Методичний посібник " Навчання дошкільників гри на дитячих музичних інструментах"

Про матеріал
У даному посібнику автор ділиться власним досвідом у навчанні дошкільників на ДМІ різними методами і прийомами у цікавій та доступній формі. Рекомендовано для використання у роботі музичним керівникам та вихователям ЗДО.
Перегляд файлу

НАВЧАННЯ  ДОШКІЛЬНИКІВ

 ГРИ НА ДИТЯЧИХ

 МУЗИЧНИХ ІНСТРУМЕНТАХ

 

 

 

                                    Музичний керівник

                                               Біла Лілія Володимирівна

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

 

  «Музика – це джерело думки.

Музика – це найсприятливіший фон,

на якому виникає духовна спільність

 вихователя і дітей. »                                                                                                                                                                                                           В.О.Сухомлинський

 

         Музичне виховання дитини є невід’ємною частиною естетичного виховання, у процесі якого збагачується духовний світ майбутньої людини. Живі, яскраві музичні образи глибоко впливають на свідомість і почуття дітей, на їхнє ставлення до навколишнього світу.

     Музичне виховання в дошкільних закладах згідно вимог Базової програми «Я у Світі», передбачає роботу над розвитком музичного і поетичного слуху, творчих здібностей, уміння і бажання співати, танцювати, слухати музику, грати на музичних інструментах. Для цього використовують різноманітні форми і методи роботи. Певні музичні поняття, терміни - краще усвідомлюються в процесі цікавих ігор, таночків, виконання пісень. Використання дитячих музичних інструментів вносить різноманітність у музично – виховну роботу, надає їй більше жвавості, барвистості.

     Музична діяльність включає в себе не тільки сприйняття музики, але і виконавство, засноване на досвіді сприйняття - спів, гра на музичних інструментах, музично-ритмічні рухи. За допомогою співу, гри на музичних інструментах можна розвинути іншу музичну здатність - уміння уявити і відтворити висоту музичних звуків в мелодії. Розвиток цієї здатності передбачає розумові операції: порівняння, аналіз, зіставлення, запам'ятовування  і таким чином, впливає не тільки на музичне, але і на загальний розвиток дитини.
      Основною формою музичної діяльності в дитячому садку є музичні заняття. Вони об'єднують всі види музичної діяльності: спів, слухання музики, музично-ритмічні рухи, гру на дитячих музичних інструментах.
Грі на дитячих музичних інструментах я  приділяю особливу увагу, оскільки саме дитяче музикування розширює сферу музичної діяльності дошкільника, підвищує інтерес до музичних занять, сприяє розвитку музичної пам'яті, уваги, допомагає подоланню зайвої сором'язливості, скутості, розширює музичне виховання дитини. У процесі гри яскраво виявляються індивідуальні риси кожного виконавця: наявність волі, емоційності, зосередженості, розвиваються і удосконалюються творчі і музичні здібності.
     Навчаючись гри на музичних інструментах, діти відкривають для себе світ музичних звуків та їх відносин, усвідомлено  розрізняють красу звучання різних інструментів. У них поліпшується якість співу (чистіше співають), музично-ритмічних рухів (чіткіше відтворюють ритм).
      Для багатьох дітей гра на дитячих музичних інструментах допомагає передати почуття, внутрішній духовний світ. Це прекрасний засіб не лише індивідуального розвитку, а й розвитку мислення, творчої ініціативи, свідомих відносин між дітьми.

     Крім того, гра на музичних інструментах розвиває волю, прагнення до досягнення мети, уяву.

     Діти, пізнаючи світ музики, красу звучання музичних творів в оркестрі, пронесуть любов до прекрасного через усе життя.

     Я вважаю, що саме гра на дитячих музичних інструментах є початком розвитку любові дітей до музики, до самостійної творчості.

    Отже, дитячі музичні інструменти треба широко використовувати у виховній роботі з дітьми дошкільного віку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Значення гри на дитячих музичних інструментах

 у дошкільному закладі.

 

     В умовах національно – духовного відродження велике значення має колективне навчання гри на дитячих музичних інструментах, де з раннього віку необхідно розвивати творчі здібності дітей.

     Колективна участь у дитячому оркестрі сприяє широкому залученню дошкільників до самостійних занять музикою. Це питання досить актуальне для подальшого розвитку музичних здібностей малюків. Діти використовують одержані навички в години дозвілля, індивідуального музикування. Залучаючи дітей до гри в оркестрі, я заохочую до самостійної виконавської діяльності, що сприяє розвитку творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку.

    Структура естетичного ставлення дитини до гри на музичних інструментах містить такі положення:

  • естетична інформація про звукові властивості кожного

     інструмента як джерела нового, цікавого переживання;

  • активні дії спрямовані на засвоєння уміння гри на музичних  

інструментах;

  • емоційність переживань від самого процесу звучання;
  • виникнення асоціацій, що стимулюють музично – пізнавальні

інтереси.

      Гра на дитячих музичних інструментах є однією з найдоступніших форм музичного виховання дошкільників -  діти швидше засвоюють нотну грамоту, краще сприймають музичні твори, активніше стає у дітей почуття ритму, тембровий та гармонійний слух, що в свою чергу сприяє морально – естетичному розвитку дітей. Це особливо важливо в роботі з нечисто інтонуючими: у таких дітей зникає почуття їх недостатньої музикальності, зневіра в своїй спроможності займатись музикою, співом.

      Але використання музичних інструментів пов’язане з певними труднощами:     

  • по - перше, сам музичний керівник повинен бути інструменталістом;
  • по - друге, заняття з дітьми спочатку повинні бути індивідуальними, а вже потім – у ансамблі.

     Гра в оркестрі вчить малят відчувати один одного, згуртовує колектив дошкільників, виховує почуття відповідальності, допомагає подолати невпевненість у собі. В процесі виконання яскраво виявляються індивідуальні якості кожної дитини.

     Гра на музичних інструментах - один з видів дитячого виконавства. Застосування дитячих музичних інструментів  (як на заняттях, так і в повсякденному житті) збагачує музичні враження дошкільнят, розвиває їх музичні здібності.

     Треба намагатися, щоб музика посіла в житті дітей важливе місце, пробудила в них добрі почуття. Для цього необхідні практичні навички, уміння в співі, рухах, грі на дитячих музичних інструментах. Ці вміння ми набуваємо на заняттях, під час індивідуальних занять в музичних куточках. Тільки виконавши всі ці завдання, можна досягти певних успіхів у розвитку дитячої творчості.

 

 

Інструментальний склад дитячого оркестру

в дошкільному закладі.

 

 

 

 

 

 

 

     Найбільш простий, доступний з них - шумовий оркестр. Його можна організувати вже з дітьми молодшого дошкільного віку, якщо вони вміють ритмічно відтворювати ударами сильні частки тактів, відзначати метр музики. Залежно від характеру твору я використовую  такі інструменти , як дзвіночок, брязкальце, барабан, бубон, шумові яйця. Великого інструментального розмаїття  такий оркестр не вимагає. Важливо підбирати тембри, які виразно підкреслювали б характер музики, елементи образотворчості.
     Звучання оркестру буде більш різноманітним, цікавим, якщо інструменти грають не тільки всі разом, але і по черзі, сполучаючись один з одним в залежності від характеру музики. Слід чергувати різні темброві фарби, використовувати ті інструменти і їх поєднання, які в кожній частині п'єси найбільш відповідають настрою музики.
      Перед виконанням твору необхідно разом з дітьми обговорити, які інструменти знадобляться для гри. Наприклад, якщо в п'єсі дві контрастні частини і перша весела, жартівлива, а друга ніжна, м'яка, то можна використовувати спочатку брязкальце, бубон (разом або по черзі), а потім бубонці, трикутник і т. д.  По можливості враховувати бажання дітей у виборі музичного інструменту.
      Ансамблева гра вимагає злагодженості виконання. Це стосується ритмічності і загальної музичної виразності. Спонукати дітей прислухатися до своєї гри і гри партнерів, слухати фортепіанну партію, не прагнути заглушати один одного, намагатися передавати настрої, виражені в музиці.
      Для гармонійного звучання змішаного оркестру необхідна велика попередня робота з дітьми  спочатку індивідуальна, потім невеликими групами, ансамблем і, нарешті, всім складом оркестру.       

     У роботі з оркестром  в  основному  користуюся  власним  інструментуванням (перекладення п'єс для оркестру). Знаючи деякі правила інструментування, виходячи з характеру музики визначаю склад оркестру, вибираю групи соло інструментів, розподіляю яким інструментам доручити різні елементи фактури (мелодію, акомпанемент, ритмічний малюнок мелодії, сильні частки тактів, акценти , метричну пульсацію). На тлі інструментів, що виконують будь-який елемент фактури ( ритмічний малюнок мелодії або метричну пульсацію), акценти краще доручити іншому інструменту, більш яскравого за тембром (бубон).
     Таким чином, для того, щоб оркестр звучав виразніше, яскравіше, різні елементи фактури твору (мелодія, бас, характерний ритм, акценти) краще доручати інструментам, які відрізняються за тембром.
     При розподілі між дітьми партій в оркестрі необхідно враховувати їх інтереси та здібності:

  • хлопчикам,  які найбільш легко підбирають мелодії на слух, можна доручати партії мелодійних інструментів (ксилофон, металофон);
  • дітям з розвиненим почуттям ритму - довіряю виконання метричної пульсації, щоб тримати ритмічну основу мелодії.

    Велике значення для якісного звучання має темброва різноманітність. Різні за тембром дитячі музичні інструменти зацікавлюють слухачів своїми способами звуковидобування і характером звучання.

   У своїй роботі з дитячим оркестром, я використовую такі дитячі музичні інструменти: металофон, ксилофон, трикутник, бубон, бубонці на браслеті, бубонці на дерев’яній ручці, тріскачка на дерев’яній ручці, маракаси, кастаньєти, шумові яйця.    

    МЕТАЛОФОН — це музичний інструмент у якого джерелом звука є металеве тіло. Звук видобувається за допомогою молоточків, паличок або спеціальних пристроїв. Тембр цього інструмента — дзвінкий, чистий.

 

 

   

 

 Металофон кладуть на столик так, щоб найбільша пластинка була ліворуч. Спо­чатку дитина вчиться грати правою рукою однією паличкою-молоточком, потім — двома паличками-молоточками обома руками. Паличку кладуть на вказівний та середній пальці таким чином, щоб великий палець був зверху. Три­мати палички легко, тоді удар буде пружний, дзвінкий.

 

 КСИЛОФОН - (ксило — деревина, фон—звук)—пла­стинковий ударний музичний інструмент. Дерев'яні бруски для інструмента виготовляють з клена, ялини і палісандро­вого дерева, настроюють їх хроматично. Використовується в оркестрі, ансамблі та як соль­ний інструмент.

          

                  

               

Ксилофон -  складається з дерев'яних брусків, але стрій його діатонічний — від ля малої октави до мі другої октави.

На металофоні та на ксилофоні грають паличками-молоточками, домагаючись легкого удару, дзвінкого звука.

ТРИКУТНИК — ударний   музичний   інструмент,   звук якого ніжний і дзвінкий     видобувається за допомогою  палички. Трикутник підвішують на стрічці, тому що від дотику руки звук згасає. Граючи короткі звуки, ударяють по трикутнику з різних боків.

                  

                                  

                   

 

Б У Б О Н –ударний дитячий музичний інструмент , що складається з дерев’яного обруча з вмонтованими в нього металевими тарілочками. Щоб бубон було зручніше тримати, в ньому зроблено отвір для великого пальця. Грати на бубні -  струшуючи  та вдаряти рукою у перетинку.

 

 

Б У Б О Н Ц І  Н А  Б Р А С Л Е Т І – це досить простий в застосуванні дитячий музичний інструмент, звуковидобування відбувається шляхом легкого, ритмічного струшування руками. Браслет з бубонцями на лепучках  легко прикріплюється на кисть руки дитини, завдяки цьому простіше видобувати дзвінкий звук.

   

Б У Б О Н Ц І  Н А  Д Е Р Е В’Я Н І Й  Р У Ч Ц І  - за звучанням схожий до бубонців на браслеті,  тільки тут діти тримають інструмент за ручку. Використовуються ці інструменти в якості додаткового тембрового забарвлення у дитячому оркестрі.  

 

 

Т Р І С К А Ч К А  Н А  Д Е Р Е В’Я Н І Й  Р У Ч Ц І – ударний дитячий музичний інструмент з чітким ляскаючим звуком, складається з трьох дерев’яних пластинок, стягнених  резинкою. Тріскачку потрідно тримати в правій руці і чітко, ритмічно ударяти по лівій. Цей інструмент використовується в роботі з дітьми старшого дошкільного віку в шумовому оркестрі, а також можна підігрувати і під час  виконання знайомих пісень.

 

 

 

 

М А Р А К А С И –  дитячий музичний інструмент, що має вигляд кульки з дрібним сипким наповненням. Використовується в ансамблі та оркестрі, коли потрібен м’який ритмічний супровід.

 

 

 

 

К А С Т А Н Ь Є Т И – один із видів тріскачок, використовується для особливого забарвлення звучання дитячого оркестру. Цей вид кастаньєт складається з двох дерев’яних пластинок, стягнених з одного боку резинкою що на кінцях закінчується петлями, які надягаються на пальці рук так, щоб іграшка була у середині долоні – на деякій відстані одна від одної для відтворення удару.

 

 

 

Ш У М О В І  Я Й Ц Я - цей дитячий інструмент  у формі яєць досить цікавий і водночас легкий при видобуванні шумових звуків за допомогою струшування, додає різноманітну шумову гаму звучання оркестру. Його також можна використовувати з діть молодшого дошкільного віку.

 

 

                
 

Всі інструменти мають естетичний, яскравий зовнішній вигляд, цікаве тебральне звучання, що зацікавлює та заохочує дітей до гри в дитячому оркестрі.

 

 

 

 

Гурток: «Маленькі музиканти»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рівень музичного розвитку дітей старшого дошкільного віку – учасника дитячого оркестру.

 

    Розпочинаючи планомірне навчання гри на дитячих музичних

інструментах необхідно визначати  рівень музичних здібностей кожної дитини – майбутнього учасника дитячого оркестру.

 

 

 

 

 

 

 

 

    Музичний  слух  доцільно перевіряти насамперед за допомогою співу. Спочатку дитині пропоную проспівати знайому мелодію пісні, а потім повторити голосом незнайому народної чи популярної дитячої пісні, яку виконую на музичному інструменті (фортепіано) або голосом з урахуванням відповідності до середньої частини певного діапазону дитячого голосу. Якщо хлопчик чи дівчинка голосом може відтворити мелодії пісень, то це свідчить про наявність музичного звуковисотного слуху. Таких дітей краще садити за інструменти з хроматичним звукорядом.

  Приклад завдання для перевірки дитячого голосу, українська народна пісня «Диби - диби».


 

 

     Для перевірки почуття ритму , пропоную дитині спочатку виконати знайому пісню, а потім проспівати її «про себе», водночас відтворюючи ритм мелодії оплесками. Потім  виконую незнайомий музичний уривок, який малюк має повторити за допомогою «вистукуванням».

 


 

 

      Перевіряючи музичну пам’ять,  враховую, що визначення її наявності можливе тільки в загальних рисах: потім, під час гри в оркестрі, вона може розвинутися по – справжньому. Чим довшу і складнішу мелодію правильно повторює дитина, тим краща у неї музична пам’ять.

     Музичне мислення дитини виявляється на протязі музичних занять, а саме:

  • емоційний відгук на музику;

-   систематизація музичних творів за видами та жанрами;

  • уміння схарактеризувати настрій музики, розповісти про неї;
  • уміння абстрагувати засоби музичної виразності.

      З’ясування рівня музичного розвитку майбутніх учасників дитячого оркестру може проходити методом групового (з невеликою кількістю дітей) та індивідуального опитування.

    Перевірка рівня музичного розвитку малюків допомагає краще враховувати здібності кожної дитини з метою їх подальшого розвитку і вдосконалення.

    Перед початком занять потрібно завести індивідуальну картку обдарованої дитини на кожного учасника оркестру, де вказані дані дитини та її батьків, а також про здібності, музичний розвиток та можливості оркестранта. (див. додаток № 1)

 

 

Навчання гри на дитячих музичних інструментах.

 

 

Завдання

Зміст навчання

Молодший дошкільний вік

 

1.

 Ступінь готовності дітей до навчання гри на дитячих музичних інструментах.

На заняттях від дітей вимагається значна увага, зосередженість, усвідомленість та фізична зрілість.

2.

Початкове орієнтування  гри на інструментах.

Ознайомлення дітей із звучанням дитячих інструментів, їхньою конструкцією, способом звучання. Засвоєння правил поводження з інструментами.

3.

Навчання основних способів та прийомів гри на дитячих музичних інструментах.

Навчання прийомів гри на барабані, бубні, маракасах, бубонцятах та шумових яйцях.

4.

Формування способів індивідуального та колективного музикування.

Індивідуальне музикування, самоуправління у виконанні ритмічного малюнка. Гра в ансамблі (невеликими групами) і в оркестрі: відтворення ритмічних малюнків простих дитячих пісеньок і п’єс  на інструментах.

5.

Формування навичок виразного виконання.

Порівнювати звучання інструментів із навколишніми звуками.

Виконання танцювальних ритмів, супроводжуючи різні ігри з певними сюжетами.

Старший дошкільний вік

 

1.

Початкове орієнтування  гри на дитячих музичних інструментах.

Знайомство з шумовими, ударними та мелодійними інструментами.

Знаходження способів видобування звуків.

2.

Засвоєння основних способів та прийомів гри на  інструментах.

Оволодіння основними видами звуковидобування на металофоні та ксилофоні (нон легато і гліссандо).

Засвоєння додаткових способів видобування звуків, що імітують явища природи: на барабані – прогладжування пальцями, на бубні – тремоло.

3.

Формування способів застосування окремих засобів виразності.

Виконання мелодичних ходів (висхідних та низхідних).

Виконання динамічних, темпових відтінків у зв’язку з характером музики.

4.

Формування навичок індивідуального та колективного музикування.

Виконання нескладних мелодичних ходів та поспівок, засвоєння прийомів гри невеликими ансамблями, акомпанування співам, танку інших дітей.

Виконання музичних ілюстрацій до театралізованих ігор.

5.

Формування навичок виразного виконання.

Виконання п’єс спокійного та бадьорого характеру. Знаходження співвідношень між мовними і музичними співзвучностями в ритмі та інтонаціях.

Виразне виконання твору в цілому і передача найяскравіших нюансів у його частинах.

 

  

     Знайомство дітей з музичними інструментами починається вже в ранньому віці. Раннє музичне навчання відіграє істотну роль у музичному розвитку дитини, але воно має бути прибраним в форми, доступні та цікаві для дітей раннього віку. Не можна не враховувати ступінь готовності до таких занять, як навчання гри на інструментах, які вимагають від дітей значної уваги, зосередженості, усвідомленості та фізичної зрілості. Перші музичні враження я прагну дати дітям у цікавій ігровій формі. Навчання починається з групи ударних інструментів, які  не мають звукоряду. Заняття проводяться з невеликими групами дітей та індивідуально. Для закріплення  використовую музичні інструменти і в повсякденному житті. У малюків з'являється відчуття ритму музики.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


     Заняття з навчання гри на металофоні та ксилофоні проводяться з дітьми індивідуально. Для початку беруться нескладні і добре знайомі дітям мелодії. У такому випадку вони вдаряють по пластинках не механічно, а весь час регулюють слухом своє виконання. Вдаривши не ту платівку, дитина чує помилку, намагаєть-

ся її виправити.                 
     Важливою умовою при виборі творів - будова мелодії. Звуки мелодії повинні бути розташовані близько один від одного, великі інтервали - важкі дітям. Грати мелодії, побудовані на одному звуці  недоцільно, та й нецікаво дітям.
    У середній групі я вперше починаю навчати дітей гри на музичних інструментах, які мають звукоряд. Найбільш зручний  - металофон. Він досить простий у використанні, не вимагає постійного налаштування. Діти вже знайомі з тембром цього інструменту та прийомами гри.
Існує кілька способів навчання гри на мелодійних музичних інструментах:    

                         - по нотах;

                    -  за колірним і цифровим позначенням;

                    -  по слуху.
      Навчання дітей гри по нотах дуже трудомісткий процес, хоча іноді використовується на практиці. Далеко не всі дошкільники оволодівають нотною грамотою, якщо не ведеться постійна індивідуальна робота. Важливо, щоб діти розуміли зв'язок розташування нот на нотному стані зі звучанням їх в мелодії, виключивши механічне відтворення нотних знаків.
     Колірна система, поширена за кордоном, зручна для швидкого оволодіння дітьми грою на інструментах. Певне колірне позначення (кольорові клавіші, пластини металофона) закріплюється за кожним звуком. Дитина має запис мелодії в колірному позначенні: використовуються кольорові кружечки або кольорове зображення нот, з ритмічним позначенням та без нього. Грати по цій системі дуже легко, але при такому способі гри (бачу зелене позначення ноти - натискаю на зелену клавішу) слух не бере участь у відтворенні мелодії, дитина грає механічно.
     Подібним способом можна навчати дітей грати по цифрах, наклеєними біля кожної пластини металофона, і записи мелодії в цифровому позначенні. Може моделюватися і позначення тривалості (довгі і короткі палички і т. д.)
    Цифрова система використовується рідше, тому що вона призводить до механічного відтворення мелодії.
    Обидва способи навчання дітей (з використанням колірних і цифрових позначень) дозволяють легко і швидко отримати потрібний результат, але не мають розвивального ефекту - занадто велика в цих способах частка механічного відтворення мелодії.
     З власного досвіду роботи переконалася, що найбільший розвиваючий ефект навчання досягається лише при грі по слуху. Цей спосіб вимагає постійного розвитку слуху, серйозної слухової підготовки. Починаючи з молодшого віку важливо спонукати дітей прислухатися до звуків мелодії, порівнювати їх, розрізняти по висоті. Щоб накопичувати слуховий досвід, розвивати слухову увагу дітей, я використовую різні дидактичні посібники, що моделюють рух мелодії вгору, вниз, на місці. Можна також показувати рукою рух звуків мелодії, одночасно відтворюючи її голосом або на інструменті.
      Методика навчання дітей гри на музичних інструментах по слуху побудована на поступовому розширенні діапазону виконуваних поспівок. Спочатку дитина грає мелодію, побудовану на одному звуці. Перш, ніж відтворити мелодію дитина слухає її у моєму виконанні. Спочатку я співаю її, привертаючи увагу до того, що звуки мелодії не відрізняються по висоті, потім граю на металофоні і одночасно співаю. Проспівуваня поспівок дозволяє дітям краще уявити напрямок руху мелодії, розвиває музично-слухові уявлення.

 

 Прийоми звуковидобування  на металофоні та ксилофоні:

 

  1. Правильно тримати молоточок (він повинен вільно лежати на вказівному пальці, його лише злегка притримують великим);
  2. Направляти удар на середину пластини металофона, не затримувати молоточок на пластині, а швидко знімати його (як підстрибуючий м'ячик);
  3.  Коли граються довгі ноти молоточок повинен підстрибувати вище, короткі ноти – нижче;
  4. Граючи на одному звуці, молоточок повинен точно відтворювати ритмічний малюнок.



     Для усвідомлення співвідношень тривалостей звуків мелодії я застосовую моделювання їх за допомогою довгих і коротких паличок . Щоб діти добре засвоїли ритмічний малюнок мелодії, можна, використовуючи різні позначення, викладати їх на фланелеграфі. При цьому ефективний прийом підтекстовки тривалостей, прийнятий у релятивної системи: чверті позначаються стилем та, а більш короткі восьмі - стилем ті. Широко застосовується прийом прохлопування ритмічного малюнка мелодії або відтворення його на музичних інструментах.
     Після того, як діти навчилися передавати ритмічний малюнок різних мелодій, побудованих на одному звуці, засвоїли прийоми гри на металофоні, можна переходити до гри поспівок на двох сусідніх звуках.        Щоб полегшити дітям розуміння розташування звуків по висоті, застосовую названі прийоми: викладання звуків-кружечків на різній висоті на фланелеграфі, проспівування, показ рукою руху мелодії, дидактичні посібники та ігри.
    Крім цього, можна скористатися «німою» (намальованою) клавіатурою металофона: дитина показує на ньому розташування звуків і під спів «відтворює» мелодію.
    У старшій групі діапазон поспівок розширюється. Діти вже краще орієнтуються в розташуванні звуків мелодії, діють більш самостійно.
     Навчаючи грі на музичних інструментах, я враховую індивідуальні можливості кожної дитини. Одні діти досить легко підбирають поспівки, з іншими необхідна більш детальна підготовча робота.

     Після того як металофон освоєний, діти в старшій групі навчаються грі на іншому мелодійному інструменті – ксилофон, яки дуже схожий за звуковидобуванням з металофоном, а також володіють грою на групі різних ударно – шумових інструментах. Кожна дитина може поступово оволодіти грою на декількох музичних інструментах. Корисно поєднувати індивідуальну роботу з дітьми та роботу по підгрупах, а також з усією групою.
   Важливо, щоб хлопчики відчули виражальні можливості інструментів, навчилися використовувати різноманітність тембрових фарб. У старшому дошкільному віці діти вже усвідомлюють, що за допомогою кожного інструмента, навіть не має звукоряду, можна передати певний настрій.

 

 

 

 

 

 

 

 

Музично-дидактичні ігри та їх роль під час навчання дошкільнят гри на дитячих музичних інструментах.


      Музичні ігри викликають масу позитивних емоцій у малюків і є одним з доступних видів музичної діяльності. Якщо я хочу навчити дітей гарно танцювати, мелодійно співати, ритмічно грати на музичних інструментах то краще це зробити в ігровій формі. Музичні ігри збагачують досвід дітей новими враженнями, розвивають у них ініціативу, самостійність, здатність до сприйняття.             

     В процесі музичних занять розвиваються індивідуальні здібності дитини. Саме у грі дитина може опинитися в такій ситуації, де потрібно проявити ініціативу, винахідливість, творчість. На своїх заняттях залучаю несміливих діток і надаю їм головні ролі у грі, щоб розвивати у них активність, самостійність. Навіть більш сором’язливі і замкнуті діти з задоволенням приєднуються до гри і виражають свої емоції.

    Музично-дидактичні ігри включаю в усі музичні заняття, а в міру засвоєння переношу їх у вільний від занять час, використовую ігри на святах і розвагах. Неоціненну допомогу надають у цьому дитячі музичні інструменти, застосовувані в музично-дидактичних іграх.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Всі музично-дидактичні ігри підбираю по віку, використовувати ігри починаю у молодшому дошкільному віці. Для проведення ігор використовую різноманітні посібники та музичні інструменти.
      У роботі з дітьми треба намагатися використовувати прості, доступні і цікаві ігри. Тільки в цьому випадку вони спонукатимуть дітей грати на різних музичних інструментах. У процесі музично-дидактичних ігор у дошкільнят формується почуття товариства, відповідальності.

 

Музично – дидактичні ігри з використанням дитячих музичних інструментів  для дітей молодшого дошкільного віку.

 

 Музично-дидактична гра «Ведмедики»

 Мета:

            * формувати уявлення про характер музики (бадьоро - спокійно).

 Музичні інструменти:

             *  великий дзвіночок та маленькі дзвіночки.

 Ігровий матеріал:

              *  іграшкові ведмедики.

 Хід гри:

    Музичний керівник роздає кожній дитині дзвіночок і пояснює: «Ви всі ведмежата і спите у своїх будиночках, а я буду мама-ведмедиця, я теж сплю». Звучить колискова мелодія, ведмежата сплять на стільчиках, закривши очі. Під веселу мелодію ведмедиця дзвенить великим дзвоником - будить ведмежат. Ті прокидаються і дзвенять їй у відповідь своїми маленькими дзвіночками.

 

Музично – дидактична гра «Яка пташка співає?»

Мета:

            * розвивати уміння розрізняти звуки різної висоти.

Музичний інструмент:

            * металофон

Ігровий матеріал:

*велика та маленька іграшкова пташечка;

*настільна ширма.

Хід гри:

    Музичний керівник показує, як співає велика пташка  (грає на металофоні до - першої октави) і як маленька (до - другої октави). Потім  відгороджує металофон ширмою і по черзі бере до - першої і до - другої октави, пропонуючи дітям вгадати, яка пташка співає.

 

 

Музично-дидактична гра «Відгадай хто йде»

Мета:

    *   розвивати здатність розрізняти та відтворювати звуки різної

         тривалості.

Музичний інструмент:

         *  бубон.

Ігровий матеріал:

*   музична драбинка,

*   іграшки: ведмедик, зайчик, пташка.

Хід гри:

    Музичний керівник виконує на бубні різні ритмічні малюнки, передаючи рухи незграбного ведмедя, швидкого зайчика і стрімкої пташки. Діти відгадують запропоновані їм загадки і ставлять відповідну іграшку на певну сходинку музичної драбинки (ведмедя на нижню, зайчика на середню, пташку на верхню). Потім повільними ударами долонькою правої руки по бубну передають ритмічний малюнок мелодії ведмедя, образ зайчика - швидким постукуванням вказівним пальцем, пташки - легким потряскуванням бубна над головою.


Музично-дидактична гра «Бубон»

Мета:

*   розвивати здатність розрізняти звуки різної тривалості;

*   учити розрізняти темпи та характер музики.

Музичний інструмент:

     *  бубон.

Хід гри:

      Музичний керівник показує бубон, діти слухають, як він може звучати при струшуванні або коли по ньому ударяти долонею. Потім музкерівник бере бубон і піднявши його, разом з дітьми біжить по кімнаті (на першу частину музики), на другу частину зупиняється і стукає по ньому, діти плещуть у долоні. Після дворазового виконання малюки виконують вправу по одному. Потрібно нагадати дітям, що спочатку треба бігти, а потім зупинитися і ударяти по бубну долонькою.
    У музично-дидактичні ігри включаю нескладні музичні фрази із знайомих пісень і поспівок. Діти проплескують їх ритмічний малюнок, надалі передають його на бубні або металофоні (на одній платівці).

 

 

 Музично-дидактична гра «До нас гості прийшли»

Мета:

*    вчити розрізняти та відтворювати характер музики на музичному

      інструменті;

*    розвивати уважність дітей;   

Музичні інструменти:

*    бубон;

*    металофон;

*    кастаньєти;

*    дзвіночок

Ігровий матеріал:

     *    іграшки - ведмедик, зайчик, конячка, пташка.

Хід гри:

     Музичний керівник звертається до дітей: «Діти, сьогодні до нас у гості мають прийти іграшки». Чути стукіт, педагог підходить до дверей і непомітно вдягає на руку ведмедика: «Здрастуйте, діти, я прийшов до вас у гості, щоб з вами грати і танцювати. Маринко, зіграй мені на бубні, я потанцюю ». Дівчинка повільно вдаряє в бубон, музичний курівник (з ведмедиком в руках) ритмічно переступає з ноги на ногу, як ведмідь. Діти плескають. Аналогічним чином  обігруємо прихід інших іграшок - зайчик стрибає під швидкі удари молоточка по металофоні, конячка скаче під чіткі ритмічні удари кастаньєти, пташка летить під дзвін дзвіночка.

 

Музично – дидактичні ігри з використанням дитячих музичних інструментів  для дітей старшого дошкільного віку.

 

     Для старшого дошкільного віку завдання ускладнюються, поспівки беруться набагато складніші,  діти повинні виконувати ритмічний малюнок поспівки на музичному інструменті вже самостійно. У музично-дидактичних іграх  для дітей цього віку можуть бути використані такі інструменти, як: металофон, ксилофон, барабан, дерев'яні ложки, різні брязкальця, трикутники, бубон, кастаньєти.
     Музично-дидактичні ігри, в які можна включати різні поспівки, допомагають дітям визначити напрям мелодії. Діти старшого дошкільного віку навчаються знаходити в мелодії короткі і довгі звуки, визначати рух мелодії.

 

Музично – дидактична гра «Музична крамниця»

Мета:

*    закріплювати знання дітей про дитячі музичні інструменти;

*    розвивати вміння дітей співати і водночас грати на інструменті.

*    розвивати метро – ритмічне відчуття.

Музичні інструменти:

*    будь – які дитячі музичні інструменти для всіх учасників гри.

Хід гри:

    Діти стоять у колі, тримаючи в руках різні музичні інструменти, ведучий стоїть у центрі кола теж із інструментом. Всі гравці проспівують текст, акомпануючи собі на своїх інструментах:

           У нашій крамниці чарівний товар,

           Сміливіш вибирай, веселіш вигравай.

Ведучий відповідає:

           Я пограв би на усіх,

           А на…. Більше всіх!

 

Музично – дидактична гра «Весела драбинка»

Мета:

*   завдяки цій грі діти краще закріплюють знання про   

     розташування звуків на різних інструментах.

Музичний інструмент:

      *  металофон.

 
Ігровий матеріал:

      *  драбинка з п'яти сходинок;

      *  іграшки - мотрійка, ведмедик, зайчик.

 Хід гри:

     Дитина-ведучий грає на інструменті, а інша дитина визначає, куди рухається мелодія - вгору, вниз або звучить на одному звуці і відповідно пересуває іграшку по сходах драбинки вгору, вниз або постукує нею на одній сходинці.

 
Музично-дидактична гра «Наша подорож».

Мета:  розвиток уяви, творчості дітей.

Музичні інструменти:

*    металофон;

*    бубон;

*    трикутник;

*    тріскачка;

    *    кастаньєти;

    *     барабан.

Хід гри:

      Музичний керівник  пропонує дітям придумати невелике оповідання  і зобразити його на якому-небудь музичному інструменті.
«Послухайте спочатку, що придумала я, - каже педагог .- Оля вийшла на вулицю, спустилася по сходах (грає на металофоні мелодію зверху вниз). Побачила подружку, яка стрибала через скакалку. Ось так (ритмічно б'є в бубон). Олі теж захотілося стрибати, вона побігла додому за скакалкою, перестрибуючи через сходинки (грає на металофоні мелодію вгору через один звук). Ви можете продовжити мою розповідь або придумати свою ».

 

Музично-дидактична гра «Виконай завдання»

( може бути використана на музичному занятті або під час індивідуальної роботи з дитиною).

Мета:

 *      полягає не тільки в правильній передачі ритмічного малюнка    

         мелодії   на інструменті, а й чистому виконанні на ньому;     

   *    навчати правильно видобувати звук.

Музичні інструменти:

*  металофон;

*  ксилофон;

* бубон.


Ігровий матеріал:

*  фланелеграф;

*  картки із зображенням коротких і довгих  звуків.

Хід гри:

    Музичний керівник або дитина, програє на одному з інструментів ритмічний малюнок. Інша  дитина викладає його картками на фланелеграфі. Кількість карток можна збільшити.

 

Музично-дидактична гра «Ковпачки»

Мета:

*   закріпити знання дітей про звучання дитячих музичних 

інструментів.

Музичні інструменти:

*   бубон;

*   барабан;

*   металлофон;

*   дзвіночок.

Ігровий матеріал:

   *    три барвистих паперових ковпачка.

 Хід гри:

    Підгрупа дітей сидить півколом, перед ними стіл, на ньому під ковпаками лежать музичні інструменти. Вихователь викликає до столу дитину, пропонує їй повернутися і відгадати, на чому педагог буде грати. Для перевірки відповіді дозволяється заглянути під ковпачок.

 
Музично-дидактична гра  «Наш оркестр»

Мета:

    *   вчити ритмічно, під музику грати на інструментах.

Музичні інструменти:

*   бубонці на дерев’яній ручці;

*   бубон;

*   трикутник.

Ігровий матеріал:

    *   велика коробка.

 Хід гри:

     Музичний керівник повідомляє дітям, що в дитячий садок  прийшла посилка, показує її, дістає музичні інструменти і роздає дітям. Всі по черзі грають на цих музичних інструментах.

 

Музично-дидактична гра «Слухаємо уважно».

Мета:

    *   закріплювати знання дітей про музичні інструменти

Музичні інструменти:

*   барабан;

*   бубон;

*   бубонці.


Ігровий матеріал:

*   картки - на одній половині яких зображені дитячі музичні інструменти,  

     інша половина порожня;

*   фішки .

Хід гри:

    Дітям роздати по три - чотири картки. Ведучий програє мелодію або ритмічний малюнок на якомусь інструменті (перед ведучим невелика ширма). Діти визначають, який інструмент звучить, і закривають фішкою другу половину карточки.
    Гру можна провести за типом лото. На одній великій картці, розділеної на чотири - шість квадратів, зображуються різні інструменти. Маленькими картками з такими ж інструментами ці квадрати закриваються. Кожній дитині дають по одній великій карті і по чотири - шість маленьких. Гра проводиться так само, але тільки діти закривають маленькою карткою відповідне зображення на великий.

 


Музично-дидактична гра «Музичні загадки».

Мета:

  *   головним завданням є розвиток гармонійного слуху.

Музичні інструменти:

*  металофон;

*  ксилофон;

*  кастаньєти.

Ігровий матеріал:

    * настільна ширма.

 Хід гри:

 Діти сидять півколом перед ширмою, за якою на столі знаходяться музичні інструменти. Дитина - ведучий програє мелодію або ритмічний малюнок на якомусь інструменті - діти відгадують. За правильну відповідь дається фішка. Виграє той, у кого виявиться більше число фішок.


Музично-дидактична гра «Музичне лото».

Мета:

*   навчати дітей грі на металофоні;

*   закріпити знання про розташування звуків.

 

*   металофон.

Ігровий матеріал:

*   картки (на кожну дитину), на яких намальовані п’ять рисочок.

Хід гри:

     Дитина-ведучий грає звукоряд на металофоні вгору, вниз або повторює один звук. Діти повинні викласти на картці кружечки від першої лінійки до п'ятої, або від п'ятої до першої, або на одній лінійці.


Музично – дидактична гра «Оркестр»

Мета:

*   вчити ритмічно підігрувати на музичних інструментах;

*   розвивати музичний слух дітей та відчуття ритму.

Музичні інструменти:

*   різні дитячі музичні інструменти.

Хід гри:

   Стільчики поставлені на деякій відстані один від одного, утворюють коло. Діти сідають на них обличчям до центра, кожна дитина тримаю у руках музичний інструмент. У центрі кола стоїть «диригент». На одну частину музики «диригент» диригує, а діти грають на музичних інструментах у ритм музики, на другу частину музики діти встають, кладуть інструменти на стільчик і утворюють за ним коло, «диригент» також стає у коло. На третю частину музики усі біжать по колу, із закінченням музики кожна дитина намагається сісти на будь – який стільчик і взяти в руки музичний інструмент. Той, хто лишився без місця, стає «диригентом».
      Музично-дидактичні ігри допомагають розвинути в дітях певні вміння та навички, так необхідні при оволодінні тим чи іншим музичним інструментом, прищеплюють інтерес і бажання грати на них самостійно.
     Гра на музичних інструментах під час занять робить їх не тільки цікавими, а й відкриває широкі можливості до самостійної діяльності дітей (див. додаток № 2).

 

Роль вихователя у навчанні дошкільнят гри на дитячих музичних інструментах.


       Успіхи музичного розвитку дошкільників багато в чому залежать не тільки від музичного керівника, але і від вихователя. Адже він спілкується з дітьми частіше, ніж музичний керівник, краще знає здщібності кожної дитини.
      Спільна робота музичного керівника і вихователя допомагає заповнити життя дітей піснями, іграми. Грі на дитячих музичних інструментах слід  приділяти більше уваги. Постійно збільшувати асортимент озвучених іграшок та дитячих музичних інструментів, з урахуванням вікових особливостей дітей, оснащувати музичні куточки в групах.
      Початкові навички гри на музичних інструментах діти отримують в

процесі музичних занять. І якщо вихователь з радістю чекає цих занять, з нетерпінням готується до них разом з дітьми, активний впродовж всього музичного заняття, то дітям передається його настрій.

 

Роль вихователя в музичній роботі з дітьми молодшого дошкільного віку:

 

     - співає і танцює з дітьми;

     - загадує музичні загадки;

     - виконує ритмічні вправи на бубні, брязкальцях, дзвіночках під   

       фортепіанний супровід;

    - обігрує музично – дидактичні ігри.

-

           У середній групі ми разом з вихователем знайомимо дітей з музичними інструментами - металофоном, трикутником та ін. При цьому вихователь обов'язково виконує мелодію з дитиною, так як мені потрібно виконувати  фортепіанний супровід. Вихователь допомагає дитині освоїти навички гри на інструменті, передати ритмічний малюнок мелодії. Якщо той не може, програє мелодію на своєму інструменті (однотипному з інструментом дитини). Він грає разом з дітьми і в тому випадку, якщо мелодія вивчена і йде її закріплення. Ознайомлюючи дітей з новим твором ми разом з вихователем виконуємо п’єсу на музичних інструментах.

          Музична діяльність дітей поза занять дуже різноманітна. Вона проходить за чиєюсь творчої ініціативи, буває різна за формою. І дуже важливо в цій діяльності визначити роль дорослого. Вихователь спрямовує самостійну музичну діяльність дітей, вмикає музику в ігри, в прогулянку, трудовий процес.
      На  заняттях гуртка «Маленькі музиканти» (див. додаток №3) діти отримують завдання позайматися в музичному куточку, конкретно вказується поспівка, яку вони повинні вивчити на якомусь музичному інструменті. Хлопчики самостійно розучують нескладні мелодії, допомагають один одному. Вихователь уважно стежить за грою і в разі необхідності приходить дітям на допомогу.
      У вільний від занять час вихователь може програти знайому мелодію на інструменті. Це зближує його з дітьми, створює доброзичливу, невимушену атмосферу.
      Педагог, добре знаючи індивідуальні особливості дітей, уважно стежить за успіхами дітей у навчанні гри, зауважує відстаючих, організовує їм допомогу, виявляє найбільш здібних малюків. Ці діти потім стають найкращими помічниками вихователя у навчанні своїх товаришів. Процес навчання приносить задоволення тим і іншим. Діти- «вчителя» відчувають велику радість, навчивши грати товариша, а діти- «учні» задоволені, що їх навчили однолітки.
      Особливо необхідна участь вихователя, коли діти починають грати ансамблем. Педагог стежить за загальним темпом виконання, правильною передачею ритмічного малюнка, якщо необхідно, приходить дітям на допомогу.
      Часто вихователі діляться своїми враженнями після відвідин концерту, театру, діти ж розповідають про музичні телепередачаі  почуті або побачені по телебаченню. Вихователь, добре знаючи кожного дошкільника, повинен вчасно помітити його інтерес до музики, підтримати тих дітей, які прагнуть висловити свою творчість у самостійній діяльності, роблять перші кроки у грі на музичних інструментах.
     Участь вихователя в процесі навчання дітей гри на музичних інструментах, його вміння виконувати знайомі дитячі пісні, поспівки, програмні твори дають мені можливості обігравати музично-дидактичні ігри. На початку ми розучуємо їх на занятті, а вихователь продовжує грати з дітьми в групі. У цих іграх він може виконати як головну, так і – другорядну роль.
    Грати можна не тільки на металофоні, але й на інших дитячих музичних інструментах. Їх застосування дає можливість вихователю цікавіше організувати самостійну музичну діяльність дітей, ширше розвивати їх творчі здібності.
       У дитячому садку музичне виховання розглядається як одна з ланок гармонійного розвитку дітей дошкільного віку. Потрібно відзначити, якщо вихователь сам любить музику, активний на музичних заняттях, святах, із задоволенням навчає дітей гри на музичних інструментах, то й діти в цій групі відрізняються особливою музикальністю, з цікавістю чекають занять, весело проводять години дозвілля, грають на музичних інструментах у групі у вільний від занять час.
       Тільки завдяки спільній роботі музичного керівника і вихователя, творчому підходу до питань музичного виховання дошкільників - життя дошкільнят можна зробити цікавим і різноманітним.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Самостійна музична діяльність дошкільнят.


     Систематична і планомірна робота у навчанні дітей гри на дитячих музичних інструментах дає можливість не тільки закріплювати отримані в процесі музичних занять знання, вдосконалювати музичний слух, а й розвивати самостійність дітей, їх творчу діяльність.
    Дитяче музикування збагачує дитину враженнями, впливає на розвиток її творчих здібностей, формує моральне обличчя. Музичний досвід, який діти набувають на заняттях, дозволяє успішно застосовувати  у святах, розвагах і звичайно ж займатися самостійною музичною діяльністю.
    Треба намагатися вчити дітей не тільки грати на музичних інструментах, а й самостійно застосовувати отримані вміння та навички в житті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


     До цього питання треба підійти дуже серйозно. У дитячому садку в кожній групі мають бути музичні куточки, де діти можуть послухати улюблені твори у грамзапису, заспівати пісні, підібрати мелодію на металофоні, пограти в музично-дидактичні ігри. Треба намагатися, щоб музичний куточок стимулював самостійну діяльність дітей, був помічником у їхній творчості.
     Намагатися, щоб у всіх групах в музичних куточках були:

      ~ альбоми з малюнками на сюжети програмних пісень, які 

         спонукають дітей до гри на інструменті;

      ~ програвач з набором платівок з програмними творами, народною  

         музикою, дитячими пісеньками та казками.


     Найбільш яскраво самостійна музична діяльність проявляється у групах старшого дошкільного віку. У групі завжди є діти з музичними здібностями, швидко запам'ятовують музичні твори, що грають на кількох дитячих інструментах. Вони відрізняються активністю, здатні зацікавити інших. Тому можна доручати їм організовувати у групі музично-дидактичні ігри, з якими діти познайомилися на музичному занятті. Такі малюки є  прикладом для інших, викликають у них прагнення теж бути активними.
      Зустрічаються діти, які швидко справляються з поставленими завданнями при грі на музичному інструменті, але занадто самовпевнені: часто хваляться, сміються над тими, кому важко дається гра на різних інструментах - я, пропоную цій дитині виконати щось більш складне, що вимагає від нього додаткових зусиль. Виконуючи такі завдання, дитина перестає відчувати свою перевагу над іншими дітьми, так як йому самому доводиться багато працювати над твором і долати труднощі.
     Навчаючись грати, дитина застосовує свої вміння в побуті. Наприклад, гра «в сім'ю» стає набагато цікавіше, якщо господиня, приймаючи гостей, грає на бубонцях або ксилофоні.  У процесі самостійної діяльності в дітей розвивається почуття товариства, взаємодопомоги.
    Велика робота у навчанні дітей гри на дитячих музичних інструментах не пройде безслідно: діти оволодіють багатьма інструментами, будуть грати індивідуально і в ансамблях.
     Від свят, усіляких розваг, концертів у дітей залишається багато вражень. У повсякденному житті у них виникає бажання повторити номери зі святкових програм.Для цього передаються в групи деякі атрибути, прикраси, елементи одягу.
     У результаті послідовних, повсякденних занять з навчання дітей гри на музичних інструментах рівень музичного розвитку дошкільнят значно підвищиться. Діти навчаться застосовувати отримані знання, навики в повсякденному житті, активізовується їх творчість.

          Додаток № 1

 

 

Індивідуальна картка обдарованої дитини

 

Прізвище, ім’я, по-батькові    Супрун  Роман Дмитрович

 

Дата народження     23 вересня 2005 року  

 

Вік (на даний час)    6 років

 

Батьки:

            Батько     Супрун Дмитро Дмитрович          

            Освіта      базова вища

Місце роботи     «Автозахід» - водій

 

           Мати       Супрун Олеся Борисівна

           Освіта     базова вища

Місце роботи    ринок

 

Домашня

 адреса        м. Шепетівка, вул. Кузнєчна  буд. 12, кв. 3

 

Прізвище педагога, який

займається з дитиною    Біла Лілія Володимирівна

 

 

Особливості розвитку дитини,

напрямок обдарованості     У Ромчика чітко виражені усі компоненти музичних здбностейі, він швидко схоплює музичний матеріал та чітко відтворює його, що вказує на гарну музичну пам’ять, музичний слух та метроритмічне відчуття.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 2

 

Конспект музичного заняття  з використанням дитячих музичних інструментів для дітей старшого дошкільного віку.

 

Тема:  «Крамниця музичних інструментів».

Мета:  - емоційно налаштовувати дітей на музичне заняття;

       -  вчити дітей розпізнавати дитячі музичні інструменти за 

          тембром звучання;

      -  ознайомити дітей із музичною казкою, вчити уважно

         слухати твір та озвучувати його музичними інструментами   

         у  відповідних місцях;

      -  вчити співати чітко та злагоджено, дотримуватись заданого

         темпу та підігрувати на музичних інструментах;

      -  вчити дітей ритмічно грати на музичних інструментах;

 -  розвивати музичний слух дітей і відчуття ритму;

 -  виховувати любов до гри на музичних інструментах.

        

Обладнання: -  ширма;

                  -  музичні інструменти: : металофон, ксилофон,  

                     трикутник, бубон, бубонці на браслеті, бубонці на   

                     дерев’яній ручці, тріскачка на дерев’яній ручці,  

                     маракаси, кастаньєти, шумові яйця.

 

Музичний матеріал: -  визначення музичного інструмента за  

                                       звучанням;

                               -  музична казка «Колобок»;

                               -  пісня «Лісовий хор»

                                  ( муз М.Тур,сл.А.Кармелюка);

                               -  музично – ритмічна хвилинка «Звірята»;

                               -  музично – дидактична гра «Оркестр»

                                  (укр.нар.мелодія обр. В.Польового).

 

Хід заняття:

 

Діти зграйкою заходять до зали, музичний керівник зустрічає дітей.

 

Муз керівник:              

 Добридень, мої любі діти!

Я хочу всіх вас запросити

У крамницю музичних інструментів,

Чарівно – гарну й фантастичну.

Ви згодні? Ну ж бо, не мовчіть!

(Діти: «Так».)

Муз керівник:  Ось погляньте, яка чудова крамниця є у нашій залі! На шторках зображені різні музичні інструменти. Хто з  вас впізнав їх? (діти називають). Так, ви молодці всі інструменти упізнали, але, на жаль, крамниця зачинена, вона відчинеться тоді, коли ви відгадаєте голос кожного з цих інструментів. Слухайте уважно.

За ширмою по черзі грають інструменти, а діти вгадують який інструмент звучить.

Муз керівник:  молодці, вгадали звук кожного інструмента і тепер наша крамниця відчинена. Ви можете підійти і кожен вибере собі музичний інструмент, називаючи його (діти розбирають інструменти і сідають на стільчики)

Муз керівник: Діти, подивіться, хто ще завітав до нашої крамниці? (на ширмі з’являються іграшки- лисичка, зайчик, вовк, ведмідь), пригадайте в яких казках разом зустрічаються такі персонажі. (відповіді дітей.)

Сьогодні я пропоную нам разом створити музичну казку «Колобок». У цій казці є і Зайчик, і Лисичка, і Вовк, Ведмідь, а які ще персонажі є в цій казці?

   Ось у вас є музичні інструменти, тож давайте разом підберемо інструмент для кожного з персонажів і озвучимо його.

 

« КОЛОБОК »

Музична казка

 

Дід                - кастаньєт;

Баба              - бубонці на брслеті;

Колобок       - бубонці;

Зайчик          - шумові яйця;

Вовк             - тріскачка на дерев’яній ручці;

Ведмідь        - бубон;

Лисичка       - маракас.

Були собі дід та баба та дожились до того, що й хліба немає. Дід просить:

  •         Бабусю! Спекла б ти колобка!

 

  •        Та з чого ж я спечу, коли й борошна немає?

 

  •        От, Бабусю, піди в хижку та назмітай у засіку борошенця, той буде  на Колобок.

   Послухала Баба, пішла в хижку, назмітала в засіку борошенця, витопила в печі, замісила яйцями борошно, спекла Колобка та й поклала на вкні, щоб вихолоняв. А він лежав на вікні, а тоді з вікна та на призьбу, а з призьби та на землю в двір, а з двору та за ворорта та й побіг – покотився дорогою.

  Біжить та й біжить, коли це назустріч йому             (Зайчик)

  • Колобок, Колобок, я тебе з’їм!
  •      Не їж мене, Зайчику – побігайчику, я тобі пісеньку заспіваю.
  •     Ану, заспівай!

Та й покотився Колобок далі. Котиться, котиться як перестріває його           

          (Вовк)

  • Колобок, Колобок, ятебе з’їм!
  •      Не їж мене, Вовчику - братику, я тобі пісеньку заспіваю.
  •      Ану, заспівай!

Та й покотився Колобок далі. Котиться, котиться  коли  зустрічає його      

          ( Ведмідь)

-   Колобок, Колобок, я тебе з’їм!

  •      Не їж мене, Ведмедику - братику, я тобі пісеньку заспіваю.
  •     Ану, заспівай!

Та й покотився Колобок далі. Котиться, котиться, коли зустрічає його        

          (Лисичка)               

-    Колобок, Колобок, я тебе з’їм!

  •      Не їж мене, Ведмедику - братику, я тобі пісеньку заспіваю.
  •       Ану, заспівай!

Тільки Колобок почав співати, а Лисичка хвать і з’їла Колобка.

 

Муз керівник:   Діти, вам подобається закінчення  цієї казки? Мені не подобається. Тож я пропоную нам самим скласти закінчення казки, де все закінчиться добре для Колобка.

 

               (діти самостійно придумують закінчення казки.)

Муз керівник: На радощах, що все закінчилось добре, наш Колобочок заспівав разом з усіма лісовими звірятами, і вийшов у них справжній лісовий хор. Тож і ми давайте всі разом заспіваємо, а на музичний вступ будемо підігрувати на своїх музичних інструментах.

 

ПІСНЯ «ЛІСОВИЙ ХОР»

 

Муз керівник: Я бачу, ви трішки втомилися, тож давайте виконаємо ритмічно – музичну хвилинку «Звірята»:

Жабки, жабки ква, ква, ква,

Кошенята мур, мур, мур.

Весело стрибають, гусенята,

Молочко п’ють, цуценята.

Га – га – га, лагідно співають,

Гав –гав – гав, всіх охороняють.

 

Муз керівник:               

    Хочуть діти і звірята

У оркестрі дружно грати.

 

Проводиться музично – дидактична гра «Оркестр»

 

Муз керівник: Ось і завершуються наші гостини у крамниці музичних інструментів, я надіюсь вам тут сподобалось? (відповіді дітей) А що найбільше вам запам’яталось перебуваючи  у нашій крамниці? (відповіді дітей) .

Діти під музику виходять із зали.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 3

 

ГУРТКОВА РОБОТА

 

Гурток «Маленькі музиканти»

Для дітей старшого дошкільного віку.

  Кількість дітей: 10 хлопчиків.

  Інструментальний склад:

 

   металофон;

   ксилофон; 

   трикутник;

   бубон;

   бубонці на браслеті;

   бубонці на дерев’яній ручці;

   тріскачка на дерев’яній ручці;  

    маракаси;

    кастаньєти;

    шумові яйця.

Мета гуртка:

     ♦ навчати гри на дитячих музичних інструментах;

♦ розвивати у дітей музичний слух, почуття ритму, музичну пам’ять,  

   музично – слухові уявлення;

♦ виховувати емоційне сприйняття музичних творів та емоційну   

   чутливість до музики;

♦ формувати елементарні навики гри на дитячих музичних  

   інструментах;

♦ формування здібностей колективного музикування і розвиток навиків  

    ансамблевого виконання;

♦ виховувати любов та інтерес до музики;

 

 

ПЛАН РОБОТИ ГУРТКА

 

Вересень

 

тема

мета

   1.

 

«Світ музичних образів»

Залучати до музики дітей шляхом поступового ознайомлення з музичною мовою та засобами музичної виразності.

  2.

  «Наші гарні інструменти»

Ознайомлення дітей із звучанням інструментів, їхньою конструкцією, способом видобування звуків.

   3.

   «Чарівні звуки»

Порівняння звучання інструментів із навколишніми звуками.

   4.

«Полька» укр.нар.мелодія обр. М.Мєтлова

Початкове орієнтування дітей у грі на інструментах.

 

Жовтень

 

тема

мета

   1.

«Полька» укр.нар.мелодія обр. М.Мєтлова

Зіставлення ритмічного малюнка з мелодією п’єси.

   2.

«Полька» укр.нар.мелодія обр. М.Мєтлова

Передача динамічних відтінків (гучно - тихо) на музичних інструментах.

   3.

«Полька» укр.нар.мелодія обр. М.Мєтлова

Самостійне виконання твору.

   4.

«Конячка» муз. Ф. Лещинської

Ознайомлення оркестрантів з новим твором;

Розприділення музичних партій.

 

Листопад

 

тема

мета

   1.

«Конячка» муз. Ф. Лещинської

Формування здібностей індивідуального та колективного музикування.

   2.

«Конячка» муз. Ф. Лещинської

Виконання динамічних, темпових відтінків у зв’ язку з характером музики.

   3.

«Конячка» муз. Ф. Лещинської

Самостійне виконання твору;

Прищеплювати інтерес та любов до музики.

   4.

«Іде,іде дід» укр. нар. дитяча пісня.

Ознайомлення та поступове розучування нового твору.

 

 

 

Грудень

тема

мета

   1.

«Іде,іде дід» укр. нар. дитяча пісня.

Знаходити співвідношень між мовними і музичними співзвучностями в ритмі та інтонаціях.

   2.

«Іде,іде дід» укр. нар. дитяча пісня.

Засвоєння основних способів та прийомів гри на музичних інструментах.

   3.

«Іде,іде дід» укр. нар. дитяча пісня.

Самостійне виконання твору;

Разом, чітко починати та закінчувати виконання.

   4.

«Полька» укр.нар.мелодія обр. М.Мєтлова

«Конячка» муз. Ф. Лещинської

«Іде,іде дід» укр. нар. дитяча пісня.

Виконання музичних творів;

кожний твір виконувати у відповідному характері.

Січень

тема

мета

  1.

Музично – дидактична гра «Оркестр»

Розвивати у дітей метро – ритмічне відчуття

 2.

«Ой, за гаєм, гаєм»укр. нар.пісня

Ознайомлення з музичним твором;

Разом з дітьми роз приділити інструменти.

  3.

«Ой, за гаєм, гаєм»укр. нар.пісня

Розучування муз.твору;

Навчати ритмічно виконувати даний твір.

  4.

«Ой, за гаєм, гаєм»укр. нар.пісня

 Закріплення набутих навиків виконання;

Засвоєння основних способів та прийомів гри на інструментах

Лютий

тема

мета

   1.

«Ой, за гаєм, гаєм»укр. нар.пісня

Самостійне виконання твору;

Навчати дітей слухати один одного при виконанні твору

   2.

Музично – дидактична гра:

«Музичні загадки»

Розвивати гармонійний слух у дітей.

 3.

«Вийди,вийди,сонечко» укр. нар.дит.пісенька

Ознайомити дітей з пісенькою в інструментальному вигляді.

  4.

«Вийди,вийди,сонечко» укр. нар.дит.пісенька

Знаходити співвідношень між мовними і музичними інтонаціями.

 

 

 

Березень

 

тема

мета

   1.

«Вийди,вийди,сонечко» укр. нар.дит.пісенька

Розвивати навички виразної ритмічної гри.

   2.

«Вийди,вийди,сонечко» укр. нар.дит.пісенька

Самостійне виконання пісеньки;

Виразне чергування голосу та гри на інструменті.

   3.

Музично – дидактична гра

«Наша подорож»

Розвивати уяву, творчість дітей.

   4.

«Ой, гоп, гопака»

подільський танець

Ознайомити дітей з новим твором;

Виконання мелодичних ходів (низхідних та висхідних)

 

Квітень

 

тема

мета

   1.

«Ой, гоп, гопака»

подільський танець

Засвоєння основні види звуковидобування на ксилофоні (нон легато і глісандо)

   2.

«Ой, гоп, гопака»

подільський танець

Виконання динамічних, темпових відтінків у зв’язку з характером музики.

   3.

«Ой, гоп, гопака»

подільський танець

Самостійне виконання твору.

   4.

Музично – дидактична гра

«Музична крамниця»

Розвивати вміння дітей співати і водночас грати на інструменті.

 

Травень

 

тема

мета

   1.

«Подоляночка»

Укр. нар. пісня

Ознайомлення дітей з новм музичним твором;

Обговорення по змісту твору.

  2.

«Подоляночка»

Укр. нар. пісня

Навчати дітей грати на музичному інструменті і водночас співати пісеньку.

   3.

«Подоляночка»

Укр. нар. пісня

Знаходити співвідношень між мовними і музичними співзвучностями в ритмі та інтонаціях.

   4.

Концерт «Меленькі музиканти»

Виконання вивчених творів для дітей садочка.

 

 

 

Л І Т Е Р А Т У Р А

 

1.Л. Левченко. Музика в повсякденному житті дітей – К., 2000.Н.А. Вєтлугіна. Методика музичного виховання в дитячому садку. Музичний розвиток дітей від 2 до 7 років в умовах дошкільного закладу. Методичні рекомендації. – К., 1997.

 

2. Гримоть А.А., Ходонович Л.С. Подружись с музыкой. – Мн., 2002.

 

3. Амлінська Р.С., Музичні іграшки – інструменти в дитячому садку. Методичні поради. Київ «радянська школа» 1978.

 

4.Романюк І.А., Музичне виховання у дошкільному навчальному закладі. Тернопіль 2007.

 

 

5. Вітлугіна Н. Музичне виховання в дитячому садку. Київ. Вища школа. –1978.

 

6. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку « Я у світі» / Наук. ред. та упоряд. О. Л. Кононко. – 2ге вид., випр.. – К. : Світич, 2008

 

7.А. В. Суржанська. Розвиваємо творчі здібності. – Х.: Вид. група «Основа», 2007.- 112с. – (дошкільний навчальний заклад. Розвивайка).

 

8. Психічний розвиток дитини-дошкільника: Навчальний посібник для педагогів, практичних психологів, студентів педагогічних навчальних закладів / Наук. ред. С.Є. Кулачківська. – К.: Світич, 2004. – 75с.

 

9. Кононова Н.Г. «Обучение дошкольников игре на детских музыкальных инструментах». Москва «Просвещение»1990.

 

10. Амлінська Р.В., «музичны інструменти - ыграшки», Київ «Музична Україна» 1986.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

З М І С Т

 


1.  Вступ………………………………………………………………………...3


2.  Значення гри на дитячих музичних  інструментах у 

     дошкільному  закладі……………………………………………………...5

 

3.  Інструментальний склад дитячого оркестру у дошкільному закладі…..7

 

4.  Перевірка рівня музичного розвитку дітей………………………………

 

5.  Навчання гри на дитячих музичних інструментах………………………


6.  Музично-дидактичні ігри та їх роль під час навчання

     дошкільнят гри на дитячих музичних інструментах……………………


7.  Роль вихователя у навчанні гри на дитячих музичних

     Інструментах……………………………………………………………...


8. Самостійна музична діяльність дошкільників…………………………..


Додатки:

 

  • індивідуальна картка обдарованої дитини (зразок);
  • конспект музичного заняття з використанням дитячих музичних інструментів;
  • план роботи гуртка «Маленькі музиканти ».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Біла Лілія
Додано
24 березня 2023
Переглядів
5505
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку