Посібник містить методичні рекомендації для вчителя,фізкультхвилинки, фізичні вправи,комплекс вправ гімнастики для очей, рухливі ігри,естафети, спортивне свято « Кращий велоспортсмен»,свято «Подорож у країну Здоров'я» ,виховну годину«Здоровому все здорово» ,фізкультурно-художнє свято« Тато, мама і я – спортивна сім'я»,фізкультурно-оздоровче свято« Веселі старти» ,інформацію про загартування ,як одну з важливих частин фізичного виховання, про проектну діяльність,учнівську презентацію « Загартування-як частина здорового способу життя" ,вчительську презентацію « Загартування ,як засіб здорового способу життя»
Фізкультурно-оздоровча робота у початкових класах
(Впровадження в практику роботи здоров’язбережувальних технологій)
Здоров'я дітей—одне з основних джерел щастя, радості і повноцінного життя батьків, учителів, суспільства в цілому. Для України головною проблемою, яка пов'язана з майбутнім держави, є збереження і зміцнення здоров'я дітей та учнівської молоді. Турботу викликає різке погіршення стану фізичного та розумового розвитку підростаючого покоління, зниження рівня народжуваності й тривалості життя, зростання смертності, особливо дитячої.
Основне завдання, яке стоїть перед вчителем - покращити всебічний розвиток школярів, формувати в них високі естетичні смаки, а також збереження здоров'я дітей та їх оздоровлення.
Крім рухливих та естафетних ігор вчителі-початківці для оздоровлення дітей можуть застосовувати в своїй роботі під час занять фізкультхвилинки, вправи для корекції зору, для корекції постави, вправи для дітей із захворюванням серцево-судинної і дихальної систем, із захворюваннями внутрішніх органів, а також різні види спортивно-масової роботи: змагання та спортивні свята.
Діти приходять до школи не просто вчитися, а вчитися добре. І дуже важливо з перших днів створити їм такі умови, щоб це бажання не зникло. Тому класовод прагне, щоб кожен вихованець повірив у свої можливості, радів дзвінку на урок, зустрічі з учителем, щоб шкільне життя стало для нього змістом особистого. Тільки за таких умов першокласник зростатиме духовно й розумово.
Коли дитина тільки переступила поріг школи, їй важко звикати до уроку, режиму роботи, тут потрібна вміла, чуйна і тактовна підтримка вчителя.
Малим школярам потрібний певний час, щоб адаптуватися до нових умов, нового режиму роботи без шкоди для здоров'я і нервової напруги. Краще це вдається дітям із розвиненим інтелектом, ґрунтовними пізнавальними інтересами і самоконтролем. Проте 35-хвилинне сидіння за партою згубно діє на фізіологічний розвиток усіх школярів, призводить до порушення основних нервових процесів, зниження розумової та м'язової працездатності. Тому, розробляючи навчальний режим, особливу увагу необхідно приділяти чергуванню різних видів діяльності, активному відпочинку на уроках, де превалює статистичне навантаження на учнів. Причому активно відпочивати повинні не лише м'язи кисті руки, що стомлюються від письма, малювання, ліплення, а й усі м'язи тулуба, нижніх і верхніх кінцівок. На уроках письма в 1 -му класі необхідно проводити дві фізпаузи по 2 хв кожна на 10-й хвилині заняття, що має бути постійним компонентом структури уроку в початковій школі. Як тут не нагадати мудрі слова В. О. Сухомлинського, який в кількох своїх статтях підкреслював: «Я не боюся ще й ще раз повторити: турбота про здоров'я — це найважливіша праця вчителя і вихователя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра у власні сили».
Ми знаємо, що в даний період, наші діти далеко не всі 100% здорові і значну частину їх за станом здоров'я відносять до спеціальної медичної групи. Програми фізичної культури для учнів, віднесених за станом здоров'я до спеціальної медичної групи, створені на основі існуючих програм для основної медичної групи з певними змінами і доповненнями, що випливають з особливостей стану та функціональних можливостей організму цієї категорії учнів. До програм включені теоретичні відомості з фізичної культури, дихальні й загальнорозвиваючі вправи, вправи для виховання правильної пози та формування постави, профілактики і корекції плоскостопості, основної та художньої гімнастики, елементи спортивних ігор і вправ на розслаблення.
Загальнорозвиваючі вправи - основна стійка, стійка нарізно. Рухи руками в основних напрямках. Різні рухи головою. Напівприсідання, присідання. З вихідного положення лежачи на животі. Поєднання вивчених на уроках вправ у комплекси ранкової гімнастики, фізкультхвилинки, фізкультпаузи та заняття хореографією.
Нормативна база фізкультхвилинок для початкових класів— на 15—20 хв. уроку по 1 хв. з 3-х легких вправ з 3-разовими повторюваннями.
Ігрові фізкультхвилинки пов'язані із життєвим досвідом першокласників, їх спостережливістю і кмітливістю.
Важливу роль в естетичному вихованні дітей відіграє, музика, тому частину фізкультхвилинок радимо починати з народних пісень.