Методичний порадник Ментальна мапа
Якщо ми хочемо сприйняти чи запам’ятати якусь інформацію, то оформлюємо її у вигляді таблиць, списків або звичайного тексту. Але нашому мозку потрібно зробити додаткову роботу з перекладу цієї інформації. Якщо ж вона оформлена у вигляді логічних схем чи алгоритмів, то вона легко і просто вкладеться у нашій голові, тому що записана вона мовою мозку та краще відповідає структурі людського мислення (асоціативного, ієрархічного і візуального).
Пропоную вам інструмент ментальні мапи або англійською mind maps, який чудово доповнить звичайні списки і таблиці.
Тож мапа думок, мапа пам'яті, розуму, асоціативна карта, ментальна картка — усе це синоніми одного й того ж виду діяльності, мета якого структурувати та візуалізувати будь-яку інформацію. З впливом слів іншомовного походження цей вид діяльності ще називають майндмепінг.
Ментальні мапи, мапи розуму, мапи пам’яті або mind maps – це самостійно створена діаграма, на якій відображають слова, ідеї, завдання або інші елементи, розташовані навколо одного слова або поняття. Це унікальна технологія роботи з інформацією, спосіб зображення процесу загального системного мислення за допомогою схем. Усі елементи розташовують в інтуїтивному порядку відповідно до їх важливості. їх можна об’єднувати в групи, гілки або окремі площини. Такий спосіб запису дозволяє необмежено доповнювати мапу пам’яті.
Огляд онлайн додатків
Ментальні мапи можна також створювати онлайн. Для цього пропоную вам кілька веб сервісів:
Mindomo – програмне забезпечення для створення діаграм зв’язків онлайн (до трьох мап у безкоштовному режимі),
MapMyself – онлайн сервіс для створення діаграм зв’язків намальованих від руки (до двох мап у безкоштовному режимі),
MindMaster – додаток для побудови діаграм зв’язків (до трьох мап у безкоштовному режимі),
Bubbl.us – онлайн сервіс спільного створення діаграм зв’язків (до трьох діаграм у безкоштовному режимі),
SpiderScribe – безкоштовний сервіс. У вузлах мапи можуть міститися простий текст, картинка, дата, мапа або прикріплений файл. Доступна спільна робота над мапою, коли водночас з різних пристроїв її видозмінюють різні користувачі.
Алгоритм створення ментальної мапи на прикладі проведення заняття в гуртку літературного напряму з теми заняття ,,Фейлетон – синтез трьох
складників”
Перше, що нам потрібно — це знання, які ми будемо схематично зображувати. У нашому з вами випадку — це текстовий матеріал, який нам потрібно уважно прочитати. Це уривок статті зі словника про фейлетон
“Поняття фейлетону у літературі та журналістиці”.
(https://docs.google.com/document/d/19Lvf0cUzqfeO_6SvRKAIivAcpVUu2hcu/e dit?usp=sharing&ouid=103469458919140653135&rtpof=true&sd=true)
Наступний етап — виділення головного, тих смислових частин, фраз, слів, тез,
які стануть основою нашої мапи.
(https://docs.google.com/document/d/19Lvf0cUzqfeO_6SvRKAIivAcpVUu2hcu/e dit?usp=sharing&ouid=103469458919140653135&rtpof=true&sd=true)
(Фрагмент тексту, де виділено головні частини, слова і фрази, які були попередньо обговорені у при читанні цього уривку).
Виділену інформацію зображуємо схематично наступним чином.
Практичне використання висвітленої теми застосовується при оформленні парних проєктів в рамках роботи над науково-педагогічною проблемою ,,Реалізація технології проєктного менеджменту як методики інноваційного розвитку закладу позашкільної освіти” та на заняттях гуртків різних напрямів.
Зразок метальної мапи з досвіду втілення парного проєкту ,,Відкритий етнофестиваль фольклорного та народно-сценічного танцю ,,Етнокультурна мозаїка” народного художнього колективу гурток ,,Ансамбль фольклорностилізованого танцю ,,Плай” та зразкового художнього колективу гуртка ,,Юний журналіст”.
Результати апробації втілення алгоритму створення ментальної мапи на занятті зразкового художнього колективу гуртка літератури та публіцистики «Діалог», тема заняття ,, Фейлетон – синтез трьох складників”.
(Розиєва Мая, 15 років)
(Авєріна Олена, 17 років)
Ознайомлення з рекомендаціями щодо складання кластера.
Основні принципи складання кластера |
Рекомендації щодо складання кластера |
Кластер оформлюють у вигляді грона або моделі планети з супутниками. Посередині розміщено основне поняття, думка, по боках позначають великі смислові одиниці, з’єднані з центральними поняттями прямими лініями. Це можуть бути слова, словосполучення, речення, що виражають думки, виявляють ідеї, факти, образи, асоціації, що стосуються цієї теми. І вже навколо «супутників» центральної планети можуть знаходитися менш значущі смислові одиниці, які повною мірою розкривають тему і розширюють логічні зв’язки. Загальні вимоги: яскравість, читабельність, візуальний образ, повнота. |
Під час складання кластера не потрібно боятися висловлювати й фіксувати все, що приходить в голову, навіть, якщо це просто асоціації або припущення. Під час роботи неправильні або неточні висловлювання можуть бути виправлені або доповнені. Учасники заняття можуть сміливо дати волю уяві та інтуїції, продовжуючи роботу доти, поки не вичерпаються всі ідеї. Не потрібно боятися значної кількості смислових одиниць, потрібно спробувати створити якнайбільше зв’язків між ними. Під час аналізу вони всі систематизуються і стають на свої місця. |