачимо далекі планети та найвіддаленіші зорі. Допомагає в цьому окові телескоп. За допомогою зору людина довідалася про клітинну будову живих організмів завдяки мікроскопу.   Але одночасно з цим у нас є і сумна статистика.

Проблеми із зором мають 30% жителів планети.

Практично в кожного другого українця яке-небудь порушення зору. В Україні мешкає близько 65 тисяч сліпих осіб. Число інвалідів по зору в Україні – до 600 000 чоловік. Проблема зору “молодіє” серед дошкільнят - 5% з порушенням зору, серед випускників - уже 40%.

За даними ВООЗ, зорові порушення мають близько 19 млн. дітей.  У 1,4 млн. дітей сліпота невиліковна. 

В умовах зростаючої технічної оснащеності світу проблема охорони зору стає все більш актуальною.

Комп'ютери і телевізор, постійне перебування в приміщеннях з лампами штучного світла, усе частіше малорухливий спосіб життя та багато інших факторів призводять до порушень зору з дитинства.

Тому дев’ятикласники вирішили дослідити якою є статистика проблем із зором в учнів  нашої школи.

 

ІІ. Очікувані результати:

Після роботи над  проектом ми зможемо:

           -  чітко називати складові ока та знати їх функції;

  • визначати  оптичну силу лінзи;
  •  характеризувати основні вади зору і по можливості коригувати їх окулярами;
  • знати основні причини погіршення зору;
  •  знати методи профілактики захворювань органів зору;
  • представляти  результати вимірювань у вигляді таблиць та діаграм;
  • створити презентацію Microsoft PowerPoint, публікацію Microsoft Publisher;
  • оцінити достовірність отриманих результатів, роль фізичного знання в техніці;
  • формувати вміння орієнтуватися в інформаційному просторі та аналізувати отриману інформацію;
  • виховувати бажання здорового способу життя (органів зору) та критичного мислення в однокласників та знайомих;
  • використовувати можливості комп’ютера для представлення результатів роботи;
  • застосовувати отримані знання з фізики у власному житті.

ІІІ. Етапи реалізації проекту:

Підготовчий

  • Визначення теми і мети проекту.
  • Формулювання завдань проекту.

 

Практично-виконавчий

  • Збір необхідної інформації про очі, вади зору та методи їх  корекції, трішки статистики.
  •  З’ясувати кількість учнів 7-11 класів нашої школи з вадами зору,  вияснити які в них вади зору і які окуляри вони носять;
  • Опитати своїх знайомих з вадами зору і вияснити які окуляри вони носять.
  • Опитати учнів та вияснити основні причини погіршення зору (на їхню думку).

 

Підсумковий

  • Опрацювання результатів та формування висновків.
  • Створення комп’ютерної презентації та буклету проекту, підготовка доповіді на семінар.
  • Розробка рекомендацій щодо здорового способу життя (зору) та створення «Памятки для школяра».
  • Презентація проекту учням  9 класу та учням школи.
  • Розміщення матеріалів та презентації проекту на сайті школи.

Семінарське заняття

І. Вступ

На ніч два віконця самі закриваються,

а зі   сходом сонця самі відкриваються.

                                                                                                              (Очі)
ІІ. Основна частина

 Світло «годує» і розум, і серце: ранок радує нас ніжними барвами світанку, під сонячним світлом вдень ми вчимося та працюємо, а ввечері хтось читає під лампою, хтось дивиться телевізор, а хтось працює за комп’ютером.

Дослідження свідчать, що 90% усієї інформації про навколишній світ ми одержуємо завдяки зору.

Зір дарує можливість митцям створювати шедеври мистецтва. Завдяки зору ми бачимо далекі планети та найвіддаленіші зорі. Допомагає в цьому окові телескоп. За допомогою зору людина довідалася про клітинну будову живих організмів завдяки мікроскопу.

Якщо людина має гарний зір, вона бачить чіткими як далеко, так і близько розташовані предмети. Це відбувається тому, що в разі зміни відстані до предмета кришталик змінює кривизну, тобто змінює свою оптичну силу.

Здатність кришталика змінювати свою кривизну в разі зміни відстані до розглядуваного предмета називають акомодацією.

Якщо людина дивиться на віддалені предмети, в її око потрапляють майже паралельні промені. У цьому випадку око найбільш розслаблене. (Згадайте: замислившись, людина дивиться ніби вдалину!) Чим ближче розташований предмет, тим сильніше напружується око (м’язи ока збільшують кривизну кришталика).

Найменшу відстань, на якій око бачить предмет практично не втомлюючись, називають відстанню найкращого зору.

Для людини з нормальним зором відстань найкращого зору дорівнює приблизно 25 см. Саме на цій відстані така людина тримає книжку.

Ми знаємо, що деяким людям, особливо похилого віку, важко розглядати близькі предмети, хоча вони розташовані  на відстані найкращого зору. Дуже поширена і «протилежна» вада зору, коли людина добре бачить близькі предмети, але погано розрізняє віддалені.

Сумна статистика

Проблеми із зором мають 30% жителів планети.

Практично в кожного другого українця яке-небудь порушення зору.

В Україні мешкає близько 65 тисяч сліпих осіб.

Число інвалідів по зору в Україні – до 600 000 чоловік.

Проблема зору “молодіє” серед дошкільнят- 5% з порушенням зору, серед випускників- уже 40%.

За даними ВООЗ, зорові порушення мають близько 19 млн. дітей.

У 1,4 млн. дітей сліпота невиліковна. 

В умовах зростаючої технічної оснащеності світу проблема охорони зору стає все більш актуальною.

Комп'ютери і телевізор, постійне перебування в приміщеннях з лампами штучного світла, усе частіше малорухливий спосіб життя та багато інших факторів призводять до порушень зору з дитинства.

 

Тому ми вирішили дослідити якою є статистика проблем із зором в
учнів  нашої 

Для цього ми опитали учнів 7-11 класів і з’ясували:

  • Кількість учнів в класах з вадами зору.
  • Кількість учнів що користуються окулярами.
  • Наявність домашнього комп’ютера.
  • Основні причини погіршення зору (на думку учнів)

Дані опитування ми представили у таблиці.

Клас

Кількість учнів

Кількість  учнів з вадами зору

Кількість  учнів з вадами зору

(%)

Кількість учнів які носять окуляри

Кількість учнів які носять окуляри

(%)

7

17

3

17

1

5

8

16

3

18

1

6

9

23

4

17

1

4

10

11

1

9

-

-

11

8

2

25

1

12.5

Обчисливши середнє значення кількості всіх  учнів з дефектами зору (17%+18%+17%+9%+25%)/5=17,2%), ми побачили, що 17,2% учнів 7-11 класів мають проблеми із зором  (по Україні -20%).
 Також ми вияснили які окуляри носять учні і наші знайомі. Серед 4 учнів які носять окуляри – в трьох короткозорість, серед 10 опитаних дорослих -короткозорість лише в одного. Медична статистика також  вказує,  що найчастіше дитячі очі страждають від короткозорості (міопія). Рідше у дітей розвивається далекозорість. У дорослих – навпаки.

Основні причини погіршення зору (на думку учнів)

Опитано 30 учнів ( по 6 учнів з 7-11 класів).

Результати опитування:

  •  неправильне освітлення - 7;                                                                                                                                                                                                                                      
  •  тривалий перегляд телепередач - 5;
  •  тривале перебування за компютером - 6;
  •  тривале користування телефоном - 5;                           
  •  спадковість - 3;
  •  шкідливі звички - 3;
  •  харчування – 1.

ІІІ. Висновки

Проаналізувавши отримані дані, опрацювавши   додаткові джерела інформації та дані опитування учнів, ми розробили: 

Памятка для школяра

  • Читайте тільки при гарному освітленні.
  •  При денному світлі робочий  стіл повинен стояти так, щоб вікно перебувало ліворуч.
  •  При штучному освітленні настільна лампа повинна перебувати ліворуч і бути обовязково прикритою абажуром.
  • Не тримайте книги й зошити на відстані 30 см від очей. Пам’ятайте: відстань найкращого зору 25 – 30 см.
  • Не слід дивитися телевізор занадто довго.
  • Після кожних 40 – 45 хвилин роботи на компютері необхідна пауза.
  • Проводити вправи для очей.
  • Шкідливо читати в транспорті, що рухається.
  • Звичка читати лежачи завдає шкоди зору.
  • Бережіть очі від травм. Причиною очних травм у дітей є найчастіше витівки й бійки.
  • Дотримуйтеся гігієни очей. Інфекція може потрапити із брудних рук, нечистого рушника, носової хустки.
  • Шкідливий вплив на зір виявляє паління, уживання алкогольних напоїв, наркотиків, особливо в дитячому й підлітковому віці.
  • Відвідування лікаря офтальмолога має стати обов’язковим для кожної родини, для кожної дитини. З метою профілактики захворювань органів зору рекомендується відвідувати окуліста не рідше одного разу на рік.

    Доглядайте за очима, бережіть їх!

ІV. Використана література:
Ресурси Інтернету
В. Г. Баряхтар, С.О.Довгий, Ф.Я. Божинова «Фізика 9 клас».
Н. М.Голосова, З. Ю. Максимович  «Працюємо разом: інновації та проекти».
З. Ю. Максимович «Збірка матеріалів конкурсу «Фізика навколо нас»».

 

 

docx
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 1. Заряд і електромагнітна взаємодія
Додано
8 серпня 2018
Переглядів
1541
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку