Авторська для роботи з дітьми старшої групи по ознайомлення з хліборобством південної України "Від зернини- до хлібини"

Про матеріал
Авторська програма "Від зернини- до хлібини" грунтується на засадах особистісно зорієнтованого, інтегрованого, комплексного підходів до розвитку, виховання та навчання старших дошкільників. Кінцевою метою програми є засвоєння узагальнених уявлень про хліборобство південної України, глибокі знання про шлях хліба від поля до столу, різновиди зернових культур, професії, пов язані з їх вирощуванням, традиції української житниці. Засвоєння запропонованого програмою матеріалу розширить кругозір дитини, підготує її до навчання в школі.
Перегляд файлу

Додаток№9 Авторська програма ознайомлення дітей старшого дошкільного віку з хліборобством Південної України «Від зернни- до хлібини»

          В представленій авторській програмі обґрунтовано, ретельно дібрано та поєднано, як теоретичний так і практичний матеріал з проблеми реалізації завдань з формування у дітей старшого дошкільного віку інтересу до хліборобської праці та вшанування хліба, як багатства і символу українського народу. Запропонована  система роботи привертає увагу до формування національної гідності та самосвідомості дошкільника, любові до праці, системи знань про південну Україну, як житницю, допомагає дітям пізнавати навколишній світ і себе в ньому, створює підґрунтя для формування громадянської позиції і хлібороба-трудівника рідної землі.

  В основі програми  лежить активна дослідницька, творча діяльність дитини. Модель її опирається на сучасні наукові досягнення, відповідає віковим  та психологічним особливостям дітей старшого дошкільного віку. Програма базується на результатах сучасних психолого – педагогічних та методичних  досліджень, що розглядають процес трудового виховання, як процес особистісного розвитку дитини, не обмежуючи самостійність і творчу ініціативу педагога.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  ЗМІСТ

Вступ

 Розділ « Рідна житниця»

Розділ  «Складові традиційного хліборобства. Знаряддя оранки»

Розділ  «Вирощування злаків»

Розділ  «Хліборобські обряди та трудові традиції»

Розділ  «Хліб на столі-здоров`я у сім`ї»

Література

 

ВСТУП

      Виховати громадянина означає підготувати підростаючу особистість до участі в реалізації нагальних і перспективних завдань держави, до управління її справами, виконання функцій трудівника і господаря ,керівника і виконавця, громадського діяча і захисника Вітчизни. Першочерговим завданням виховання громадянина України , є виховання патріотизму, високої патріотичної  культури та трудової моралі.

      Програма «Від зернини до хлібини» складена відповідно до змісту державного стандарту «Базового компоненту дошкільної освіти» (за новою редакцією) , та програми виховання і навчання дітей від двох до семи років «Дитина» (відповідно до базового компонента дошкільної освіти).

Специфіка програми полягає в інтеграції знань з розділів програми «Дитина»: «Особистість дитини», «Дитина в соціумі», «Мовлення дитини», «Гра дитини», «Дитина в природному довкіллі», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Дитина у світі культури». Кінцевою метою навчально-виховної роботи за даною програмою є засвоєння узагальнених уявлень про хліборобство південної України ,глибокі знання про шлях хліба з поля до столу, , різновиди зернових культур та професії ,пов'язані з їх вирощуванням (суспільну значущість їх праці для українського народу),традиції пов'язані з  українською житницею.

Програма «Відзернини - до хлібини» грунтується на засадах особистіснозорієнтованого ,інтегрованого, компетентнісногопідходів до розвитку, виховання та навчання старших дошкільників. Засвоєнняматеріалу, запропонованогопрограмою, розширитькругозірдитини, підготуєїї до навчання в школі.

Програмовий зміст упорядковано за такими розділами:

  • «Рідна житниця»
  • «Складові традиційного хліборобства. Знаряддя оранки»
  • «Технологічний процес вирощування злаків»
  • «Хліборобські обряди та трудові традиції»
  • «Хліб на столі - здоров`я у сім`ї»

       Розділ «Рідна житниця» зорієнтовано на формування системи знань про Південну Україну, як житницю України, її історичні витоки, духовну спадщину, символи, обереги, традиції, звичаї, культуру. В цьому розділі подано обсяг завдань зорієнтованих на розвиток пізнавальних здібностей дітей  та розширення досвіду пізнання навколишнього світу і свого «Я» в ньому.           

     У розділі «Складові традиційного хліборобства. Знаряддя оранки» подано обсяг завдань пов`язаних з формуванняму явлення дітей про знаряддя оранки , їх значення в життєдіяльності людини, уявлення про негативний та позитивний вплив людини на природу та збагаченням знань дітей про життєдіяльність людини у природному довкіллі свого регіону.

Розділ «Вирощування злаків»г рунтується на знайомстві дітей з агротехнічним процесом вирощування злаків на території Південної України та професіями, пов`язаними з ним, закріпленні  та уточненні уявлення дітей про найбільш доступні та необхідні для розвитку їх соціального досвіду, види праці дорослих, прищепленні інтересу до різних професій.

         Розділ «Хліборобські обряди та трудові традиції» орієнтує  на ознайомлення дітей з хліборобськими обрядами та трудовими традиціями Південної України, формування  уявлення про роль хліба в народних обрядах, шанування народних свят, залучення до активної участі в них, дотримання  та зміцнення народних традицій.

        Розділ «Хліб на століздоров`я у сім`ї» зорієнтовано на реалізацію завдань сімейного виховання засобами трудової діяльності. В цьому розділі приділено увагу розширенню уявлення дітей про значення хліба в житті людей, зокрема української родини, шануванню сімейних свят, залученню до активної участі в них, дотриманню та зміцненню сімейних традицій, шануванню пам`яті роду.

У кожному розділі визначено освітні завдання,  зміст освітньої роботи  з дітьми щодо розвитку їх інтересу до праці дорослих, схильності до наслідування і досягнення продуктивного результату діяльності.

Набуття знань має відбуватися в різних видах діяльності (ігровій, руховій, природничій, предметній, образотворчій, музичній, театральній, літературній, сенсорно-пізнавальній, математичній, мовленнєвій, соціокультурній) і вимагає практичного засвоєння дитиною системи елементарних знань про хліборобство свого регіону.

Робота із засвоєння кожного розділу програми має включати ігри, заняття, екскурсії, прогулянки,  пошуково-дослідницьку діяльність,  працю, творчу діяльність дітей, свята та розваги , ознайомлення з легендами та бувальщинами, прислів`ями, приказками загадками,  віршами,  оповіданнями,  казками,  виробами  народних умільців , тощо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ ОСВІТНЬОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ СТАРШОГО ВІКУ

ОСВІТНІ ЗАВДАННЯ

РЕЗУЛЬТАТИ ОСВІТНЬОЇ РОБОТИ

Розділ І« Рідна житниця»

Особистість дитини

Удосконалювати життєво важливі рухи під час праці. Забезпечувати охорону життя та зміцнювати здоров`я дітей, усвідомлення дітьми значення рухової активності.               

Розвивати уявлення про існування свого внутрішнього світу (думки, почуття, бажання, ставлення),виявляти інтерес до нього; фізичні, вольові якості. Сприяти соціально-моральній активності дітей.                                                           Виховувати витримку, організованість  наполегливість, формувати інтерес  та позитивне ставлення до активної рухової діяльності ,бажання досягти певних успіхів, долати перешкоди, особисті труднощі.

 

Мовлення дитини

Збагачувати словниковий запас дітей словами з теми «Хліборобство». Розповідати про майстрів-хліборобів, яких шанують в Україні, рідному місті, селі, які є серед батьків дітей. Знайомити з прислів`ями, приказками, загадками, скоромовками, казками  про працю, умілі людські руки. Вдосконалювати літературне мовлення дітей. Формувати вміння більш точно добирати слова на позначення якостей предметів і явищ.

Продовжувати залучати дітей до участі в діалозі під час спілкування у різних видах діяльності з дотриманням елементарних норм ведення розмови, формулювати  і ставити запитання , будувати відповідь відповідно до почутого.  Розвивати звукову культуру мовлення.

 

Дитина у соціумі

Ознайомити дітей з професіями, знаряддям праці і змістом діяльності  людей, що працюють: обробляють землю, вирощують хліб.

Збагачувати, розширювати уявлення про працю дорослих її соціальну значущість, види праці, знаряддя праці їх правильне застосування. Закріплювати вміння працювати на городі дитячого садка. Готувати грядки  до висадки насіння та розсади: скопувати, розрівнювати землю граблями, розмічати. Доглядати за рослинами на городі. Проводити не складні  досліди з рослинами індивідуальну роботу на ділянці.

Виховувати культуру праці : вміння ставити  мету праці, планувати й організовувати хід роботи, здійснювати  трудові дії в певній послідовності, дотримуватись правил безпеки праці та особистої гігієни, здійснювати контроль за якістю проміжного та кінцевого результату.

 

Гра дитини

Створити умови для розкриття компетентності дитини в ігровій діяльності.Забезпечувати можливості для задоволення у грі соціальних, пізнавальних та естетичних потреб, сприяти творчому використанню різноманітних уявлень про навколишній світ, реалістичних та казкових ситуацій для створення нових сюжетних ігор. Формувати вміння обмінюватись досвідом виконання практичних дій, ставити  мету праці, планувати і організовувати гру-працю. Зацікавлювати дітей у ставленні до ігрової діяльності, вчити використовувати власний досвід для створення ігрових задумів.        Розвивати моральні якості, творчість.

Творчі ігри: «Фермерське господарство»

«Садівники»

«Екскурсія рідним краєм»

Дидактичні ігри:

«Що спочатку, що потім?»

«Що де росте?»

Народні ігри:» А ми просо  сіяли»

 

 

Дитина в природному довкіллі

Формувати знання про тверду поверхню планети- сушу, різні її форми: рівнини, пагорби, гори, яри. Вчити досліджувати грунт, оцінювати його стан та обробляти (скопувати, підпушувати, поливати).Ознайомити з  професіями , знаряддям праці  і змістом діяльності людей, що працюють у сфері природи: обробляють землю, вирощують хліб тощо.

 

Дитина в сенсорно-пізнавальному розвитку  

Формувати систему знань про Південну Україну, як житницю України, її історичні витоки, духовну спадщину ,символи, обереги, традиції, звичаї, культуру. Показати як народ шанував хліб. Дати знання про походження українського прапора та значення його кольорів.                                                              Розвивати первинні ціннісні орієнтації в галузі хліборобства,  науковий світогляд ,прагнення до активного пізнання свого предметного та соціального довкілля, самовизначення в ньомуВиховувати усвідомлення свого власного «Я» ,свого місця серед інших людей ;здатність дбайливо ставитися  до своєї праці, праці інших людей, любов до рідної землі, краю, Батьківщини, України, повагу до її традицій і культури, почуття гордості, що ти є громадянином України.     

Дитина у світі культури

Ознайомити з народним мистецтвом і творами художніх промислів свого краю(розписи, кераміка, вишивка, ткацтво). Показати зв'язок образу із словом(вірші українських поетів, казки, музичні твори). Заохочувати до створення простих і складних художніх образів, сюжетних композицій  з натури по пам`яті за уявою, самостійного знаходження прийомів зображення при інтеграції різних видів образотворчої діяльності.Розвивати вміння емоційно відгукуватися на прояви прекрасного в житті, природі та мистецтві.Виховувати стійкі інтереси та нахили до певних видів художньої діяльності, розвитку творчої спрямованості.

Діти з особливими потребами

Забезпечувати пізнавальний розвиток дитини з особливими потребами, який значною мірою залежить від процесів, пов`язаних з переробкою та засвоєнням інформації про хліборобство Південної України: концентрація уваги, сприймання і запам`ятовування.

 

 

Знає про те, що:

-Населення Південної України здавна займалося хліборобством.(тлумачення слова хліборобство).

-Україна завжди була і є житницькою , хлібною країною, бо має багаті чорноземи.

- про значення кольорів національного прапору України.                                                            -Протягом століть формувалися  традиції хліборобської праці ,якій сприяли належні кліматичні умови півдня України, погідний ландшафт.

-Світоглядні уявлення давнього хлібороба були пов`язані з любов`ю до землі, сталими взаєминами з природою  та її явищами.            -Найкращий у світі чорнозем  півдня України сформувався в результаті взаємодії  хлібороба з землею.

-Обробіток землі супроводжувався обрядами і природними циклами і сільськогосподарським календарем.

-Хліб -  найвиразніший , найпопулярніший, найбільш значущий продукт харчування українців (значення хліба в харчуванні людини).

Знає про професії., старовинні професії та ремесла, їх трансформація в сучасному світі.

Розуміє поняття «багатий» «бідний», «ощадливий», «марнотратний».

 

 

 

ОСВІТНІ ЗАВДАННЯ

РЕЗУЛЬТАТИ ОСВІТНЬОЇ РОБОТИ

Розділ ІІ  «Складові традиційного хліборобства. Знаряддя оранки»

Особистість дитини

Спрямовувати роботу на збереження здоров`я дітей, покращення фізичного розвитку. Підвищувати рівень опірності дитячого організму до впливу не сприятливих чинників  навколишнього середовища.  Ознайомлювати з правилами безпечної поведінки в довкіллі.                                                             Розвивати доброзичливі взаємини з однолітками у процесі спільної рухової діяльності, уникати конфліктів в процесі виконання рухових дій.Виховувати  витримку, організованість, наполегливість, формувати інтерес та позитивне ставлення активної рухової діяльності, бажання  досягти певних успіхів, долати перешкоди , особисті труднощі.

Мовлення дитини

Уточнювати і поповнювати словниковий запас на основі формування уявлень про хліборобство південного регіону України. Активізувати його у самостійних висловлюваннях. Розвивати зв`язне виразне мовлення, підтримувати бажання розповідати, спираючись підтримувати бажання розповідати, спираючись на чуттєвий досвід, переказувати як знайомі, так і вперше почуті художні твори(казки, оповідання),складати власні казки й оповідання, образні описи, розкривати таємниці слів і речей( наприклад, що може розповісти про себе земля, зернятко, колосок), сприяти розвитку  уяви, мислення, пізнавальної активності, словесній творчості.  

Дитина у соціумі

Задовольнити пізнавальні потреби у процесі праці. Закріплювати вміння обмінюватись досвідом виконання практичних дій, визначати мету праці , планувати й організовувати гру-працю, використовувати обладнання за призначенням. Вчити користуватися робочим одягом: фартушками, нарукавниками, беретами, косинками . Навчати раціональних прийомів роботи, дотримання певної послідовності у процесі праці; Звертати увагу на художнє оздоблення робочого одягу, символічні зображення емблем професій, які є на ньому. Формувати стійкий інтерес до праці дорослих, бажання наслідувати їх. Учити малювати і розповідати за темою «Професії мами і тата» , виховувати повагу до людини – трудівника, працелюбність, сумлінність, охайність, організованість, відповідальність.

Гра дитини

Формувати стійкий інтерес до пізнання навколишнього світу і себе в ньому. Допомагати дітям орієнтуватися у виборі зручного часу та місця гри, способах організації  ігрової обстановки, залучати до підготовки та виготовлення атрибутів, декорацій.       Розвивати пізнавальні психічні процеси(творчу уяву, сприймання, пам'ять, увагу , мислення). Заохочувати до активного мовленнєвого спілкування.                                      

Виховувати моральні якості особистості( товаристкість , взаємодопомогу, толерантність) та вольові риси характеру(наполегливість, цілеспрямованість , відповідальність).

Дитина в природному довкіллі

Ознайомити з істотними знаками об`єктів рослинного світу, за якими їх можна групувати (рослини бувають культурні і дикорослі,  кімнатні, лікарські;  рослини - представники різних угруповань(фітоценозів). Формувати уявлення про злакові рослини: їх частини, розмаїття, середовище існування. Виховувати позитивне ставлення до представників хліборобських професій і бажання працювати на благо своєї країни.

 

 

  Дитина в сенсорно-пізнавальному розвитку  

Формувати стійкий інтерес до праці дорослих її соціальної значущості ,до різних видів хліборобської праці, до послідовної появи хліба на шляху: зерно-рослина-зерно-борошно-хліб, до матеріалів ,знаряддя праці, до їх особливостей  і правильного застосування; уявлення дітей про знаряддя оранки ,їх значення в життєдіяльності людини, уявлення про негативний та позитивний вплив людини на природу. Збагачувати знання про життєдіяльність людини у природному довкіллі свого регіону. Збагатити ,розширити, систематизувати уявлення старшого дошкільника про природне довкілля за допомогою пошуково-дослідницької діяльності. Вправляти дітей у вмінні моделювати різні ситуації та приклади, сформувати навчальні уміння: загальнопізнавальні (спостерігати, обстежувати, аналізувати, виділяти головне); загальномовленнєві(культуру слухання, запитування, висловлювання, обгрунтування ,доведення).

Розширювати ,уточнювати знання дітей про професії дорослих, значення кожної професії, трудові дії. Розвивати пізнавальні здібності дитини, вміння аналізувати різні явища, події, зіставляти їх, узагальнювати, робити елементарні висновки, умовиводи, припущення, обгрунтовувати власну думку. Виховувати любов до землі, повагу до праці людей, які працюють на землі.

Дитина у світі культури

Надати дітям можливість самостійно обирати вид образотворчої діяльності. Заохочувати до самостійного образо творення, пошукової та дослідницької діяльності. Підтримувати бажання самостійно обирати

художні техніки, використовувати  набуті знання та навички.   Вправляти у прояві творчого ставлення до виконання практичних та  розумових завдань.  Розвивати здатність до оцінки естетичної цінності об`єктів довкілля, результатів  образотворчої діяльності (власної та інших людей).    Виховувати естетичний смак та почуття гармонії.     

 

Діти з особливими потребами

Продовжувати формувати мовленнєву і комунікативну компетентність дитини з особливими освітніми потребами. Формувати готовність до навчальної діяльності.

 

Знає про:

-знаряддя оранки у різних осередках людської цивілізації (від минулого-до майбутнього);

-тягові орні знаряддя: рало, соха, плуг;

-знаряддя другого етапу підготовки поля (мотика, суковатка, драпак, борона);

-прилучення одомашнених тварин для обробки землі;

-сучасну сільсько-господарську техніку;

- історію виникнення орного поля, походження слова рільництво. (здавна поділ орних земель на городні та рільні був зумовлений відповідною структурою садиб, а також розширенням посівних площ. Невеликі орні огороджені ділянки називали городами. Вирощували на них відомі регіоні культури. Лише згодом остаточно стабілізувалася певна структура селянського поля, у якому вирізняється  город з відповідним набором культур і орне поле-рілля. Звідси походження слова рільництво.);

-історію  народження хліба. (Хліборобська культура бере свій початок від  спушування грунту примітивними знаряддями праці).

Має уявлення про життєдіяльність людини в природному довкіллі свого регіону, уявлення про сільськогосподарську працю.

-Має елементарні знання про агротехнічний процес вирощування злаків, про послідовну  появу (від зернини- до хлібини).

-Має уявлення про сезонні зміни та їх вплив на життєдіяльність людини.

-Розуміє, що природне довкілля змінюється в наслідок людської діяльності.

-Знає 5-6 видів зернових культур, основні хліборобські культури півдня України: пшениця, жито, овес, ячмінь,користь хліба.

 

-Має елементарні уявлення про тверді тіла: пісок, глина, каміння , чорнозем, їх властивості. Повітря-його рух, напрям, сила. Воду, зміни її стану. Поняття кругообігу  води, її значення для природи, людини.

 

 

 

ОСВІТНІ ЗАВДАННЯ

РЕЗУЛЬТАТИ ОСВІТНЬОЇ РОБОТИ

Розділ ІІІ  «Вирощування злаків»

Особистість дитини

Ефективно впливати на стан здоров`я  та фізичний розвиток дітей ,на рухову активність старших дошкільників у процесі організації їхньої життєдіяльності.Підтримувати бажання дітей виявляти рухову активність у різних видах трудової діяльності, брати участь у рухливих іграх, виконувати трудові дії за власним бажанням. Формувати позитивні моральні та вольові риси характеру.  Ознайомити з правилами безпечної поведінки в довкіллі. Спонукати  до проявів наполегливості, дисциплінованості, організованості, взаємодопомого тощо.   Розвивати у дітей наполегливість і витримку у досягненні мети, прагнення до якісного виконання рухів.Виховувати інтерес до різних видів рухової активності.

Мовлення дитини

Формувати вміння точно добирати слова та позначення якостей предметів та явищ. Продовжувати збагачувати  словник дітей узагальненими поняттями( рослини, професії, транспорт, знаряддя праці тощо.), словами комбайн, косити, молотити, молоти  відповідно до тем: «Навколо нас працюють усі», «Техніка навколо нас», «Україна- хлібороський край» тощо.

Систематично читати і розповідати дітям літературні твори різних жанрів, тематики.

 Використовувати можливості відтворення літературних творів засобами кіно, відео, фотомистецтва.

Долучати до обговорення змісту, персонажів, виявлення власних оцінних суджень і ставлень, участі в етичних бесідах за прочитаним чи розказаним та визначенні моральної цінності твору.

 

Дитина у соціуміЗбагачувати досвід соціальної комунікації у процесі організованої і самостійної трудової діяльності.Вчити раціональних прийомів роботи, дотримання певної послідовності дій у процесі праці.Формувати відповідальне ставлення  до трудових обов`язків, прагнення доводити справу до кінця.Привчати працювати в колективі дружно, допомагати товаришеві ,вміти домовлятися про спільну роботу, розподіляти обов`язки.Розвивати почуття позитивного ставлення до праці, шляхом розкриття її значення для окремої людини,  родини, суспільства. Пробуджувати почуття гордості за успіхи праці.Виховувати шанобливе ставлення до хліборобської праці, бажання долучатися до посильної трудової діяльності.

Гра дитини

Формувати стійкий інтерес до пізнання навколишнього світу і себе в ньому. Залучати дітей до участі в різних видах ігор (творчі, сюжетно-рольові, конструктивно-будівельні, театралізовані, дидактичні, рухливі, народні)вчити розрізняти їх за змістом, характерними особливостями.

Реалізувати потребу дітей в активних ігрових діях, використанні іграшок, виконанні різноманітних ролей, самостійному вигадуванні сюжетів, зображенні казкових та реальних героїв, використанні словесних та образних виразних засобів(міміки, жестів, поз, ходи тощо).Стимулювати розвиток творчих здібностей.

Розвивати самостійність, ініціативність, організованість.

Виховувати патріотизм, громадянськість.

 

Дитина у природному довкіллі

Формувати ціннісне ставлення до природи планети Земля як джерела добробуту людей. Продовжувати формувати у дітей уявлення про вплив сонячного тепла та інших  природних явищ на вирощування злаків. Під час спостережень, екскурсій та праці в природі продовжувати  формувати уявлення про рослини: їх частини, розмаїття, середовище існування. Знайомити зі змінами в житті рослин в різні пори року. Формувати уявлення дітей з природодоцільної поведінки, використання об`єктів і явищ природи як джерела естетичної, моральної інтелектуальної насолоди.

 

Дитина в сенсорно-пізнавальному розвитку  

Збагачувати знання дітей про життєдіяльність людини у природному довкіллі свого регіону, уявлення про сільськогосподарську працю та залучати до посильних трудових дій.Знайомити дітей з агротехнічним процесом вирощування злаків на території Південної України та професіями, пов`язаними з ним. Закріплювати та уточнювати уявлення дитини про найбільш доступні та необхідні для розвитку їхнього соціального досвіду види праці дорослих, прищеплювати інтерес до різних професій. Формувати вміння  встановлювати причинно-наслідкові зв`язки між явищами в природі та соціальним довкіллям. Формувати поняття про сезонні зміни  та явища в природі: пори року, їх послідовність, стан погоди, їх вплив на життя людини.   Вдосконалювати здобуті уявлення для подальшого розширення особистого досвіду.  Формувати вміння порівнювати предмети за розміром ,висотою, масою, шириною, довжиною, товщиною, класифікувати їх за визначеними параметрами. Вправляти у співвіднесенні форм предметів довкілля із відповідними геометричними фігурами. Формувати  та розширювати знання  про частини доби (ранок, день, вечір, ніч),пори року (весна, літо, осінь, зима.)      Розвивати інтерес до дослідництва, експериментів з новим матеріалом, вміння за допомогою моделей матеріалізувати математичні, логічні, часові відношення, використовувати умовно-символічні зображення; пізнавальну активність, спостережливість, винахідливість у довкіллі, вміння орієнтуватися в сенсорних еталонах (колір ,форма, величина),їх видах, ознаках ,властивостях ;володіти прийомами узагальнення, класифікації порівняння, зіставлення.

Продовжувати ознайомлювати з  різновидами хлібобулочних виробів.                            

Виховувати  соціально-активну, творчу особистість, здатну дбайливо ставитись  до хліба, як багатства та символу українського народу.  

Дитина у світі культури

Спонукати до виявлення інтересу до різних видів візуального мистецтва: декоративно-прикладного, живопису, графіки; відображати власні життєві враження , почуття в образотворчій діяльності (малюванні, ліпленні, аплікації, конструюванні). Вчити елементам декорування предметів, використовуючи українські народні регіональні традиції та сучасні підходи, що застосовуються  у декоративно-ужитковому мистецтві. Формувати художні уміння і навички, сприяти самовираженню в художній творчості.

Вчити створювати художній образ засобами пластичної виразності матеріалу(глина, пластилін, тісто).

 Заохочувати організацію дітьми театралізованих ігор. Спонукати дітей до відтворення літературних текстів напам`ять у процесі театралізованих ігор та сценічних театральних постановок.

Розвивати природні здібності дітей до різних видів художньої діяльності( образотворчої, музичної, театралізованої);естетичне ставлення до дійсності; здатність емоційно сприймати прояви естетичного у світі природи, мистецтва, гри.

Виховувати моральну, психічну, духовну культуру.

 

Діти з особливими потребами

Розвивати соціальні уміння : допомагати одне одному, співпрацювати, підбадьорювати, брати на себе відповідальність, робити корисні для всіх справи, з повагою і розумінням ставитись до особливостей людей.

Реалізувати пріоритетні напрями роботи розвитку дитини з особливими потребами- особистісний, соціально-моральний, емоційний, фізичний, моторно-руховий, пізнавальний і мовленнєвий, які забезпечують наступність у навчально- виховній роботі дошкільного навчального закладу і початкової школи.

Має уявлення про:

-технологічний процес вирощування злаків на території Південної України;

- рільництво-здійснення хліборобом заходів, спрямованих на підтримання родючості грунту;

-удобрення поля – підживлення грунту органічними добривами;                 -сівбу (весняна-ярові культури, осіння-озимина).                    (Кинуте в землю зерно стає колосом. Наливається соками землі і сонця. Красується, радує урожаєм. Повертається до людей повносилою вдячністю землі.   За народним календарем  сівба починається після Благовіщення (7 квітня).

    Знає народні прикмети під час сівби.

Володіє інформацією про:      -догляд за рослинами(прополювання бур`янів, спушування грунту);

-жнива відбуваються влітку, напружена пора хліборобського сезону. Жнива для селянина-достаток у господі, затишок у родині, щаслива пісня і веселе свято. Вдячність матері - землі за урожай;                            -походження назви місяця серпень від основного знаряддя збирання врожаю в давнину-серпа;  

-збір урожаю сільськогосподарською технікою на сучасному етапі.

Врожай залежить від природних факторів;

-обжинки своєрідний вінець жнивам;

-народні прикмети про збір урожаю;

народну математику  у хліборобстві ( за еталон виміру бралися частини людського тіла (п`ядь, лікоть, ступня, сажень). З природними рухами людини пов`язані такі міри  як аршин, верста. Одиниці виміру площі –десятина, лан, одріз, клітка.

Деякі з них означали кількість витраченого часу на обробіток ділянки або кількість зібраного урожаю на певній площі. Міри відстані на землі: кидь (палку закинути), крок або ступня, приг (утворився при стрибанні з палицею;              -вимірювання сипучих речовин  за допомогою народної математики: зерно міряли лантухами, копами, возами.

Частину хлібини  називали окраєць, четвертина;

-молотьбу (очищення зерна); -знаряддя молотьби в давнину (молотарка, ціп);     

-транспортування зерна з поля в призначенні приміщення (ангар ,склад);    -підготовку до зберігання його протягом зими;

-інструменти для віяння (лопата-віячка, корито, цябро). Очищення зерна на сучасному етапі;

-технологію приготування хліба (підготовка сировини, замішування тіста, формування хлібобулочних виробів, вистоювання, випікання, охолоджування, нарізання, пакування, підготовка до транспортування);                      

 

- випікання хліба (пекарське ремесло) Сучасна побутова техніка для випічки (хлібопіч, електрична духовка, тостер);

-вироби з борошна: булка ,пряник, бублик, хліб(білий, чорний), коровай. Види хліба;                                        -професії дорослих пов`язані з вирощуванням хліба: металург, конструктор, машинобудівник, агроном, водій, тракторист, комбайнер, хлібороб, мірошник, пекар, продавець.

Активно виконує посильні трудові дії( догляд за рослинами, тваринами, праця на городі .тощо.)

-Знає про необхідність дотримання людиною правил доцільного природокористування.

-Має знання про екологічно доцільну поведінку.

-Бере посильну участь  у збереженні природного довкілля свого регіону.

-Володіє вміннями перекопувати землю, розпушувати її граблями, сіяти велике насіння, поливати грядки, збирати достиглий урожай.

-Має уявлення про хліборобську працю, її соціальну значущість, види  та знаряддя праці.

-Знає і називає види сільськогосподарської  техніки, її призначення .

-Використовує робочий одяг, обладнання за призначенням, володіє безпечними та економічними прийомами роботи з різними матеріалами.

-Пишається власними  успіхами своїх  товаришів у праці.

-Контролює якість результатів праці, підтримує порядок на робочому місці.

-Уміє застосовувати  трудові вміння та навички в реальних життєвих ситуаціях.

-Знає казки, оповідання, легенди, прислів`я, при казки загадки про хліб.

 

ОСВІТНІ ЗАВДАННЯ

РЕЗУЛЬТАТИ ОСВІТНЬОЇ РОБОТИ

Розділ IV «Хліборобські обряди та трудові традиції Південної України»

Особистість дитини

Прищеплювати навички громадської та особистої гігієни. Продовжувати формувати у дітей культурно-гігієнічні навички та культуру поведінки під час їжі. Уміння слідкувати за чисто тою та охайністю. Закріплювати вміння правильно користуватися виделкою, ножем , серветкою, їсти охайно, правильно сидіти під час їжі.Ознайомити зпомічниками і друзями здоров`я  - природними і соціальними   чинниками( свіже повітря, раціональне харчування, особиста гігієна, фізичні вправи).                                                         Розвивати самоконтроль при виконанні правил поводження за столом та додержання правил особистої гігієни.Виховувати охайність, акуратність.

 

Мовлення дитини

Вчити розповідати про хліборобів, хлібні вироби ,їх форми розмір, продукти з яких виготовлено виріб, спосіб виготовлення, добираючи точні слова опису; про народні ритуали, обряди пов`язані з вирощуванням, збиранням , випіканням хліба ,про звичай зустрічати гостей з хлібом-сіллю  на вишитому рушнику.Продовжувати залучати дітей до високохудожньої усної народної творчості ,української класичної та сучасної літератури. Ознайомити з кращими зразками  у жанрі прози (казки, оповідання, легенди) і поезії (вірші),малими фольклорними жанрами  (загадки, лічилки, мирилки, пісеньки-потішки),обрядові пісні(колядки, щедрівки, веснянки, заклички,  посівальні та обжинкові пісні тощо.)Формувати уявлення про характерні ознаки цих видів літературних творів, вчити розрізняти їх

Заохочувати дітей до запам`ятовування віршованих творів та їх виразного декламування. Розвивати образотворчі, акторські й режисерські задатки і здібності дітей засобами літературного мистецтва. Залучати дітей до участі в інсценуваннях знайомих творів, драматизаціях, у перегляді та розігруванні постановок за мотивами літературних творів у різних видах дитячого театру.   

 

Дитина у соціумі

Привчати дітей працювати в колективі дружно, допомагати товаришеві, вміти домовлятися про спільну роботу, розподіляти обов`язки. Розвивати ініціативу, творчість, самостійність і цілеспрямованість під час виконання трудових завдань, уміння творчо застосовувати здобуті знання в реальних ситуаціях. Виховувати бажання бути корисним для інших, помічати потребу інших у допомозі, надавати її з власної ініціативи.

Гра дитини                                                                                        Сприяти виникненню у грі дружніх, партнерських взаємин та ігрових осередків за інтересами, спонукати до обміну думками. Висловлювання власних суджень щодо перебігу й підсумків гри. Сприяти урізноманітненню тематики ігор, підтримувати спільне творче розгорання ігор за сюжетами. Привчати дітей діяти злагоджено з іншими учасниками, аналізувати результати власної та спільної діяльності.                                                                                                         Розвивати вміння організовувати гру , творчо та самостійно вирішувати ігрові завдання.

Дитина у природному довкіллі                                                    Закріпити знання дітей про те, що кожна пора року сповнена працею людей на землі й для землі. Дати уявлення про те, що сільськогосподарські роботи на землі-вирощування врожаю хліба, овочів та фруктів-тривають з весни до осені. Сприяти усвідомленню того, що природне довкілля змінюється внаслідок людської діяльності. Закріпити  уявлення про те, що люди здійснюють природоохоронні заходи для відновлення природи.  Заохочувати до дотримання правил доцільного природокористування., усвідомлення необхідності догляду, збереження та захисту природного довкілля.

Дитина в сенсорно-пізнавальному розвитку  

Продовжувати знайомити дітей з хліборобськими обрядами та трудовими традиціями Південної України.Дати уявлення про роль хліба в народних обрядах. Вчити  шанувати народні свята, залучати до активної участі в них, дотримуватися та зміцнювати народні традиції.                                                         Виховувати повагу та шану до хліборобських обрядів та традицій, власного «Я», свого місця серед інших людей; здатність дбайливо ставитись до самої себе, інших людей.

 

Дитина у світі культури

Сприяти формуванню стійких інтересів  до певних видів образотворчої діяльності та розвитку творчої спрямованості особистості. Збагачувати тематику дитячих робіт, пов`язуючи її з життям природи, працею людей, традиційними святами творами художньої літератури, фантазією дітей. Стимулювати інтерес до декоративного малювання, заохочувати до створення робіт за мотивами народних промислів (вишивка, писанкарство декоративний розпис)

Діти з особливими потребами

Формувати адекватне сприймання предметів і явищ довкілля, розвивати творчість і креативність у процесі різних видів діяльності.

 

Південна Україна, як осередок сільськогосподарських традицій.       Завдяки «золотим рукам» мудрості, досвідченості хліборобів живе південно-українська нива. У результаті  безперервної протягом століть хліборобської діяльності на Південній Україні створилися багаті народні традиції у плеканні та возвеличенні хліба.                                       Хліб-мірило життя, культури. Хліб у народних обрядах, як символ святості, радості, щастя, здоров`я та багатства.                  Хліб  при народженні дитини та на хрестинах; на сватанні та на весіллі( значення весільного короваю).             Хліб у обрядовому колі:Найбільшехлібвикористовували у різдвяномуобряді.По-перше, символ Різдва - цедідух, житнійабопшеничнийсніп, який стояв на покуті до Водохреща. По-друге, цеобрядоваїжа - кутя, яку готували на всісвятівечори (6 січня - святвечір, 13 січня - щедрийвечір, 18 січня - голодна кутя). Кутюготувалиізтовченоїпшениці, додавали мед, мак, горіхи. Ще одна обрядовастрава пироги, якіобов'язково пекли на щедрийвечір 13-ого січня. На Великдень пекли ізздобноготістаобрядовийхліб - паску, прикрашалифарбованимпшоном, маком, цукровою пудрою.

-Має знання про Південну Україну, як житницю України, її історичні витоки, духовну спадщину, символи, обереги, традиції, звичаї, культуру.

-Знає про походження та значення кольорів на прапорі України.

-Розуміє роль хліборобства в економічному розвитку  держави.

-Має уявлення про різні професії дорослих, що пов`язані з вирощуванням хліба.

-Дбайливо ставиться до хліба, шанобливо до праці інших  людей.

-Знає про хліборобські обряди та трудові традиції Південної України.

-Розуміє роль хліба в народних обрядах.

 

ОСВІТНІ ЗАВДАННЯ

РЕЗУЛЬТАТИ ОСВІТНЬОЇ РОБОТИ

Розділ  «Хліб на столі – здоровя у сімї»

 

Особистість дитини

Формуватиуміння  домовлятися про спільну рухову діяльність, планувати її, обговорювати правила рухових ігор, особливості виконання фізичних вправ. Формувати інтерес та позитивне ставлення до активної рухової діяльності , бажання досягати певних успіхів, долати перешкоди, особисті труднощі, отримувати м`язову насолоду від рухової активності. Вчити відповідних правил, запам`ятовувати  і точно відтворювати хід рухливої гри. Залучати до активного використання набутих знань  в ігровій, образотворчій, дослідницькій, трудовій діяльності. Виховувати почуття колективізму, товариськості, справедливості. Заохочувати до прояву позитивних емоцій.

Мовлення дитини

Збагачувати досвід дітей  позитивними враженнями під час екскурсій, прогулянок, цільових спостережень у соціальному, культурному та природному довкіллі.

Вчити в повсякденному житті розширювати запас слів-узагальнень, проводячи ігрові вправи «Назви одним словом», «Хлібний магазин», « Що зайве?» та ін.

Привчати дітей бути ввічливими  у розмові, бесідах з дорослими і дітьми. Показувати дітям, як у народній творчості відбито родинні стосунки. Поглибити уявлення про культуру родинних стосунків.

Виховувати інтерес до родинних свят, пісень.

Дитина у соціумі

Залучати під керівництвом дорослого до перекопування грунту на грядках , розпушування його граблями; висівання насіння на городі та квітнику, висаджування розсади городини та квітів; збирання насіння городніх рослин та квітів; доглядати за посівами (поливання грядок, клумб, підгортання, прополювання рослин). Разом з дорослим виконувати різноманітну сезонну роботу: сіяти  і садити цибулю (редис, квасолю), вирощувати овес або ячмінь  для птахів і тварин,вирощувати розсаду для подальшого висаджування в грунт. Навчати раціональних прийомів роботи, дотримання певної послідовності дій у процесі праці.    Вчити допомагати дорослим  робити печиво ,вареники з готового тіста.                                                     Виховувати працелюбність, організованість, уміння доводити розпочату справу до кінця, бережне ставлення до результатів праці.

 

Гра дитини

Сприяти виникненню у грі дружніх, партнерських взаємин та ігрових осередків за інтересами, спонукати до обміну думками, оцінювання себе та інших, висловлювання власних суджень що до  перебігу й підсумків гри.  Стимулювати розвиток творчих здібностей, розвивати самостійність, організованість, заохочувати до імпровізації.                                                         Виховувати вольові риси характеру (наполегливість, цілеспрямованість, відповідальність)

 

 

Дитина в природному довкіллі

Формувати ціннісне ставлення до природи планети Земля як джерела добробуту людей, краси довкілля, натхнення митців. Формувати позитивне ставлення до представників хліборобських професій і бажання діяти на користь природі.

 

Дитина в сенсорно-пізнавальному розвитку

Розширити уявлення про значення хліба в житті людей, зокрема української родини. Закріплювати та збагачувати уявлення дитини про  близьке і віддалене соціальне середовище: сім`ю, родину, рід, дитячий садок, місто, село, країну.

Вчити любити та шанувати сімейні свята, залучати до активної участі в них, дотримуватися та зміцнювати сімейні традиції, шанувати пам`ять роду; усвідомлювати себе частинкою сім`ї ,дитячої спільноти у навчальному закладі, відповідальною особистістю у світі природи, людиною серед інших людей у суспільстві на прикладі власної активної життєвої позиції.

Створити спеціальне розвивальне середовище для сприяння використанню набутих знань, умінь та навичок в родинному побуті дитини.

Виховувати почуття вдячності до праці інших людей, бережного ставлення до хліба ,як святині українського народу.

 

Дитина у світі культури

Знайомити дітей з різними  видами мистецтва через споглядання картин в музеях образотворчого мистецтва, у комп`ютерному режимі, книгах, виставках.

Вправляти у визначенні жанру живопису: пейзаж, натюрморт, казковий, побутовий.

Підтримувати бажання малювати , ліпити, аплікувати, конструювати, передавати свої враження в зображеннях.

Дитина з особливими освітніми потребами

Стимулювати інтерес дитини до навчання. Уникати недовіри до дитини- її можливостей, життєвого досвіду який збагачується.

 

Знає, що домашній хліб смачний і поживний, кругла форма пов`язана з емблемою сонця.)

Розуміє технологію приготування хліба , рецепти, традиції та секрети  випікання хліба,   його         користь.                       (Вареники- винятково ритуальна страва.)

Хліб та вода-козацька їда (козацька сила, міць від землі)

Знає етикет поводження  за столом,правила поводження з хлібом.                                              –про роль хліборобства в економічному розвитку держави;

-   Вірші, притчі та загадки про хліб.

 

-Володіє елементарними правилами етикету за столом. Знає правила поводження з хлібом.

-Любить та шанує сімейні свята, приймає в них активну участь, дотримується та зміцнює сімейні традиції.

-Погоджує свої трудові дії з діями інших дітей, уміло розподіляє обов`язки під час спільної праці.

-Виконує трудові доручення з бажанням та задоволенням.

 

 

ДОДАТОК ДО АВТОРСЬКОЇ  ПРОГРАМИ « ВІД ЗЕРНИНИ- ДО ХЛІБИНИ» НА ДОПОМОГУ ВИХОВАТЕЛЮ.

Форми роботи з дітьми

Фізичний розвиток:

Теми занять:

«Колоситься нива», «Про півника та двох мишенят», «Збір урожаю»

Туристичні походи:

«На поле» (весна, літо, осінь)

Спортивні ігри: «Косарі» , «Жнива», «У полі».

Гімнастика:

Пальчикова гімнастика «П’ять робітників», « На роботу»
Гімнастика з предметами «Працьовиті діти»

Артикуляційна гімнастика «Вітер в полі»

Гімнастика пробудження « У пшеничнім полі колоски живуть»

Фітбол-гімнастика «Перекотиполе»

Фізхвилинки:

«Працьовиті бджілки», «Комбайнери», «Печу, печу калачі».

Спортивні розваги:

«У жнива», «Мама, тато і я- працьовита сім’я»

Пізнавальний розвиток. 

Теми занять:

«Звідки хліб прийшов»

«Зернові рослини поля»

«Хліб починається з маленької зернини»

«Хліб –святість рідної землі»

« Шана хліборобам»

«Від зернини- до хлібини»

«Чим пахне хліб?»

«Хліб, наче сонце, сяє на столі.»

Бесіди:

«Хто вирощує хліб?»

« Про що говорить пшеничний колосок?»

«Що готують з борошна?»

«Культура поводження з хлібом»

«Чим корисний хліб?»

 «Роль хліборобства в економічному розвитку держави»

Екскурсії:

«В гості до колоска»

«Зустріч з комбайном»

«До млина»

«На хлібопекарню»

«В магазин»

Дослідницька діяльність:

«Упізнай на смак»

«Теплиця на підвіконні»

«Дослід з борошном та водою»

«Дослід з зерном»

«Дослід з землею та піском»

Мовленнєвий розвиток.

Використання художнього слова:

М.Чепурна «Окрайчик»

Л.Компанієць «Хліб»

І.Блажкевич «Смачний хлібець»

В.Пепа «Коровай»

Л. Коломієць «Напечу оладки»

О.Орач «Пиріг»

М.Познанська «Чим пахне коровай»

П.Воронько «Бублик і паляниця»

Т.Волгіна «Святкові вареники»

В.Коломієць «Вареники»

В.Каменчук «Хліб од зайчика»

Г.Демченко «Калачі»

Читання казок:

«Колосок», «Ріпка», «Колобок», «Ходить гарбуз по городу», «Котигорошко», «Горщик каші»., «Зернятко, яке хотіло бути корисним».

Вивчення прислів`їв  та приказок:

Хліб -усьому голова

.

Яка пшениця, така й паляниця.

 

Аби хліб, а зуби знайдуться.

 

Без зубів лихо, а без хліба ще гірше.

 

Без хліба і без води погано жити.

 

Без солі, без хліба немає обіда.

 

Житній хліб пшеничному калачеві дід.

 

Як є хліба край, то і в

 

хліві рай, а як хліба ні куска, так і в горниці тоска.

 

Коли б хліб та вода, то не буде голода.

 

Де хліб-сіль-каша, там домівка наша.

 

Як хліб буде, то і все буде.

 

Загадування загадок:

  1. Зуби має, а їсти не просить.
  2. Ходить полем з краю в край,ріже чорний коровай.
  1. Відгадай загадочку: кину її в грядоку, нехай моя загадочка лежить до весни.
  1. Не чоловік, не звір, а має вуса.
  2. Крилами махає, а не літає.
  3. Б’ють мене ціпами, ріжуть мене ножами, за те мене отак гублять,бо всі мене дуже люблять.
  1. У хлів іде без шкіри, а виходить із шкірою.
  2. І грудкувате, і ноздряте, і кисле, і крихке, а за все миліше.
  3. Не живу, не гуляю, від ножа вмираю.

      10.Без ніг, без торби по світу ходить, та не до всіх доходить.

      11.Народився із землі,зарум’янивсь на вогні І з’явився на столі.До борщу тобі й мені.

      12.Хвалить його кожен,любить його кожен,Іідня ми прожити без нього не можем.

Художньо-естетичний розвиток.

Використання  наочності:

Розгляд картин серії «Дари осені»

Перегляд ілюстрацій «Хліб-усьому голова», «Від зерна- до хліба»,  «Допоможемо матусі» ,до казок  «Колобок», «Колосок», із зображенням продуктів харчування.

Розгляд репродукцій народних митців.

Малювання:

«Збирання урожаю»

«Сонце й дощ»

«Хліб на рушнику»

«Машина везе урожай»

Ліплення:

«Хліб, бублики ,калачі (атрибути до сюжетно-рольової гри «Магазин»).

Конструювання:

«Побудуємо млин»

«Збудуємо піч»

«Склад для зберігання зерна»

Свята та розваги:

Літературний ранок «Хліб- то святе»

Музичні театралізовані вистави «Колосок», «Ходить гарбуз по городу».

Свято хліба «Святий хліб».

«Образу хліба вклонімося»

«Осінній ярмарок»

Ігрова діяльність 

Використання дидактичних ігор:

«Чарівна торбинка», «Коли це буває», «Їстивне-не їстивне», «Пори року», «Знайди зайве», «Назви одним словом», «Скажи навпаки», «Знайди за описом», «Де що росте?», «Кому що потрібно для роботи?», «В магазині», «Спечемо хліб», «Корисне- не корисне», «Українські страви», «Хліб який?», «Відгадай професію».

 

Використання сюжетно-рольових ігор:

«Хлібороби», «Хлібзавод», «Магазин», «Сім`я».

Використання театралізованих ігор:

«Колобок», «Колосок», «Ріпка».

Використання конструктивно-будівельних ігор:

«Збудуємо млин», «Пекарня».

Використання народних ігор:

« Ой у полі», «Коровай», «Я печу,печу». «Вийшли в поле косарі»

Використання рухливих ігор:

«Колосок», «Трактористи», «День і ніч», «Перекотиполе».

Трудова діяльність

Спостереження та екскурсії у природу й соціум.

Пізнавально-розвивальні бесіди.

Праця  в природі (на майданчику, квітнику, городі.)

Праця в куточку природи (догляд за кімнатними рослинами, тваринами).

Пошуково-дослідницька діяльність (вирощування рослин на підвіконні- овес, ячмінь, пшениця, з чого зроблено тісто?, «Їстивне- не їстивне»).

Елементарні досліди, пошукові ситуації у повсякденному бутті.

Чергування( в Їдальні, в групі, в куточку природи).

Виконання  групових та індивідуальних трудових доручень.

Колективна праця.

           

 

 

 

 

 

Література

1.Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція)/наук.кер.А.М. Богуш.- К.,2012.-63с.

2.Бойко, Н.Л. З історії музею хліба «Вітряк»   / Н. Бойко // Етнографія Поділля. – 1992. – ч.ІІ.

3.Велесова книга: Легенди. Міфи. Думи. Скрижалі буття українського народу. І тис. до н. д. – І тис. н. д. (Упорядкування,  ритмічний переклад, підготовка перекладного й автентичного текстів, стаття, довідкові матеріали Б. Яценка) Заг. ред. В. А. Довгича – Індоєвропа. -1994.-. Кн. 1-4.

4.Впевнений старт. Програма розвитку дітей старшого дошкільного віку/наук.кер.Б.М.Жебровський.-Т.:Мандрівець,2012.-99с.

5.Громадянське виховання./Упорядкування В.Войтенко .Кам`янець-Подільський.-2007.-.Кн 1-3

6.Дитина.Програма виховання і навчання дітей від двох  до семи років/наук.кер.В.О.Огнев`юк.-К,2013.-490 с.

7. Килимник С.І. Український  рік у народних звичаях в історичному освітленні. К.: Обереги, 1994. – Кн.2. (т.3.Весняний цикл, т.4. Літній цикл). 528 с.

8.Лозинська Є.Ф. Українське народознавство дітям дошкільного віку.-Львів.,2008.

9.Народні традиції  у вихованні дошкільнят//БВДС.-2012.

10.Скуратівський В.Вінець.-К.,1994.

11.Скуратівський В. Святвечір.-К.,1994.-Кн 1-2.

12.Творун С.О. Українські Обрядові Хліби. – Вінниця: КНИГА-ВЕГА, 2006. – 96 с.

13.Сумцов Н.Ф. Хлеб в обрядах и песнях. – Харьков, 1885. – 140 с.

14.Щербатюк, І. Музею Хліба присвячую / І.Щербатюк // Жовтневі зорі. – 1987.

15.Цьось А.В.Українські народні ігри та забави - Луцьк,1994.

 

 

 

 


 

 

 

 

1

 

docx
Додано
26 листопада 2020
Переглядів
854
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку