Методичний порадник " Кільця Луллія як засіб застосування для пізнавального розвитку, розвитку мовлення у роботі з дошкільнятами молодшого віку"

Про матеріал
Пізнання мови і світу у їх взаємозв'язку, розвиток творчого мислення і уяви, збагачення словникового запасу, та багато іншого. Даний ігровий метод навчання сприяє створенню заінтересованої, невимушеній обстановки, знімає психологічне і фізичне напруження, забезпечує сприйняття нового матеріалу
Перегляд файлу

 

 

 

 

Методичнй порадник

« Кільця Луллія як засіб застосування для пізнавального розвитку, розвитку мовлення у роботі  з  дошкільнятами молодшого віку»

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор Глєбова Ольга Сергіївна, вихователь дошкільного навчального закладу  (ясла-садок) « Журавка» Глухівської міської ради

 

 

 

 

Методичний порадник «Кільця Луллія як засіб застосування для пізнавального розвитку, розвитку мовлення у роботі з дошкільнятами молодшого віку»/ Глєбова О.С. Глухів 2020

 

 

Рецензенти: Божко С.В., завідувач ДНЗ « Журавка», Гриценко Л.Я., методист-вихователь ДНЗ « Журавка»

 

 Методичний порадник «Кільця Луллія як засіб застосування для пізнавального розвитку, розвитку мовлення у роботі з дошкільнятами молодшого віку» розкриває аспекти розвитку розумової активності дітей через творчість, яка дає можливість виявити себе; прагнення отримувати нову інформацію про навколишній світ; розвиває потребу в пізнавальній діяльності; сприяє розвитку аналітичних здібностей та формуванню вміння розвивати і доводити свою точку зору. Використовуючи порадник вихователь може корегувати різні аспекти мовної діяльності, а саме: розвивати фонематичні процеси, збагачувати, уточнювати і активізувати словник дітей, вправляти у  складовій  структурі слова, сприяти розвитку зв’язного мовлення.

Вступне слово

Впродовж останнього десятиліття відбулися стрімкі зміни в житті суспільства , спричиненні новими технологіями. Але ми можемо багато зробити в дошкільних установах, щоб змінити ставлення до дитинства як субєкта взаємин, щоб діти не витіснили нас передчасно зі свого життя.

Сучасні дошкільнята - це діти цифрової ери, які відрізняються інтелектуальною та емоціанальною своєрідністю: їхній світ цінностей значною мірою підвласний онлайн-соціалізації, тому сучасні виклики життя є для них умовами буття. У ситуаціях, де люди старшого покоління здатні впадати в паніку, вони залишаються спокійними і просто крокують вперед. Малюки трьох-чотирьох років успішно виконують завдання , які раніше використовувались для тестування молодших школярів. Якщо раніше у дошкільників був добре розвинений наслідувальний рефлекс і вони намагались повторювати дії за дорослими, то у сучасних дутей переважає « рефлекс свободи», тобто вони самі вибудовують стратегію своєї поведінки. Вони наполегливі і вимогливі, не терплять насильства, не чують вказівок і наказів дорослих, натомість мають високу самооцінку і власну філософію життя.

Діяльнясть вихователів сьогодні має бути переорієнтована з питань забезпечення дітей знаннями й розширення світогляду на щоденне опрацювання пізнавальних та особистісних проблем, пошук можливих рішень у спільній діяльності, застосування умінь з урахуванням соціальних, міжособистісних і предметних контекстів, постійно змінюваних умов та викликів життя, що забезпечує досягнення взаєморозуміння з оточуючим світом і внутрішню гармонію. [ 2, 7]

 

 

Пояснювальна записка

Ким би ви не стали в житті, вам

завжди будуть потрібні знання,

пам’ять, вимогливість і

акуратність, терпіння, вміння

логічно мислити, аналізувати,

зіставляти і узагальнювати.

Г.С.Альтшуллер

Мовленнєвий розвиток дитини є основним інструментом, за допомогою якого вона встановлює контакт із довкіллям і завдяки якому відбувається соціалізація дитини. Водночас, як свідчить практика, поширення комп'ютеризації, телебачення та інших технічних засобів, що стали доступними й дітям дошкільного віку як у сім’ї, так і в дошкільних закладах, обмежує безпосереднє спілкування дітей з іншими мовцями, внаслідок чого збагачується їх пізнавальна сфера і водночас гальмується мовленнєва. Зазначу, що мовленнєва компетенція є однією з провідних базисних характеристик особистості, що формується на етапі дошкільного дитинства (А. М. Богуш, М. С. Вашуленко, Н. В. Гавриш, О. Л. Кононко, К. Л. Крутій та ін.). Саме тому вчені приділяють значну увагу розвитку мовлення дітей дошкільного віку. Своєчасний і якісний розвиток зв'язного мовлення - важлива умова повноцінного мовленнєвого розвитку випускника дошкільного закладу. Тому метою роботи вихователя має бути створення належних умов для повноцінного мовленнєвого розвитку дітей: різноманітність дидактичних ігор, включення елементів мовленнєвого  спілкування на заняттях із кожного розділу програми, спілкування у повсякденному житті. [ 3, 25]

Розвиток мовлення – це не лише збагачення словника, формування звукової, граматичної культури та вдосконалення зв’язного мовлення. Насамперед - це розвиток вміння спілкуватися. Проблема розвитку мовлення в усьому її видовому розмаїтті є актуальною в дошкільному віці. На сьогоднішній день існує безліч методик, технологій, за допомогою яких можна коригувати процес розвитку мовлення у дітей. Найважливішою умовою вдосконалення мовної діяльності дошкільнят є створення емоційно сприятливої ситуації, мовного середовища, яке сприяє виникненню бажання активно розвивати своє мовлення і брати участь у спілкуванні. Найближча, доступна і захоплююча діяльність дошкільнят - гра. Між грою і мовленням існує двосторонній зв'язок: з одного боку мовлення дитини розвивається і активізується під час гри, з іншого сама гра вдосконалюється під впливом і збагаченням мовлення.  Як навчити дитину жити в оточуючому світі? Як розвинути якості активного творця? Як сформувати навички, що дозволяють самостійно вирішувати проблеми? У нашому складному світі багато проблем. Вони оточують нас і наших дітей. Не завжди легко і просто пояснити дитині, чому відбуваються в світі ті чи інші ситуації і як з них вийти. Давайте допоможемо її навчитися думати, уявляти і, головне - вирішувати свої проблеми. Шлях цей хоч і складний, але цікавий! Для цього потрібно, перш за все, самому розрізняти об'єкти, пізнавати їх через ознаки і їх прояви. Найпростіші і звичні предмети приховують у собі багато незвичайного і цікавого, треба лише вміти це бачити. Не виходить? Тоді варто цього повчитися. В нагоді стануть багатофункціональні Кільця Луллія .  З одного боку – це цікава гра, з іншого – розвиток розумової активності дитини через творчість, яка дає дитині: можливість виявити себе; прагнення отримувати нову інформацію про навколишній світ; розвиває потребу в пізнавальній діяльності; дає можливість творити; сприяє розвитку аналітичних здібностей; сприяє формуванню вміння розвивати і доводити свою точку зору.[ 4, 76]

 

I.Відомості про основоположника кілець Луллія

Основоположником цього методу був Раймонд Луллія (1235-1315 рр..) - поет, філософ, місіонер; один з найоригінальніших представників середньовічного світогляду з позитивної сторони. У тринадцятому столітті французький монах Раймонд Луллія створив логічну машину з кіл "Кільця Луллія" - це зразок комп'ютера для слів - пізнання мови і світу в їх взаємозв'язку.

   Метод луллизма розпадається на дві частини: перша знайомить нас з операціями, які повиннна виробляти особа для здійснення відкриттів (суб'єкти); друга включає стислу енциклопедію знань, вже придбаних людиною (атрибути). Всього було шість концентричних кіл. На одних позначалися суб'єкти, на інших атрибути. Комбінацій кіл не можна було вичерпати і за тисячу років. Сучасних авторів ТРВЗ дуже зацікавив метод луллизма і вони вирішили адаптувати його до освітньої діяльності дошкільнят. Раймондо Луллій придумав пристрій, який складався з декількох кругів різного діаметра. Круги накладалися один на один на загальний стрижень по типу піраміди. У верхній частині стрижня встановлювалася стрілка. Всі круги були розділені на однакову кількість секторів. Круги і стрілка були рухомі. Раймондо Луллій на кожний сектор ставив свої позначки. Це були і малюнки, і слова, і навіть цілі вислови. Кожний бажаючий мав можливість за допомогою комбінацій отримати будь-який текст.  Починати доцільно із чотирьох кругів різного діаметра і з кількістю секторів від 4 до 8. До кругів на спільний стрижень додається стрілка.

     Круги Луллія можуть використовуватися не тільки як метод розвитку уяви, але й як пристрій для репродуктивної діяльності для ознайомлення з довкіллям, розвитку мовлення, математики та ін. [ 6 ]

 

 

II.Методичні рекомендації застосування кілець Луллія

Кільця Луллія презентуються дітям дошкільного віку як чарівні і загадкові круги. Для роботи з дітьми 4-го року життя доцільно брати лише два кола різного діаметра ( 4 сектори на кожгому). В роботі з дітьми 5-го року життя використовують два – три кола (4-6 секторів на кожному). Діти 6-го року життя цілком справляються з завданнями, в яких використовується чотири кола (8 секторів на кожному). Доцільно проводити поза занять в якості ігрових вправ (індивідуально або підгрупами дітей).

Круги виготовляються з пластику або цупкого картону. На секторах прикріплюються картинки по темі заняття ( за допомогою липучок, щоб вихователь і діти могли легко поміняти їх) . Круги нанизуються на стрижень (шпильку, гвоздик). Для зручності користування на цю ж вісь кріпиться наглухо стрілка - покажчик. Круги повертаються навколо осі по черзі, починаючи або з великої, або з самого маленького. Стрілка вказує на можливі варіанти. [5,37]

    «Кільця Луллія» можна використовувати в будь-якій організації життєдіяльності дітьми. Наприклад:

  • Комунікативний розвиток особистості  - використовуються круги для розвитку фонемотичного слуху; [2,103]
  • Екопростір розвитку дитини - круги для ігор з екологічним змістом (тварина і його житло, тварини та їх дитинчата, тварини та їх хвости, дерева та їх листя, плоди тощо). [2,87]
  • Дитина в світі мистецтва (літературне образотворення) - круги із зображенням казкових героїв і їх жител або предметів.[2, 110]

    Існує безліч комбінацій, потрібно тільки добре пофантазувати. Не можна не відзначити універсальність допомоги «Кілець Луллія», використовуючи лише кілька кілець можна отримати різні варіанти гри, або доповнення до використаної грі.

      Ефект гри величезний - пізнання мови і світу у їх взаємозв'язку, розвиток творчого мислення і уяви, збагачення словникового запасу, та багато іншого.  Даний ігровий метод навчання сприяє створенню заінтересованої, невимушеній обстановки, знімає психологічне і фізичне напруження, забезпечує сприйняття нового матеріалу.[5,63]

III. Дидактичні  ігри для комунікативного розвитку молодшого дошкільного віку з використанням кілець Луллія.

1.У СВІТІ ЗВУКІВ( удосконалюємо мовленнєвий слух, розвиваємо зачатки фонематичного слуху, слухову увагу, мовленнєвий апарат ( органи дихання, губи, язик), фонематичне сприймання. Вправляємо у правильній та чіткій вимові усіх звуків мови. Формуємо вміння говорити з різною силою голосу( нормально, голосно, стишено, пошепки), виразно, передаючи інтонації запитання, повідомлення, здивування, радості, співчуття)  [2,103]

*Дидактична гра «Назви тварину та скажи хто як кричить»;

*Дидактична гра « Відгадай хто(що) це ?».

2.У СВІТІ СЛІВ ( збагачуємо, уточнюємо, активізуємо словник дітей різними частинами мови, словами близького та протилежного значення, образними виразами, порівняннями; узагальнюючими словами, що означають якості, властивості предметів, синонімами, антонімами, спільнокореневими словами) [2,103]

*Дидактична гра «Назви якомога більше предметів»;

*Дидактична гра « Доміно-омонімо»;

* Дидактична гра « Скажи навпаки»;

* Дидактична гра « Хто що їсть».

3. У СВІТІ ГРАМОТИ ( вправляємо в вживанні іменників у різних відмінкових формах, іменників з прийменниками. Вчимо правильно змінювати слова, в яких відбувається чергування приголосних, вживати кличну форму  імен та назв тварин, узгоджувати іменники з прикметниками, числівниками в роді, числі, відмінку, утворювати однину та множину іменників. Вчимо правильно вживати час дієслів, змінювати дієслова в часі, утворювати іменники та прикметники за допомогою суфіксів -еньк-, -есеньк-. Формуємо елементарні вміння будувати речення із сполучниками (і, та, й, але, а) , прийменниками ( у, в, від, для, по, через, при, над, під, до, з, із) та без. [2,103]

*Дидактична гра « Який листочок?»;

* Дидактична гра « Який сік?»;

* Дидактична гра « Де сховалась жабка?»;

* Дидактична гра « Що робить,що зробить?»;

* Дидактична гра « Один- багато»;

* Дидактична гра « Велике – маленьке»;

* Дидактична гра « Чий хвостик?».

4. РОЗМОВЛЯЄМО ( продовжуємо розвивати уміння слухати і розуміти мову дорослого, адекватно відповідати на запитання, будувати нескладний діалог з дорослим і дитиною. Формуємо уміння ставити запитання дорослим і дітям, слухати самого себе та інших) [2,103]

* Дидактична гра « Розкажи про улюблену іграшку, тваринку і т.д.».

5. РОЗПОВІДАЄМО ( розвиваємо аудіативні уміння: сприймати та розуміти розповіді дорослих про події у минулому та майбутньому часі з використанням наочності та без. Формуємо елементарні уміння переказувати зміст добре знайомих казок, відтворюючи послідовність подій, виразно передаючи мову персонажів) [2,104]

* Дидактична гра « Розкажи казку ( « Колобок», « Рукавичка»)».

6. СПІЛКУЄМОСЯ ВВІЧЛИВО ( продовжуємо формувати інтерес і потребу у спілкуванні з дорослими, здатність до етичних оцінок інших людей та самооцінки, виходячи з конкретної ситуації. Сприяємо усвідомленому засвоєнню формул мовленнєвого етикету в найрізноманітніших життєвих ситуаціях:  вітання, знайомство, привернення уваги, вибачення, подяки, прохання, згоди, відмови, заборони, побажання, телефонної розмови) [2, 104]

* Дидактична гра « Ввічливі малята».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Висновок

Напрацьована система ігор допомагає ефективно вирішувати завдання розділу програми « Комунікативний розвиток особистості», будувати цікавий педагогічний процес, ґрунтуючись на провідному виді діяльності дошкільника - грі. Дана система роботи дозволяє дітям молодшого дошкільного віку успішно опановувати здатність сприймати та відтворювати усне мовлення, розрізняти та чітко вимовляти  всі звуки української мови; вживати всі частини мови, узагальнюючі слова, синоніми , антоніми, спільнокореневі слова; будувати речення зі сполучниками, прийменниками та без, нескладний діалог з дорослим і дитиною на запропоновану тему; ставити запитання та адекватно відповідати на запитання інших; переказувати зміст знайомих казок; складати короткі ( з 3-4 речень) описові та сюжетні розповіді; активно спілкуватися з дорослими й дітьми у спільних фграх та різних життєвих ситуаціях з використанням формул мовленнєвого етикету; чітко пояснює свою думку іншим людям (дорослим і дітям) й адекватно сприймати інформацію від партнера зі спілкуванням.

На мою думку, даний ігровий метод навчання сприяє створенню зацікавленої, невимушеної атмосфери, знімає психологічну та фізичну напругу, забезпечує сприйняття нового матеріалу.

 

 

 

 

 

 

Використані джерела

1. Базовий компонент дошкільної освіти в Україні.

2. Дитина. Освітня програма для дітей від 2 до 7 років / Наук. керівник

В.О.Огнев’юк; МОН, Київський університет ім.Б.Грінченка – К.:

Київський університет ім.Б.Грінченка, 2020. – 419с.

3. Богуш А. Мовленнєва робота з дошкільниками: шляхи оптимізації / А. Богуш, Н. Гавриш // Вихователь-методист дошкільного закладу. – №3, 2013.

4. Крутій К.Л. Розвиваємо у дітей мовлення, інтелект і здібності / К.Л. Крутій. – Запоріжжя, ТОВ «ЛІПС., Лтд».

5. Сидорчук Т.А. Пізнаємо та фантазуємо з кільцями Луллія / Т.А. Сидорчук, Т.А. Лелюх // Практичний посібник для занять з дітьми 3-7 років. – АРКІ, 2016.

6. Відомості з мережи Інтернету.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Галайда Рита
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Малюк Наталія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 листопада 2020
Переглядів
7236
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку